آیا داروهای شما روی ایمپلنت های دندانی شما تأثیر می گذارند؟
21 شهریور ماه 1402
دندان های شما چقدر محکم هستند؟
11 مهر ماه 1402

وقتی دندان شما را در ناخوشایندترین زمان ممکن می شکند، چه اتفاقی می افتد، مانند قبل از یک مصاحبه مهم یا درست قبل از یک رویداد مهم دیگر؟ پاسخ، راهکار سریع دندانپزشکی است که تحت عنوان روکش دندانی روزه شناخته می شود.

زمان تنها چیزی است که به نظر می رسد هرگز کافی نیست، بنابراین یافتن راه هایی برای صرفه جویی در زمان همیشه یک اولویت است.

برای این منظور، برخی از دندانپزشکان روکش های دندانی را به صورت یک روزه ارائه می دهند. توانایی دندانپزشک برای ترمیم دندان تنها در یک بار مراجعه، خدمت خوشایند بسیاری از بیماران و مراجعان دندانپزشکی است و می توانند برای شما نیز باشد. روکش های دندانی یک روزه به جایگزینی برای روکش های سنتی تبدیل شده اند، زیرا راه حلی سریع و مؤثر نه تنها برای مواقع اضطراری، بلکه برای افرادی هستند که در برنامه های منظم خود زمان زیادی ندارند.

با این حال، هنوز پرسش های زیادی پیرامون این نوع جدید کار ترمیم دندان وجود دارد. یعنی چه مزیت هایی نسبت به معایب دارند؟

در حالی که ممکن است مزایای روکش های سرک CEREC یک روزه واضح به نظر برسند، در این مقاله، ما اصول اولیه روکش های یک روزه و همچنین مزایا و معایب را پوشش خواهیم داد. ما می خواهیم برای شما توضیح دهیم که چرا این فرایند برای ترمیم دندان بسیار محبوب است. برای یادگیری بیشتر به خواندن آن ادامه دهید.

روکش دندانی یک روزه

روکش دندانی یک روزه

روکش یک روزه چیست؟

روکش های دندان سنتی نسل ها وجود داشته اند. با این حال، آنها با همه سناریوهای زندگی مدرن مطابقت ندارند زیرا تهیه آنها دو یا چند هفته طول می کشد و طی چندین مراجعه دندانپزشکی نصب می شوند. این یکی از دلایلی است که روکش های یک روزه در کانون توجه قرار گرفته اند.

روکش های دندانی یک روزه روکش هایی هستند که فقط در یک جلسه مراجعه آماده و نصب می شوند و به چندین جلسه مراجعه و یک دوره انتظار طولانی مدت نیاز ندارند- و همه اینها به لطف فناوری بازسازی اقتصادی یک جلسه ای سرامیک زیبایی (CEREC) است.

فناوری CEREC نیاز به روکش های موقت و دوره های انتظار طولانی مدت برای روکش های سنتی را از بین برده است زیرا این امکان را برای دندانپزشکان فراهم می کند تا با استفاده از طراحی به کمک رایانه (CAD) و فناوری ساخت به کمک رایانه (CAM) یک روکش تولید و نصب کنند.

درست مانند روکش های سنتی، روکش های یک روزه می توانند کارهای زیر را انجام دهند:

  • از دندان های ضعیف محافظت کنید.
  • یک دندان شکسته را ترمیم کنید.
  • دندان هایی که دارای پرکردگی های بزرگ یا ایمپلنت های دندانی هستند را بپوشانید و حمایت کنید.
  • بریج های دندانی را در جای خود نگه دارید.
  • تغییر رنگ دندان ها را بپوشانید.
  • ظاهر دندان ها را بهبود دهید.

مزیت روکش های یک روزه یا فوری

صرف نظر از دلیل دریافت یک (یا چند) روکش دندان در یک روز، آنها به دلایل مختلف یک انتخاب عالی هستند. مزایای استفاده از روکش های یک روزه در زیر آمده اند:

آنها عملکردها را بازیابی می کنند.

داشتن یک دندان شکسته یا آسیب دیده فقط روی ظاهر یا لبخند شما تأثیر نمی گذارد. همچنین روی گفتار شما و همچنین توانایی شما در خوردن و نوشیدن تأثیر می گذارد. داشتن دندانپزشکی که روکش های یک روزه را انجام می دهد به این معنا است که می توانید دندان خود را هر چه سریع تر ترمیم کنید.

با استفاده از روکش های یک روزه، عملکردهایی مانند جویدن، صحبت کردن، و بخصوص لبخند زدن می توانند بلافاصله به حالت عادی برگردند. بعلاوه، نیاز به روکش موقت را از بین می برد- که مطلوب است زیرا روکش های موقت ضعیف و غیرقابل اعتماد هستند.

روکش دندانی یک روزه

روکش دندانی یک روزه

آنها به جلوگیری از آسیب بیشتر کمک می کنند.

چه بخواهید دندان آسیب دیده خود را محکم کنید یا یک روکش موقت را انتخاب کرده باشید، در معرض خطر آسیب به سایر دندان ها، لثه ها، گونه ها و حتی لب های سالم خود هستید. علت این است که دندان آسیب دیده ممکن است لبه های تیز داشته باشد و روکش موقت بسیار مستعد لق شدن است- و شما نمی خواهید تصادفاً یک روکش موقت را قورت دهید یا خفه شوید!

روکش های یک روزه بسیار بادوام هستند. آنها همچنین به تراشیدن کمتری نیاز دارند که به حفظ مقدار بیشتر از ساختار طبیعی دندان شما کمک می کند. بعلاوه، آنها می توانند دندان شکسته را به راحتی پوشش دهند، بنابراین لازم نیست نگران تراش های غیر ضروری باشید.

استفاده از مواد مقاوم

واحد تراشکاری در محل مطب روکش دندان شما را از سرامیک ایجاد می کند، ماده ای سخت که نه تنها در برابر جویدن مقاوم است بلکه همرنگ دندان های طبیعی شما ایجاد می شود. سرامیک همچنین در برابر فرسایش مقاومت می کند، بنابراین ترمیم شما برای سال های آینده عالی به نظر خواهد رسید.

در حالی که دوام روکش شما به این بستگی دارد که چقدر خوب از ترمیم دندان خود مراقبت می کنید، می توانید انتظار داشته باشید که از روکش یک روزه شما به مدت 5 تا 10 یا بیشتر لذت ببرید.

به راحتی شما می افزایند.

فناوری CAD و CAM که این امکان را برای دندانپزشکان فراهم می کند تا یک روکش ترمیمی را از روی قالب های دیجیتالی شما طراحی و آماده کنند، بسیار دقیق است. به این بدان معنا که روکش یک روزه شما متناسب با حداکثر راحتی خواهد بود.

در اصل، این دندان مانند دندان طبیعی شما خواهد بود و شما حتی نمی دانید که یک روکش دندان در دهان خود دارید.

دقت عالی

از آنجا که دندانپزشک می تواند کار طراحی و ساخت روکش های دندانی شما را در مطب خود انجام دهد، می تواند به سرعت هر گونه ترفند یا تنظیمی که ممکن است نیاز داشته باشید را انجام دهد. این توانایی در انجام اصلاحات فوری این امکان را برای آنها فراهم می کند تا ترمیم های دندانی را ارائه دهند که هم از نظر شکل و هم از نظر عملکرد عالی باشند.

مقرون به صرفه تر هستند.

یکی از تفاوت های اصلی بین روکش های یک روزه و روکش های سنتی هزینه آنها است. در حالی که هزینه ها مشابه هستند، روکش های یک روزه مقرون به صرفه تر هستند، زیرا مجبور نیستید برای مراجعات دندانپزشکی اضافی مورد نیاز برای روکش های سنتی یا حتی موقت هزینه کنید.

امروزه، بسیاری از دندانپزشکان به فناوری های پیشرفته طراحی و ساخت به کمک رایانه مجهز شده اند که این امکان برای آنها فراهم می کند تا روکش شما را در مطب بسازند و تنها با یک بار مراجعه آن را دریافت کنید.

در حالی که ما دندانپزشکان واقعاً از دیدن بیماران خود لذت می بریم، می توانیم مراجعات شما را کاهش دهیم و با روکش های دندانی یک روزه در وقت ارزشمند شما صرفه جویی کنیم.

معایب روکش های یک روزه

در حالی که فکر می کنید ترمیم های یک روزه با فهرستی از معایب همراه هستند، فقط چند شکایت شایع در مورد روکش های دندان یک روزه خواهید شنید. در زیر به معایب اشاره شده است:

آنها به اندازه روکش های سنتی با دوام نیستند.

روکش های یک روزه از یک بلوک سرامیکی ساخته می شوند که دندانپزشکان از یک دستگاه فرز مخصوص برای برش و قالب گیری آنها استفاده می کنند. روکش های سنتی از سرامیک، پرسلن، فلز یا ترکیبی از هر سه ساخته می شوند.

روکش های سنتی پرسلن ذوب شده روی فلز به عنوان قوی ترین مواد ترمیم کننده در دنیای دندانپزشکی شناخته شده اند. با این حال، روکش های یک روزه زمانی که به درستی از آنها مراقبت می شود، هنوز هم می توانند به اندازه نمونه های سنتی خود دوام داشته باشند.

تشخیص برخی از شکستگی ها می تواند دشوار باشد

اگر از شکستگی دندانی رنج می برید که زیر خط لثه شما امتداد دارد، روکش یک روزه ممکن است ایده آل نباشد. علت این است که فناوری کامپیوتری مورد استفاده برای اسکن و ایجاد طرح برای روکش های یک روزه همیشه آسیب ها یا مشکلات زیر خط لثه را تشخیص نمی دهد.

بنابراین، اگر شکستگی زیر لثه دارید، ممکن است برای اطمینان از اینکه همه چیز به درستی انجام می شود، منتظر روکش دندان سنتی باشید.

آنها برای شرایط خاص مناسب نیستند.

از آنجا که روکش های یک روزه از سرامیک ساخته می شوند، برای همه افراد مناسب نیستند. افرادی که شرایط خاصی مانند دندان قروچه، کلنچینگ فک و سایر مسائل دارند، ممکن است به راه حل قوی تری نیاز داشته باشند. در این موارد، دندانپزشک شما احتمالاً یک روکش فلزی یا پرسلن ذوب شده روی فلز را توصیه می کند.

روکش دندانی یک روزه

روکش دندانی یک روزه

با دندانپزشک خود درباره روکش های یک روزه صحبت کنید.

همانطور که مشاهده می کنید، روکش های دندانی یک روزه این امکان را برای ما فراهم می کنند تا بدون افت کیفیت، کار دندانپزشکی شما را تکمیل کرده و لبخند شما را در یک بار مراجعه ساده ترمیم کنیم.

چه به روکش های دندانی یک روزه نیاز داشته باشید و چه به سادگی بخواهید از چندین مراجعه دندانپزشکی و یک دوره انتظار طولانی مدت اجتناب کنید، روکش های دندانی یک روزه ممکن است راه حل شما باشند. اگر مطمئن نیستید که گزینه مناسبی برای ترمیم فوری هستید، بهتر است در مورد گزینه های خود با دندانپزشک خود صحبت کنید.

0/5 ( 0 نظر )
0/5 ( 0 نظر )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت
فارسی
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر