خطرات عدم درمان دندان عفونی
4 مرداد ماه 1402
ارتباط بیماری لثه با شرایط سلامت روان
16 مرداد ماه 1402

کاشت ایمپلنت بهترین جایگزین برای دندان های از دست رفته است، اما اگر اخیراً یک ایمپلنت دندانی دریافت کرده اید، ممکن است این پرسش برای شما پیش بیاید که هنگام بهبودی و ریکاوری چه انتظاری می توانید داشته باشید. به عنوان مثال، آیا این امکان وجود دارد که بعد از کاشت ایمپلنت دندان های شما جابجا شوند؟ آیا این طبیعی است یا باید با دندانپزشک خود تماس بگیرید؟

جابجایی دندان بعد از کاشت ایمپلنت نادر است- اما ممکن است اتفاق بیفتد.

پس از کاشت ایمپلنت دندانی ممکن است احساس کنید که دندان های شما جابجا می شوند یا حرکت می کنند، بخصوص اگر دندان های مجاور حساس یا دردناک باشند. اما معمولاً اینطور نیست. بلکه، دندان های مجاور شما در حال عادت کردن به وجود دندان مصنوعی جدید شما هستند. ممکن است ایمپلنت های دندانی شما کمی به این دندان ها فشار وارد کنند و باعث بروز ناراحتی شوند، اما نه ایمپلنت و نه دندان های دیگر شما هیچ یک عملاً حرکت نمی کنند.

در ابتدا ممکن است احساس کنید دندان های شما حرکت می کنند. بخصوص اگر برای مدتی با از دست دادن دندان ها دست و پنجه نرم کرده اید، ممکن است کمی طول بکشد تا دندان های شما با ایمپلنت های دندانی سازگار شوند. ممکن است در ابتدا کمی احساس سفتی در ناحیه داشته باشید که به مرور زمان کاهش می یابد. فقدان سفتی به سادگی به این معنا است که شما با ایمپلنت دندانی جدید سازگار شده اید، نه این که دندان های اطراف برای جا دادن به ایمپلنت جدید موقعیت خود را تغییر دهند. احساس سفتی آن ممکن است شبیه به سفتی بعد از سفت کردن و تنظیم بریس ها باشد. با این حال، حرکت واقعی ایمپلنت ممکن است اتفاق بیفتد، اما در صورتی که چنین باشد، بسیار نادر است و یک اورژانس جدی است. اسئواینتگریشن باید طی 3 تا 6 ماه پس از کاشت ایمپلنت اتفاق بیفتد. اسئواینتگریشن زمانی است که ایمپلنت با استخوان فک جوش می خورد و یک ترمیم دندان ثابت و غیر قابل حرکت روی ایمپلنت قرار داده می شود. از آنجا که یک پیچ تیتانیومی زیست سازگار مانند پست درون استخوان فک قرار گرفته است، هرگز نباید حرکت کند، درست مانند دندان های طبیعی شما. تعویض ایمپلنت نشانه شکست ایمپلنت است.

محتمل ترین دلیلی که احساس می کنید ایمپلنت های دندانی شما در مدت کوتاهی پس از کاشت ایمپلنت حرکت می کنند این است که دندان های شما به تفاوت فشار ناشی از ایمپلنت های دندان اضافی داخل دهان عادت کرده اند. تغییر در فشار و احساس وجود یک جسم خارجی باعث ایجاد یک احساس کاذب حرکتی می شود که هیچ چیزی وجود ندارد.

اگر ایمپلنت یا دندان های دیگر شما واقعاً در حال حرکت هستند، این یک عارضه جدی و نادر است. این می تواند ناشی از چند چیز مختلف باشد، مانند یک واکنش آلرژیک یا عفونت ایمپلنت (پری ایمپلنتایتیس)، و باید فوراً از دندانپزشک کمک بگیرید. ایمپلنتایتیس نوعی عفونت لثه است که بافت های اطراف ایمپلنت را تحت تأثیر قرار می دهد و باعث حرکت ایمپلنت می شود. معمولاً عفونت ناشی از عدم رعایت بهداشت مناسب دهان و دندان است که به باکتری ها اجازه می دهد در محل کاشت ایمپلنت انباشته شوند. با گذشت زمان، این عفونت می تواند باعث حرکت ایمپلنت شود و حتی به دندان های مجاور سرایت کند. در موارد بسیار نادر می تواند باعث لق شدن و حرکت دندان های طبیعی نیز شود. البته مقداری ناراحتی، خونریزی و حساسیت در چند روز اول طبیعی است. با این حال، اگر این ناراحتی بیش از چند روز طول بکشد یا اگر خونریزی بعد از 72 ساعت ادامه داشته باشد، این یک مورد اورژانس دندانپزشکی است.

جابجایی کاشت ایمپلنت دندانی

شناخت علائم شکست ایمپلنت

اگر دندان های شما در حال جابجا شدن هستند، این ممکن است نشانه ای از شکست ایمپلنت باشد. حدود 5 درصد از ایمپلنت ها با شکست مواجه می شوند، و بیشتر این ایمپلنت ها مدت کوتاهی پس از جراحی داخل دهان با شکست مواجه می شوند. برخی از علائم شکست ایمپلنت های دندانی عبارتند از:

• درد و ناراحتی طولانی مدت- پس از جراحی، برای چند روز کمی درد و ناراحتی احساس خواهید کرد، اما محل کاشت ایمپلنت شما باید پس از حدود یک هفته به حالت کاملاً طبیعی در خواهد آمد. اگر همچنان درد شدید یا ضربان دار را تجربه می کنید، این می تواند نشانه ای از شکست ایمپلنت باشد.
  • تورم و التهاب لثه- شکست ایمپلنت های دندانی می تواند باعث تورم و التهاب لثه در نزدیکی محل کاشت ایمپلنت شما شود. این می تواند نشان دهنده عفونت، واکنش آلرژیک یا عارضه دیگری باشد.
  • جابجایی ایمپلنت- حتی قبل از اینکه به طور کامل بهبود یابد، ایمپلنت نباید اصلاً حرکت کند. اگر می توانید حرکت و جابجایی ایمپلنت خود را احساس کنید یا ببینید، باید فوراً با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

خونریزی، ترشح چرک، ایمپلنت هایی که احساس شل شدن دارند، مشکل در جویدن، بوی بد دهان، و تب از جمله علائم دیگر هستند.

چرا این اتفاق رخ می دهد؟

شکست ایمپلنت ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد، از جمله التهاب اطراف ایمپلنت، حساسیت به فلز و شکست استخوانی. پری ایمپلنتایتیس عفونت بافت های نرم اطراف ایمپلنت است و به دلیل بهداشت نامناسب دهان و دندان ایجاد می شود که باعث می شود ذرات غذا و باکتری ها در اطراف ایمپلنت انباشته شوند و باعث بروز التهاب شوند.

افراد سیگاری و دیابتی خطر ابتلا به این عفونت را افزایش می دهند. بیماران مبتلا به آلرژی به فلز باید این اطلاعات را برای دندانپزشک خود شرح دهند تا بتوانند مواد جایگزین ایمپلنت را انتخاب کنند. استفاده از ایمپلنت های فلزی در بیماران مبتلا به آلرژی به فلز باعث می شود که دهان ایمپلنت ها را پس بزند.

شکست اسئواینتگریشن معمولاً به دلیل فقدان تراکم استخوان یا ساختار استخوانی سالم به دلیل از دست دادن استخوان ایجاد می شود. راه حل معمولاً استفاده از پیوند استخوان پیش از موعد برای ایجاد حمایت کافی برای ایمپلنت است.

بهترین راه برای جلوگیری از بروز این امر رعایت بهداشت دهان و دندان، رعایت دقیق دستورالعمل های مراقبت پس از کاشت ایمپلنت و مراجعات منظم به دندانپزشک است.

جابجایی کاشت ایمپلنت دندانی

چه زمانی باید با دندانپزشک تماس گرفت؟

پس از اینکه متوجه هر یک از علائم فوق شدید، هر چه سریع تر با پزشک تماس بگیرید یا فوراً مراجعه کنید.

اگر متوجه یک یا چند مورد از علائم شکست ایمپلنت شدید، باید فوراً به دندانپزشک مراجعه کنید. چه ایمپلنت شما با شکست مواجه شود یا نه، علائمی مانند درد، جابجایی دندان ها یا ایمپلنت، و تورم و التهاب لثه جدی هستند و به تشخیص و درمان فوری نیاز دارند. اگر به کمک نیاز دارید، امروز برای مشاوره و کمک گرفتن با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

سفتی در ناحیه کاشت ایمپلنت نیز معمولاً در عرض چند روز از بین می رود، اما اگر این احساس ادامه داشته باشد، ممکن است نشانه ای از وقوع اتفاق دیگری باشد.

نکات ما برای به حداقل رساندن عوارض پس از کاشت ایمپلنت های دندانی

دستورالعمل های بهبودی خود را به طور کامل دنبال کنید- پس از جراحی کاشت ایمپلنت، دندانپزشک مجموعه ای از دستورالعمل های بهبودی را در مورد رژیم غذایی، بهداشت دهان، مدت زمان بهبودی و هر چیز دیگری که باید بدانید را به شما ارائه خواهد داد. این دستورالعمل ها را به دقت دنبال کنید تا خطر عوارض خود را به حداقل برسانید.

سیگار نکشید یا از سایر محصولات تنباکو استفاده نکنید- سیگار کشیدن و استعمال دخانیات بزرگترین عوامل مؤثر در شکست ایمپلنت های دندانی هستند. در طول فرآیند درمان از سیگار کشیدن یا استفاده از سایر محصولات تنباکو (سنوس، تنباکوی جویدنی و غیره) خودداری کنید. این زمان مناسبی برای ترک دائمی سیگار است!

کار با یک دندانپزشک با تجربه در زمینه کاشت ایمپلنت های دندانی این امکان را برای شما فراهم می کند تا یک طرح درمان شخصی برای شما ایجاد شود که در حین بهبود و ریکاوری، خطر عوارض شما را به حداقل می رساند.