ارتباط بین آلرژی و سلامت دهان و دندان
مصرف آنتی بیوتیک قبل از درمان های دندانپزشکی
5 اردیبهشت ماه 1400

مزایای رعایت بهداشت دهان در زندگی روزمره

حفظ بهداشت خوب دهانی سلامت عمومی شما را ارتقاء می دهد. در اینجا ما با بیان چند دلیل برای شما توضیح می دهیم چرا باید سعی کنید دستور العمل های بهداشتی دهانی را به درستی دنبال کنید و کارهای بهداشتی دهانی را به صورت روزمره انجام دهید.

بهداشت مناسب دهانی، لثه ها و دندان های شما را سالم نگه می دارد.

مشکلات دندانی مانند بیماری لثه یا حفره های دندانی می توانند توانایی درست حرف زدن یا غذا خوردن شما را مختل کنند، و باعث بروز بوی بد دهان و درد غیر قابل تحملی شوند. و آنچه اکثر افراد نمی دانند این است که بهداشت نامناسب دهانی می تواند تأثیرات قابل توجهی روی سلامت عمومی آنها داشته باشد. برای مثال، عفونت های لثه مانند پریودنتیت با وزن کم نوزاد حین تولد و زایمان های زودرس در زنان باردار همراه بوده اند.

گرچه ژنتیک نقش حیاتی در ابتلا به پوسیدگی ها و حفره های دندانی ایفا می کند، اما بهداشت دهانی روزانه اگر به خوبی رعایت شود می تواند به شما کمک کند لثه ها و دندان های خود را سالم نگهدارید. با مسواک زدن به طور منظم می توان ذرات غذا و پلاک های دندانی را زدود که موجب پوسیدگی دندان می شوند و موجب ابتلا به بیماری لثه می شوند.

بهداشت روزانه دهان از برخی بیماری های خاص پیشگیری می کند.

عفونت هایی که از داخل دهان شما آغاز می شوند اغلب می توانند منجر به بروز مشکلات جدی برای سلامتی شوند. برای مثال ، ژنژیویت موجب التهاب لثه ها می شود، که بعداً می تواند منجر به پریودنتیت شود، عفونت جدی که می تواند موجب از دست رفتن دندان ها شود. برخی مطالعات نشان داده اند که باکتری هایی که موجب بروز بیماری لثه می شوند می توانند مسیر منتهی به قلب را طی کنند و باعث بروز بیماری های قلبی و عروقی، سکته مغزی، یا گرفتگی عروق شوند. علاوه بر این، عفونت هایی که از داخل دهان آغاز می شوند می توانند با دیگر مشکلات و بیماری ها ارتباط داشته باشند، مانند:

• آرتریت
  • مشکلات تنفسی
  • آسم
  • بیماری عروق کرونر قلب

در برخی موارد، عدم درمان بیماری لثه می تواند منجر به مرگ شود!

بهداشت دهان و دندان

بهداشت دهان جلوی از دست رفتن دندان ها را می گیرد

بهداشت نامناسب دهانی در کودکان منجر به از دست رفتن زود هنگام دندان ها خواهد شد، که با فرو ریختن قوس دندانی بعداً موجب بروز مال اکلوژن های مختلفی خواهد شد. در بزرگسالی، از دست رفتن دندان ها می تواند توانایی خوردن غذاهای سالم را در آنها مختل کند، و این می تواند سلامت عمومی آنها را تحت تأثیر قرار دهد. بهداشت خوب دهانی می تواند جلوی از دست رفتن زود هنگام دندان ها در کودکان و نیز نوجوانان را بگیرد.

بهداشت دهان و دندان

برخی نکاتی که باید در مورد بهداشت دهان بدانید

• علائم و نشانه های دهانی: دهان شما سلامت عمومی شما را منعکس می کند و برخی علائم و نشانه های اولیه بیماری های سیستمیک اغلب داخل دهان قابل مشاهده هستند. بیماری های سیستمیک جدی مانند ایدز و دیابت اغلب ابتدا به شکل ضایعات دهانی یا دیگر مشکلات دهانی داخل دهان قابل مشاهده هستند.
  • تست بزاق دهان: بزاق دهان یکی از مهمترین ابزارهای تشخیصی تلقی می شود و می تواند تعدادی از مشکلات سلامتی را منعکس کند. برخی از انواع خاص سرطان نیز می توانند از طریق تست بزاق تشخیص داده شوند.
  • بزاق به عنوان یک ابزار دفاعی: بزاق نیز یکی از ابزارهای دفاعی اولیه بدن در برابر بیماری هایی است که موجب تشکیل باکتری ها و ویروس ها می شوند. بزاق حاوی آنتی بادی هایی است که می توانند برای بدن سدی در برابر پاتوژن ها باشند. آنزیم های موجود در بزاق دهان می توانند بدن شما را در برابر باکتری های مضر محافظت کنند. گرچه بزاق می تواند از بدن شما در برابر باکتری ها و ویروس های مضر محافظت کند، اما بیش از 500 گونه باکتری وجود دارد که داخل دهان زندگی می کنند. آنها پلاک هایی را تشکیل می دهند که می تواندبه دهان شما بچسبند و باعث بروز مشکلاتی برای سلامتی شما شوند. بهداشت نامناسب دهانی موجب ایجاد راهی برای انباشته شدن باکتری ها بین لثه ها و دندان ها می شود. این شکلی از عفونت لثه است که تحت عنوان ژنژیویت شناخته می شود و می تواند تشدید شود و به پریودنتیت تبدیل شود. در برخی موارد خاص، باکتری های داخل دهان می توانند وارد جریان خون شوند و موجب بروز عفونت در دیگر قسمت های بدن شوند. اگر سیستم ایمنی بدن شما قوی باشد، ممکن است بدن شما قادر باشد با این باکتری ها مبارزه کند. با این حال، در مواردی که به هر دلیلی سیستم ایمنی بدن شما ضعیف می شود، باکتری های داخل جریان خون شما می توانند موجب وخیم تر شدن بیماری شما شوند.
  • ارتباط بین سلامت دهان و بیماری های دیگر: عفونت لثه ها می تواند موجب از دست رفتن دندان ها شود. با این حال، تأثیر عدم سالم بودن دندان ها به این محدود نمی شود. مطالعات اخیر نشان می دهند که بین بهداشت بد دهانی و بیماری هایی مانند دیابت، بیماری های قلبی رو عروقی، و زایمان زود رس ارتباط وجود دارد.

بیماری مزمن لثه می تواند کنترل دیابت را نیز دشوارتر کند. عفونت های دهانی می توانند منجر به مقاومت به انسولین شوند که سطح قند خون را به هم می ریزد.

بهترین دستور العمل های بهداشت دهان در منزل

در برخی مواقع خاص (مانند شیوع بیماری خاص) ممکن است دندانپزشکان مجبور باشند خدمات خود را تنها به موارد اورژانسی محدود کنند. ما در این قسمت قصد داریم به بیان برخی دستورالعمل های بهداشتی دهانی بپردازیم که به شما کمک خواهند کرد لثه ها و دندان های خود را در طول این دوره سالم نگه دارید. با دنبال کردن این نکات و دستورالعمل های ساده بهداشتی دهان باید دهان خود را سالم نگهدارید:

• با مسواک دارای فرچه نرم یا متوسط و خمیر دندان فلورایده به اندازه یک نخود، در طول روز دو مرتبه مسواک بزنید. از مسواک زدن شدید و محکم خودداری کنید زیرا می تواند به لثه های شما آسیب برساند.
  • حداقل یک مرتبه در طول روز نخ دندان بکشید.
  • برای از بین بردن ذرات غذای باقی مانده پس از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، از دهانشویه استفاده کنید.
  • عادات سالم غذا خوردن را دنبال کنید؛ مصرف غذاهای حاوی قند را کاهش دهید، زیرا آنها می توانند موجب فرسایش دندان ها شوند که بعداً موجب حساسیت دندان ها خواهند شد.
  • قبل از خواب، پلیت (کام یا سقف دهان) خود را با مسواک تمیز کنید تا از انباشته شدن باکتری ها داخل دهان جلوگیری کنید.
  • به خاطر داشته باشید که هر سه ماه مسواک خود را تعویض کنید.
  • از مصرف فراورده های تنباکو و دخانیات خودداری کنید.