آرشیو مقالات آموزشی دندانپزشکی

11 آذر ماه 1397

درمان ریشه یا عصب کشی

درمان ریشه یا عصب کشی (اندودانتیکس) یکی از فرایندهای دندانپزشکی است که به منظور درمان عفونت هسته‌ی ریشه‌ی دندان (سیستم کانال ریشه) مورد استفاده قرار می‌گیرد و هدف آن ترمیم و حفظ دندان است.
14 آذر ماه 1397

آسیب ها و صدمات دندان

دندان ممکن است لب پر شود، ترک بردارد، شکسته شود و چند تکه شود، یا به طور کامل از دهان خارج شود. اینها معمولا در نتیجه ی حوادث بزرگ و کوچک اتفاق می افتند.
18 آذر ماه 1397

عوارض درمان ریشه (عصب کشی)

عوارض پس از درمان ریشه: به خاطر داشته باشید با قرار دادن یخ روی منطقه ی جراحی به مدت چند ساعت پس از درمان، این علائم کاهش چشمگیری خواهند داشت. تغییر رنگ و خونریزی کاملا طبیعی است که بافت های اطراف منطقه جراحی اندکی تغییر رنگ داشته باشند.
24 آذر ماه 1397

پالپیت دندان چیست؟

پالپیت به شرایطی گفته می شود که موجب التهاب دردناک پالپ دندان می شود. این وضعیت ممکن است در یک یا چند دندان بروز یابد و حاصل نفوذ باکتری است که پالپ دندان را مورد تهاجم قرار می دهد و تورم آن را در پی دارد.
5 دی ماه 1397

ساختار و انواع دندان انسان

دندانی که درون دهان قابل مشاهده است تنها بخشی از کل دندان است. ریشه ی دندان به طور کامل درون استخوان فک پنهان است. دندان از مینای دندان، عاج، سمنتوم و بافت پالپ تشکیل شده است.
11 دی ماه 1397

انواع روش های درمان ریشه دندان

درمان اولیه ریشه برای از بین بردن عفونت یا التهاب درون دندان استفاده می شود. معمولاً درمان ریشه دندان طی مراحل زیر انجام می شود: اندودنتیست منطقه ی درگیر را معاینه و بررسی می کند و تصویر رادیوگرافی با اشعه ی ایکس تهیه می کند.
17 دی ماه 1397

درمان پالپ دندان کودکان (پالپوتومی و پالپکتومی)

پوسیدگی دندان یا آسیب تروماتیک در کودکان به بی پوشش ماندن پالپ دندان منجر می شود که التهاب دندان و درد آن را در پی دارد. درمان پالپ دندان کودکان تحت عناوین مختلفی شناخته می شود، از جمله: درمان ریشه، پالپوتومی، پالپکتومی
23 دی ماه 1397

باورهای نادرست درباره درمان ریشه (عصب کشی)

درمان ریشه بسیار دردناک است. بسیاری افراد از درمان ریشه ی دندان های خود پرهیز می کنند زیرا معتقدند این درمان بسیار دردناک است. با این حال، دردی که احساس می شود نتیجه ی عفونت دندان است و بر خلاف این باور شایع، هدف از انجام درمان ریشه کاهش درد است.
2 بهمن ماه 1397

عمر دندان عصب کشی شده

عواملی که در طول عمر دندان عصب کشی نقش دارند به خود دندان مربوط می شوند. به عنوان مثال، آیا میزان شکستگی دندان پس از تکمیل درمان ریشه آنقدر زیاد بوده است که به ترمیم نیاز داشته باشد؟