آنچه باید درباره دهانشویه ها بدانید!
18 تیر ماه 1402
آیا دندان های من بعد از کاشت ایمپلنت دندانی جابجا می شوند؟
9 مرداد ماه 1402

عفونت دندان می تواند کابوس هر کسی باشد. بسیاری از افراد فکر می کنند که مشکلات بهداشت دهان و دندان تأثیر جدی روی سلامت فرد نخواهد داشت، اما صبر کنید تا در این مقاله حقیقت ترسناکی را در مورد آنها به شما بگوییم.

مشکلات بهداشت دهان و دندان مانند عفونت های دندانی را نباید ساده گرفت. ممکن است در مورد پوسیدگی دندان و بیماری لثه چیزهایی شنیده باشید، اما شاید ندانید که نادیده گرفتن عفونت های دندانی چقدر می توانند جدی شوند.

عفونت های دندان زمانی می توانند تهدید کننده زندگی باشند که از یک آبسه دندانی درمان نشده ایجاد شوند. آبسه محل انباشته شدن چرک است، که از گلبول های سفید، بافت مرده و میکروب ها تشکیل شده است. هنگامی که عفونت گسترش می یابد، عوارض ایجاد می شوند. خوشبختانه، با کمک برخی از فرایندهای دندانپزشکی، دندانپزشک شما می تواند از اثرات مضر عفونت های دندانی برای سلامتی جلوگیری کند.

خطر دندان ها و لثه های عفونی درمان نشده

اثر احتمالی آبسه درمان نشده دندان چه می تواند باشد؟ عفونت در بدن شما یک تهدید محسوب می شود. اگر درمان نشوند، ممکن است چندین ماه یا چند سال ادامه داشته باشند. دو نوع آبسه دندانی وجود دارد- یکی در زیر دندان (پری اپیکال) و دیگری می تواند در لثه و استخوان نگهدارنده (پریودنتال) ایجاد شود.

آبسه دندان به دو شکل متفاوت حاد و مزمن وجود دارد. هنگامی که درد شدید و ناگهانی وجود دارد، به عنوان یک آبسه حاد شناسایی می شود که به سرعت ظاهر می شود. با این حال، اگر فرد درد درجه پایینی را تجربه کند که چندین ماه ادامه می یابد، به آن آبسه مزمن گفته می شود، که می آید و به سرعت نیز می رود. آبسه های مزمن خطرناک تر از نوع حاد آنها هستند زیرا می توانند به دندان، استخوان فک و بافت نرم آسیب وارد کنند.

با یک آبسه دندان مزمن، بیمار ممکن است درمان را به تعویق بیندازد زیرا درد قابل تحمل است. با این حال، زمانی که بیمار به دندانپزشک مراجعه می کند، عفونت ممکن است فراتر از دندان پیشرفت کرده باشد و برای از بین بردن عفونت ممکن است نیاز باشد دندانپزشک شما دندان آسیب دیده را بکشد.

عفونت لثه (آبسه پریودنتال) به دلیل عفونت در فضای موجود بین دندان و لثه ایجاد می شود. عفونت ممکن است زمانی رخ دهد که غذا بین این فضا گیر کند. اگر بیماری لثه دارید، باکتری ها می توانند زیر لثه و درون استخوان جمع شوند.

بدون درمان ماندن دندان عفونی می تواند خطرات زیر را در پی داشته باشد:

گسترش عفونت

درمان نشدن عفونت دندان می تواند منجر به گسترش باکتری به ناحیه اطراف دندان آسیب دیده شود. با پیشرفت عفونت، باکتری های مضر می توانند از طریق کانال ریشه و بافت های اطراف حرکت کنند و در نتیجه آبسه دندان ایجاد شود.

این آبسه می تواند باعث درد و تورم شدید شود. اگر عفونت همچنان به گسترش خود ادامه دهد، به طور بالقوه می تواند روی استخوان فک تأثیر بگذارد و حتی می تواند به سینوس های شما برود که می تواند عوارض خطرناکی داشته باشد.

خطرات عدم درمان دندان عفونی

خطرات عدم درمان دندان عفونی

خطر از دست دادن دندان

عفونت دندان درمان نشده در نهایت می تواند منجر به از دست دادن دندان شود. عفونت می تواند ساختار دندان را ضعیف کند و باعث پوسیدگی و آسیب شود. هر چه عفونت مدت طولانی تری باقی بماند، آسیب بیشتری به دندان و ساختارهای نگهدارنده مانند لثه و استخوان فک وارد می کند.

در برخی موارد، عفونت ممکن است آنقدر شدید شود که کشیدن دندان ضروری شود. از دست دادن دندان می تواند عواقب متعددی از جمله مشکلات در جویدن، تکلم و جابجایی دندان ها داشته باشد. جایگزین کردن دندان از دست رفته برای جلوگیری از این عواقب ضروری است!

تأثیر روی سلامت عمومی

درمان نشدن عفونت دندان می تواند اثرات قابل توجهی روی سلامت عمومی شما داشته باشد. مطالعات متعددی هستند که نشان دهنده ارتباط بین عفونت های مزمن دهان مانند عفونت دندان و مشکلات سیستمیک سلامت هستند.

باکتری های ناشی از عفونت می توانند وارد جریان خون شده و در سراسر بدن پخش شوند و به طور بالقوه به بیماری هایی مانند دیابت، روماتوئید، بیماری های قلبی عروقی، عفونت های تنفسی، انواع خاصی از سرطان، و حتی عوارض دوران بارداری کمک کنند. بدانید که بیماری لثه، عفونت بافت های نگهدارنده دندان است و عمدتاً در اثر انباشته شدن باکتری ایجاد می شود. اگر باکتری در سراسر بدن پخش شود، عفونت می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

بسیار مهم است که بدانیم سلامت دهان و دندان ارتباط نزدیکی با سلامت عمومی بدن دارد و درمان سریع عفونت دندان هم برای لبخند و هم برای بدن شما ضروری است.

درد و ناراحتی مداوم

یکی از خطرات فوری و قابل توجه عفونت درمان نشده دندان، تداوم درد و ناراحتی است. عفونت دندان می تواند باعث درد شدید دندان، احساس ضربان و افزایش حساسیت به دمای سرد و گرم شود.

این درد می تواند با خوردن، خواب و فعالیت های روزانه تداخل داشته باشد و به طور قابل توجهی روی کیفیت زندگی شما تأثیر بگذارد. نادیده گرفتن درد و عدم مراجعه برای درمان می تواند درد را طولانی کند و به طور بالقوه عفونت را تشدید کند و منجر به بروز عوارض بیشتر و درمان گسترده تر شود.

خطرات عدم درمان دندان عفونی

خطرات عدم درمان دندان عفونی

از بین بردن عفونت

آبسه به صورت خود به خود ناپدید نمی شود. به همین دلیل ضرورت دارد که بلافاصله پس از مشاهده علائم به دندانپزشک خود مراجعه کنید. علائم و نشانه های آبسه دندان شامل دندان درد ضربان دار، دندان های حساس، طعم بد در دهان، مشکل در باز کردن دهان و تب هستند.

برای بهبود آبسه پریودنتال، دندانپزشک مراحل زیر را انجام می دهد:

  • ناحیه ای که تحت تأثیر قرار گرفته است را به طور کامل تمیز می کند.
  • چرک انباشته شده را تخلیه می کند.
  • عفونت را درمان می کند.

برای آبسه دندان:

آبسه از طریق درمان ریشه تخلیه می شود، و سپس دندان پر می شود یا روی آن روکش قرار داده می شود.

اگر دندان عفونی به شدت آسیب دیده باشد، کشیدن دندان ضروری است.

در موارد نادر، عفونتی که منجر به بروز آبسه شده است ممکن است گسترش یابد و مشکلات جدی دهانی و پزشکی ایجاد کند. برخی از عوارض احتمالی عفونت درمان نشده دندان عبارتند از: استئومیلیت (عفونت استخوان مجاور)، سینوزیت، کیست دندان، عفونت و لخته شدن عروق و سپسیس (یک عارضه بالقوه تهدید کننده زندگی ناشی از یک عفونت).

به خاطر داشته باشید که آبسه ها همیشه جدی هستند، زیرا عفونت می تواند از طریق خون شما پخش شود و بدن شما را آلوده کند که منجر به بروز بیماری های جدی می شود. به همین دلیل، باید به محض مشاهده علائم، با دندانپزشک خود مشورت کنید.

خطرات عدم درمان دندان عفونی

خطرات عدم درمان دندان عفونی

از تهدید عفونت دندان اجتناب کنید

اگر به عفونت دندان مشکوک هستید یا هر گونه دندان درد، حساسیت، درد یا تورم ناگهانی را تجربه می کنید، ضروری است که به دنبال درمان باشید. انجام این کار می تواند به کاهش درد شما، به حداقل رساندن درمان های مورد نیاز و محافظت از سلامت کلی بدن شما کمک کند.

معاینات جامع و دوره ای دندانپزشکی، و دندانپزشکی پیشگیرانه به شما کمک می کنند تا از وضعیت فعلی سلامت دندان خود مطلع شوید و در عین حال سلامت عمومی و سلامت دهان و دندان های خود را بهبود ببخشید. به این معنا است که می توانید دهان خود را فوق العاده سالم نگه دارید و از بروز مشکلات جدی دندان مانند عفونت های دندانی جلوگیری کنید. دندانپزشکان همچنین روش های با کیفیت بالا را برای خلاص شدن از شر عفونت به طور ایمن و مؤثر ارائه می دهند. برای اطلاعات بیشتر در مورد درمان و پیشگیری از آبسه دندان به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

4/5 ( 1 نظر )
0/5 ( 0 نظر )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت
فارسی
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر