دیابت؛ درمان ریشه و سلامت دهان و دندان ها
17 اسفند ماه 1399
اهمیت بهداشت دهان در زندگی روزمره
23 فروردین ماه 1400

هنگامی که نوبت به آلرژی می رسد، مردم در سراسر دنیا به خوبی از واکنش های آلرژیک مانند آبریزش چشم، خارش بینی، و عطسه مطلع هستند. با این حال، اطلاع کمتری در مورد این موضوع دارند که آلرژی ها چگونه می توانند عامل دندان درد، پوسیدگی دندان، و گلو درد باشند.

فرسایش دندان، حساسیت، دندان درد، زخم های دهانی، گلو درد، پوسیدگی دندان ها، و بوی بد دهان، برخی از مشکلات شایع دهانی هستند که گزارش می شوند. مطالعات حاکی از این هستند که خشکی دهان، گلو درد، و زخم های دهانی می تواند واکنش های آلرژیک به برخی غذاها و داروها باشند. علاوه بر این، آنها می تواند علامت مشکلات وخیم پزشکی باشند. یک دندانپزشک معتبر به سرعت می تواند به شما بگوید آیا دندان درد شما نتیجه آلرژی به اقلام غذایی است یا عوامل دیگر.

آیا ممکن است دندان درد شما نتیجه فشار سینوس باشد؟

همه می دانیم که بیماری لثه و پوسیدگی دندان ها می توانند یکی از دلایل اصلی پشت پرده دندان دردها باشند. با این حال، عوامل کمتر شناخته شده متعدد دیگری وجود دارند، مانند وجود سینوزیت که می تواند منجر به بروز درد شود.

التهاب سینوس های بینی (عفونت سینوسی) در نتیجه باکتری های همراه با آنفولانزا و سرماخوردگی بروز پیدا می کند. عفونت سینوسی سینوس های استخوان گونه ها را تحت تأثیر قرار می دهد، و منجر به وارد آمدن فشار و دندان درد می شود.

آلرژی ها و بیماری دهان و دندان

چگونه می توان علت دندان درد را مشخص کرد؟

برای تأیید اینکه آیا این دندان درد در نتیجه سینوزیت است یا خیر، لازم است بیمار حرکات سر را انجام دهد و ببیند آیا دندان درد وخیم تر می شود یا خیر. اگر اینطور باشد، می توان به این نتیجه برسد که عفونت سینوس علت ناراحتی است. وقتی تأیید شد، بیمار می تواند تحت درمان مناسب قرار بگیرد.

درد سینوس می تواند منجر به بروز دندان دردی می شود که شبیه احساسی است که بواسطه نزدیکی سینوس های ماگزیلا به دندان های مولر فک بالا بوجود می آید. آلرژی های بهاری موجب دردهای سینوسی می شوند؛ دندان درد با احساس درد خفیف اطراف مجرای بینی و منطقه پیشانی نیز همراه می باشد. بنابراین، تمایز بین درد سینوس و درد دندان قابل مدیریت است.

با این حال، هم دردهای دندانی و هم دردهای ناشی از آلرژی، باید جدی گرفته شوند. مراجعات منظم به دندانپزشک همچنان ضروری است.

خشکی دهان موجب دندان درد و پوسیدگی دندان ها می شود

بیمارانی که در طول فصل بهار از مشکلات مربوط به آلرژی رنج می برند (آلرژی گرده/ تب یونجه) اغلب با خشکی دهان نیز مواجه هستند. خشکی دهان به معنای کاهش سطح بزاق دهان است، که منجر به تشکیل باکتری هایی داخل دهان می شوند که موجب پوسیدگی و درد دندان می شوند.

بیمارانی که در طول سال، به دلیل علل مربوط به آلرژی خشکی دهان را تجربه می کنند، اغلب در نهایت با دندان درد و آسیب به دندان ها مواجه خواهند شد.

دندانپزشک پوسیدگی دندان را با پر کردن دندان یا فرایند درمان ریشه درمان می کند. خشکی دهان نیاز به تغییر عادات نوشیدن و نیز دارو دارد.

پوسیدگی دندان کودکان در نتیجه آلرژی های فصلی

پوسته ریز مو یا پر حیوانات، کنه های گرد و غبار، گرده گل ها و درختان، نیش حشرات، سبزه ها، و علف های هرز می توانند به عنوان محرک آلرژی عمل کنند. کودکانی که از آلرژی رنج می برند نیز همان علائمی را از خود نشان می دهند که در افراد بزرگسال مشاهده می شوند. این فهرست شامل گرفتگی بینی، سر درد، تنفس از راه دهان، خر و پف، سرفه، و علائم دیگر هستند. برخی از این علائم اگر نادیده گرفته شوند می توانند منجر به کاهش بزاق دهان شوند، که باعث بروز پوسیدگی و حفره های دندانی می شود. متأسفانه، حتی داروها و اسپری های تنفسی، شامل آنهایی که برای آسم استفاده می شوند، می توانند منجر به پوسیدگی دندان ها در کودکان شوند.

آلرژی ها و بیماری دهان و دندان

سندروم آلرژی دهانی

نوع دیگری از آلرژی ها که با گرده ها ارتباط دارد، سندروم آلرژی دهانی مربوط به غذاها (OAS) است. برخی میوه ها و سبزیجات خاص ساختاری شبیه گرده ها دارند. بنابراین، سیستم ایمنی بدن فردی که از این آلرژی رنج می برد، به دلیل واکنش متقاطع، هنگامی که فرد یکی از غذاهای ذکر شده را می خورد، از خود واکنش های آلرژیک نشان می دهد.

مواردی مانند گیاهان تازه، خیار، هلو، گوجه فرنگی، سیب، گیلاس، پرتقال، و موز می توانند واکنش های آلرژیک مانند تورم لب، خارش گلو، احساس گزگز شدن زبان، گرفتگی بینی، و عطسه مداوم ایجاد کنند.

بهترین راه برای کنترل علائم OAS استفاده از کمپوت میوه ها و سبزیجات است، و یا پختن یا حرارت دادن آنها قبل از خوردن. چنین بیمارانی باید پوست میوه ها و سبزیجات را قبل از خوردن بکنند.

واکنش آلرژیک در نتیجه خمیر دندان

علاوه بر آلرژی به فلزات و موادی که برای پر کردن دندان ها استفاده می شوند، درصد اندکی از بیماران نیز حساسیت به خمیر دندان را گزارش می دهند.

علائم و نشانه ها عبارتند از پوسته ریزی، خارش لب ها، تحریک زبان، تورم لثه ها، و زخم های دهان است. طعم دهنده هاو سایر مواد موجود در این گونه مواد مراقبت های ویژه دهان و دندان ها، محصولات دندانی، می توانند همین تأثیر را داشته باشند البته، پرهیز از این محصولات، بهترین گزینه است. دندانپزشکان ممکن است استروئیدهای موضعی با قدرت کم و دیگر داروها را برای پرداختن به این واکنش های آلرژیک توصیه کنند.

گلو درد در نتیجه آلرژی

بلعیدن ناخودآگاه آلرژن هایی مانند گرد و غبار یا گرده ها باعث تولید بیش از حد مخاط به عنوان یک واکنش آلرژیک در برخی از بیماران می شود. وقتی که به پایین گلو می رود، منجر به درد گلو، آبریزش بینی، سرفه، و خارش می شود. گلو درد همچنان ممکن است به دلیل تورم غدد لنفاوی باعث درد دندان ها شود