دندان قروچه یا براکسیسم چیست و چگونه درمان می شود؟
13 آذر ماه 1401
آیا بعد از عصب کشی، با پر شدگی موقت می توان مسواک زد؟
5 دی ماه 1401

تجربه گلودرد، بوی بد دهان و خشکی دهان بعد از جراحی کاملاً عادی است. ممکن است صدای خشن نیز داشته باشید.

راه های ساده زیادی برای کاهش ناراحتی شما وجود دارند تا بتوانید روی استراحت و درمان تمرکز کنید.

این مقاله مشکلات رایج دهان و گلو که ممکن است بعد از جراحی رخ دهند را بررسی می کند. همچنین گزینه های درمانی و زمان تماس با پزشک را پوشش می دهد.

چه چیزی باعث بروز مشکلات دهان و گلو بعد از جراحی می شود؟

تحریک دهان و گلو ممکن است در نتیجه جراحی هایی باشد که دهان، بینی و گلو را درگیر می کنند. هر عمل جراحی که به لوله گذاری نیاز دارد (یعنی زمانی که یک لوله در دهان و پایین راه هوایی قرار می گیرد) نیز می تواند منجر به بروز ناراحتی های دهان و گلو شود. نمونه هایی از جراحی هایی که ممکن است نیاز به لوله گذاری داشته باشند عبارتند از جراحی های اورژانسی، زیبایی، قلب یا ریه.

دلایل متعددی وجود دارند که چرا مشکلات دهان و گلو ممکن است رخ دهند. تحت بیهوشی عمومی، فرد ممکن است انتوبه (لوله گذاری) شود. در حالی که لوله تنفس در جای خود باقی می ماند، دهان تا حدی باز است. این می تواند باعث خشکی دهان، ترک خوردن لب ها و بوی بد دهان شود.

از آنجا که لوله تا داخل گلو امتداد دارد، می تواند باعث گلو درد و تحریک گلو نیز شود. حتی نوار چسبی که برای ثابت نگه داشتن لوله استفاده می شود نیز می تواند باعث ترک خوردن لب ها شود.

شل کننده های عضلانی، که از حرکت جلوگیری می کنند، ممکن است در طول بیهوشی عمومی استفاده شوند و می توانند باعث خشکی دهان شوند. داروهای ضد تهوع نیز ممکن است برای کمک به جلوگیری از تهوع و استفراغ بعد از عمل در طول بیهوشی عمومی تجویز شوند. با این حال، این داروها با خشکی دهان و گلو درد همراه هستند.

مراقبت دهان بعد از انواع جراحی

چگونه مشکلات دهان و گلو را درمان می کنید؟

به طور کلی، مراقبت خوب از دهان نخستین گام مهم در کاهش علائم ناراحت کننده است.

• اگر از دستگاه تنفس مصنوعی استفاده می کنید، دستگاهی که به تنفس کمک می کند، مراقبت از دهان ممکن است هر دو ساعت یک بار توسط کادر پزشکی انجام شود. این می تواند به کاهش پنومونی اکتسابی از ونتیلاتور، که یک عفونت بالقوه کشنده است، کمک کند.
  • اگر از دستگاه تنفس مصنوعی استفاده نمی کنید، دندان ها و زبان خود را دو مرتبه در روز مسواک بزنید تا به خشکی دهان و لب ها و همچنین بوی بد دهان کمک کنید.

خشکی دهان و لب

هیدراته ماندن و استفاده از یک مرطوب کننده، دستگاهی که به هوا رطوبت می افزاید، می تواند به خشکی دهان بعد از جراحی کمک کند.

همچنین ممکن است لازم باشد از الکل، تنباکو و کافئین دوری کنید، زیرا آنها می توانند باعث خشکی بیشتر دهان شما شوند.

اگر لب های شما خیلی خشک یا پوسته پوسته شده اند، به آرامی آنها را با یک دستمال مرطوب تمیز کنید. این کار هر گونه پوست مرده را از بین خواهد برد.

سپس، مقدار زیادی بالم لب یا ژل نفتی را برای کمک به نرم شدن لب ها بمالید. اعمال مکرر، همراه با نوشیدن مایعات زیاد، کمک می کنند تا لب های شما احساس بهتری داشته باشند.

گلو درد

برای کمک به گلودرد:

• برای کمک به بی حس شدن گلو و کاهش درد از قطره های سرفه حاوی بنزوکائین یا منتول استفاده کنید.
  • برای کمک به تسکین درد یا سوزش، با آب نمک غرغره کنید.
  • از اسپری گلو، مانند کلراسپتیک برای پوشش دادن گلو و به حداقل رساندن سوزش استفاده کنید.

به خاطر داشته باشید که گلودرد یک مشکل بسیار شایع بعد از جراحی است و معمولاً ظرف چند روز برطرف می شود. اگر بهبود نیافت، با پزشک خود تماس بگیرید. اگر عفونت داشته باشید، آنها می توانند وجود عفونت هایی مانند گلودرد استرپتوکوکی را رد کنند.

بوی بد دهان

بزاق به کاهش باکتری های داخل دهان کمک می کند. زمانی که دهان شما برای مدت زمان طولانی خشک است، مانند جراحی، باکتری ها می توانند به سرعت تکثیر شوند و باعث بروز بوی بد دهان شوند.

برخی از داروهایی که بعد از جراحی استفاده می شوند، مانند داروهای ضد درد، نیز با بوی بد دهان ارتباط دارند، زیرا باعث خشکی دهان می شوند.

برای کمک به بوی بد دهان:

• دندان های خود را با دقت مسواک بزنید.
  • با دهانشویه غرغره کنید تا باکتری های موجود در دهان و گلو را کاهش دهید.
  • دهان خود را به طور مکرر با آب بشویید.

از دست دادن صدا

هر گونه گرفتگی صدا که تجربه می کنید باید ظرف مدت چند روز نخست بعد از جراحی بهبود قابل توجهی را نشان دهد. با پزشک خود تماس بگیرید، در صورتی که گرفتگی صدای شما:

• بهتر نمی شود.
  • در روزهای بعد از جراحی بدتر می شود.
  • به از دست دادن کامل صدا تبدیل می شود.

لوله گذاری می تواند منجر به آسیب تارهای صوتی شود که ممکن است روی صدای شما تأثیر بگذارد. در صورت بدتر شدن علائم، حتماً با پزشک خود تماس بگیرید.

مراقبت دهان بعد از انواع جراحی

خلاصه

خشکی دهان، گلو درد، بوی بد دهان و صدای خشن بعد از جراحی شایع هستند. این علائم ممکن است ناشی از لوله تنفسی، نوار جراحی و یا برخی داروها باشند.

بسته به آنچه که تجربه می کنید، راه های مختلفی برای یافتن تسکین وجود دارند. حتماً مراقب علائم خود باشید و در صورت بدتر شدن با پزشک خود تماس بگیرید.

پرسش های متداول

چه چیزی برای گلودرد بعد از جراحی مفید است؟

غرغره کردن با آب نمک، استفاده از قطره های سرفه و همچنین اسپری گلو ممکن است به گلودرد بعد از جراحی کمک کنند.

چه مدت طول می کشد تا گلوی شما بعد از لوله گذاری بهبود یابد؟

بعد از لوله گذاری، ممکن است چند ساعت تا چند روز طول بکشد تا گلوی شما بهبود یابد. در برخی موارد شدید، ممکن است چند هفته طول بکشد.

چه راه حل هایی برای خشکی دهان بعد از جراحی وجود دارند؟

هیدراته ماندن، استفاده از مرطوب کننده و رعایت بهداشت دهان و دندان می توانند به خشکی دهان بعد از جراحی کمک کنند.