آنچه باید در مورد جرمگیری و تسطیح سطح ریشه دندان ها بدانید!
12 تیر ماه 1400
عاداتی که با دریافت ایمپلنت دندانی باید آنها را ترک کنید!
3 مرداد ماه 1400

آیا می توان همزمان با کشیدن دندان کاشت ایمپلنت های دندانی را انجام داد؟

این پرسشی است که اغلب مطرح می شود، و درک آن آسان است که چرا افراد امیدوارند بتوانند کشیدن دندان و کاشت ایمپلنت های دندانی را تنها در یک جلسه انجام دهند. پاسخ این است: آری، اما می تواند در افراد مختلف متفاوت باشد و به شرایط استخوان زیرین، وجود هر گونه عفونت و میزان آن، و نوع دندانی بستگی دارد که کشیده شده است.

اگر در حال فکر کردن به این موضوع هستید که دندان شما باید بلافاصله کشیده شود، و پس از آن کاشت ایمپلنت را انجام دهید، به خواندن این مقاله ادامه دهید تا بدانید با توجه به شرایط شما آیا این کار ممکن است یا خیر.

یک فرایند ساده

برخی دندانپزشکان سه جلسه مراجعه را با یکدیگر ترکیب می کنند! اگر شما دندان طبیعی دارید که شرایط خوبی ندارد و نیاز دارد کشیده شود، قبل از کشیدن آن گزینه های خود را در نظر بگیرید. چقدر زود پس از کشیدن دندان می توانید کاشت ایمپلنت را انجام دهید؟ بهترین حالت کاشت همزمان با کشیدن دندان است!

اکثر دندانپزشکان و جراحان دهان و دندان دندان شما را می کشند بدون آنکه با شما در مورد جایگزین کردن همزمان آن با یک ایمپلنت دندانی یا دیگر اشکال جایگزین دندان صحبت کنند. با این حال، معمولاً آن زمان بهترین زمان برای کاشت ایمپلنت های دندانی است زیرا بیمار به جای دو یا حتی سه فرایند، تنها به یک فرایند جراحی نیاز خواهد داشت.

اگر دندان شما قبلاً کشیده شده است، شما باید 4 ماه صبر کنید قبل از آنکه کاشت ایمپلنت های دندانی را در محل آن انجام دهید.

زمان برای کاشت ایمپلنت پس از کشیدن دندان

زمان برای کاشت ایمپلنت پس از کشیدن دندان

کاشت فوری ایمپلنت های دندانی چگونه انجام می شود؟

ایمپلنت های دندانی از نظر شکل و ساختار شباهت زیادی به دندان های طبیعی شما دارند. آنها مانند دندان های طبیعی ریشه ای دارند که مستقیماً با استخوان فک پیوند می خورد، و این اطمینان را بوجود می آورد که دندان جدید شما سال ها در جای خود باقی خواهد ماند بدون آنکه جابجا شود یا نیاز به توجه و رسیدگی اضافی داشته باشد.

اگر این امکان وجود داشته باشد، جراح دهان و دندان شما گزینه کاشت فوری ایمپلنت را به شما معرفی خواهد کرد، ایمپلنت همزمان با کشیدن دندان کاشته خواهد شد. اصلی ترین شرایط برای این فرایند تراکم و کیفیت و کمیت استخوان زیرین، و عدم وجود هر گونه عفونت در لثه یا استخوان هستند. در صورتی که محل سالم باشد، شما می توانید کشیدن دندان و کاشت ایمپلنت به جای آن را به طور همزمان انجام دهید.

البته، لازم است دندانپزشک دقت ویژه ای در کشیدن دندان خراب داشته باشد مبادا استخوان و بافت پیرامون آن تخریب شوند. اغلب دندانپزشکانی که به خوبی آموزش ندیده اند و تجربه کافی برای کشیدن دندان ندارند، مقدار زیادی بافت استخوان و لثه را برمی دارند و نقص بزرگی در فک به جای می گذارند. در این موارد، پیوند استخوان نیاز خواهد بود تا مقداری استخوان برای بازسازی استخوان از دست رفته افزوده شود، قبل از آنکه بتوان کاشت ایمپلنت های دندانی را به صورت موفق انجام داد.

زمان برای کاشت ایمپلنت پس از کشیدن دندان

زمان برای کاشت ایمپلنت پس از کشیدن دندان

فرایند

وقتی دندان به درستی و با دقت کشیده شد، سپس برای آماده سازی حفره به منظور کاشت ایمپلنت، حفره به آرامی پاکسازی می شود و هر گونه بافت عفونی، عفونت، تکه های دندان و بافت لثه از درون آن تخلیه می شود. از آنجا که حفره دقیقاً هم اندازه دندان طبیعی است، می توان نتیجه گرفت ایمپلنت دندانی باید تقریباً همان اندازه و همان شکل باشد.

با استفاده از همان دریلی که برای پر کردن دندان استفاده می کنیم، حفره دندان مقداری باز می شود تا این امکان فراهم شود که سطح تماس دقیقی با ایمپلنت دندانی تیتانیومی بوجود بیاید. این فرایند حدود 1 تا 2 دقیقه زمان می برد. در نهایت، ایمپلنت جایگذاری می شود و هیلینگ کپ روی آن قرار داده می شود. معمولاً برای پر کردن هر گونه فضای اضافی داخل استخوان لازم است فرایند پیوند استخوان انجام شود.

زمان برای کاشت ایمپلنت پس از کشیدن دندان

زمان برای کاشت ایمپلنت پس از کشیدن دندان

هیلینگ کپ اجازه می دهد بافت اطراف آن بهبود پیدا کند، به گونه ای که به مدت چند ماه یک پیچ فلزی داخل دهان شما قابل مشاهده خواهد بود، اما این پیچ اجازه نمی دهد بافت روی ایمپلنت بسته شود. در صورت بسته شدن بافت، نیاز به یک فرایند جراحی دیگر خواهید داشت تا ایمپلنت پیدا شود و بافت روی آن برداشته شود. برخی پزشکان بر این باورند با انجام سه فرایند به طور همزمان، نتایجی زیبا یا کمترین زمان بهبودی حاصل خواهند شد. علت این است که نیازی نیست بافت، بافت های سخت و نرم، بهبود پیدا کن.

زمان بهبود کاهش پیدا می کند، درد کاهش پیدا می کند، تعداد فرایندها نیز کاهش پیدا می کند.

بازه زمانی کشیدن دندان و کاشت ایمپلنت به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می کند. به جای 6 تا 12 ماه صبر کردن برای قرار گیری روکش روی ایمپلنت، دندان جدید می تواند ظرف 3 ماه جایگذاری شود.

زمان برای کاشت ایمپلنت پس از کشیدن دندان

زمان برای کاشت ایمپلنت پس از کشیدن دندان

کدام دندان ها گزینه های بهتری برای کاشت فوری ایمپلنت های دندانی هستند؟

دندان های جلوی دهان و دندان های پرمولر

آیا به دنبال ایمپلنت دندانی برای جلوی دهان هستید؟ ایمپلنت های دندانی جلوی دهان بهترین دندان های داخل دهان شما برای کاشت فوری ایمپلنت ها هستند، زیرا آنها تنها یک ریشه دارند. همین در مورد دندان های پرمولر و دندان های نیش نیز صدق می کند، دندان هایی که جلوی دندان های پرمولر واقع شده اند. هر دو نوع آنها نیز یک ریشه دارند. حتی اگر شما دو دندان جلوی خود را از دست داده باشید، همزمان با کشیدن دندان ها می توان کاشت چند ایمپلنت را با یکدیگر انجام داد. ما دندان های جلو را همگی به طور همزمان با ایمپلنت های دندانی جایگزین می کنیم.

فرض کنید چهار دندان جلوی خود را از دست داده اید، شما تنها نیاز به 2 ایمپلنت دندانی برای حمایت از چهار بریج دندانی دارید. دندان های مصنوعی جدید جلوی دهان شما زیبا به نظر خواهند رسید، انگار که هرگز آنها را از دست نداده اید.

زیبایی که ایمپلنت های دندانی جلوی دهان دارند این است که پست های دندانی دقیقاً در محلی که قبلاً ریشه ها قرار داشته اند، قرار می گیرند. یک ایمپلنت دندانی در جلوی دهان بهترین گزینه موجود در دندانپزشکی برای جایگزینی دندان های از دست رفته است.

تنها گزینه های دیگر جایگزین دندان های جلوی دهان بریج های دندانی هستند که شامل تراش دو دندان سالم مجاور دندان های از دست رفته برای قرار گیری دو روکشی است که به تعداد دندان های از دست رفته دندان مصنوعی وسط آنها تعبیه شده است. آیا شما می خواهید این کار را انجام دهید؟

زمان برای کاشت ایمپلنت پس از کشیدن دندان

زمان برای کاشت ایمپلنت پس از کشیدن دندان

دندان های مولر

ایمپلنت های دندانی که به جای دندان های مولر قرار میگیرند می توانند مقداری پیچیده تر باشند زیرا آنها چند ریشه دارند و گاهی اوقات نیاز است پست ایمپلنت دندانی در مرکز قرار بگیرد. با این حال، ایمپلنت دندان های مولر فک پایین قابل پیش بینی تر از ایمپلنت دندان های مولر فک بالا هستند. علت این است که دندان های مولر فک پایین دو ریشه دارند اما دندان های مولر فک بالا سه ریشه دارند. در اکثر مواقع، یک ایمپلنت که جایگزین دندان های مولر می شود، می تواند درون یکی از حفره های دندان مولر فک پایین قرار بگیرد، همانطور که در بالا شرح داده شد.

کشیدن یک دندان مولر و جایگذاری یک ایمپلنت به طور همزمان کار دشواری است. با این حال، با پیوند استخوان و غشاعی که ما استفاده می کنیم امکان پذیر است، تنها مقداری دشوارتر است.

فکر می کنید کشیدن یک دندان چقدر طول بکشد؟

دندانپزشکی که در این زمینه تجربه داشته باشد در کمتر از 5 دقیقه می تواند اکثر دندان ها، شامل دندان نیش، را با هم بکشد. حتی اگر نیاز باشد دندان های جلوی دهان شما نیز کشیده شوند، انجام آن تنها چند دقیقه طول می کشد. ما کاشت همزمان ایمپلنت دندانی را توصیه می کنیم که 10 دقیقه دیگر طول می کشد. بنابراین کل فرایند می تواند حدود 15 دقیقه طول بکشد.

زمان برای کاشت ایمپلنت پس از کشیدن دندان

زمان برای کاشت ایمپلنت پس از کشیدن دندان

روند بهبود به چه صورت است؟

روند بهبود کاشت ایمپلنت های دندانی بسیار ساده است زیرا شما تنها یک فرایند جراحی دارید. جراحی کاشت ایمپلنت های دندانی نیز بسیار ساده است زیرا از قبل یک حفره داخل فک برای قرار گیری ایمپلنت درون آن وجود دارد و آن هم محل دندان کشیده شده است که برای دندان جدی شما نیاز اشت. حتی اگر دندانی که کشیده شده است در موقعیت بدی واقع شده باشد، فک و لثه های شما در وضعیت خوبی قرار دارند و شما می توانید برای کاشت فوری ایمپلنت های دندانی مناسب باشید.

ایمپلنت طی فرایندی به نام اسئواینتگریشن (جوش خوردن ایمپلنت با استخوان) بهبود پیدا می کند. طی چند ماه کوتاه، استخوان به پست دندانی پیوند می خورد و آن را محکم تر از دندان واقعی شما می کند. وقتی تنها یک دندان از دست می رود، وقتی کشیده می شود، یک ایمپلنت تنها به راحتی می تواند جایگزین آن شود. این فرایند از تحلیل رفتن استخوان نیز جلوگیری می کند.

زمان برای کاشت ایمپلنت پس از کشیدن دندان

زمان برای کاشت ایمپلنت پس از کشیدن دندان

کشیدن کل دندان ها

اگر نیاز باشد کل دندان های شما کشیده شوند و شما در حال فکر کردن به این موضوع هستید که آیا به طور همزمان چند ایمپلنت می توانند کاشته شوند یا خیر، پاسخی که به دنبال آن هستید آری است! اگر به این فکر می کنید دندانپزشک همزمان چند دندان را می تواند بکشد، پاسخ این است: همه آنها را. خواه شما یک دندان بکشید یا همه دندان های خود را، شما در یک مدت زمان مشابه بهبود پیدا می کنید. کشیدن همزمان همه دندان ها و قرار دادن یک جایگزین دائمی برای آن، و انتخاب ایمپلنت های دندانی، می تواند در بازه زمانی کوتاه مدت 3 ماه انجام شود.

در اغلب موارد، بیماران با یک دست کامل دندان خراب ناشی از بیماری لثه یا پوسیدگی یا ساییدگی شدید دندان ها مواجه می شوند. ما می توانیم کشیدن کل دندان های داخل دهان و جایگذاری چند ایمپلنت دندانی را به طور همزمان در یک روز انجام دهیم. متخصصان این ترفند را All-On-4 می نامند.

بیمار تنها یک فرایند جراحی برای کشیدن دندان های خراب و جایگذاری 2 تا 12 دندان در یک یا هر دو فک نیاز خواهد داشت. بیمار همان روز با دندان های جدید خود مطب را ترک می کند.

پس از چند ماه کوتاه بهبودی، دندان های مصنوعی موقتی با بریج های دندانی دائمی جایگزین می شوند که از مواد فوق العاده محکمی ساخته شده اند که تحت عنوان زیرکونیا و پرسلن شناخته شده اند.

دندان هایی که شما همیشه رویای داشتن آنها را داشته اید، اکنون متعلق به شما هستند.

روند ریکاوری

کاشت فوری ایمپلنت های دندانی پش از کشیدن دندان ها به این معنا است شما نه تنها می توانید همه کارها را تنها در یک فرایند جراحی انجام دهید، بلکه نشان داده شده است که زمان ریکاوری و دوره بهبود شما نیز کوتاه تر خواهد بود. اگر شما شرایط لازم برای کاشت فوری ایمپلنت های دندانی را ندارید، نگران نباشید. کاشت فوری- با تعلیق یا کاشت با تعلیق ایمپلنت های دندانی برای شما انجام خواهد شد.

علاوه بر این، امکان قرار دادن روکش موقت نیز وجود دارد، اما نه تا زمانی که مدت چند ماه از جایگذاری ایمپلنت گذشته باشد. در این اثناء، احتمالاً شما تنها یک اباتمنت ایمپلنت خواهید داشتکه لثه ها را برای دندان جدید آماده نگه می دارد.

زمان برای کاشت ایمپلنت پس از کشیدن دندان

زمان برای کاشت ایمپلنت پس از کشیدن دندان

کاشت با تعلیق ایمپلنت های دندانی

چه مدت پس از کشیدن دندان می توان کاشت ایمپلنت های دندانی را انجام داد؟ در صورتی که دندان شما قبلاً کشیده شده باشد، قبل از دریافت ایمپلنت های دندانی باید برای بهبود استخوان صبر کنید. ما معمولاً توصیه می کنیم برای بهبود استخوان و تکمیل آن 3 ماه صبر کنید. بیماران مبتلا به دیابت ممکن است لازم باشد برای بهبود کامل 6 ماه منتظر بمانند.

کاشت فوری- با تعلیق ایمپلنت های دندانی خیلی زود پس از کشیدن دندان، ظرف یک یا دو و در طولانی ترین مدت در سه ماه اتفاق می افتد، و زمانی توصیه می شود که آسیب به بافت نرم لثه ها، تحلیل استخوان، یا هر گونه عفونتی وجود داشته باشد که نیاز به بهبود داشته باشد. این اتفاق بیشتر در نتیجه عفونت رخ می دهد، مخصوصاً اگر دلیل کشیدن دندان فرسایش بیش از حد دندان باشد. جراح دهان و دندان با شما در مورد گزینه های درمان صحبت خواهد کرد و به شما می گوید چه زمانی برای مراجعه آمادگی دارید.

چقدر زود پس از کشیدن دندان می توان کاشت ایمپلنت را انجام داد؟ بهترین زمان بلافاصله پس از کشیدن دندان است. ایمپلنت می تواند مستقیماً داخل حفره قرار داده شود و اجازه داده می شود تا بهبود پیدا کند. با این حال، اگر دندان شما چند روز یا چند هفته قبل کشیده شده است، مجبور خواهید بود برای بهبود کامل استخوان 3 ماه منتظر بمانید.

در موارد کاشت با تعلیق ایمپلنت های دندانی، شما می توانید انتظار داشته باشید که حدود 2 ماه صبر کنید تا ایمپلنت کاشته شده بهبود پیدا کند. این اتفاق در جایی رخ می دهد که استخوان فک به میزان قابل توجهی تضعیف شده باشد، و در برخی موارد، نیاز باشد پیوند استخوان به صورت مجزا انجام شود. کل دوره درمان می تواند تا شش ماه طول بکشد، اما دندان های شما یک عمر دوام خواهند داشت.

زمان برای کاشت ایمپلنت پس از کشیدن دندان

زمان برای کاشت ایمپلنت پس از کشیدن دندان

برداشتن ایمپلنت های دندانی

متأسفانه، همه چیز در زندگی عالی نیست و ایمپلنت های دندانی نیز از این قائده مستثنی نیستند. بیش از 98% اوقات، آنها بسیار موفقیت آمیز هستند و باور کنید یا خیر، آنها به مدت یک عمر برای بیمار دوام دارند. با این حال، برای ایمپلنت های دندانی نیز ممکن است مشکلاتی بروز پیدا کنند. ایمپلنت ها عموماً از مواد فلزی ساخته می شوند اما آنها نیز تحت فشار زیاد ناشی از جویدن می توانند شکسته شوند. خود ایمپلنت می تواند شکسته شود، عفونی شود، یا لق شود، بنابراین ممکن است لازم باشد توسط یک جراح مجرب و معتبر خارج شود.

اگر شما ایمپلنت دندانی دارید که دچار مشکل شده یا شکسته شده است، که بسیار نادر است اما می توان اتفاق بیفتد، دندانپزشک قابل اعمتماد شما می تواند آن را خارج کند و همان زمان ایمپلنت دیگری جایگزین آن قرار دهد. با این حال، منطقه باید در شرایط عالی قرار داشته باشد و باید استخوان سالم مناسب وجود داشته باشد.

0/5 ( 0 نظر )
0/5 ( 0 نظر )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت
فارسی
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر