مقایسه ایمپلنت فوری با ایمپلنت سنتی
تأثیر سیگار و دخانیات روی ایمپلنت دندانی
15 آذر ماه 1398

پولیپ دندان چیست؟

پولیپ پالپ دندان که تحت عنوان پالپیت هایپرپلازی مزمن یا پالپیت تکثیر شونده نیز شناخته می شود، یک نوع غیر عادی و خاص از هایپرپلازی التهابی است که در دندان های از دست رفته (غیر زنده) اتفاق می افتد. در واقع پولیپ دندان یک شکل منحصر به فرد پالپیت دندان است که در آن، بافت ملتهب به جای فاسد شدن در نتیجه چرکی شدن مداوم، با افزایش حجم و تکثیر زیاد بافت واکنش نشان می دهد. بیماری های پالپ عموماً به دو دسته پالپیت برگشت پذیر و پالپیت برگشت ناپذیر تقسیم می شوند که این تقسیم بندی بر اساس توانایی بازگشت پالپ ملتهب دندان به موقعیت سلامت خود در گذشته، پس از برداشتن محرک خطرناک، انجام می شود. در پولیپ پالپ، روند بیماری بازگشت ناپذیر است.

در مقایسه با اکثر موارد پالپیت برگشت ناپذیر، پولیپ پالپ معمولاً ضایعه ای است که به صورت کاملاً اتفاقی بروز می یابد و گاهگاهی شبیه بیماری های فعال و نئوپلاستیک لثه و پریودنشیوم اطراف آن به نظر می رسد.

پولیپ پالپ دندان

علائم پولیپ دندان کدامند؟

در حقیقت، پولیپ دندان نوعی پالپیت برگشت ناپذیر است که مزمن است و معمولاً در بیشتر موارد، به لحاظ ماهیت خود، هیچ علامت و نشانه ای ندارد و گاهی اوقات فشار ناشی از جویدن می تواند منجر به بروز درد شود.

اما گاهی اوقات، از نظر بالینی، پولیپ به شکل توده های قرمز رنگ تکثیر شونده در قسمت اکلوزال دندان های مولر افرادی ظاهر می شود که ایمنی بیشتری دارند. این ضایعه واکنش محافظتی در برابر التهاب بافت است که از تغییرات هایپرپلازی ناشی می شوند. این ضایعه عموماً با درد خفیف همراه با ضایعات پوسیده بزرگ همراه است و ممکن است با سوابق اندک خونریزی همراه باشد.

پولیپ، با بزرگ کردن خود، تمام حفره پوسیدگی دندان را پوشش می دهد. از نظر بافت شناسی، این ضایعات توده بزرگی از بافت برآمده با تعداد زیادی عروق خونی همراه هستند. دندانی که پولیپ دارد، و قسمت پری آپیکال آن درگیر شده است، در تشخیص و درمان با مشکلات بسیاری مواجه است. تصور می شود، ضایعات پالپ در تصاویر رادیوگرافی هیچ تغییرات پری آپیکالی از خود نشان ندهند. تأخیر در درمان پولیپ معمولاً منجر به پراکنده و پخش شدن التهاب به فضای الیاف پریودنتال لیگامان در سراسر فورامن آپیکال می شود.

گاهی اوقات، خونریزی موضعی می تواند اتفاق بیفتد.

این مشکل بیشتر در کودکان و افراد جوانی مشاهده می شود که از ایمنی بالا و مقاومت بالای بافت برخوردار هستند. این مقاومت بافت منجر به تکثیر پالپ، به عنوان یک واکنش حمایتی غیر عادی می شود.

عوامل بروز پولیپ دندان

پولیپ نتیجه حساسیت های مکانیکی و حملات باکتریایی به داخل پالپ دندان است که منجر به تخریب تاج دندان در نتیجه حادثه یا پوسیدگی می شود. علل مکانیکی که ممکن است منجر به تحریک این واکنش شوند عبارتند از شکست دندان و از بین رفتن پوشش پالپ دندان یا از دست رفتن ترمیم دندان. معمولاً کل سقف عاجی دندان با پوسیده شدن تاج دندان بدون پوشش باقی می ماند. وقتی حجم وسیعی از بافت پالپ بدون پوشش باقی می ماند و در معرض فضای داخل دهان قرار می گیرد، حملات باکتریایی منجر به واکنش التهابی مزمن می شوند که شبیه واکنش شدید بافت جوانه ای است.

واکنش بافت هایپرپلازی به این دلیل اتفاق می افتد که پالپ جوان دندان به خوبی خونرسانی می شود و واکنش ایمنی بسیار عالی از خود نشان می دهد که بیشتر نسبت به عفونت های باکتریایی مقاوم است. بعلاوه، از آنجا که دندان داخل حفره دهان باز است، ترشحات و چرک، از بافت ملتهب پالپ آزادانه به داخل دهان تراوش می کنند و داخل محدوده دندان انباشه نمی شوند و به دیواره های آن محدود نمی شوند.

نکروز بافت با تخریب مویرگ های خونرسان، که معمولاً با پالپیت برگشت ناپذیر همراه است، تا حدودی اتفاق نمی افتد و علت آن هم فقدان فشار چشمگیر داخل پالپ است در دندان های جوانی که اپکس (نوک) ریشه آنها باز است، خطر نکروز پالپ در پی انسداد وریدی کاهش می یابد.

وجود شبکه عروقی غنی در بافت های جوان پالپ مکانیزمی محافظتی در برابر واکنش التهابی است که با افزایش سن کاهش چشمگیری پیدا می کند.

درمان پولیپ پالپ دندان

مراقبت های پزشکی

درمان پولیپ دندان در دندان های دائمی هم شامل درمان ریشه (عصب کشی) می شود هم کشیدن دندان. درمان پالپوتومی که محافظه کارانه تر است، در برخی موارد انتخابی، زمانی که تنها بخش کورونال پالپ تحت تأثیر قرار گرفته است، با موفقیت انجام شده است. در دندان های نابالغ، که رشد ریشه آنها تکمیل نشده است، قرار دادن یک مانع آپیکال و افزایش استحکام ریشه های باریک با رزین کامپوزیت، قبل از انجام درمان ریشه، توصیه می شود. Revascularization پالپ دندان دائمی نابالغ یک رویکرد درمانی جدید دیگر است که منجر به شکل گیری بافت پالپ زنده می شود. دندان، پس از درمان اندودانتیک، به پوشش کامل تاج دندان نیاز دارد.

مراقبت های جراحی

دندانی که تحت تأثیر قرار گرفته است، زمانی کشیده می شود که دندان شیری باشد، یا زمانی که مقدار اندکی از ساختار دندان دائمی برای احیاء دندان به جا مانده باشد، یا حمایت استخوان آلوئولار مطلوب نباشد. فرایند جراحی افزایش طول تاج دندان نیز ممکن است لازم باشد تا دندان را برای پوشش کامل تاج آماده کند. اغلب، بهبود بدون هیچ اتفاقی پیش خواهد رفت.