پولیپ دندان چیست؟
15 آذر ماه 1398
شکستن و کنده شدن دندان
24 آذر ماه 1398

عادت کشیدن سیگار چگونه می تواند موجب تخریب نتایج جراحی ایمپلنت های دندانی شود و برای موفقیت آن چه کار می تواند انجام داد؟

آیا برای افراد سیگاری نباید ایمپلنت کاشت؟

شاید شما نیز خوانده یا شنیده باشید که کشیدن سیگار می تواند برای ایمپلنت های دندانی خطر محسوب شود. اما آیا به این معناست که به افرادی که سیگار می کشند باید گفت که نمی توانند ایمپلنت دندانی دریافت کنند زیرا آنها گزینه های مناسبی برای ایمپلنت های دندانی نیستند؟

آیا 100 درصد اطمینان دارید که کشیدن سیگار عامل خطر محسوب می شود؟

تأثیر سیگار بر ایمپلنت دندانی

تأثیر سیگار بر ایمپلنت دندانی

 

شکست ایمپلنت در پی سیگار کشیدن

بواسطه تأثیرات مضر نیکوتین، تنباکو و دود، هیچ یک از جراحی های ایمپلنت های دندانی موفقیت آمیز نخواهند بود. تأثیرات متعدد کشیدن سیگار می توانند مانع جراحی ایمپلنت های دندانی شوند.

  • دود به لثه ها و استخوان های اطراف آسیب می رساند: دود سیگار موجب سوختن بافت های دهانی داخل آن می شود، و حتی می تواند موجب آسیب به غدد بزاقی یا انسداد آنها شود، که منجر به خشکی دهان خواهد شد. کمبود بزاق دهان می تواند منجر به پوسیدگی دندان و بیماری لثه شود- تضعیف استخوان و لثه هایی که ایمپلنت را حمایت می کنند.
  • نیکوتین موجب کاهش سرعت روند بهبود و تأثیر دفاعی سیستم ایمنی بدن می شود: نیکوتین- خواه در نتیجه مصرف سیگار تولید شده باشد، یا یک نیکوتین پَچ- جریان اکسیژن و خون به استخوان و بافت های دهانی را کاهش می دهد. از آنجا که بیمار برای بهبود، این اکسیژن و جریان خون اضافی را نیاز دارد، قرار گرفتن در معرض نیکوتین می تواند موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن و توانایی کلی بهبود شود.
  • تنباکو و نیکوتین می توانند مانع جوش خوردن استخوان با ایمپلنت شوند: تولید و بازسازی عروق و استخوان برای موفقیت آمیز بودن اسئواینتگریشن ایمپلنت های دندانی -جوش خوردن ایمپلنت و استخوان اطراف با یکدیگر- ضروری است. به سادگی می توان درک کرد چرا تولید و بازسازی عروق مهم است. رشد عروق خونی جدید اکسیژن و فاکتور رشد را به محل ایمپلنت می رساند، در نتیجه موجب تسهیل بهبود بافت اطراف آن می شود. نه تنها کمبود جریان خون و اکسیژن موجب کاهش توانایی درست بهبود بدن می شود، بلکه می تواند روی اسئواینتگریشن نیز تأثیر داشته باشد. مطالعات بالینی حاکی از این هستند که افراد سیگاری بیشتر از افراد غیر سیگاری در معرض شکست اسئواینتگریشن هستند.

آیا ارتباط سیگار با شکست ایمپلنت ها مستند است؟

بهبود و ارتقاء تولید و بازسازی عروق منجر به افزایش روند بهبود استخوان می شود، در حالی که کاهش تولید و بازسازی عروق در روند بهبود استخوان مشکل بوجود خواهد آورد. این اتفاق به این دلیل رخ می دهد که کشیدن سیگار می تواند موجب کاهش جریان خون شود.

  • نیکوتین موجب انقباض عروق خونی می شود که باعث کاهش خونرسانی به مویرگ های محل جراحی و منجر به کاهش اکسیژن بافت می شود.
  • این کمبود اکسیژن موجب تحریک تولید عروق خونی بیشتر می شود.
  • گرچه ممکن است عروق خونی بیشتری وجود داشته باشند، اما تأثیرات تنگ کنندگی عروق نیکوتین اجازه نمی دهند تراکم عروق خونی افزایش پیدا کند تا منجر به افزایش جریان خون شود.

نقش پروتئین های تشکیل استخوان (BMPs) از اهمیت ویژه ای برخوردار است، زیرا اصلی ترین عامل تشکیل استخوان در بدن هستند. در تحقیقات ثابت شده است که نیکوتین روی پروتئین های BMP-2 تأثیر مهارکنندگی دارد، در نتیجه مانع فعالیت های تولید استخوان می شود. بنابراین، کشیدن سیگار اساساً دو فرایند بسیار مهم در روند اسئواینتگریشن را متوقف می کند: جریان خون و فاکتورهای رشد.

 

 

تأثیر سیگار بر ایمپلنت دندانی

تأثیر سیگار بر ایمپلنت دندانی

 

چه مدت پس از کاشت ایمپلنت می توان سیگار کشید؟

مانند هر جراحی دیگری، بایستی دستور العمل های قبل و بعد از عملی که جراح به شما می دهد را به درستی عمل کنید تا اطمینان حاصل نمایید که بیشترین شانس موفقیت را خواهید داشت- از جمله تغییر رژیم غذایی، نوشیدن و کشیدن سیگار.

گرچه توصیه می شود تا جای ممکن، خیلی قبل تر از جراحی کشیدن سیگار را متوقف کنید. بهتر است این عادت را یک تا دو هفته قبل از فرایند ترک کنید. اینکه چقدر طول می کشد تا پس از جراحی کاشت ایمپلنت بتوانید سیگار بکشید می تواند متفاوت باشد، اما به طور کلی پیشنهاد می شود برای شانس بیشترین اسئواینتگریشن، دو تا سه ماه صبر کنید. طی چند روز نخست پس از جراحی، بدن لخته های خونی تولید می کند که مانع وارد شدن ذرات غذا و باکتری به محل جراحی می شوند. کارهایی مانند استنشاق دود، تف کردن، یا نوشیدن مایعات با نی می توانند موجب شل و کنده شدن لخته های خون و خشکی حفره دندان شوند- شرایطی که درد غیر قابل تحملی بوجود می آورد. بویژه ضرورت دارد که ظرف 72 ساعت پس از فرایند به هیچ عنوان سیگار نکشید.

چگونه می توان احتمال بروز خطرات را کاهش داد؟

در این بخش به بیان برخی راهکارهای مراقبتی خواهیم پرداخت که با انجام آنها احتمال موفقیت پس از کاشت ایمپلنت های دندانی افزایش خواهد یافت:

  • بهترین راه برای کاهش خطر شکست ایمپلنت های دندانی و بهبود سلامت عمومی بدن توقف کشیدن سیگار است.
  • حداقل به مدت یک هفته قبل از فرایند و دو ماه پس از آن از کشیدن سیگار خودداری کنید.
  • پس از کشیدن سیگار دندان های خود را مسواک بزنید و از واتر جت دندانی استفاده کنید.
  • برای پاکسازی های منظم و چکاپ به دندانپزشک مراجعه کنید.
0/5 ( 0 نظر )
0/5 ( 0 نظر )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت
فارسی
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر