دخانیات و درمان ریشه (عصب کشی)
21 اسفند ماه 1397
مراقبت های پس از درمان ریشه
13 فروردین ماه 1398

پس از اینکه درد دندان شما را مجبور به مراجعه به دندانپزشک می کند، می توانید از علت این درد مطلع شوید: دندان شما به شدت آسیب دیده یا پوسیده شده است. پیشنهاد دندانپزشک برای درمان این دندان، درمان ریشه (عصب کشی) خواهد بود که در اصطلاح دندانپزشکی درمان اندودانتیک نامیده می شود. مطمئناً پس از پایان درمان با از بین رفتن درد هیجان زده خواهید شد. با این حال، در برخی موارد ممکن است درد ادامه داشته باشد که موجب نا امید شدن بیمار خواهد شد! علت چه می تواند باشد؟

حساسیت اطراف دندانی که تحت درمان ریشه قرار گرفته است، پس از درمان کاملاً طبیعی است، اما حداکثر می تواند 3 تا 6 روز طول بکشد که با تجویز دارو توسط دندانپزشک می توان از التهاب و درد در این دوره کاست. با این حال، در صورتی که درد بیشتر از چند روز طول بکشد، می توان به این نتیجه رسید که فرایند درمان با مشکل مواجه شده است و نیاز است برای اقدامات لازم به متخصص درمان ریشه مراجعه کرد.

عفونت استخوان

ممکن است عصب کشی دندان شما با موفقیت انجام شده باشد. دندان عفونی به طور کامل پاکسازی شده باشد و با پر کردن حفره آن و قرار گرفتن روکش روی آن به خوبی سیل شده باشد. با این حال، در صورتی که باکتری به استخوان پیرامون ریشه دندان نفوذ کرده باشد، می تواند باعث شود استخوان ملتهب و دردناک باقی بماند. خوشبختانه، با از بین رفتن منشاء عفونت (عصب مرده دندان)، باکتری جایی برای پنهان شدن نخواهد داشت. سیستم ایمنی بدن قادر خواهد بود به موقع عفونت را از بین ببرد. به منظور بالا بردن سرعت این فرایند، می توان از دندانپزشک خواست آنتی بیوتیک تجویز کند.

عفونی شدن کانال ریشه

این امکان وجود دارد که دندان حتی پس از قرار گرفتن تحت درمان ریشه (عصب کشی شدن) باز هم عفونی شود. این اتفاق نا امید کننده زمانی رخ می دهد که در پر شدگی دندان راه نشت ایجاد شود و اجازه دهد باکتری های موجود در بزاق دهان از راه حاشیه پر شدگی دندان به درون آن نفوذ کنند. باکتری به محضی که به داخل کانال ریشه راه می یابد می تواند ظرف چند روز عفونت تولید کند.

به همین دلیل بسیاری از دندانپزشک ها پس از عصب کشی دندان روی آن روکش قرار می دهند. گاهی اوقات قرار دادن روکش روی دندان امکان پذیر نیست زیرا دندان از قبل ضعیف شده است و تراشیدن آن برای قرار گرفتن روکش روی آن موجب تضعیف بیشتر آن خواهد شد. تنها یک متخصص مجرب می تواند بهترین درمان را برای شما انتخاب کند. کانال عفونی ریشه دندان را معمولاً می توان مجدداً درمان کرد (می تواند مجدداً تحت درمان ریشه قرار گیرد)، مگر اینکه ریشه ترک خورده باشد یا دندان در زیر خط لثه شکسته شده باشد. در این صورت، ممکن است کشیدن دندان ضرورت پیدا کند.

نفوذ هوا و مواد پر کننده دندان به ریشه

ممکن است حجم مواد دندانپزشکی که برای پر کردن دندان استفاده می شود بیشتر از گنجایش داخل کانال ریشه باشد و مقداری از مواد از نوک ریشه به بیرون تراوش کند. اینکه آیا این اتفاق موجب بروز درد می شود به دقت در مقدار موادی بستگی دارد که برای پر کردن دندان استفاده می شود و نیز اینکه چه مقدار سر ریز دارد و اینکه مواد اضافی کجا می روند.

در صورتی که نوک ریشه قبل از درمان ریشه عفونی شده باشد، احتمالاً جای کافی برای مقداری مواد اضافی وجود خواهد داشت و دندانپزشک متوجه خروج مواد نخواهد شد. اگر اطراف نوک ریشه دندان عفونی نشده باشد، سر ریز مواد پر کننده کانال ریشه پس از عصب کشی می تواند موجب بروز درد شود. در موارد بسیار نادر، حتی یک حباب ریز هوا نیز می تواند برای خروج از نوک ریشه به آن فشار وارد کند و منشاء درد باشد. ممکن است این درد مدتی وجود داشته باشد، اما به صورت خود به خود از بین خواهد رفت.

پر کردن زیاد حفره دندان یا بزرگ بودن روکش دندان

در صورتی که پر شدگی نهایی دندان ها یا روکشی که روی آن قرار می گیرد حتی ذره ای بزرگ تر از آنچه باید باشد، در مقایسه با دندان های مجاور به دندان مقابل فشار بیشتری وارد می شود، که می تواند منشاء درد پس از درمان ریشه باشد. خوشبختانه، اصلاح آن به سادگی انجام می شود. تنها نیاز است دندانپزشک پر شدگی دندان یا روکش آن را تنظیم کند و نقاط مرتفع روی دندان را بتراشد، با این حال ممکن است تا چند روز دیگر درد وجود داشته باشد.

نشت سدیم هیپوکلریت

طی درمان ریشه، دندانپزشک ریشه های دندان ها را با سدیم هیپوکلریت Sodium Hypochlorite شستشو می دهد، محلولی که باکتری ها را از بین می برد، بافت اعصاب باقیمانده را حل می کند و مواد آبکی که در طول فرایند انباشته می شوند را شستشو می دهد. در برخی موارد نادر، مقداری از محلول ممکن است از نوک ریشه نشت کند و فوراً موجب بروز درد شود، حتی اگر منطقه اطراف آن هنوز بی حس باشد. پس از اینکه دندانپزشک منطقه را با فشار آب شستشو می دهد و آن را می پوشاند ممکن است تا چند هفته پس از کاهش درد نیاز باشد آنتی بیوتیک و مسکن مصرف کنید.

کانال های جا افتاده

دندان ها چندین کانال دارند و پی بردن به وجود برخی از آنها می تواند دشوار باشد، مخصوصاً در دندان های مولر. این امکان وجود دارد که دندانپزشک نتواند یکی از کانال های عفونی را شناسایی و درمان کند و اندکی عصب داخل دندان به جا بماند و محفظه کوچکی برای تشکیل عفونت توسط باکتری باشد.

به جا ماندن عصب موجب می شود دندان همچنان مانند قبل از فرایند درمان نسبت به سرما و گرما حساس باقی بماند. در صورتی که باکتری موجب عفونی شدن مجدد کانال ریشه شود، دندان نسبت به فشار نیز حساس خواهد شد. گاهی اوقات، فضاهایی که باکتری داخل آن می ماند بسیار ریز هستند و در نوک ریشه هستند.

هیچ یک از این مشکلات به صورت خود به خود اصلاح نخواهند شد و دندان به درمان مجدد نیاز خواهد داشت که بهتر است توسط متخصص درمان ریشه مجرب انجام شود.