تحلیل یا عقب رفتن لثه از روی دندان
29 مرداد ماه 1401
علت های جابجا شدن دندان ها
19 شهریور ماه 1401

از زمانی که بچه بوده ایم در مورد خوردن شیرینی جات بیش از حد به ما هشدار داده شده است. حفره ها در نتیجه پوسیدگی دندان ایجاد می شوند. حفره ها زمانی ایجاد می شوند که ذرات مواد غذایی روی دندان ها باقی می مانند تا پوسیده شوند. باکتری ها در پلاک روی دندان های شما زندگی می کنند و قند را برای تولید اسید تجزیه می کنند. اسید باعث از بین رفتن مواد معدنی مینا یا لایه بیرونی محافظ دندان شما می شود. اگر این روند متوقف نشود، می تواند باعث ایجاد حفره شود.

حفره بین دو دندان- چه بین دو دندان مولر یا دندان های دیگر- تحت عنوان حفره اینتر پروگزیمال (بین سطوح جانبی دندان ها) شناخته می شود. اگر تا به حال حفره داشته اید، به احتمال زیاد حفره اینتر پروگزیمال داشته اید. حفره های بین دندانی درست مانند سایر حفره ها به دلیل ساییده شدن مینای (لایه بیرونی دندان) روی یک یا چند دندان ایجاد می شوند.

این مقاله به این موضوع می پردازد که حفره بین دندانی چگونه است و برای درمان آن چه کاری می توان انجام داد.

پوسیدگی بین دندانی

پوسیدگی بین دندانی

علائم و نشانه های حفره بین دندان ها

علائم و نشانه های زیادی نشان دهنده وجود حفره هستند، که بسته به وسعت و محل آنها می تواند متفاوت باشد. ممکن است در مراحل ابتدایی ایجاد حفره به هیچ وجه علائمی را تجربه نکنید، با بزرگتر شدن پوسیدگی، ممکن است متوجه این علائم شوید:

  • دندان درد، درد خود به خود، یا دردی که بدون هیچ دلیل ظاهری اتفاق می افتد.
  • حساسیت دندان
  • درد خفیف تا شدید هنگام خوردن یا نوشیدن چیزی شیرین، داغ یا سرد.
  • حفره ها یا فرو رفتگی های قابل مشاهده در دندان ها.
  • لکه های قهوه ای، سیاه یا سفید روی هر یک از سطوح دندان ها.
  • درد هنگام گاز زدن.

ممکن است علائمی را تجربه نکنید

گاهی قبل از اینکه حتی علائمی را تجربه کنید، یک حفره پیدا می شود. این ممکن است زمانی رخ دهد که در یک ویزیت دندانپزشکی، تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس گرفته شوند و دندانپزشک شما متوجه علائم حفره شود.

درمان حفره ها

معاینات منظم دندانپزشکی می تواند به شناسایی حفره ها کمک کند، قبل از آنکه باعث ایجاد مشکلات جدی تری شوند که به مشکلات طولانی مدت ختم می شود. در اینجا به بیان چکیده ای از برخی گزینه های درمانی می پردازیم که هنگام مبارزه با پوسیدگی باید در نظر گرفته شوند:

پوسیدگی بین دندانی

پوسیدگی بین دندانی

معدنی سازی مجدد Remineralization

رمینرالیزیشن یا معدنی سازی مجدد یک فرآیند طبیعی ترمیم دندان است. بدن شما مواد معدنی کلسیم و فسفات را از بزاق شما می گیرد و آنها را در مینای دندان های شما رسوب می کند.

دندان های شما مواد معدنی را در فرآیندی به نام دمینرالیزیشن demineralization از دست می دهند، که در طول روز هنگام خوردن و آشامیدن اتفاق می افتد. دمینرالیزیشن دندان به طور طبیعی اتفاق می افتد. زمانی که بدن شما نتواند چیزی که از دست داده اید را جایگزین کند، می تواند مشکل ساز شود. عوامل زیادی روی دمینرالیزیشن تأثیر می گذارند، از جمله باکتری های دهان، اسید دهان و بزاق.

رمینرالیزیشن به جایگزینی مواد معدنی از دست رفته کمک می کند تا دندان های شما را محکم نگه دارد و از بیماری های دندانی جلوگیری کند. عوامل رمینرالیزیشن با کمک به مینای دندان ها در جذب مواد معدنی مانند کلسیم و فسفات، آنها را تقویت می کنند. فلوراید- که یک ماده معدنی است که برای جلوگیری از پوسیدگی دندان به آب آشامیدنی اضافه می شود- نیز به مینای دندان متصل می شود تا آن را در برابر اسید مخرب مقاوم کند.

اگر دمینرالیزیشن دندان (از دست دادن مواد معدنی) بیشتر از رمینرالیزیشن (به دست آوردن مواد معدنی) باشد، دچار پوسیدگی خواهید شد.

پر كردن دندان

پس از زدودن و پاکسازی پوسیدگی توسط دندانپزشک، برای پیشگیری از پیشرفت پوسیدگی و بازیابی ویژگی های زیبایی و کمک به جلوگیری از آسیب بیشتر دندان و از دست دادن دندان، یک پر کننده روی آن قرار می گیرد. پر کردن باعث پلمپ شدن حفره یا پوسیدگی دندان می شود. هنگام در نظر گرفتن پر کننده، باید از انواع مختلف موجود آگاه باشید، از جمله:

  • پرکننده های آمالگام: این نوع پر شدگی ها از ترکیب نقره، قلع، مس و جیوه ساخته شده اند. آنها نسبت به سایر انواع پرکننده ها سخت، با دوام و ارزان تر هستند.
  • پرکننده های کامپوزیت: این نوع مواد پر کننده از رزین و مواد پلاستیکی ساخته شده اند. آنها در حالی که نرم هستند داخل حفره قرار می گیرند، سپس با نور آبی روشن “کیور کننده” سخت و خشک می شوند.
  • پرکننده های گلاس آینومر: این پرکننده ها از شیشه و آکریلیک ساخته شده اند. آنها ضعیف تر هستند، که به طور کلی باعث می شود آنها برای کودکانی مناسب باشند که دندان های آنها در حال تغییر هستند.
  • پرکننده های طلا: همانطور که از نام آنها مشخص است از طلا ساخته شده اند. پر شدگی های طلا بسیار با دوام هستند، اما گران نیز هستند، به همین دلیل چندان متداول نیستند.

پر کردن فرایندی است که داخل مطب انجام می شود. دندانپزشک شما یک ژل بی حس کننده روی لثه های شما اعمال می کند. پس از اینکه این ژل اثر کرد، یک بی حس کننده موضعی را به لثه تزریق می کنند. دندانپزشک با استفاده از مته یا ابزار مخصوص دیگری، ناحیه پوسیده دندان را برمی دارد و سپس حفره دندان را پر می کند. آخرین مرحله شامل پولیش کردن و تنظیم مواد پر کننده است، به گونه ای که بایت شما احساس طبیعی داشته باشد.

عصب کشی

اگر دندان یا ریشه آن در اثر ضربه آسیب دیده باشند، معمولاً درد و افزایش حساسیت در آن دندان را تجربه خواهید کرد. داشتن درد مکرر هنگام گاز زدن می تواند نشانه این باشد که دندان شما ممکن است به جراحی ریشه نیاز داشته باشد.

هنگامی که یک حفره تا حدی پیشرفت می کند که پالپ را درگیر می کند (محفظه ای داخل دندان حاوی عصب و عروق خونی)، به جای کشیدن یک دندان آسیب دیده یا عفونی، ممکن است یک درمان ریشه برای ترمیم و نجات آن لازم باشد. پالپ دندان بیمار تخلیه می شود. گاهی اوقات برای از بین بردن هرگونه عفونت، دارو داخل کانال ریشه گذاشته می شود. سپس ماده پر کننده جایگزین پالپ می شود. این درمان عفونت های احتمالی و آبسه های دندانی را نیز درمان می کند.

پوسیدگی بین دندانی

پوسیدگی بین دندانی

روکش دندان

دندان های شما ممکن است به مرور زمان آسیب ببینند. این می تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد، مانند حفره های بین دندانی که در اثر پوسیدگی دندان ایجاد می شوند. روکش های دندانی “کلاهک هایی” به شکل دندان هستند که می توانند روی دندان شما قرار بگیرند.

روکش دندان روی دندان شما چسبانده می شود و قسمت قابل مشاهده دندان را می پوشاند.

ممکن است به دلایل مختلفی به روکش دندان نیاز داشته باشید، از جمله:

  • محافظت از دندان ضعیف (احتمالاً ناشی از پوسیدگی یا حفره) در برابر شکستن، یا حفظ دندان ضعیف در کنار یکدیگر، در صورت ترک خوردن قسمت هایی از آن.
  • ترمیم دندان شکسته یا دندانی که به شدت فرسوده شده است.
  • پوشاندن و حمایت از یک دندان با پر شدگی بزرگ که ساختار زیادی از آن باقی نمانده است.
  • پوشاندن دندان های بدشکل یا دارای تغییر رنگ شدید.
  • پوشاندن دندانی که با درمان ریشه درمان شده است.

کشیدن دندان

ممکن است دندان ها در اثر حفره ها آنقدر آسیب دیده باشند که بهترین گزینه ممکن است کشیدن باشد. این معمولاً در مورد حفره های شدید صدق می کند، هنگامی که دندان در نتیجه حفره ها به قدری آسیب دیده است که قابل ترمیم نیست و باید کشیده شود. ریشه باید تخلیه شود، یا کشیده شود.

کشیدن دندان یک فرایند نسبتاً ساده است که شامل استفاده از بی حس کننده موضعی برای بی حس کردن ناحیه اطراف دندان می شود. سپس جراح دهان شما کل دندان، شامل ریشه آن، را می کشد. در برخی موارد مواد پیوند استخوان در حفره دندان کشیده شده قرار می گیرد. کل این فرایند به طور متوسط ​​حدود یک ساعت طول می کشد.

معاینات منظم دندانپزشکی

ضروری ترین گام برای جلوگیری از پوسیدگی، معاینه منظم توسط دندانپزشک است. در بیشتر موارد، حفره ها فقط توسط دندانپزشک یا تصاویر رادیوگرافی دندانی با اشعه ایکس قابل تشخیص هستند. انجام معاینات و پاکسازی های منظم یک عامل کلیدی در پیشگیری از پوسیدگی و باقی ماند در اوج رعایت بهداشت دهان و دندان است.

پیشگیری از بروز حفره های بین دندان ها

اقدامات ساده زیادی وجود دارند که فرد با انجام آنها می تواند به پیشگیری از بروز پوسیدگی دندان کمک کند. این مراحل با رعایت بهداشت خوب دهان و دندان آغاز می شوند. برخی از این توصیه ها را دنبال کنید.

  • حداقل دو مرتبه در روز، و در حالت ایده آل بعد از خوردن یا نوشیدن هر غذا یا نوشیدنی یا بعد از هر وعده غذایی، دندان های خود را با خمیر دندان حاوی فلورایده مسواک بزنید.
  • حتماً از نخ دندان بین دندان هایتان استفاده کنید.
  • از دهانشویه حاوی فلوراید استفاده کنید.
  • حتماً برای معاینه منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید.
  • به یک رژیم غذایی سالم برای دندان های خود پایبند باشید. از خوراکی هایی که در شیارها و حفره های دندان شما گیر می کنند اجتناب کنید. غذاهایی مانند میوه ها و سبزیجات تازه جریان بزاق را افزایش می دهند که برای بهداشت خوب دهان مفید است.

خلاصه

حفره ها قسمت هایی از سطح سخت دندان شما هستند که آسیب دائمی دیده اند. آنها می توانند در نتیجه باکتری ها و عدم رعایت بهداشت خوب دهان و دندان ایجاد شوند.

حفره اینتر پروکسیمال حفره ای است که بین دو دندان ایجاد می شود- خواه بین دو دندان مولر یا دندان های دیگر. اگر تا به حال حفره داشته اید، به احتمال زیاد حفره اینتر پروگزیمال داشته اید. حفره های بین دندانی درست مانند حفره های دیگر، به دلیل ساییده شدن مینای یک یا چند دندان ایجاد می شوند.

راه های زیادی برای درمان حفره ها وجود دارد، از جمله پر کردن آن، درمان ریشه یا روکش. در شرایطی که دندان به شدت آسیب دیده است، کشیدن دندان ممکن است بهترین گزینه  باشد.

پوسیدگی بین دندانی

پوسیدگی بین دندانی

سخن پایانی

اکنون که می دانید حفره های بین دندانی چه هستند و چگونه درمان می شوند، مهم ترین چیزی که باید مد نظر قرار دهید این است که بهداشت خوب دهان و دندان چقدر اهمیت دارد. حفظ عادات سالم دهانی می تواند از ایجاد حفره در آینده جلوگیری کند. گام های ساده زیادی برای پیشگیری از ایجاد حفره های بین دندانی وجود دارند. با تبدیل این عادات سالم به بخشی از برنامه روزانه خود، می توانید به پیشگیری از پوسیدگی در آینده کمک کنید.

پرسش های متداول در مورد حفره های بین دندانی

پر حفره بین دندان ها چقدر طول می کشد؟

به طور کلی، پر کردن باید یک ساعت یا کمتر طول بکشد. بسته به مواد مورد استفاده برای پر کردن، ممکن است بیشتر طول بکشد یا به مراجعه دوم نیاز داشته باشد.

دندانپزشک چگونه حفره بین دندان ها را پر می کند؟

دندانپزشک شما باید ابتدا ناحیه مورد نظر را بی حس کند و از ابزارهای مخصوص دندانپزشکی برای پاکسازی قسمت پوسیده دندان استفاده کند. هنگامی که کل ناحیه پوسیده دندان زدوده شد، حفره تمیز می شود تا فضایی برای پر کردن ایجاد شود. از پر شدگی همرنگ دندان استفاده می شود تا ظاهر طبیعی تری به دندان ها داده شود.

حفره بین دندانی چگونه است؟

رنگ حفره دندان می تواند متفاوت و از سفید تا قهوه ای، و با ادامه رشد حفره، در نهایت می تواند سیاه باشد. شکل یک حفره ارگانیک است و با افزایش عرض و عمق حفره تغییر می کند.

اگر فرد به طور مؤثر پلاک ایجاد شده و بقایای مواد غذایی را از سطوح کناری دندان حذف نکند، ممکن است حفره های بین دندانی ایجاد شوند. معمولاً حفره هایی که بین دندان ها ایجاد می شوند اغلب با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند.

4/5 ( 1 نظر )
0/5 ( 0 نظر )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت
فارسی
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر