مراقبت های دهان و گلو بعد از انواع جراحی ها
28 آذر ماه 1401
راهنمای جراحی ایمپلنت: چگونه ساخته می شود و چرا استفاده می شود؟
12 دی ماه 1401

اگر اخیراً درمان ریشه داشته اید یا در حال انتظار برای پرکردن یا روکش دائمی هستید، ممکن است دندانپزشک شما یک پرکردگی موقت دندان را درون دندان شما قرار داده باشد. دلایل احتمالی زیادی وجود دارند که چرا دندانپزشک شما ممکن است یک پرکردن موقت دندان قرار داده باشد.

صرف نظر از استدلال های دندانپزشک خود، ممکن است در جستجوی اطلاعات بیشتر در مورد نحوه مراقبت از پر شدگی موقت دندان خود و راهنمایی باشید که می توانید انتظار داشته باشید. با توجه به اینکه قرار است پرشدگی به راحتی تعویض شود، طبیعی است که در مورد نحوه مراقبت از پر شدگی دندان خود عصبی باشید و بخواهید مطمئن شوید تا زمانی که برای پر کردن دائمی خود آماده می شوید، دوام می آورد. در اینجا به بیان اطلاعات بیشتر در مورد کارهایی می پردازیم که هنگام وجود یک پر شدگی موقت می توانید، و نمی توانید، انجام دهید.

درمان ریشه

درمان ریشه معمولاً برای درمان عفونت فعال دندان انجام می شود. این شامل استفاده از آنتی بیوتیک ها برای از بین بردن هر گونه باکتری است که ممکن است داخل دندان رشد کند، تخلیه پالپ عفونی، و پر کردن فضای خالی با مواد پر کننده تا به دندان کمک کند یکپارچگی ساختاری و عملکردی خود را بازیابد.

گاهی اوقات بعد از انجام درمان ریشه، از پرکردگی موقت دندان استفاده می شود، تا قبل از قرار دادن پرکردگی دائمی تر، دندان به اندازه کافی ترمیم شود؛ و می تواند از مواد با انواع مختلف، از پرسلن گرفته تا شیشه ساخته شود. در اکثر موارد، پرکردگی های موقت بسیار بادوام هستند و چندین هفته قبل از قرار دادن یک پرکننده دائمی نگه داشته می شوند.

مراقبت بعد از عصبکشی دندان

مراقبت بعد از عصبکشی دندان

مسواک زدن بعد از قرارگیری پر شدگی موقت داخل کانال دندان

در فاصله قرار گیری پر کردگی موقت تا تخلیه آن و جایگذاری پر کردگی دائمی، ممکن است این پرسش به ذهن شما خطور کند که آیا در این مدت می توانید دندان های خود را مسواک بزنید. پاسخ این است که شما باید دندان های خود را مسواک بزنید و نخ دندان بکشید، اما فقط مراقب باشید که این کارها را به آرامی و با ملایمت انجام دهید. با این حال، اگر به تازگی بعد از یک درمان ریشه از مطب دندانپزشک خود بیرون آمده اید، قبل از شروع مسواک زدن مطمئن شوید که اثر داروی بی حس کننده از بین رفته است. همچنین، حداقل به مدت یک هفته بعد از یک درمان ریشه با قرار دادن پر کردگی موقت، مطمئن شوید که اطراف محل درمان ریشه را به آرامی مسواک می زنید تا به لثه ها و دندان های خود کمک کنید تا در سریع ترین زمان ممکن بهبود پیدا کنند و از سست شدن پرکردگی موقت دندان خود جلوگیری کنید.

آیا بعد از درمان ریشه می توان با دهانشویه غرغره کرد؟

بسیاری از انواع دهانشویه ها را می توان بعد از درمان ریشه استفاده کرد، گرچه ممکن است بهتر باشد به مدت 24 ساعت بعد از درمان ریشه صبر کنید تا حساسیت لثه ها و دندان های شما ابتدا کاهش یابد. بعد از درمان ریشه، استفاده از دهانشویه حداقل یک مرتبه در روز، می تواند یک راه مؤثر در حفظ بهداشت دهان و دندان های شما و پیشگیری از نیاز به فرایندهای بعدی درمان ریشه دندان در آینده باشد.

مراقبت بعد از عصبکشی دندان

مراقبت بعد از عصبکشی دندان

بعد از درمان ریشه چه کارهایی را نمی توان انجام داد؟

مطمئناً مواردی وجود دارند که بعد از انجام درمان ریشه باید از انجام آنها اجتناب کنید تا اطمینان حاصل کنید که دندان های شما محکم و سالم باقی می مانند.

نخستین کاری که تا زمانی که پر شدگی موقت جایگزین شود باید از آن دوری کنید، مصرف مواد غذایی ترد و سفت، چسبنده، یا جویدنی مانند آبنبات، میوه های سفت، آجیل، آدامس، و گوشت های جویدنی است.

یکی از مواردی که ممکن است دندانپزشک شما توصیه کند این است که در صورت امکان سعی کنید در سمتی از دهان خود که دارای پر شدگی موقت است چیزی نجوید، این به شما کمک خواهد کرد تا از سست شدن آن جلوگیری کنید. در بیشتر موارد، قرار است پر شدگی موقت چند هفته دوام داشته باشد و لازم است در این دوره تمام تلاش خود را بکنید تا احتیاط کنید. طبیعی است که با چند بار جویدن و خوردن غذا در روز، پر شدگی موقت دندان خود را فراموش کنید. بیشتر پرکردگی های موقت باید بتوانند در برابر جویدن ملایم دوام بیاورند.

حداقل به مدت یک هفته تا زمان بهبودی دندان های خود باید از مصرف این خوراکی ها اجتناب کنید. از خوراکی های دیگری که بیش از حد اسیدی، یا بسیار گرم یا سرد هستند نیز باید اجتناب کرد.

یکی دیگر از اتفاقات روزانه که ممکن است بعد از قرار گیری پرکردگی موقت دندان چالش هایی ایجاد کند، مسواک زدن روزانه و نخ دندان کشیدن است. مانند جویدن، بیشتر پرکردگی های موقت باید در برابر مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم شما مقاومت کنند. دومین کاری که نباید بلافاصله بعد از درمان ریشه انجام دهید، شدید مسواک زدن دندان ها و لثه ها است. همیشه توصیه می شود از یک مسواک دارای فرچه های نرم استفاده کنید و بعد از درمان ریشه دندان های خود را به آرامی مسواک بزنید، زیرا مسواک زدن با خشونت می تواند مدت زمان لازم برای بهبودی دندان ها را طولانی کند و حتی می تواند به پرکردگی های موقت آسیب وارد کند.

نخ دندان کشیدن یک وضعیت کمی متفاوت است. نخ دندان کشیدن در اطراف پرکردگی موقت ممکن است چالش هایی برای شما ایجاد کند. لبه پر شدگی موقت شما ممکن است به لبه دندان شما نزدیک باشد. در این صورت، نخ دندان ممکن است نزدیک لبه پرشدگی شما گیر کرده و باعث سست شدن آن شود. برای ایمن بودن، به جای کشیدن نخ دندان به صورت بالا- پایین، باید مراقب باشید که نخ را بین دندان ها و از کناره بکشید. این تغییر کوچک و توجه به جزئیات ممکن است در جلوگیری از بیرون کشیدن ناخواسته پر شدگی موقت به شما کمک کند.

و البته، هرگز نباید از بهداشت دهان و دندان های خود غافل شوید. عدم مسواک زدن، نخ دندان کشیدن یا شرکت نکردن در قرار ملاقات های منظم دندانپزشکی بعد از عمل درمان ریشه می تواند مشکلات بیشتری را برای شما و دندان هایتان ایجاد کند.

به طور کلی، دندانپزشک شما سعی می کند مدت زمان پر شدگی موقت داخل دهان را به حداقل برساند. بنابراین، نباید انتظار داشته باشید که پر شدگی موقت مدت زمان طولانی درون دهان شما باشد. در این مدت باید تمام تلاش خود را بکنید تا صبور باشید و احتیاط کنید. اگر در جویدن، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن خود دقت کنید، مشکلی در حفظ پرشدگی موقت خود تا زمان مراجعه بعدی و دریافت راهکار دائمی خود نخواهید داشت.

0/5 ( 0 نظر )
0/5 ( 0 نظر )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت
فارسی
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر