سیگار کشیدن با دندان های شما چه می کند؟
12 دی ماه 1400
آیا روکش های پرسلن باعث بوی بد دهان می شوند؟
10 بهمن ماه 1400

اگر دندان مصنوعی من مناسب نباشد چه اتفاقی می افتد؟

اگر نیاز به یک جایگزین برای دندان های آسیب دیده یا از دست رفته خود دارید، دندانپزشک می تواند در مورد مزایا و معایب پروتزهای مصنوعی و سایر درمان های جایگزینی دندان صحبت کند. پروتزهای مصنوعی به گونه ای طراحی شده اند که شبیه دندان های طبیعی به نظر برسند و به صورت سفارشی ساخته می شوند تا به راحتی داخل دهان قرار بگیرند.

اگر دندان مصنوعی شما شروع به ایجاد احساس ناراحتی کند، لق شده یا باعث ایجاد درد شده است، باید فوراً برای مراجعه به دندانپزشک خود وقت بگیرید. آنها می توانند دهان شما را برای هر گونه علائم حاکی از مشکلات سلامت دهان که ممکن است نیاز به درمان داشته باشند، بررسی کنند و می توانند پروتزهای آسیب دیده را ترمیم یا تعویض کنند.

علائم عدم قرار گیری صحیح پروتزهای مصنوعی روی لثه ها

یکی از بزرگترین شکایات افرادی که از پروتزهای مصنوعی استفاده می کنند این است که پروتزها اغلب به خوبی روی لقه قرار نمی گیرند. خبر خوب این است که این یکی از مشکلات پروتزهای مصنوعی است که به راحتی قابل اصلاح است. اگر مطمئن نیستید که آیا پروتزهای مصنوعی شما به خوبی روی لثه های شما قرار می گیرند یا خیر، به برخی از نشانه های عدم قرار گیری مناسب دندان مصنوعی روی لثه ها نگاهی بیندازید. اگر متوجه شدید که پروتزهای شما مناسب نیستند، ممکن است زمان آن رسیده باشد که به فکر گزینه های دیگر باشید.

لغزش دندان مصنوعی

احتمالاً این بارزترین نشانه عدم قرار گیری مناسب دندان مصنوعی روی لثه ها است. هنگام صحبت کردن، غذا خوردن، خندیدن یا عطسه کردن، دندان مصنوعی نباید بیرون بیفتد. اگر این اتفاق برای پروتزهای شما رخ می دهد، ممکن است برای رفع مشکل نیاز به تنظیم یا تعویض داشته باشند. پروتزهای مصنوعی شما هرگز نباید بیرون بیفتند.

مشکلات دندان مصنوعی

مشکلات دندان مصنوعی

زخم های ناشی از پروتزهای مصنوعی

حتی اگر واقعاً متوجه لغزیدن پروتزهای مصنوعی داخل دهان خود نشوید، ممکن است نشانه ‌ای از حرکت آنها را مشاهده کنید: زخم های ناشی از دندان های مصنوعی. وقتی پروتزها حرکت می کنند، باعث ساییده شدن آنها روی لثه ها می شود که باعث تحریک می شود. اگر آنها دچار زخم های ناشی از دندان های مصنوعی شوند، دندان های مصنوعی شما به درستی جای نمی گیرند. علائم نا مناسب بودن دندان های مصنوعی، مانند زخم های ناشی از دندان مصنوعی را نادیده نگیرید. این یک نشانه بزرگ است که زمان آن رسیده است که به فکر پروتزهای مصنوعی مناسب تری باشید.

درد ناشی از دندان مصنوعی

زخم های ناشی از دندان های مصنوعی می توانند دردناک باشند، اما دندان مصنوعی شما ممکن است حتی قبل از ایجاد زخم باعث ایجاد درد شود. این درد می‌تواند به دلیل حرکت دندان مصنوعی شما باشد، اما می‌تواند ناشی از پروتزهایی باشد که به خوبی جای می‌گیرند، اما نیروهای بایت روی آن متعادل نیستند و باعث می شوند که برخی از نقاط داخل دهان، هنگام جویدن، تحت فشار بسیار دردناک‌تری قرار بگیرند.

برخی دندانپزشکان با استفاده از دستگاه های دیجیتال بایت، می‌توانند به شما نشان دهند که نیروی بایت دقیقاً چگونه روی دندان مصنوعی توزیع می شود.

مشکل در غذا خوردن

نمی توانیم انتظار داشته باشیم که تمام غذاهایی که با دندان های طبیعی خود می خوردیم را بتوانیم با دندان های مصنوعی بخوریم. با این حال، دندان های مصنوعی که بهتر جای می گیرند، باید خوردن بیشتر آنها را ممکن سازند. هنگامی که شما مشکلات مربوط به دندان های مصنوعی را دارید، معمولاً با خوردن به مشکل مواجه می شوید. این مشکل می تواند به محض دریافت یک دست دندان مصنوعی جدید، و در صورت عدم قرار گیری صحیح روی لثه ها، رخ دهد. در این مورد، دندانپزشک شما باید یک دست دندان جدید برای شما بسازد. حتماً قبل از رفتن به منزل پروتزهای خود را در مطب دندانپزشکی تست کنید تا بتوانید از تناسب آنها مطمئن شوید.

مشکلات دندان مصنوعی

مشکلات دندان مصنوعی

تمیز کردن دندان مصنوعی دشوار است.

طبیعی است که مقداری باقی مانده غذا روی پروتز شما وجود داشته باشد، اما اگر متوجه شدید که ذرات غذا و انواع باقی مانده های دیگر بیشتر و بیشتری روی سطح داخلی دندان مصنوعی شما انباشته شده است، نشان دهنده این است که پروتز شما به خوبی در جای خود قرار نمی گیرد. آنها باید مهر و موم خوبی ایجاد کنند تا از انباشته شدن مواد در داخل دندان مصنوعی جلوگیری کند.

عفونت های مرتبط با دندان مصنوعی

زمانی که غذا، باکتری ها و قارچ ها زیر دندان مصنوعی گیر می کنند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به عفونت های مرتبط با دندان مصنوعی مانند عفونت های مخمری قرار می گیرید. این می تواند منجر به قرمز شدن و تورم لثه های شما در هر جایی شود که دندان مصنوعی با آن تماس پیدا می کند. اگر به این عفونت ها مبتلا شدید، مطمئن شوید که دندان های مصنوعی خود را به طور کامل تمیز می کنید. اگر باز هم عفونت بوجود آمد، ممکن است زمان استفاده از دندان مصنوعی جدید فرا رسیده باشد.

پروتزهای مصنوعی چگونه باید داخل دهان قرار گیرند؟

اگر قبلاً هرگز پروتز مصنوعی نداشته اید، دشوار است بدانید پروتز شما دقیقاً چگونه باید داخل دهان شما قرار بگیرد. ممکن است از خود بپرسید که آیا آنها خیلی بزرگ هستند؟ خیلی کوچک هستند؟ خیلی شل هستند؟ وقتی برای اولین بار شروع به استفاده از دندان های مصنوعی می کنید، ممکن است احساس کنید که به خوبی در جای خود قرار نمی گیرند، زیرا شما به استفاده از آنها عادت ندارید. بیشتر اوقات، آنها فقط پروتزهای با کیفیت پایین هستند که با در نظر گرفتن تناسب بهینه ساخته نشده اند. اگر متوجه علائم عدم قرار گیری مناسب پروتزهای مصنوعی، مانند لثه‌ های متورم، قرمز و دردناک، استفراق مکرر یا لیز خوردن دندان‌ های مصنوعی خود شدید، این نشانه خوبی است که آنها به خوبی روی لثه های شما جای نمی گیرند.

دندان های مصنوعی شما باید در جای خود باقی بمانند و به راحتی روی لثه های شما قرار بگیرند. اگر چیزی غیر از این اتفاق افتاد، به گزینه دیگری نیاز دارید.

پروتزهای مصنوعی چگونه نصب می شوند؟

پروتزهای مصنوعی راه حلی نیستند که به یک اندازه برای جایگزینی دندان های از دست رفته همه افراد مناسب باشند. خواه به فکر قرار دادن جایگزین برای تنها یک دندان باشید، خواه چند دندان کنار هم در یک ردیف، یا یک قوس دندانی کامل، پروتزهای سفارشی شما با دقت توسط دندانپزشک یا متخصص دندان ساز ساخته می شوند تا مناسب دهان شما باشند.

دندانپزشک برای اطمینان از تناسب خوب پروتزهای مصنوعی شما، اندازه گیری های دقیقی از دهان شما انجام می دهد. اگر پروتزهای پارسیل را برای پر کردن فاصله بین دندان ‌ها انتخاب کنید، آنها بعلاوه از دندان های شما قالب می گیرند تا مطمئن شوند که پروتز به درستی جای می گیرد.

اگر قبل از قرار گیری پروتز داخل دهان نیاز باشد دندانی کشیده شود، دندانپزشک شما معمولاً توصیه خواهد کرد، قبل از انجام این اندازه‌ گیری ها بین ۲ تا ۳ ماه صبر کنید تا لثه و فک شما بهبود یابد. علت این است که در طول این مدت، ممکن است دهان شما به طور نامحسوس تغییر شکل دهد، که بر نحوه قرار گیری دندان مصنوعی شما تأثیر می گذارد. دندانپزشک شما می تواند پروتزهای فوری را برای استفاده در این مدت ارائه دهد.

وقتی پروتز مصنوعی نهایی شما ساخته شد، دندانپزشک بررسی خواهد کرد که آیا آنها به درستی در جای خود قرار می گیرند، و از شما می پرسد که آیا با وجود آنها داخل دهان خود احساس راحتی دارید یا خیر. این طبیعی است که در ابتدا کمی احساس ناراحتی کنید، بخصوص اگر اولین بار است که از پروتزهای مصنوعی استفاده می کنید.

مشکلات دندان مصنوعی

مشکلات دندان مصنوعی

چقدر طول می کشد تا به دندان مصنوعی عادت کنیم؟

ممکن است چند هفته تا چند ماه طول بکشد تا به احساس دندان مصنوعی عادت کنید. در طول این مدت، دهان شما ممکن است احساس درد داشته باشد و ممکن است متوجه تولید بزاق بیش از حد معمول شوید. این کاملاً شایع است و معمولاً جای نگرانی نیست.

اگر بعد از این مدت همچنان احساس ناراحتی می کنید، یا پروتزهای مصنوعی شما لق هستند، ممکن است نیاز به تنظیم داشته باشند. دندانپزشک می تواند قرار ملاقات های منظمی را برای بررسی احساس شما در مورد پروتزهای مصنوعی تعیین کند و توصیه های لازم را ارائه دهد.

دندانپزشک شما توصیه خواهد کرد حداقل سالی یک مرتبه چکاپ را داشته باشید تا بتواند پروتزهای مصنوعی و دهان شما را برای هر گونه علائم مشکلات مربوط به سلامت دهان بررسی کند.

چگونه از دندان مصنوعی خود مراقبت کنیم؟

شما باید حداقل روزی یک مرتبه دندان های مصنوعی خود را تمیز کنید تا ذرات غذا و باکتری هایی که می توانند باعث بروز مشکل داخل دهان، یا بوی بد دهان شوند، از بین بروند. پروتزهای مصنوعی را می توان با صابون دست و آب ولرم و با استفاده از مسواک نرم تمیز کرد یا می توانید از یک محصول تخصصی تمیز کننده دندان مصنوعی استفاده کنید.

اگر پروتز مصنوعی شما آسیب دیده یا فرسوده شده است، برای تعمیرات فوری دندان مصنوعی یا ساخت نمونه ای جدید، به دندانپزشک خود ملاقات مراجعه کنید. پروتزهای مصنوعی، بسته به موادی که برای ساخت آنها استفاده شده است، و اینکه چقدر خوب از آنها مراقبت می کنید، پس از چند سال نیاز به تعویض خواهند داشت.

همچنین رعایت بهداشت خوب دهان و دندان و دو مرتبه در روز مسواک زدن و زدودن باقیمانده از روی دندان ها و لثه ها، برای جلوگیری از ایجاد پلاک بسیار مهم است. مشکلات مربوط به سلامت دهان و دندان ها، مانند بیماری لثه، می توانند باعث تورم و دیگر تغییرات داخل دهان شوند که باعث شل شدن دندان مصنوعی می شوند.

در صورت عدم قرار گیری پروتز مصنوعی روی لثه ها چه باید کرد؟

هر گاه متوجه شدید که دندان مصنوعی شما مانند گذشته مناسب نیست، قبل از هر چیز باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید. در نهایت، آنها متخصص وضعیت دندانی شما هستند. تنها کافی است با آنها تماس بگیرید و به آنها بگویید که دندان مصنوعی شما مثل گذشته در جای خود قرار نمی گیرد، و آنها هر چه سریع تر برای شما قرار ملاقاتی مشخص خواهند کرد.

دریافت دندان مصنوعی جدید

پروتزهای مصنوعی معمولاً هر پنج تا ده سال یک مرتبه نیاز به تنظیم مجدد دارند که به آن ریلاین reline نیز گفته می شود. علت این است که بافت لثه و استخوان فک زیر آن، با گذشت زمان در نتیجه از دست دادن دندان تغییر شکل می دهند. در نهایت، استخوان فک کوچک می شود و باعث می شود پروتز مصنوعی بعد از مدتی درست در جای خود قرار نگیرد. دندانپزشک می تواند به راحتی از لثه‌ های شما قالب بگیرد و یک دست پروتز کاملاً جدید طراحی کند تا کاملاً متناسب با لثه های شما باشند.

دندان مصنوعی خود را با ایمپلنت دندان جایگزین کنید.

پروتزهای مصنوعی یک راه عالی برای جایگزینی دندان های از دست رفته شما هستند، اما آنها نباید تنها راه باشند. به لطف ایمپلنت های دندانی، می توانید یک دست پروتز مصنوعی دریافت کنید که هرگز به اطراف نمی لغزند و به درستی در جای خود قرار می گیرند.

دندانپزشک شما با پروتزهای برپایه ایمپلنت ها، می تواند به صورت استراتژیک چهار تا شش ایمپلنت دندانی را در سراسر استخوان فک شما جای دهد. حتی اگر به دلیل از دست دادن دندان ها تحلیل استخوان را تجربه کرده اید، باز هم می توانید این ایمپلنت ها را دریافت کنید، زیرا آنهایی که در عقب دهان قرار می گیرند با زاویه ۴۵ درجه جایگذاری می شوند.

وقتی ایمپلنت ها به طور کامل با استخوان فک جوش خوردند، می توانید پروتزهای مصنوعی را دریافت کنید که روی ایمپلنت ها چفت می شوند. به این معنا که دیگر خبری از لغزش غیر منتظره یا قرار گیری نامناسب نیست. دندان های جدید شما، اگر به خوبی از آنها مراقبت کنید، می توانند چندین دهه یا احتمالاً تا پایان عمر برای شما مناسب باشند.

داشتن دندان مصنوعی که به خوبی روی لثه ها جای نمی گیرد، پایان دنیا نیست. تنها کافی است به دندانپزشک خود مراجعه کنید، و آنها مشخص خواهند کرد که بهترین اقدام برای ساخت پروتزهای جدید که به خوبی جای می گیرند، چیست.

2.3/5 ( 4 نظر )
2.5/5 ( 2 نظر )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت
فارسی
مشاوره دندانپزشکی
نیاز به مشاوره دندانپزشکی دارید؟
سوال خود را با ما مطرح کنید (لطفا قبل از ارسال پیام، تصویر رادیوگرافی تهیه کنید)
در اولین زمان ممکن پاسخگوی شما خواهیم بود
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر