درمان پالپ دندان کودکان (پالپوتومی و پالپکتومی)
17 دی ماه 1397
عمر دندان عصب کشی شده
2 بهمن ماه 1397

شایعات و باور های نادرست بسیاری در خصوص درمان و درک کلی از درمان ریشه (عصب کشی) وجود دارد. از آنجا که این تفکرات غلط باعث افکار غلطشایع و ایجاد باورهای نادرست در ذهن افراد شده اند، بسیاری از افراد از پیگیری درمان خود سر باز می زنند.

شایعات نادرست مربوط به درمان ریشه

باورهای نادرست درباره درمان ریشه (عصب کشی)

درمان ریشه بسیار دردناک است.

بسیاری افراد از درمان ریشه ی دندان های خود پرهیز می کنند زیرا معتقدند این درمان بسیار دردناک است. با این حال، دردی که احساس می شود نتیجه ی عفونت دندان است و بر خلاف این باور شایع، هدف از انجام درمان ریشه کاهش درد است. از سوی دیگر، این فرایند کاملا بدون درد خواهد بود زیرا پیش از آغاز آن با استفاده از داروهای بی حسی موضعی، دندان و بافت های پیرامون آن کاملا بی حس خواهند شد. برخی افراد هم به طور ناخودآگاه از تمام درمان های دندانپزشکی هراس دارند، در اینصورت دندانپزشک می تواند با تجویز یکی از انواع آرام بخش ها مانند نیتروس اکساید موجب آرامش فرد شود.

پس از درمان ریشه هرگز دردی در دندان احساس نخواهد شد.

بسیاری افراد تصور می کنند به محضی که تحت درمان ریشه قرار بگیرند، هرگز در دندان درمان شده دردی احساس نخواهند کرد. با این حال، این باور درست نیست. دندان دیگر نسبت به غذاها و نوشیدنی های سرد یا گرم حساس نخواهد بود. اما به مدت چند روز پس از درمان ریشه، ممکن است منطقه ی اطراف دندان حساس باشد و درد و ناراحتی ایجاد کند. اگر این اتفاق برای شما رخ داد، دندانپزشک شما می تواند به منظور کاهش التهاب برای شما دارو تجویز کند.

درمان ریشه پیامدهای بسیار بدی دارد.

برخی افراد فکر می کنند انجام درمان ریشه می تواند باعث شود آنها به بیماری های بیشتری دچار شوند و پس از اتمام فرایند مشکلات بسیاری خواهند داشت. در حالی که قرار است درمان ریشه مانع آسیب بیشتر به کانال ریشه ی دندان شود و روکش دندان منطقه ی تحت جراحی را پوشش خواهد داد تا از بروز عفونت بیشتر پیشگری نماید.

باورهای نادرست درباره درمان ریشه (عصب کشی)

چرا باید درمان ریشه انجام داد وقتی می توان دندان را کشید؟

به مردم تلقین شده است که کشیدن دندان بی خطرتر از آن است که در پی درمان ریشه باشند. یا اینکه، هر دندانی پوسیده شد، حتی اگر تحت درمان ریشه قرار بگیرد بالاخره باید یک روز کشیده شود. حقیقت این است که شما همیشه باید برای حفظ دندان های طبیعی خود تلاش کنید. با انجام درمان ریشه به سادگی قادر خواهید بود دندان های آسیب دیده ی خود را حفظ کنید و تا پایان عمر آنها را داشته باشید.

درمان ریشه یا عصب کشی چندان موثر واقع نمی شود.

این تنها یک افسانه است. درمان ریشه اگر به درستی انجام شود می تواند برای همیشه عفونت دندان شما را بهبود بخشد و کمک کند دندان برای یک عمر دوام داشته باشد.

درمان ریشه ممکن است ساعت ها زمان ببرد.

برخی افراد تصور می کنند قرار گرفتن تحت درمان ریشه تقریبا یک روز کامل طول خواهد کشید و وقت زیادی از آنها خواهد گرفت. اما واقعیت این است که بسته به عمق عفونت، درمان حداکثر نیم ساعت طول خواهد کشید. این درمان فرایند بسیار ساده ای دارد که کیفیت زندگی شما را بهبود چشمگیری خواهد داد.

درمان ریشه همیشه به معنای قرار گرفتن روکش جدید روی دندان است.

در صورتی که حفره ی درون دندان چندان عمیق نباشد، درمان ریشه یا عصب کشی هیچ نیازی به روکش دندان نخواهد داشت. روکش دندان تنها به منظور افزایش استحکام دندان و برای پیشگیری از آسیب های بیشتر به دندان روی آن قرار می گیرد، در غیر اینصورت اصلاً ضروری نیست.

باورهای نادرست درباره درمان ریشه (عصب کشی)

عصب کشی تنها زمانی باید انجام شود که دندان درد داشته باشد.

برای قرار گرفتن تحت درمان، صبر نکنید تا درد غیر قابل تحمل شود! هرگز اجازه ندهید برای مراجعه به دندانپزشک دیر شود. به طور منظم برای چکاپ به دندانپزشک مراجعه نمایید و به محضی که دندانپزشک خطرات احتمالی را شناسایی نمود، اجازه دهید تحت درمان ریشه (عصب کشی) قرار بگیرید.

پس از درمان ریشه نمی توانید غذا بجوید یا مسواک بزنید.

به محضی که درمان ریشه ی شما تکمیل شود، روکش جدیدی روی سطح درمان شده قرار خواهد گرفت و شما قادر خواهید بود طبق معمول به فعالیت های روزمره ی خود بپردازید. با جویدن و مسواک زدن هیچ مشکلی برای شما پیش نخواهد آمد.

باورهای نادرست درباره درمان ریشه (عصب کشی)

بدون داشتن بیمه ی خدمات درمانی شما نمی توانید تحت درمان ریشه قرار بگیرید.

شاید بسیاری افراد به علت نداشتن بیمه ی خدمات درمانی و هراس از هزینه های بالای درمان ریشه، از مراجعه به دندانپزشک خودداری می کنند. حقیقت این است که شما به راحتی می توانید تحت درمان ریشه قرار بگیرید تنها ممکن است هزینه ی آن اندکی بیشتر از زمانی باشد که تحت پوشش بیمه هستید.

باورهای نادرست درباره درمان ریشه (عصب کشی)

درمان ریشه هزینه ی بالایی دارد.

این تنها یک باور نادرست است زیرا تقریباً همه ی افراد استطاعت پرداخت هزینه های درمان ریشه را دارند. در صورتی که تحت پوشش بیمه های درمانی قرار داشته باشید، قطعاً هزینه های درمان بسیار کمتر خواهند بود. از مراجعه و مشورت با دندانپزشک خانوادگی و گرفتن قیمت هراس نداشته باشید.

عصب کشی کاملا موقتی است و مشکل باز خواهد گشت.

برخی افراد فکر می کنند که درمان ریشه یا عصب کشی تنها به طور موقتی و برای مدت کوتاهی موجب کاهش درد خواهد شد و عفونت حتما مجددا بر خواهد گشت. در صورتی که این درمان به درستی انجام شود، ممکن است نتایج آن برای یک عمر دوام  داشته باشند.

پر شدگی دندانی که تحت درمان ریشه قرار گرفته است موجب درد و ناراحتی خواهد شد.

روکشی که سطح درمان شده را پوشش می دهد به دقت کار گذاشته خواهد شد و پس از اتمام درمان، به هیچ عنوان برای شما ناراحتی ایجاد نخواهد کرد. روکش دندان مسطح می شود و گاهی اوقات فراموش خواهید کرد که شیء خارجی درون دندان شما قرار دارد.

هیچ دردی احساس نمی کنم، بنابراین به عصب کشی نیاز ندارم.

بسیاری از دندان هایی که نیاز به درمان ریشه دارند هیچ دردی ایجاد نخواهند کرد اما به این معنا نیست که دندان هیچ مشکلی ندارد. دندانپزشک و متخصص درمان ریشه با استفاده از روش های مختلفی می توانند متوجه شوند که آیا پالپ دندان آسیب دیده یا عفونی شده است. اگر واقعا این اتفاق افتاده باشد، قطعا شما به درمان ریشه نیاز خواهید داشت، حتی اگر در دندان خود هیچ دردی احساس نکنید. اگر نزدیک دندان آسیب دیده ی خود یک برجستگی جوش مانند مشاهده کردید به دندانپزشک مراجعه کنید. این “جوش” که فیستول (مجرای غیر طبیعی که از بسته شدن ناقص زخم یا آبسه بین دو سطح یا یک حفره ی سروزی با یک سطح ایجاد می شود) نامیده می شود، یک مجرای بافتی است که چرک ناشی از عفونت را تخلیه می کند. هیچ دردی وجود ندارد زیرا فیستول فشار داخل بافت را کاهش می دهد. این درد ممکن است مدتی وجود داشته باشد سپس مجددا از بین برود. باید عفونت از بین برود و دندان نیاز به درمان ریشه ی صحیح و درست دارد. در صورتی که دندان درمان نشود تقریبا تمام بافت پیرامون آن عفونی خواهد شد.