آسیب ها و صدمات دندان
14 آذر ماه 1397
پالپیت دندان چیست؟
24 آذر ماه 1397

درمان ریشه به تازگی کامل شده است. سیستم کانال ریشه به طور دائم سیل (مهر و موم) شده است. با این حال، سطح بیرونی توسط یک ترمیم موقت سیل شده است. بایستی یک روکش دائم روی دندان قرار گیرد تا از دندان در برابر خطر شکستن و پوسیدگی محفاظت کند. اکثر افراد درمان ریشه را با درد و ناراحتی بسیاری تجربه می کنند. با این حال، گرچه تجربه ی اندکی ناراحتی طی درمان ریشه و پس از آن قابل انتظار است، اما درد شدید طبیعی نیست. فن آوری نوین و استفاده از داروهای بی حس کننده موجب شده است این فرایند سریع، ایمن، اصولا بدون درد باشد و راهکاری فوق العاده برای حفظ دندان طبیعی باشد. با این حال، برای اجتناب از نیاز به درمان ریشه، هر کس درد دندان دارد باید فورا به دندانپزشک مراجعه نماید تا از وخیم تر شدن عفونت، تشکیل آبسه، یا انتشار آن در سراسر سیستم کانال ریشه پیشگیری شود.

عوارض درمان ریشه (عصب کشی)

عوارض پس از درمان ریشه

به خاطر داشته باشید با قرار دادن یخ روی منطقه ی جراحی به مدت چند ساعت پس از درمان، این علائم کاهش چشمگیری خواهند داشت.

تغییر رنگ و خونریزی

کاملا طبیعی است که بافت های اطراف منطقه ی جراحی اندکی تغییر رنگ داشته باشند. ممکن است پس از درمان ریشه منطقه ی جراحی اندکی خونریزی داشته باشد. می توانید با استفاده از گاز استریلی که در اختیار شما قرار می گیرد کمک کنید تا این خونریزی اندک تبدیل به لخته ی خون شود. ممکن است گاهی اوقات تغییر رنگ (کبودی) پوست/ گونه زیر خط فک مشاهده شود. این اتفاق در همه ی بیماران رخ نخواهد داد. اما در صورتی که اتفاق بیافتد جای هیچ نگرانی نیست.

درد و ورم صورت

اگر صورت شما ورم کرد نگران نشوید. تورم نتیجه ی طبیعی کار کردن روی بافت های محل جراحی است. مهم است بدانید که الگوی بهبود پس از جراحی در افراد مختلف متفاوت خواهد بود. برخی افراد روز بعد، درد و ورم اندکی خواهند داشت. افراد دیگر ممکن است به مدت دو هفته درد و ورم شدیدتری داشته باشند. صرف نظر از اینکه شما در کجای این دسته بندی قرار می گیرید، هنوز هم ممکن است یک هفته پس از درمان ریشه در اطراف منطقه ی جراحی انتظار اندکی حساسیت را داشته باشید زیرا بهبودی کامل بافت زمان خواهد برد. اصولا دو هفته طول می کشد تا لثه حس طبیعی داشته باشد. ممکن است تا زمانی که بدن استخوان پیرامون دندان را پر می کند، دو ماه طول بکشد تا حس طبیعی به دندان باز گردد. گاهی اوقات ممکن است بافت عفونی پیرامون ریشه ی دندان طی درمان ریشه به طور کامل تخلیه نشده باشد. در صورتی که دندان به همان صورت سیل شود، ممکن است درد و تورم افزایش یابد.

بخیه

بخیه ای که روی محل جراحی زده می شود، ممکن است پیش از مراجعه ی بعدی به دندانپزشک بیافتد. بخیه ها به همین شکل طراحی شده اند تا به همین ترتیب بیافتند؛ با این حال، در صورتی که بخیه ای باقی مانده باشد، در جلسه ی بعد دندانپزشک آن را خواهد کشید.

پارستزی یا اختلال حس لمس به صورت خارش

این مشکل یکی از خطراتی است که حین انجام جراحی وجود خواهد داشت؛ با این حال بسیار نادر است. پارستزی به معنای بی حسی یا مور مور شدن است و می تواند پس از جراحی کانال ریشه در فک، زبان، یا منطقه ی لب در اطراف محل جراحی رخ دهد. در صورت مشاهده آن را با دندانپزشک خود در میان بگذارید.

حقایقی در رابطه با درد پس از درمان ریشه

• درمان ریشه بافت بیمار (پالپ) را درمان خواهد کرد در حالی که بقیه ی دندان را حفظ خواهد کرد.
  • پیش از فرایند جراحی، به فرد بی حس کننده تزریق خواهد شد، بنابراین اصولا درد آن بیشتر از پر کردن معمول دندان نخواهد بود.
  • در صورت شکست درمان ریشه، انجام مجدد آن می تواند مشکل را حل کند.

چه مقدار درد طبیعی است؟

بر اساس اظهارات بسیاری از افرادی که درمان ریشه داشته اند، به مدت چند روز پس از درمان ریشه، داشتن اندکی درد و حساسیت شایع است. دلایل این امر عبارتند از:

• متورم و ملتهب باقی ماندن بافت های اطراف لثه: حتی با وجودی که دندانپزشک ریشه ی عصب را از دندان برداشته است، هنوز هم اعصاب ریزی در الیاف لیگامان و بافت های پیرامون دندان وجود دارند. زمانی که این منطقه ملتهب است، مثلا پس از یک فرایند دندانپزشکی، این پایانه های عصبی نیز می توانند حس ناراحتی را منتقل کنند.
  • آسیب ابزاری: این امکان وجود دارد که ابزارهای دندانپزشکی که برای پاکسازی کانال ریشه مورد استفاده قرار می گیرند به صورت نا خواسته به بافت حساس پیرامون کانال ریشه آسیب بزنند.
  • بلند بودن پر شدگی موقت دندان: این اتفاق زمانی رخ می دهد که دندانپزشک دندان را به صورت موقت پر می کند اما آن را به اندازه ی کافی کوتاه و صاف نمی کند. اگر پر شدگی دندان تنها اندکی بلندتر از دندان اطراف آن باشد، باعث خواهد شد هنگام روی هم قرار گرفتن دندان ها، فشار بیشتری به آن منطقه وارد شود و در دندان درد احساس شود.

در اکثر موارد، حساسیت و ناراحتی همراه با درمان ریشه ظرف چند روز از بین خواهد رفت. در صورتی که بهتر نشد یا شدید بود، یا با درمان های خانگی بهبود پیدا نکرد، حتما به دندانپزشک یا متخصص جراح ریشه ی دندان خود مراجعه کنید.

عوارض درمان ریشه (عصب کشی)

نکاتی که پس از درمان ریشه باید رعایت کرد

برای کاهش درد و ناراحتی پس از درمان ریشه و نیز برای بهبودی سریع می توان کارهایی انجام داد که عبارتند از:

• تا زمانی که اثر داروی بی حسی به طور کامل از بین نرفته است از خوردن و آشامیدن بپرهیزید زیرا ممکن است زبان یا گونه ی خود را از داخل گاز بگیرید.
  • در صورتی که درمان ریشه طی چند جلسه انجام می شود، مواظب جویدن غذا در سمت دندانی که به طور موقت پر شده است باشید و از غذاهای خشک و سفت و چسبناک بپرهیزید.
  • طبق تجویز دندانپزشک از مسکن ها استفاده کنید.
  • طی 36 ساعت نخست پس از درمان ریشه، با استفاده ی کیسه ی یخ در فواصل 15 دقیقه یک مرتبه روی منطقه ی درگیر، تورم را کاهش دهید.
  • طبق روال معمول به مسواک زدن و کشیدن نخ دندان ادامه دهید تا از بروز پوسیدگی و عفونت پیشگیری کنید.