دندان های شما چقدر محکم هستند؟
11 مهر ماه 1402
چرا دندان عقل هنگام رویش درد زیادی دارد؟
15 آبان ماه 1402

نگاهی عمیق به ریشه دندان های شیری

دندان های شیری که به دندان های اولیه و دندان های بچگی نیز معروف هستند، اولین مجموعه از دندان های کودکان خردسال هستند. آنها به کودکان کمک می کنند غذا را بجوند، به درستی صحبت کنند و فضایی را برای دندان های دائمی بزرگتر نگه دارند که زیر لثه ها در حال رشد هستند. معمولاً اولین دندان های شیری کودکان در حدود 6 تا 12 ماهگی بیرون می آیند. یک مجموعه کامل از 20 دندان شیری که در حدود 3 سالگی ظاهر می شوند.

این دندان های شیری دارای ریشه هایی هستند که آنها را درست مانند دندان های دائمی درون استخوان فک متصل می کنند. ریشه ها زمانی شروع به تشکیل شدن می کنند که تاج دندان درون فک رشد می کند. پس از اتمام شکل گیری تاج، ریشه به گسترش و رشد ادامه می دهد، زیرا دندان برای بیرون آمدن از درون لثه آماده می شود.

ریشه های دندان های شیری معمولاً نازک و باریک هستند و بین 5/0 تا 5/1 اینچ طول دارند. ریشه ها در دندان های قدامی کوتاه ترین و در دندان های مولر عقب دهان بلندتر هستند. آنها از بافت پالپ در داخل و عاج در سطح خارجی تشکیل شده اند. سمنتوم، ماده ای استخوان- مانند، عاج ریشه ها را پوشش می دهد.

سمنتوم وظیفه مهمی دارد- برای کمک به افتادن دندان های شیری در زمان مناسب، تحت جذب دائمی قرار می گیرد. این فرآیند تحلیل رفتن و جذب ریشه دندان های شیری برای ایجاد فضا برای فشار دادن دندان های دائمی از زیر ضروری است.

چرا دندان شیری  نمی افتد

چرا دندان شیری نمی افتد

مراحل دقیق جذب طبیعی ریشه

تحلیل یک روند فیزیولوژیکی برای از دست دادن ساختار استخوان یا دندان در اثر تجزیه آنزیمی است. در مورد دندان های شیری، تحلیل ریشه، دندان را برای افتادن در زمان مناسب و جایگزینی دندان های دائمی آماده می کند. این اتفاق در چند مرحله رخ می دهد:

تحلیل اولیه

این مرحله تا 2-3 سال قبل از لق شدن و افتادن دندان آغاز می شود. ادونتوکلاست ها، سلول های مسئول جذب، در سطح سمنتوم خارجی ریشه جمع می شوند و حفره های جذب کوچکی ایجاد می کنند. این حفره ها از رأس یا نوک ریشه آغاز می شوند و به آرامی به سمت بالا کار می کنند. در این مرحله، جذب فقط سطح خارجی را درگیر می کند.

تحلیل پیشرونده

با نفوذ ادونتوکلاست های بیشتر به درون سمنتوم، جذب بیشتر به داخل کانال ریشه گسترش می یابد. بافت پالپ داخل آن تحریک و ملتهب می شود. این مرحله ماه ها تا سال ها با سرعت آرام ادامه می یابد.

جذب سریع

هنگامی که تاج دندان دائمی که در حال بیرون آمدن است با ریشه دندان شیری تماس پیدا می کند، جذب را تسریع می کند. این تحریک، ادونتوکلاست های خیلی بیشتری را به منطقه جذب می کند، و ساختار ریشه باقی مانده را به سرعت تخریب می کند. پالپ در نتیجه التهاب و کمبود خونرسانی می میرد.

افتادن دندان

ریشه ای که به شدت جذب شده است در برابر نیروهای رویش دندان دائمی تسلیم می شود. از درون استخوان سست می شود و می افتد و این امکان را برای دندان دائمی فراهم می کند تا در جای خود بیرون بیاید. در حالت ایده آل، دندان شیری می افتد و هیچ اثری از ریشه باقی نمی ماند.

چرا دندان شیری  نمی افتد

چرا دندان شیری نمی افتد

علل باقی ماندن تکه های ریشه

در برخی موارد، تکه هایی از ریشه های دندان های شیری تحت جذب مناسب قرار نمی گیرند و بعد از افتادن دندان درون استخوان فک باقی می مانند. این اتفاق به این دلیل رخ می دهد که تحلیل و جذب ریشه شامل تعادل ظریف فعالیت سلولی، خونرسانی و زمان مناسب رویش دندان دائمی است. اختلال در هر یک از این عوامل می تواند از جذب کامل ریشه ها جلوگیری کند. دلایل عبارتند از:

  • رویش زود هنگام: قبل از اینکه روند تحلیل به اندازه کافی پیشرفت کند، جوانه های دندان دائمی جایگزین دندان شیری، به ریشه دندان شیری می رسند. بنابراین زمانی که دندان دائمی می روید، تکه های ریشه باقی می مانند.
  • جذب با تأخیر- ادونتوکلاست های آهسته یا غیرفعال، به دلیل سلامت ضعیف، سوء تغذیه، ژنتیک یا عوامل ناشناخته بر اساس برنامه زمانی دقیق جذب نمی شوند.
  • کاهش جریان خون- پوسیدگی دندان، بیماری لثه، تروما، کیست یا فشردگی دندان ها می توانند خونرسانی به ریشه را کاهش دهند. بدون مواد مغذی درون خون، ادونتوکلاست ها در تخریب ریشه مشکل دارند.
  • عفونت- آبسه های نوک ریشه فعالیت ادونتوکلاست و جریان خون را مسدود می کنند و جذب را کند می کنند.
  • ساختار متراکم ریشه- سمنتوم ضخیم تر و کلسیفیه شده تر در برابر نفوذ و تجزیه ادونتوکلاست مقاوم تر است.
چرا دندان شیری  نمی افتد

چرا دندان شیری نمی افتد

اثرات باقی ماندن تکه هایی از ریشه های دندان شیری

نوک ریشه باقی مانده درون استخوان فک مانع رشد و تراز مناسب دندان های دائمی می شود. این قطعات همچنین خطر عفونت دارند و می توانند پیشرفت کنند و به کیست های دندانی تبدیل شوند. برخی از مشکلات خاص ناشی از باقی ماندن تکه هایی از ریشه ها عبارتند از:

  • قرارگیری نامناسب دندان های دائمی- ریشه ها باعث جابجا شدن دندان های در حال رویش می شوند و مانع ورود صحیح آنها به داخل دهان می شوند. این منجر به فشردگی، ایجاد فاصله، همپوشانی دندان ها و تراز ضعیف می شود.
  • نهفتگی دندان- یک دندان دائمی تلاش می کند بیرون بیاید اما به یک تکه ریشه باقی مانده از دندان شیری گیر می کند و از حرکت باز می ایستد. نهفتگی مانع رویش طبیعی دندان می شود.
  • گسترش ضایعه کیستیک- سلول های اپیتلیال ریشه می توانند تکثیر شوند و کیست هایی را تشکیل دهند- کیسه های خوش خیم پر از مایع. کیست ها گسترش می یابند و به ساختارهای مجاور مانند جوانه های دندان دائمی آسیب می رسانند.
  • عفونت های دندانی- باکتری ها در اطراف نوک ریشه ای که هنوز در استخوان فک قرار دارند نفوذ می کنند و منجر به ایجاد آبسه، بروز درد و تورم لثه ها می شوند.
  • تحلیل پیشرونده ریشه- دندان دائمی که به تازگی روییده است شروع به جذب مجدد در برابر ریشه باقی مانده از دندان شیری می کند. این می تواند منجر به از دست رفتن ساختار دندان دائمی یا حیات پالپ شود.
  • از دست دادن دندان- در صورت عفونت شدید، دندان های دائمی به شدت پوسیده شده یا آسیب دیده ای که نهفته شده اند، ممکن است به کشیدن نیاز داشته باشند.

تشخیص باقی ماندن ریشه دندان شیری

دندانپزشکان روش های مختلفی را برای تشخیص این دارند که آیا هیچ تکه ای از ریشه دندان های شیری پس از افتادن باقی مانده است یا خیر:

  • معاینه بالینی دهان- هر گونه ناهنجاری در موقعیت یا رویش دندان های دائمی که ممکن است نشان دهنده انسداد توسط تکه های ریشه باشد را به صورت چشمی بررسی می کند.
  • لمس- لثه ها و استخوان فک را برای وجود نواحی استخوانی یا تورم لمس می کند.
  • تصاویر رادیوگرافی دندان با اشعه ایکس- تصاویر رادیوگرافی داخل دهانی، پانورامیک و پرتوهای مخروطی CT تکه های ریشه را نشان می دهند.
  • تست- حساسیت دندان ها به ضربه، گرما یا سرما را ارزیابی می کند، که می تواند نشان دهنده دندان نهفته با عفونت یا التهاب زمینه ای باشد.
  • سوابق دندانی- درباره هر گونه ریشه باقی مانده شناخته شده، مشکلات در رویش دندان های دائمی، یا کیست های قبلی همراه با دندان های مولرهای شیری پرس و جو می کند.

مدیریت ریشه های باقی مانده

برای جلوگیری از بروز مال اکلوژن، کیست ها و عفونت، نوک ریشه های کشف شده باید با جراحی خارج شوند. مدیریت شامل موارد زیر است:

خارج کردن

خارج کردن ریشه باقیمانده به این صورت انجام می شود که با ایجاد حفره به سمت پایین امکان دسترسی به آن فراهم می شود، به آرامی سست می شود و با فورسپس بیرون آورده می شود. قبل از آن بی حسی موضعی تجویز می شود. زخم شستشو داده و سپس بخیه زده می شود.

پیگیری

تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس بعد از عمل به تأیید خارج شدن کامل تکه های ریشه کمک می کنند. نظارت منظم، بهبودی صحیح را تضمین می کند و رویش دندان دائمی را دنبال می کند. بعلاوه ممکن است به درمان ارتودنسی برای هدایت دندان ها به سمت تراز مناسب نیاز باشد.

جلوگیری از باقی ماندن ریشه های دندان های شیری دیگر در آینده

رعایت بهداشت دهان و دندان، اجتناب از پوسیدگی یا تروما به دندان های شیری، و کشیدن دندان های شیری لق طبق برنامه، به جلوگیری از باقی ماندن تکه هایی از ریشه های دندان هایی که در آینده خواهند افتاد کمک می کند.

تقویت جذب طبیعی ریشه

والدین می توانند اقدامات پیشگیرانه ای را برای تسهیل حل شده به موقع و طبیعی ریشه های دندان های شیری انجام دهند:

  • دندان های شیری را به صورت روزانه مسواک بزنید و نخ دندان بکشید تا از بروز حفره هایی که می توانند تحلیل ریشه را کند نمایند، جلوگیری کنید.
  • برای حفظ سلامت خوب دهان و دندان و نظارت بر پیشرفت تحلیل ریشه، فرزند خود را به طور منظم نزد دندانپزشک ببرید.
  • از کشیدن زود هنگام دندان های شیری لق خودداری کنید تا امکان ادامه جذب طبیعی ریشه فراهم شود.
  • از دندان ها در برابر آسیب های صورت و دندان که می توانند به ریشه های در حال رشد آسیب وارد کنند، محافظت کنید.
  • تغذیه مناسب شامل کلسیم و ویتامین های D و K را برای دندان های سالم و رشد اسکلتی فراهم کنید.
  • از سیلانت ها و فلوراید موضعی برای محافظت از شیارهای دندان های مولر شیری مستعد پوسیدگی استفاده کنید.
  • اگر دندان های مولر شیری زودتر از موعد از دست رفتند، برای جلوگیری از رویش زود هنگام دندان دائمی، در مورد فضا نگهدار با یک متخصص ارتودنسی مشورت کنید.
چرا دندان شیری  نمی افتد

چرا دندان شیری نمی افتد

پاسخ به پرسش های متداول درباره افتادن دندان های شیری

در زیر به برخی از پرسش های متداولی پاسخ داده شده است که ممکن است والدین داشته باشند:

نرخ عدم جذب ریشه دندان های شیری در جمعیت چقدر است؟

مطالعات نشان می دهند که میزان باقی ماندن تکه های ریشه 1/4 درصد تا 5/18 درصد است. دندان های مولر اول فک پایین شایع ترین دندان های درگیر هستند.

آیا در صورت باقی ماندن یک تکه از ریشه، جذب مجدد می تواند آغاز شود؟

متأسفانه خیر، پس از رویش دندان دائمی جانشین، فرآیندها متوقف می شوند. هر تکه باقی مانده از ریشه احتمالاً به جراحی نیاز دارد.

آیا امکان تسریع روند تحلیل ریشه وجود دارد؟

هیچ روشی برای تسریع جذب طبیعی ریشه وجود ندارد. اما جلوگیری از عفونت و پوسیدگی از روند جذب محافظت می کند.

آیا ریشه های باقی مانده می توانند بعداً دوباره عفونی شوند؟

آری، قطعات باقی مانده می توانند در هر زمان دوباره عفونی شوند. باکتری ها از طریق پاکت های لثه و شکاف های ریز در مینای دندان امکان دسترسی پیدا می کنند. مراقبت منظم از دندان نیاز است.

آیا ارتودنتیست با روشی متفاوت از دندانپزشک تکه های باقی مانده را برمی دارد؟

متخصصان از تکنیک های خارج کردن مشابه استفاده می کنند. اما متخصصان ارتودنسی همچنین خارج کردن نوک ریشه را در طرح های جامع درمان برای تغییر موقعیت درست دندان ها ادغام می کنند.

نتیجه گیری

ریشه های دندان های شیری معمولاً سال ها قبل از افتادن دندان ها شروع به تحلیل تدریجی می کنند. اما گاهی اوقات ساختار ریشه بعد از افتادن دندان ها درون استخوان فک باقی می ماند. این اتفاق زمانی رخ می دهد که دندان دائمی جانشین آن موجب اختلال در فرآیند تحلیل قبل از تکمیل شود. تکه های ریشه باقی مانده می توانند باعث جابجا شدن دندان های دائمی در حال رویش شوند که منجر به بروز عوارض می شود. دندانپزشکان از طریق تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس و معاینات دندانپزشکی تکه های ریشه باقی مانده را تشخیص می دهند. خارج کردن تکه ها از بروز آسیب جلوگیری می کند، در حالی که اقدامات خوب بهداشت دهان و دندان انحلال طبیعی ریشه را تسهیل می کنند. با مراقبت مناسب، اکثر کودکان می توانند از دندان های سفید مرواریدی شیری خود به لبخند دندان های دائمی خود منتقل شوند.

0/5 ( 0 نظر )
0/5 ( 0 نظر )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت
فارسی
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر