آیا ایمپلنت های دندانی می توانند همزمان با کشیدن دندان کاشته شوند؟
26 تیر ماه 1400
آیا کشیدن دندان برای بیماران دیابتی توصیه می شود؟
10 مرداد ماه 1400

یکی از بهترین چیزهایی که در مورد زندگی کردن در قرن 21 وجود دارد این حقیقت است که نداشتن دندان به خاطرات سپرده می شود. گزینه های مختلف متعددی برای جایگزینی دندان ها وجود دارد که می توانند به افراد کمک کنند پس از مواجه شدن با مشکل از دست دادن دندان لبخند خود را مجدداً احیاء کنند، یکی از این گزینه ها ایمپلنت دندانی است. آنها مزایای متعدد و گسترده ای دارند، از جمله با دوام بودن. با این حال، اگر به درستی مراقب آنها نباشید عمر چندان طولانی نخواهند داشت.. در این مقاله به معرفی عادات بدی می پردازیم که اگر ایمپلنت دندانی دارید باید از آنها اجتناب کنید تا عمر ایمپلنت خود را افزایش دهید.

 مراقبت از ایمپلنت دندان

مراقبت از ایمپلنت دندان

جویدن ناخن

این عادتی است که متوقف کردن آن می تواند بسیار دشوار باشد، اما ارزش زمان گذاشتن برای ترک را دارد. وقتی شما ناخن های خود را می جوید، شما طی این روند در حال وارد کردن باکتری ها و ویروس ها به داخل بدن خود می باشید، و احتمال بیمار شدن خود را افزایش می دهید. گرچه ایمپلنت های دندانی شما بسیار با دوام هستند، اما تخریب ناپذیر نیستند. جویدن ناخن می تواند موجب لب پر شدن یا شکستن دندان های شما شود. علاوه بر این، وقتی برای مدت زمان طولانی انجام می شود، فشار زیادی به فک های شما وارد می کند. حتی ممکن است در نهایت منجر به بریدن بافت لثه های شما شود. برای ترک این عادت، سعی کنید با استفاده از لاک های تلخ یا هزینه کردن برای مانیکور ناخن های خود، گام هایی برای کاهش استرس خود بردارید.

خیلی محکم مسواک زدن

برای تحت کنترل نگه داشتن بهداشت دهان، لازم است حداقل روزی دو مرتبه دندان های خود را مسواک بزنید. اگر به درستی مسواک نزنید، این می تواند حتی مضرتر از مسواک نزدن باشد. اگر از فشار خیلی زیادی استفاده می کنید، ممکن است هم به مینای محافظ دندان های خود و هم بافت لثه های خود آسیب وارد کنید. برای حفظ ایمپلنت های دندانی محکم خود، باید لثه های سالمی داشته باشید. مسواک زدن با فشار زیاد می تواند موجب تحلیل لثه های شما به مرور زمان شود. حتماً باید از مسواک های دارای فرچه های نرم استفاده کنید و فشار ملایمی اعمال کنید.

 مراقبت از ایمپلنت دندان

مراقبت از ایمپلنت دندان

جویدن اشیاء غیر خوراکی

یک عادت عصبی شایع که افراد دارند جویدن اشیاعی است که نباید جویده شوند، مانند مکعب های یخ، مداد، خودکار، یا چیزهای دیگر. این می تواند فشار زیادی به ایمپلنت های دندانی شما وارد کند و حتی به استخوانی که از آن حمایت می کند نیز آسیب وارد کند.

استفاده از دندان ها به عنوان ابزار

ممکن است استفاده از دندان ها برای انجام کارهایی مانند باز کردن بسته بندی، باز کردن درب بطری، یا بریدن نخ راحت تر و ساده تر به نظر برسد. با این حال، ایمپلنت های دندانی شما الیاف پریودنتال لیگامان ندارند تا به عنوان ضربه گیر عمل کنند، بنابراین آنها بیشتر از دندان های طبیعی در برابر نیروهای کشیدن و چرخیدن آسیب پذیر هستند.

خوردن مداوم میان وعده

اگر شما در طول روز مدام در حال خوردن میان وعده های حاوی قند و نیز جرعه جرعه نوشیدن نوشیدنی های شیرین هستید، دندان های شما از شما تشکر نخواهند کرد. باکتری های داخل دهان از این ذرات غذا تغذیه خواهند کرد، و در نتیجه اسید ضعیفی تولید می کنندو در نهایت مینای دندان های شما آسیب خواهد دید، و بیشتر احتمال خواهد داشت که مشکلات دهانی را تجربه کنید.

دندان قروچه یا براکسیسم

دندان قروچه یا براکسیسم (فشردن و ساییدن مداوم دندان ها روی یکدیگر) خواه از روی استرس باشد یا یک عادت غیر ارادی باشد، فشار زیادی به دندان ها وارد می کند که می تواند منجر به بروز مشکلاتی برای ایمپلنت های دندانی شما شود. برای پیشگیری از از بروز آنها در کوتاه مدت و دراز مدت، می توانید از دندانپزشک خود بخواهید برای شما محافظ دندان سفارشی بسازد. علاوه بر این، باید به فکر برطرف کردن علت زمینه ای بروز آن باشید. برای کاهش استرس در زندگی خود می توانید یوگا کار کنید و از تمرینات شل کننده عضلات فک نیز غافل نمانید.

 مراقبت از ایمپلنت دندان

مراقبت از ایمپلنت دندان

مسواک نزدن و نخ دندان کشیدن

حتی با وجود پروتزهای مصنوعی بر پایه ایمپلنت، باز هم ادامه کارهای روتین بهداشتی دهان در منزل حیاتی است. مسواک زدن به مدت دو دقیقه و دو مرتبه در طول روز، و نیز شستشوی دهان با دهانشویه های آنتی میکروبیال می تواند از بروز پری ایمپلنتایتیس پیشگیری کند، زیرا می تواند از تکثیر و تجمع باکتری ها داخل دهان جلوگیری کند.

عدم مراجعه روتین به دندانپزشک

حتی پس از دریافت ایمپلنت های دندانی نیز مراجعه منظم هر شش ماه یک مرتبه به دندانپزشک برای چکاپ و پاکسازی های روتین مهم است تا اطمینان حاصل کنید که ایمپلنت های دندانی شما به درستی عمل می کنند. به این ترتیب، در صورت آسیب دیدن دندان مصنوعی با ایمپلنت دندانی شما، دندانپزشک می تواند قبل از تبدیل شدن یک مسئله کوچک به یک مشکل بزرگ از پیشرفت آن پیشگیری نماید. یکی دیگر از مزایای این مراجعات این است که می توانید متوجه شوید عادات بد دهانی شما چه تأثیراتی روی ایمپلنت های دندانی شما دارند.

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن و مصرف تنباکو، با کاهش جریان خون در دهان و ایجاد خشکی دهان نقش بزرگی در شکست ایمپلنت های دندانی ایفا می کنند، زیرا محیطی عالی برای ادامه حیات باکتری های مضر دهانی بوجود می آورند. اگر در دوره اسئواینتگریشن (جوش خوردن ایمپلنت با استخوان پیرامون خود) پس از کاشت ایمپلنت های دندانی به سر می برید، یا قبلاً کل فرایند درمان شما به اتمام رسیده است، مهم است گام هایی برای ترک سیگار بردارید تا از شکست ایمپلنت های دندانی خود جلوگیری کنید.

0/5 ( 0 نظر )
0/5 ( 0 نظر )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت
فارسی
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر