سوختگی دهان
14 فروردین ماه 1403

آمریکایی ها در سطح جهانی به داشتن لبخندهای روشن، صاف و یکدستی که بی عیب و نقص به نظر می رسند، شهرت دارند. به نظر می رسد که دندان های آنها در مقایسه با دندان های افراد از دیگر کشورها، درخشان تر و جذاب تر هستند. چه چیزی باعث می شود دندان های افراد آمریکایی اینقدر سفید و یکدست باشند؟ چندین عامل اصلی وجود دارند که سلامت و زیبایی ایده آل دندانی را در ایالات متحده ارتقاء می دهند.

عادات بهداشتی دهان و دندان

یکی از دلایل بزرگی که آمریکایی ها دندان های زیبایی دارند این است که بهداشت دهان و دندان از دوران کودکی در اولویت قرار دارد. مراقبت صحیح از دندان ها در فرهنگ ریشه دوانده است و جزء لاینفک سلامت عمومی محسوب می شود.

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن

به کودکان آمریکایی از دوران کودکی اهمیت دو مرتبه مسواک زدن و نخ دندان کشیدن در روز آموزش داده می شود. والدین، مدارس و پزشکان اطفال بر ایجاد این عادات در مراحل اولیه تأکید دارند. تکنیک مناسب برای شستشوی هر سطح دندان و تمیز کردن بین دندان ها نشان داده شده است. اکثر کودکان آمریکایی در سن 6 یا 7 سالگی، مهارت مسواک زدن و نخ دندان کشیدن مستقل را دارند. انجام این کار به بخشی از برنامه روزانه آنها تبدیل می شود.

مسواک زدن پلاک را از بین می برد، لایه چسبناکی متشکل از باکتری ها که باعث ایجاد حفره و بیماری لثه می شود. به افراد بزرگسال و کودکان به طور یکسان توصیه می شود از خمیر دندان حاوی فلوراید با فرچه نرم استفاده کنند، به مدت 2 دقیقه کامل مسواک بزنند و روی تمام نواحی از جمله زبان، لثه ها، داخل، خارج و سطوح جونده تمرکز کنند. بسیاری از افراد از مسواک های برقی با تایمر و تنظیمات متعدد برای تمیز کردن بهینه استفاده می کنند.

نخ دندان در بین آمریکایی ها به عنوان راهی برای تمیز کردن 40 درصد از سطوح دندانی و بین دندانی تمرین می شود که مسواک به آنها دسترسی ندارد. نخ دندان کشیدن زیر خط لثه برای از بین بردن پلاک و ذرات غذا قبل از سفت شدن و تبدیل شدن به تارتار که مسواک زدن قادر به حذف آن نیست، نقش کلیدی دارد.

سینک حمام یک خانه معمولی آمریکایی دارای مسواک، خمیر دندان، نخ دندان و دهانشویه است. افراد بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب، بعد از غذا در طول روز و درست قبل از خواب مسواک می زنند. ابزارهای بهداشت دهانی با اندازه های مسافرتی، ادامه این عادات را حتی خارج از منزل آسان می کند.

آمریکایی ها از سنین جوانی، این عادات را درونی می کنند که اختصاص دادن 5 تا 10 دقیقه دو مرتبه در روز به بهداشت دهان بی چون و چرا انجام می شود. تمیز نگه داشتن دندان ها، عاری از پلاک و تارتار نگهداشتن آنها یک وسواس است زیرا از ایجاد حفره، بیماری لثه و از دست دادن دندان جلوگیری می کند.

عادات بهداشتی دهان و دندان

عادات بهداشتی دهان و دندان

پاکسازی تخصصی

به همان اندازه که مراقبت در منزل مهم است، مراجعه منظم به دندانپزشک برای چکاپ و پاکسازی تخصصی نیز مهم است. این مراجعات پلاک و جرمی که مسواک زدن روزانه و نخ دندان کشیدن در منزل نمی تواند به طور کامل آنها را برطرف کند را از بین می برد.

تارتار شکل سخت شده ای از پلاک است که هم در بالا و هم در زیر خط لثه ایجاد می شود. این لایه باعث به دام افتادن باکتری ها در برابر دندان ها می شود و در صورت عدم درمان باعث بروز التهاب، تحلیل رفتن لثه ها و در نهایت از دست دادن استخوان در اطراف ریشه ها می شود.

آمریکایی ها معمولاً هر 6 ماه یک مرتبه پاکسازی تخصصی را انجام می دهند. برخی از آنها هر 3 تا 4 ماه یک مرتبه برای مراقبت های پیشگیرانه بیشتر مراجعه می کنند. دندانپزشک یا متخصص بهداشت از ابزارهای تخصصی خراش دهنده برای برداشتن کامل تارتار از بالا و زیر خط لثه در تمام سطوح دندانی استفاده می کنند. سپس مینای تازه تمیز شده را پولیش می کنند تا دندان ها بدرخشند.

اکثر آمریکایی ها هر 6 ماه یک مرتبه به طور خودکار برای پاکسازی تخصصی دندانی برنامه ریزی می کنند بدون اینکه منتظر باشند دندانپزشک به آنها یادآوری کند. پیروی مجدانه از پاکسازی تخصصی و همچنین روش های بهداشتی روزانه خانگی دلایلی هستند که دندان های افراد آمریکایی بسیار تمیز و بدون تغییر رنگ به نظر می رسند.

درمان های ارتودنسی

درمان ها و ابزارهای ارتودنسی مانند بریس ها و نگهدارنده (ریتینر) دومین دلیل کلیدی آمریکایی ها برای داشتن چنین لبخندهای صاف و منظمی است. این درمان ها دندان های فشرده، فاصله دار یا نامرتب را با تغییر تدریجی آنها به موقعیت ایده آل در طول 1 تا 2 سال اصلاح می کنند.

بیش از 80% یا بیشتر از کودکان آمریکایی در اوایل نوجوانی از بریس های فلزی سنتی با براکت و سیم استفاده می کنند. بریس ها به یک سنت عمومی تبدیل شده اند. بریس های سبک جدیدتر مانند الاینرهای شفاف یا بریس های ثابت در پشت دندان نیز محبوب هستند. برخی از نوجوانان در ابتدا در مورد بریس ها خجالت می کشند. اما پذیرش همسالان و درک مزایای بلند مدت آنها، بریس ها را به بخشی عادی از دوره نوجوانی آنها تبدیل می کند. والدین برای این مراقبت های گران قیمت ارتودنسی هزینه ای جدا کنار می گذارند زیرا ارزش یک لبخند کامل را درک می کنند.

افراد بزرگسالی که در دوران کودکی از بریس ها استفاده نکرده اند، ممکن است برای رفع مشکلات طولانی مدت مانند کج شدن دندان های جلو، فاصله ها، اوربایت، آندربایت و ناهماهنگی که می توانند منجر به بروز مشکلات سلامت دهان و دندان شوند، آنها را انتخاب کنند. دندان های صاف راحت تر تمیز می شوند و کمتر مستعد پوسیدگی هستند.

الاینرهای پلاستیکی شفاف مانند اینویزیلاین نیز یک گزینه هستند. الاینرها کمتر از بریس های فلزی قابل مشاهده هستند، اما برای جابجایی مؤثر دندان ها باید بیش از 20 ساعت در روز استفاده شوند. هر مجموعه به صورت تدریجی دندان ها را حرکت می دهد و هر 1 تا 2 هفته یک مرتبه تعویض می شود.

پس از بریس ها، آمریکایی ها از نگهدارنده یا ریتینر استفاده می کنند تا دندان ها را در موقعیت صحیح نگه دارند. ونیرها، باندینگ دندان و سفید کردن دندان ها باعث بهبود ظاهر لبخند می شوند. دندانپزشکی زیبایی همراه با ارتودنسی به آمریکایی ها دندان هایی می دهد که برای عکاسی بی نقص هستند و مناسب برای جلد مجله هستند.

استفاده از فلوراید

یکی دیگر از عوامل ارتقاء سلامت دندان ها استفاده از فلوراید است. فلوراید یک ماده معدنی ثابت شده برای تقویت و محافظت از مینای دندان ها است. اکثر منابع آب عمومی در آمریکا حاوی سطوح بهینه فلوراید هستند که توسط مراکز کنترل بیماری ایالات متحده و انجمن دندانپزشکی آمریکا توصیه شده است.

فلوراید با مقاوم تر کردن مینای دندان در برابر اسید تولید شده توسط باکتری های موجود در پلاک دندان از ایجاد حفره جلوگیری می کند. همچنین معدنی سازی مجدد را تسهیل می کند، روندی مداوم برای ترمیم پوسیدگی اولیه روی مینا قبل از اینکه به حفره تبدیل شود.

فلوراید به دلیل نقش آن در کاهش شدید حفره های دندانی و پوسیدگی دندان در آمریکا طی 50 سال گذشته اعتبار مناسبی دریافت کرده است. ترکیب آن در آب آشامیدنی، خمیر دندان، دهانشویه ها و سایر محصولات بهداشتی دهان برای افراد در هر سنی مفید است.

شروع استفاده از فلوراید در دوران کودکی در حالی که مینای دندان ها هنوز در حال رشد است، بیشترین تقویت را به همراه دارد. اما همچنان به محافظت از دندان های کاملاً تشکیل شده بالغ در برابر پوسیدگی ادامه می دهد. اکثر خمیر دندان های اصلی به همین دلیل حاوی فلوراید هستند.

عادات بهداشتی دهان و دندان

عادات بهداشتی دهان و دندان

پوشش بیمه دندانپزشکی

اکثر آمریکایی ها نوعی بیمه دندانپزشکی دارند، چه از طریق کارفرما یا به صورت جداگانه خریداری شده باشد. این امر مراقبت های پیشگیرانه و ترمیمی دندانپزشکی را مقرون به صرفه می کند.

خدمات معمولی تحت پوشش کامل یا جزئی بیمه قرار می گیرند، از جمله معاینه، تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس، تمیز کردن، پر کردن، کشیدن دندان، درمان ریشه، دندان مصنوعی و گاهی ارتودنسی. این خدمات به طور قابل توجهی باعث کاهش هزینه های خارج از جیب برای مراقبت های ضروری می شود.

دندانپزشکی زیبایی و ترمیم های بزرگ مانند ایمپلنت های دندانی معمولاً به طور جامع پوشش داده نمی شوند، اما ممکن است از طریق شبکه بیمه گر دارای نرخ های تخفیفی باشند. با این حال، بیمه دندانپزشکی افراد را تشویق می کند تا مراقبت های تشخیصی و پیشگیرانه ثابتی را دریافت کنند که به حفظ سلامت دندان ها کمک می کند.

برای کودکان کم درآمد و خانواده هایی که توانایی پرداخت بیمه دندانپزشکی را ندارند، برنامه های ایالتی سطحی از مزایای دندانپزشکی را پرداخت می کند. کلینیک های کم هزینه نیز در بسیاری از ایالت ها در دسترس هستند تا اطمینان حاصل شود که آمریکایی های نیازمند می توانند به مراقبت دسترسی داشته باشند.

پیشرفت های تکنولوژیکی در دندانپزشکی

تجهیزات، تکنیک ها و مواد پیشرفته این امکان را برای دندانپزشکان آمریکایی فراهم می آورد تا به نتایج استثنایی دست یابند. تصاویر رادیوگرافی دیجیتالی با اشعه ایکس، دوربین های داخل دهانی، اسکن های CAT، لیزرها و تصویربرداری سه بعدی تشخیص دقیق را ارائه می دهند. فرایندهای دقیق دندان های معیوب را احیاء می کنند یا دندان های از دست رفته را با پروتزهای طبیعی و عملکردی مانند ایمپلنت های دندانی جایگزین می کنند.

درمان های زیبایی مانند ونیرهای دندانی، باندینگ و سفید کردن دندان ها که توسط متخصصان آموزش دیده انجام می شود بی عیب به نظر می رسند. ارتودنسی الاینر شفاف به تدریج لبخند را بهبود می بخشد. نوآوری های مراقبت از دندان، تنها به پیشرفت خود ادامه خواهند داد.

پیشرفت های تکنولوژیکی در دندانپزشکی

پیشرفت های تکنولوژیکی در دندانپزشکی

تغذیه و رژیم های کم قند

توجه به تغذیه از سلامت دندان حمایت می کند. کمبود ویتامین و مواد معدنی می تواند روی سلامت دهان و دندان تأثیر منفی بگذارد. اما غذای مغذی برای اکثر آمریکایی ها به راحتی در دسترس است. غنی سازی و ارتقاء اقلامی مانند غلات و شیر، ویتامین ها و مواد معدنی کافی را برای جلوگیری از بروز مشکلات فراهم می کند.

مواد معدنی مانند فلوراید، کلسیم و فسفات در رژیم های غذایی آمریکایی دندان ها را تقویت و دوباره مینرال می کنند. محدود کردن مصرف قند همچنین از ایجاد حفره جلوگیری می کند زیرا باکتری ها از آن تغذیه می کنند تا اسید فرساینده مینا تولید کنند. مناطق توسعه نیافته ممکن است فاقد دانش تغذیه یا دسترسی به مواد غذایی با کیفیت باشند. اما به طور کلی، پردازش تجاری مدرن مواد غذایی، خوب غذا خوردن را نسبتاً ساده می کند. این به سلامت دهان و دندان بهتر کمک می کند.

ارزش های فرهنگی و استانداردهای زیبایی

دندان های صاف، با اندازه و شکل یکنواخت و سفید جزء جذابیت فیزیکی در فرهنگ آمریکایی هستند. ممکن است فردی با دندان های زرد، لکه دار، کج یا از دست رفته به عنوان فردی تنبل، ناسالم یا ناموفق قضاوت شود.

یک لبخند متقارن و روشن بیانگر صمیمیت، شایستگی و اعتماد به نفس است. آمریکایی ها می دانند که اصلاح معایب از طریق ارتودنسی یا درمان های زیبایی می تواند فرصت های اجتماعی، عاشقانه و حرفه ای را افزایش دهد.

دیدن افراد مشهور و چهره های شناخته شده با دندان های عالی در تلویزیون و رسانه های اجتماعی به آمریکایی ها انگیزه می دهد تا به دنبال این ایده آل برای خود باشند. یک لبخند جذاب ارزش زیادی دارد. این فشار فرهنگی باعث می شود آمریکایی ها در مورد مراقبت مناسب از دندان ها و رفع نواقص آنها کوشا باشند.

ارزش های فرهنگی و استانداردهای زیبایی

ارزش های فرهنگی و استانداردهای زیبایی

نتیجه گیری

به طور خلاصه، دلایل پشت سلامت دندان ها و لبخندهای جذاب آمریکایی ها چند عاملی است. یک رویکرد پیشگیرانه با عادات خوب مادام العمر، ویزیت منظم دندانپزشکی، قرار گرفتن در معرض فلوراید و ارتودنسی پیشرفته این امکان را برای آنها فراهم می کند تا به نتایج ایده آل دست یابند. ارزشی که برای ظاهر خوب قائل می شوند انگیزه ایجاد می کند. البته ژنتیک و قومیت نیز نقشی دارند.

در حالی که درمان های زیبایی منشأ سطحی دارند، اعتماد به نفس ایجاد می کنند. و تمیز و سالم نگه داشتن دندان های صافی که به خوبی در کنار یکدیگر قرار گرفته اند راحت تر انجام می شود. با رعایت نظم و مراقبت حرفه ای، سلامت دندان عالی برای هر کسی قابل دستیابی است. مراقبت مناسب در منزل و مداخله زود هنگام برای لبخندهای بهینه و ماندگار نقش کلیدی دارد.

پرسش های متداول درباره لبخند بی نقص آمریکایی ها

آیا واقعاً آمریکایی ها نسبت به سایر کشورهای توسعه یافته دندان های بهتری دارند؟

آری، تحقیقات نشان می دهند که آمریکایی ها به طور متوسط ​​در مقایسه با کشورهایی مانند انگلستان، آلمان و حتی استرالیا دندان های صاف تر، سفیدتر و یکدست تری دارند. کودکان آمریکایی ارتودنسی را با بالاترین نرخ در سطح جهان دریافت می کنند. افراد بزرگسال نیز بیشتر تحت فرایندهای سفید کردن دندان و زیبایی قرار می گیرند. به نظر می رسد زمان و هزینه بیش از حدی که به ظاهر اختصاص داده می شود در لبخندهای بالاتر از حد متوسط ​​جواب می دهد.

آیا افراد طبقات اجتماعی-اقتصادی پایین هنوز هم می توانند بدون دندانپزشکی زیبایی دندان های زیبایی داشته باشند؟

آری، عادات خوب بیشترین تأثیر را دارند، نه ثروت. آمریکایی ها در موقعیت های اجتماعی و اقتصادی پایین که دو مرتبه در روز به طور کامل مسواک می زنند و نخ دندان می کشند، قند را محدود می کنند، آب حاوی فلوراید می نوشند و به طور منظم پاکسازی انجام می دهند، می توانند بدون درمان های زیبایی دندان های سالم و جذابی داشته باشند. کلینیک های دندانپزشکی برای افرادی که امکانات ندارند، مراقبت ارائه می دهند. دندان ها به طور طبیعی بر اساس ضخامت و شفافیت مینای دندان در سایه های سفید متفاوت هستند. استانداردهای زیبایی که بر سفیدی یکنواخت غیر طبیعی اصرار دارند، فشار غیر ضروری را بر آمریکایی های محروم وارد می کنند. اما با نظم و انضباط، بیشتر افراد می توانند لبخندی دلپذیر داشته باشند.

آیا فرایندهای دندانپزشکی زیبایی که آمریکایی ها آنها را انجام می دهند فقط سطحی و بیهوده هستند؟

منشأ آن بیشتر در غرور است تا نیاز بهداشتی، آری. اما فراتر از ظاهر جذاب، برخی از درمان های زیبایی و ارتودنسی مزایای واقعی را ارائه می دهند. دندان های کج و شدیداً فشرده، باعث می شوند تمیز نگه داشتن آنها سخت تر باشد و در برابر پوسیدگی و بیماری های لثه آسیب پذیرتر باشند. صاف کردن دندان ها از طریق بریس ها باعث تسهیل بهتر بهداشت دهان و دندان می شود. ونیرها و باندینگ می توانند ساختار دندان را در مقایسه با گزینه های تغییر شکل تهاجمی تر حفظ کنند. در حالی که انگیزه ظاهری است، برخی از فرایندهای زیبایی عملکرد طولانی مدت و سلامت دندان را بهبود می بخشند و به طور غیر مستقیم اعتماد به نفس را نیز افزایش می دهند.

آیا کسی می تواند در کودکی از دندان های خود غافل شود و همچنان در بزرگسالی دندان های خوبی داشته باشد؟

متأسفانه خیر، عادات دوران کودکی تأثیر زیادی روی نتایج زندگی دارند. قرار گرفتن در روتین مناسبی از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن روزانه، ویزیت های منظم دندانپزشکی، سیلانت ها برای دندان های مولر و قرار گرفتن در معرض فلوراید این امکان را برای دندان ها فراهم می کند که بهترین شانس را برای سالم ماندن طولانی مدت با حداقل کار ترمیم مورد نیاز، داشته باشند. مداخله ارتودنتیک در دوران کودکی ساده تر و مؤثرتر از انتظار تا بزرگسالی است. پوسیدگی دندان و مشکلات بایت که در دوران کودکی برطرف نمی شوند، اغلب منجر به بروز مشکلات دندانی می شوند که تا بزرگسالی نیز ادامه پیدا می کنند. عادت های خوب باید زود شروع شوند.

به طور واقع بینانه، چه عادات روزانه ای بیشترین تأثیر را روی سلامت دندانی دارند؟

رعایت دقیق بهداشت دهان بسیار حیاتی است. مسواک زدن صحیح دو مرتبه در روز پلاک ها را قبل از اینکه به جرم تبدیل شوند و به مینای دندان ها آسیب وارد کنند از بین می برند. نخ دندان کشیدن روزانه بین دندان ها را تمیز می کند، جایی که پوسیدگی اغلب آغاز می شود. نوشیدن آب لوله کشی حاوی فلوراید باعث تقویت مینای دندان های در حال رشد می شود. محدود کردن غذاهای شیرین و نوشیدنی های اسیدی از ایجاد حفره جلوگیری می کند زیرا باکتری ها از قند تغذیه می کنند تا مینای دندان را فرسایش دهند. داشتن یک رژیم غذایی متعادل مواد مغذی مورد نیاز دندان را تأمین می کند. و مراجعه منظم به دندانپزشک امکان تشخیص زود هنگام و پیشگیری از بروز مشکلات را فراهم می کند. فقط 5 تا 10 دقیقه تمرکز روی دندان ها در روز، بعلاوه پاکسازی دو سال یکبار، سود بسیار زیادی دارد.

0/5 ( 0 نظر )
0/5 ( 0 نظر )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت
فارسی
مشاوره دندانپزشکی
نیاز به مشاوره دندانپزشکی دارید؟
سوال خود را با ما مطرح کنید (لطفا قبل از ارسال پیام، تصویر رادیوگرافی تهیه کنید)
در اولین زمان ممکن پاسخگوی شما خواهیم بود
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر