آیا دندان های محکم ژنتیکی هستند؟
26 دی ماه 1402
آیا می توان دو ایمپلنت برای پروتز 6 دندان قرار داد؟
21 بهمن ماه 1402

سلامت دهان و دندان برای سلامت و تندرستی عمومی بدن شما بسیار مهم است. بهداشت نامناسب دهان و مشکلات دندانی درمان نشده مانند حفره ها، بیماری لثه و پوسیدگی دندان می توانند منجر به بروز عفونت نه تنها در دهان، بلکه در بقیه بدن شما نیز شوند.

سلامت دهان و دندان چقدر بد می تواند باعث گسترش عفونت شود؟

دهان شما حاوی میلیون ها باکتری است، برخی مفید و برخی مضر. هنگامی که بهداشت دهان و دندان شما ضعیف باشد، باکتری های مضر رشد می کنند و از روش های زیر به داخل جریان خون منتشر می شوند:

  • زخم های باز ناشی از پوسیدگی دندان: حفره ها امکان ورود به داخل دندان را برای باکتری ها فراهم می کنند تا ریشه و پالپ را عفونی کنند. پالپ حاوی عروق خونی و اعصاب است که مسیری را برای باکتری ها فراهم می کنند تا وارد جریان خون شما شده و عفونت را در سایر نقاط بدن پخش کنند. هنگامی که پوسیدگی دندان به لایه های داخلی دندان شما می رسد، یک پاکت ایجاد می کند که باکتری ها را درون خود جای می دهد.
  • بیماری لثه: بیماری لثه که بیماری پریودنتال نیز نامیده می شود، باعث می شود که لثه ها از دندان های شما دور شوند. این باعث ایجاد فضاها یا پاکت های خالی می شود که پر از باکتری می شوند. بیماری لثه همچنین منجر به خونریزی لثه می شود که محل ورود آسان باکتری ها به جریان خون شما را فراهم می کند.
  • روکش ها یا پروتزهای مصنوعی نامناسب: هر گونه آسیب به بافت های نرم دهان در اثر ابزارهای دندانی نامناسب مانند دندان مصنوعی، روکش ها یا نگهدارنده ها می تواند امکان نفوذ و انتشار باکتری ها در عروق خونی شما را فراهم کند. بریدگی ها یا زخم ها امکان عبور باکتری ها از موانع محافظتی طبیعی بدن را فراهم می کنند.

هنگامی که باکتری های مضر دهان از طریق این مسیرها وارد جریان خون می شوند، می توانند به سایر قسمت های بدن شما رفته و باعث ایجاد عفونت شوند. قلب، ریه ها، مفاصل و استخوان ها بیشتر تحت تأثیر انتشار باکتری های دهانی قرار می گیرند.

سلامت دهان و دندان و گسترش عفونت

سلامت دهان و دندان و گسترش عفونت

عفونت های ناشی از سلامت ضعیف دهان چقدر شایع هستند؟

  • تخمین زده می شود که 47 درصد از افراد بزرگسال 30 ساله یا بالاتر، علائم بیماری لثه مانند التهاب لثه یا پریودنتیت را نشان می دهند. بیماری لثه یک مسیر بسیار شایع برای ورود باکتری های دهان به بدن است.
  • حدود 64 میلیون آمریکایی پوسیدگی دندان درمان نشده دارند که به مرور زمان باعث بدتر شدن حفره ها و رشد باکتری ها در داخل آنها می شود.
  • فرایندهای دندانپزشکی مانند کشیدن دندان، درمان های ریشه، کاشت ایمپلنت دندان و پاکسازی عمقی نیز امکان گسترش باکتری ها به جریان خون و بافت های اطراف را فراهم می کنند. استریل کردن مناسب تجهیزات دندانپزشکی و آنتی بیوتیک ها به جلوگیری از عفونت ناشی از چنین فرایندهای تهاجمی کمک می کنند.
  • باکتری های دهانی در سطوح خطرناک در افرادی یافت می شود که سابقه حملات قلبی اخیر، آنژین ناپایدار یا سکته مغزی دارند. این نشان می دهد که چگونه باکتری های دهانی می توانند به سیستم قلبی عروقی گسترش یابند.
  • یک مطالعه نشان داد که 86 درصد از بیماران آنژین صدری و حمله قلبی باکتری های استرپتوکوک دهانی را در دریچه های قلب و پلاک های شریان خود دارند.
  • تا 20 درصد از کل باکتری های موجود در ریه های بیماران مبتلا به ذات الریه با باکتری های نمونه پلاک دندان مطابقت دارند. این نشان می دهد که گسترش باکتری های دهانی به ریه ها شایع است.

انواع عمده عفونت های ناشی از سلامت ضعیف دهان

در اینجا برخی از عفونت های شایع و جدی که سلامت نامناسب دهان و دندان می تواند هنگام انتشار باکتری های مضر به خارج از دهان در بدن ایجاد کند، آورده شده اند:

اندوکاردیت

  • اندوکاردیت چیست؟ اندوکاردیت یک عفونت نادر اما تهدید کننده زندگی در پوشش داخلی قلب یا دریچه های قلب است که در اثر انتشار باکتری از دهان به خون ایجاد می شود. گرچه غیر معمول است، اما میزان مرگ و میر آن حتی با درمان نیز بالا است.
  • چه کسی در معرض خطر اندوکاردیت است؟ افرادی که قبلاً دریچه های قلب آسیب دیده یا مصنوعی، نقص های مادرزادی قلب، کاشت مفصل مصنوعی یا سابقه قبلی اندوکاردیت دارند، در معرض بالاترین خطر هستند. مصرف کنندگان مواد مخدر داخل وریدی که سوزن های مشترک دارند نیز در معرض خطر ابتلا به اندوکاردیت هستند.
  • اثرات اندوکاردیت: علائم شامل تب، خستگی، تنگی نفس، سوفل قلبی یا تپش قلب است. توده های کوچک باکتری می توانند روی دریچه های قلب رسوب کرده و به شدت به آنها آسیب وارد کنند. عفونت در صورت عدم درمان، می تواند به سرعت گسترش یابد و باعث نارسایی قلبی، سکته مغزی شود یا کشنده باشد.
  • ارتباط اندوکاردیت با سلامت دهان و دندان: باکتری های ناشی از بیماری لثه، پوسیدگی دندان یا آبسه، یا حتی فرایندهای معمول دندانپزشکی می توانند وارد جریان خون شده و به دریچه های قلب راه پیدا کنند، بخصوص اگر قبلاً آسیب دیده باشند. رعایت بهداشت دهان و دندان و مصرف آنتی بیوتیک ها قبل از اقدامات تهاجمی دندانپزشکی، احتمال گسترش باکتری ها به قلب را کاهش می دهند.
انواع عفونت های ناشی از سلامت ضعیف دهان

انواع عفونت های ناشی از سلامت ضعیف دهان

عفونت های تنفسی

  • عفونت تنفسی چیست؟ عفونت های باکتریایی مانند ذات الریه، برونشیت حاد، تشدید بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD) و آبسه های ریه ناشی از میکروب هایی که از حفره دهان به ریه ها پخش می شوند.
  • چه کسی در معرض خطر است؟ افراد مسن، بیماران بستری در بیمارستان یا بیماران مزمن، آنهایی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، بیمارانی که از دستگاه تنفس مصنوعی استفاده می کنند بیشترین خطر را دارند. در بیمارانی که برای اعمال دندانپزشکی تحت بیهوشی قرار می گیرند نیز ممکن است باکتری ها وارد ریه ها شوند.
  • اثرات عفونت تنفسی: اثرات آن شامل سرفه، خلط زیاد، خس خس سینه، تب، درد قفسه سینه، تنگی نفس است. می تواند در افراد پرخطر کشنده باشد.
  • ارتباط عفونت تنفسی با سلامت دهان و دندان: باکتری های مضر از دهان می توانند استنشاق شوند یا به داخل ریه ها کشیده شوند یا از طریق جریان خون پخش شوند. حفظ بهداشت دهان و دندان به کاهش بار کلی باکتری در دهان کمک می کند. کنترل سرفه و شستشوی دهان قبل از انجام فرایندهای دندانپزشکی خطر آسپیراسیون را کاهش می دهد.

عفونت های مفاصل

  • عفونت های مفاصل چیست؟ عفونت های باکتریایی مفاصل مانند آرتریت عفونی در اثر گسترش باکتری های دهان به لگن، زانو یا مفاصل دیگر از طریق خون ایجاد می شوند. این امر بویژه در افرادی که قبلاً بیماری های التهابی مفصلی داشته اند، محتمل است.
  • چه کسی در معرض خطر است؟ افرادی که از قبل شرایط مفصلی دارند مانند آرتریت، آرتریت روماتوئید، تعویض مفصل یا آسیب دیدگی، یا ایمپلنت های ارتوپدی، بیشتر مستعد ابتلا به این عفونت ها هستند.
  • اثرات عفونت های مفاصل : علائم شامل درد شدید مفصل، سفتی، تورم، گرما، قرمزی، ترشح و مشکل در حرکت مفصل است. اگر باکتری ها به سرعت پاک نشوند، می توانند به طور دائم به غضروف و استخوان آسیب برسانند.
  • ارتباط عفونت های مفاصل با سلامت دهان و دندان: مطالعات متعدد نشان می دهند که افراد مبتلا به بیماری لثه، باکتری های پریودنتال بیشتری در مایع مفصل سینوویال خود دارند. درمان بیماری لثه بار باکتریایی را کاهش می دهد و به کاهش احتمال سرایت آن به مفاصل کمک می کند.

عوارض دیابت

  • عوارض دیابت چیست؟ بهداشت ضعیف دهان و دندان نتایج دیابت را بدتر می کند. باکتری های پریودنتال می توانند التهاب و مقاومت به انسولین را افزایش دهند. دیابت ایمنی را کاهش می دهد و بیماری لثه را بدتر می کند.
  • چه کسی در معرض خطر است؟ افرادی که دیابت آنها به خوبی کنترل نشده است، بیشتر مستعد ابتلا به عفونت های شدید دهان هستند. بیماری لثه در افراد دیابتی شایع تر است و سریع تر بدتر می شود.
  • اثرات عوارض دیابت: کنترل بدتر قند خون، نرخ بالاتر بیماری کلیوی، بیماری قلبی و سکته مغزی در بیماران دیابتی مبتلا به پریودنتیت. خطر زایمان زودرس در زنان بیشتر است.
  • ارتباط عوارض دیابت با سلامت دهان و دندان: مدیریت سلامت دهان بخش مهمی از مراقبت کلی دیابت است. درمان بیماری لثه و رعایت بهداشت دهان و دندان، کنترل قند خون را در بیماران دیابتی بهبود می بخشد.
عوارض دیابت

عوارض دیابت

چگونه از عفونت های ناشی از سلامت بد دهان جلوگیری کنیم؟

برای حفظ بهداشت دهان و دندان و جلوگیری از انتشار باکتری های مضر از دهان به بدن می توانید اقدامات خاصی را انجام دهید:

  • دندان ها را دو مرتبه در روز با استفاده از تکنیک مناسب مسواک بزنید – مسواک خود را با زاویه 45 درجه نسبت به لثه های خود قرار دهید. به آرامی آن را با حرکات دایره ای حرکت دهید تا تمام سطوح دندان های شما تمیز شوند. از مسواک دارای فرچه نرم یا متوسط ​​استفاده کنید. مطمئن شوید که به تمام نواحی از جمله پشت دندان های مولر، دندان های پیشین فک پایین و در امتداد خط لثه دسترسی دارید. از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید. هر بار 2 دقیقه مسواک بزنید.
  • حداقل یک مرتبه در روز نخ دندان بکشید- از تکنیک مناسب نخ دندان کشیدن برای از بین بردن بقایای مواد غذایی و پلاک بین دندان ها و زیر خط لثه استفاده کنید. نخ دندان کشیدن به حذف باکتری هایی کمک می کند که مسواک شما به آنها دسترسی ندارد.
  • از دهانشویه ضد عفونی کننده استفاده کنید- دهانشویه بار کلی باکتری داخل دهان را کاهش می دهد و به مناطقی می رسد که مسواک شما نمی تواند. حداقل دو بار در روز از دهانشویه فاقد الکل استفاده کنید.
  • هر 6 ماه یک مرتبه برای تمیز کردن و معاینه دندان به دندانپزشک مراجعه کنید- پاکسازی های تخصصی باعث از بین رفتن تارتار سفت شده در بالا و زیر خط لثه می شوند که با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم نمی توانید آنها را از بین ببرید. در صورت مشاهده هرگونه مشکل بهداشت دهان و دندان به سرعت به دندانپزشک خود مراجعه کنید.
  • پوسیدگی دندان، حفره های دندانی و بیماری لثه را به سرعت درمان کنید- این کار از گسترش بیشتر باکتری ها به لایه های داخلی دندان جلوگیری می کند و عفونت های موجود را از بین می برد. کودکان را از نظر پوسیدگی دندان به دقت زیر نظر بگیرید.
  • از مناسب بودن روکش ها، دندان های مصنوعی، نگهدارنده ها اطمینان حاصل کنید – ابزارهای دندانی که مناسب نیستند می توانند به لثه ها و بافت های دهان شما آسیب برسانند و امکان ورود راحت باکتری ها به داخل بافت ها و جریان خون شما را فراهم می کنند/
  • قبل از انجام فرایندهای تهاجمی دندانپزشکی آنتی بیوتیک مصرف کنید – دندانپزشک شما ممکن است قبل از انجام فرایندهایی مانند ایمپلنت های دندانی، درمان ریشه یا کشیدن دندان آنتی بیوتیک تجویز کند، بخصوص اگر شما هر گونه بیماری قلبی داشته باشید. این امر از انتشار باکتری در جریان خون در طول عمل جلوگیری می کند.

در اینجا جدولی ارائه شده است که نکاتی را برای جلوگیری از عفونت های ناشی از سلامت دهان و دندان خلاصه می کند:

نکات پیشگیرانه جزئیات
دو بار در روز به درستی مسواک بزنید از خمیر دندان حاوی فلوراید، با حرکات دایره ای ملایم برای تمیز کردن تمام سطوح استفاده کنید
یک بار در روز نخ دندان بکشید تا زیر خط لثه را نخ دندان بکشید تا ذرات بین دندانی از بین بروند
از دهانشویه ضد عفونی کننده استفاده کنید بار کلی باکتری های دهان را کاهش می دهد
ویزیت های منظم دندانپزشکی را فراموش نکنید پاکسازی هر 6 ماه، هر گونه مشکل را به سرعت برطرف می کند
مشکلات دندانی را زودتر درمان کنید حفره ها، عفونت ها را قبل از بدتر شدن برطرف کنید
از تناسب ابزارهای دندانی اطمینان حاصل کنید دندان مصنوعی و نگهدارنده نامناسب می توانند به بافت ها آسیب برسانند
قبل از فرایندهای تهاجمی آنتی بیوتیک مصرف کنید قبل از جراحی دندان، آنتی بیوتیک ها را طبق تجویز مصرف کنید
سیگار نکشید استفاده از تنباکو خطر بیماری لثه، سرطان دهان را افزایش می دهد
غذاها و نوشیدنی های شیرین را محدود کنید خطر پوسیدگی دندان را کاهش می دهد
رژیم غذایی غنی از کلسیم و ویتامین C داشته باشید دندان ها و ایمنی را در برابر عفونت ها تقویت می کند

چگونه از عفونت های ناشی از سلامت بد دهان جلوگیری کنیم؟

چگونه از عفونت های ناشی از سلامت بد دهان جلوگیری کنیم؟

سوالات متداول در مورد سلامت دهان و عفونت ها

در اینجا به برخی از پرسش های متداول در مورد اینکه سلامت ضعیف دهان چگونه می تواند باعث عفونت در بدن شود، پاسخ داده شده است:

کدام شرایط پزشکی خطر انتشار عفونت از دهان را افزایش می دهند؟

شرایطی مانند دیابت، آرتریت روماتوئید، HIV/AIDS، درمان های سرطان، پیوند اعضا و شیمی درمانی استعداد ابتلا به عفونت های دهان را افزایش می دهند. افرادی که مفاصل یا دریچه های مصنوعی دارند یا هر شرایطی که ایمنی را به خطر می اندازد در معرض خطر بیشتری هستند.

آیا درمان های ریشه ایمن هستند؟ آیا آنها می توانند عفونت را پخش کنند؟

درمان های مدرن ریشه زمانی که به درستی در شرایط استریل انجام شوند بسیار ایمن هستند. دندانپزشکان به طور کامل کانال را ضد عفونی می کنند، از آنتی بیوتیک استفاده می کنند و آن را با مواد پرکننده می بندند تا از گسترش عفونت جلوگیری شود.

چه عادات روزانه بهداشت دهان و دندان به جلوگیری از عفونت در بدن کمک می کنند؟

مسواک زدن دندان ها و زبان دو مرتبه در روز، استفاده از نخ دندان یک مرتبه در روز، استفاده از دهانشویه ضد عفونی کننده، داشتن یک رژیم غذایی متعادل حاوی قند کم، اجتناب از سیگار و دخانیات، هیدراته ماندن، و تمیز کردن و معاینات منظم دندان به حفظ بهداشت دهان و دندان کمک می کند.

باکتری های دهان چقدر می توانند در جریان خون باقی بمانند تا در جاهای دیگر عفونت ایجاد کنند؟

باکتری های مضر دهان معمولاً می توانند به مدت 10 تا 30 دقیقه پس از ورود از طریق بریدگی، حفره باز یا بیماری لثه در جریان خون زنده بمانند. هر چه سریع تر به مناطق مورد نظر مانند دریچه های قلب برسند، خطر عفونت موضعی بیشتر می شود. درمان سریع به پاکسازی باکتری ها قبل از آسیب دائمی کمک می کند.

سلامت دهان و عفونت ها

سلامت دهان و عفونت ها

آیا قبل از هر فرایند دندانپزشکی باید آنتی بیوتیک مصرف کرد؟

آنتی بیوتیک ها فقط قبل از برخی از فرایندهای تهاجمی دندانپزشکی مانند کاشت ایمپلنت دندانی، درمان ریشه یا در صورتی توصیه می شوند که قبلاً یک بیماری قلبی پرخطر داشته اید. برای پر کردن یا تمیز کردن معمولی به آنها نیاز نیست. در مورد وضعیت سلامت خاص خود با دندانپزشک خود مشورت کنید.

برای جلوگیری از انتشار عفونت های باکتریایی از دهان به کل بدن، سلامت دهان و دندان ضروری است. به طور منظم هر 6 ماه یک مرتبه به دندانپزشک خود مراجعه کنید و از روش های روزانه بهداشت دهان و دندان در منزل مانند مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و استفاده از دهانشویه های ضد عفونی کننده استفاده کنید. برای محافظت از سلامت عمومی خود مراقب هر گونه مشکل دندانی مانند آبسه، بیماری لثه یا ابزارهای نامناسب دندانی باشید.

0/5 ( 0 نظر )
0/5 ( 0 نظر )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت
فارسی
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر