دندان های طلای دائمی
22 آبان ماه 1401
مراقبت های دهان و گلو بعد از انواع جراحی ها
28 آذر ماه 1401

آیا اغلب با سردرد از خواب بیدار می شوید؟ آیا صبح هنگام بیرون آمدن از رختخواب فک شما درد می کند؟ آیا متوجه شده اید که یک یا چند دندان یا روکش شما لب پر شده اند؟

همه اینها می توانند نشانه هایی باشند که نشان می دهند ممکن است هنگام خواب یا در طول روز دندان قروچه می کنید. اگر در نزدیکی ناحیه مفصل فک (نزدیک گوش) درد یا ناراحتی دارید یا به دندان های شما آسیب غیر طبیعی وارد شده است، به شما توصیه می کنیم هر چه سریع تر به دندانپزشک مراجعه کنید.

دندان قروچه چیست؟

دندان قروچه مشکلی است که در آن شما ناخودآگاه دندان های خود را روی یکدیگر می سایید یا فشار می دهید. ممکن است در طول روز یا در طول شب، هنگامی که خواب هستید (براکسیسم شبانه) دندان های خود را روی یکدیگر فشار دهید و به هم فشار دهید.

ممکن است حتی متوجه نشوید که این کار را انجام می دهید. علائم و نشانه ها متفاوت هستند و می توانند شامل موارد زیر باشند:

• دندان های ساییده شده
  • دندان های شکسته یا لب پر شده
  • درد صورت
  • دندان های بیش از حد حساس
  • منقبض شدن عضلات صورت و فک
  • دررفتگی فک
  • قفل شدن فک
  • ساییدگی مینای دندان، نمایان شدن عاج زیرین (داخل دندان)
  • ایجاد صدای در رفتن یا کلیک در مفصل فکی گیجگاهی (TMJ)
  • فرو رفتگی های زبان
  • آسیب به داخل گونه
  • فاست پوسیده (نواحی صاف و مسطحی که روی سطوح جونده دندان ها که با ساییده شدن مکرر آنها روی یکدیگر ایجاد می شوند)

علائم براکسیسم یا دندان قروچه ممکن است شبیه سایر شرایط یا مشکلات به نظر برسند. برای تشخیص و درمان به دندانپزشک یا دندانپزشک خود مراجعه کنید.

چه چیزی باعث بروز دندان قروچه می شود؟

متخصصان بهداشت دهان و دندان اغلب به استرس بیش از حد و برخی از انواع شخصیت ها به عنوان دلایل دندان قروچه اشاره می کنند. دندان قروچه اغلب افراد مبتلا به تنش عصبی مانند عصبانیت، درد یا ناامیدی را تحت تأثیر قرار می دهد. همچنین افرادی که تمایلات تهاجمی، عجولانه یا بیش از حد رقابتی دارند، را نیز تحت تأثیر قرار می دهد. شواهدی وجود دارند که نشان می دهند دندان قروچه در برخی افراد به دلیل عدم تعادل در انتقال دهنده های عصبی مغز ایجاد می شود. همچنین برخی از داروها مانند داروهای ضد افسردگی فلوکستین و پاروکستین نیز می توانند باعث دندان قروچه شوند.

دندان قروچه یا براکسیسم

دندان قروچه چه علائمی دارد و چگونه تشخیص داده می شود؟

براکسیسم نسبتاً شایع است و باید جدی گرفته شود. دریافت درمان مناسب برای به حداقل رساندن احتمال عوارض و پیامدهای جانبی پیچیده تر و دردناک بسیار مهم است.

با این حال، مانند آپنه انسدادی خواب، دندان قروچه مشکلی است که می تواند نادیده گرفته شود و تشخیص داده نشود. بسیاری از افراد نمی دانند که از دندان قروچه رنج می برند تا زمانی که شخص دیگری به آنها بگوید (معمولاً کسی که نزدیک به آنها می خوابد).

علائم دیگری که باید مورد توجه قرار بگیرند عبارتند از: سردردهای مکرر؛ میگرن؛ درد یا حساسیت دندان؛ درد یا درد مفصل فک (نزدیک گوش)؛ زنگ زدن در گوش؛ گوش درد؛ دندان ها و روکش های آسیب دیده یا شکسته و لب پر شده، دندان های صاف ساییده شده؛ و، درد عضلانی (فک و/یا عضلات صورت).

در طول ویزیت های منظم دندانپزشکی، دندانپزشک دندان های شما را از نظر علائم دندان قروچه مانند صاف شدن نوک دندان ها معاینه می کند. اگر علائم و نشانه ها وجود داشته باشند، دندانپزشک یا پزشک، طی چند ویزیت بعدی، قبل از شروع درمان، وضعیت شما را بررسی خواهد کرد.

درمان دندان قروچه

پزشک یا دندانپزشک شما، بر اساس موارد زیر، بهترین درمان را تعیین خواهند کرد:

• سن شما
  • سلامت عمومی و سوابق پزشکی شما
  • چقدر خوب می توانید با داروها، فرایندها یا درمان های خاص کنار بیایید
  • نظر یا ترجیح شما

اگر دندان قروچه می کنید، کارهایی وجود دارند که برای جلوگیری از آن می توانید انجام دهید. بسته به علت زمینه ای دندان قروچه شما و علائم آن، برخی از درمان ها ممکن است بهتر از سایرین عمل کنند. دندانپزشک یا پزشک شما می تواند به شما کمک کند برای پایان دادن به دندان قروچه بهترین راه حل را بیابید. در بیشتر موارد، دندان قروچه را می توان با موفقیت درمان کرد. درمان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

محافظ دهان و اسپلینت

محافظ های دهان نوعی اسپلینت های اکلوزال هستند که ممکن است برای دندان قروچه شبانه مفید باشند. آنها با محافظت از دندان های شما و متوقف کردن ساییده شدن آنها روی یکدیگر در هنگام خواب، کار می کنند. محافظ های دهان را می توان به صورت سفارشی در مطب دندانپزشکی ساخت و یا بدون نسخه (OTC) خریداری کرد.

اگر دندان قروچه مزمن شبانه دارید، محافظ های دهانی که به صورت سفارشی ساخته می شوند ممکن است به محافظت از دندان های شما در برابر آسیب کمک کنند. آنها همچنین ممکن است فشار روی فک شما را کاهش دهند. محافظ های دهان سفارشی گران تر از گزینه های OTC هستند، اما ممکن است برای برخی افراد انتخاب بهتری باشند.

محافظ های دندان سفارشی با ضخامت با درجات مختلف تولید می شوند. آنها به صورت ویژه برای اندازه و شکل فک شما تولید می شوند. آنها معمولاً راحت تر از محافظ های دندانی هستند که از فروشگاه خریداری می شوند زیرا از مواد نرم تری ساخته شده اند.

محافظ های دندان شبانه OTC معمولاً از پلاستیک ساخته می شوند. برای برخی از افراد، آنها به اندازه موارد سفارشی راحت نیستند. هنگام خرید محافظ دندان های OTC به دنبال محافظی باشید که از پلاستیک نرم ساخته شده باشد یا بتوانید آن را بجوشانید تا نرم شود.

محافظ های دندان OTC ممکن است به اندازه انواع سفارشی آنها برای دندان قروچه شدید مؤثر نباشند، اما قیمت پایین آنها ممکن است آنها را به راه حلی جذاب و مناسب برای افرادی تبدیل کند که دندان قروچه خفیف دارند.

کرونوپلاستی کاهشی

کرونوپلاستی کاهشی یک فرایند دندانپزشکی است که ممکن است برای تغییر شکل یا صاف کردن سطح جونده دندان ها استفاده شود. اگر دندان قروچه ناشی از فشردگب، نامرتبی یا کج بودن دندان ها باشد، ممکن است مؤثر باشد.

در برخی موارد، روش دوم به نام کرونوپلاستی افزایشی ممکن است برای افزایش حجم دندان ها استفاده شود. دندانپزشک شما می تواند هر دو روش را انجام دهد.

بوتاکس

در یک متا آنالیز چهار مطالعه، محققان شواهدی یافتند که نشان می دهند تزریق سم بوتولینوم (بوتاکس) ممکن است درد و دفعات دندان قروچه را در شرکت کنندگان سالم کاهش دهد.

با این حال، محققانی که مطالعه بعدی را انجام دادند، دریافتند که برای تأیید ایمنی و اثربخشی استفاده از بوتاکس برای درمان دندان قروچه، تحقیقات بیشتری نیاز است.

قبل از انجام تزریق بوتاکس برای درمان دندان قروچه، در مورد مزایا و خطرات آن با پزشک خود گفتگو کنید.

برای این روش، یک متخصص پزشکی مقادیر کمی از بوتاکس را مستقیماً به عضله ماستیر masseter تزریق می کند، عضله بزرگی که فک را حرکت می دهد. بوتاکس دندان قروچه را درمان نمی کند، اما می تواند به شل شدن این ماهیچه کمک کند. انجام این کار ممکن است دندان قروچه و سردردهای مرتبط را کاهش دهد. ممکن است به تکرار تزریق نیاز باشد. مزایا معمولاً سه تا چهار ماه دوام دارند.

بیوفیدبک

بیوفیدبک تکنیکی است که برای کمک به افراد برای آگاه شدن از یک رفتار و حذف آن طراحی شده است. از آن می توان برای کاهش دندان قروچه در خواب و بیداری استفاده کرد.

در طول بیوفیدبک، یک درمانگر بیوفیدبک به شما یاد می دهد که از طریق بازخورد بینایی، ارتعاشی یا شنیداری که از الکترومیوگرافی ایجاد می شود، چگونه حرکات عضله فک خود را کنترل کنید. تحقیقات در مورد اثربخشی بیوفیدبک برای درمان دندان قروچه محدود هستند.

یک بررسی شواهدی پیدا کرد که نشان می دهد در صورت انجام تحریک الکتریکی احتمالی ممکن است فواید کوتاه مدتی داشته باشد. برای درک فواید و اثربخشی طولانی مدت با سایر روش های بیوفیدبک تحقیقات بیشتری نیاز هستند.

تکنیک های کاهش استرس

برای برخی از افراد، دندان قروچه ممکن است با مسائل مربوط به سلامت روان مانند استرس، افسردگی و اضطراب مرتبط باشد. گرچه برای ارتباط دادن دندان قروچه به این شرایط به تحقیقات بیشتری نیاز است. اگر دندان قروچه می کنید، تکنیک های کاهش استرس ممکن است در برخی موارد کمک کننده باشند. کاهش استرس همچنین می تواند برای سلامت عمومی شما مفید باشد، بنابراین یک درمان کم خطر است.

در اینجا چند تکنیک کاهش استرس وجود دارند که باید آنها را امتحان کنید:

مراقبه

مدیتیشن ممکن است به کاهش استرس و اضطراب، درد و افسردگی کمک کند.

سعی کنید یک برنامه مدیتیشن دانلود کنید یا به یک گروه مراقبه بپیوندید. مدیتیشن نیاز به تمرین دارد. بهتر است از آن همراه سایر درمان ها استفاده شود. بررسی کنید که کدام نوع مدیتیشن برای شما بهترین است.

یوگا

یک مطالعه کوچک 20 شرکت کننده گزارش داد که پس از تمرین یوگا، افسردگی خفیف تا متوسط ​​کاهش یافته است. شرکت کنندگان هر هفته دو جلسه 90 دقیقه ای هاتا یوگا را به مدت هشت هفته انجام داده بودند. با این حال، برای درک تأثیرات یوگا بر افسردگی، به مطالعات در مقیاس بزرگتری نیاز است.

گفتار درمانی

صحبت با یک درمانگر، مشاور یا دوست مورد اعتماد ممکن است به کاهش اضطراب، افسردگی و استرس کمک کند. اگر استرس شما بر زندگی روزمره شما تأثیر می گذارد، در صورت نیاز، روانپزشک ممکن است داروهایی را برای کمک به کاهش استرس و اضطراب تجویز کند.

ورزش

ورزش همچنین با تولید اندورفین که احساس خوب ایجاد می کند، استرس را کاهش می دهد. اگر ورزش را به تازگی شروع کرده اید، آهسته شروع کنید. سعی کنید در ابتدا فعالیت روزانه را وارد زندگی خود کنید. همچنین، برای یافتن فعالیت هایی که در پیدا کردن آرامش به شما کمک می کنند، ممکن است لازم باشد فعالیت های مختلفی را کاوش کنید.

تمرینات زبان و عضلات فک

تمرینات زبان و ماهیچه های فک می توانند به شما کمک کنند تا عضلات فک و صورت خود را شل کنید و تراز مناسب فک خود را حفظ کنید. این تمرینات را می توانید در منزل یا با یک فیزیوتراپیست انجام دهید.

تمرینات زیر را امتحان کنید:

• در حالی که با زبان خود دندان های جلوی خود را لمس می کنید، دهان خود را کاملاً باز کنید. این به آرامش فک کمک می کند.
  • حرف N را با صدای بلند بگویید. این کار از تماس دندان های دو فک بالا و پایین جلوگیری می کند و به شما کمک می کند از فشردن آنها جلوگیری کنید.

همچنین می توانید به آرامی فک خود را ماساژ دهید تا ماهیچه ها شل شوند.

دندان قروچه چه عوارض و عوارضی دارد؟

دندان قروچه می تواند منجر به بروز عوارض جانبی مختلفی شود، از جمله:

• درد در فک، صورت و گوش ها
  • ساییدگی و صاف شدن دندان ها
  • دندان های لق یا دردناک
  • دندان های ترک خورده، آسیب دیده یا شکسته
  • شکستن پر شدگی ها و روکش ها
  • در موارد شدید، مشکلات جویدن، صحبت کردن، و بلع نیز ممکن است رخ دهند.

تا زمانی که علائم ظاهر نشوند، ممکن است متوجه نشوید که دندان های خود را به هم می سایید. اگر دندان قروچه برای مدت طولانی درمان نشده باشد، ممکن است خطر عوارض ناشی از دندان قروچه افزایش یابد. عوارض طولانی مدت ممکن است شامل موارد زیر باشند:

• گوش درد مزمن و سردرد
  • بزرگ شدن عضلات صورت
  • آسیب به دندان ها که به اقدامات دندانپزشکی نیاز دارد، مانند باندینگ، پر کردن، روکش ها یا بریج های دندانی
  • اختلالات مفصل فکی گیجگاهی (TMJ)

چه زمانی باید به دنبال کمک بود؟

اگر می دانید دندان قروچه می کنید، یا اگر فکر می کنید که ممکن است دندان قروچه مقصر درد یا علائم دیگر شما باشد، به دندانپزشک مراجعه کنید. آنها می توانند دندان های شما را از نظر ساییدگی بررسی کنند تا مشخص شود که آیا آنها را به هم می سایید یا خیر. آنها همچنین می توانند بایت و همراستایی دندان ها و فک های شما را بررسی کنند. بسته به علل مشکوک، دندانپزشک شما ممکن است برای درمان یک بیماری زمینه ای مراجعه به پزشک را توصیه کند.

سخن پایانی

دندان قروچه یک عارضه شایع با دلایل احتمالی متعدد است. درمان زود هنگام آن برای جلوگیری از بروز عوارض مهم دندانی مهم است. دندانپزشک و پزشک شما هر دو منابع خوبی برای تشخیص و درمان دندان قروچه هستند.