عاداتی که با دریافت ایمپلنت دندانی باید آنها را ترک کنید!
3 مرداد ماه 1400
آیا حساسیت به خمیر دندان ها واقعیت دارد؟
17 مرداد ماه 1400

آیا شما هم مبتلا به دیابت هستید؟ آیا تاکنون با نیاز کشیدن دندان مواجه شده اید؟ آیا می دانید که افراد مبتلا به دیابت هم می توانند مانند افراد دیگر برای کشیدن دندان اقدام کنند و تنها نیاز یه مراقبت بیشتر دارند؟

به خواندن این مقاله ادامه دهید تا بدانید افراد مبتلا به دیابت برای کشیدن دندان چه ملاحظاتی را باید رعایت کنند.

آناتومی دندان

اگر بخواهیم به زبان خیلی ساده برای شا توضیح دهیم، دندان از دو بخش تشکیل شده است. بخشی که در بالای خط لثه واقع شده و قابل مشاهده می باشد و تاج دندان نامیده می شود، . بخش دیگری که درون استخوان فک جای گرفته است و قابل مشاهده نیست و ریشه دندان نامیده می شود.

تاج و ریشه دندان نیز به نوبه خود درون خود بخش هایی دارند و مسئول وظایف متعددی هستند که برای کمک به غذا خوردن و لذت بردن از غذا این وظایف را انجام می دهند.

مینای دندان سخت ترین ماده در بدن می باشد و لایه محافظ روی تاج دندان است که به آن رنگ سفید می دهد. عاج ماده حساسی است که دندان با آن ساخته شده است، و تحت حمایت مینای دندان قرار دارد. پالپ بافت نرمی است که حاوی عروق خونی و اعصاب می باشد که خونی که به دندان، از تاج تا انتهای ریشه، می رسد را تأمین می کند. سمنتوم بافت سخت تری است، که ریشه را در بر گرفته است، پایه ای منسجم برای دندان تا در جای خود باقی بماند. الیاف پریودنتال لیگامان فیبری است که سمنتوم را به حفره استخوانی اطراف دندان متصل می کند. هنگام جویدن، این فیبرها شوک حرکت استخوان فک را به خود جذب می کنند. بافت مرطوب داخل دهان که دهان را خیس نگه می دارد مخاط دهان نامیده می شود. لثه ها بافت های نرمی هستند که دندان ها و استخوان های داخل دهان را در بر گرفته اند.

کشیدن دندان در بیماران دیابتی

کشیدن دندان در بیماران دیابتی

کشیدن دندان

دندان ها به گونه ای خلق شده اند که تا پایان عمر همراه ما باشند، به شرطی که به خوبی از آنها مراقبت کنیم. اما به دلایل مختلفی، ممکن است نیاز باشد دندان ها کشیده شوند. دلایلی که برای کشیدن دندان ها وجود دارند بسیار زیاد هستند، شایع ترین آنها پوسیدگی و کرم خوردگی دندان ها و عفونت هستند. دلایل شایع دیگر عبارتند از کجی دندان ها، قرار گیری نامناسب آنها کنار یکدیگر، ژنژیویت، و تروما. پوسیدگی دندان در نتیجه عوامل متعددی اتفاق می افتد، یکی از آنها سبک زندگی نادرست است، وقتی غذاهای نشاسته ای و حاوی قند بر رژیم غذایی افراد خردسال، نوجوانان و جوانان حاکم است. کمبود بهداشت خوب دهانی نیز در بین عوامل دیگر مسئول پوسیدگی دندان قرار دارد.

دیابت

دیابت یکی از شایع ترین بیماری های سبک زندگی است که در بین تمام سنین و تمام دسته های افراد وجود دارد. مشخصه اصلی آن ناتوانی بدن در استفاده از قند خون برای تولید انرژی است. پانکراس یا لوز المعده اندامی در بدن است که انسولین تولید می کند و آن را در سراسر بدن منتشر می کند. انسولین کلید اصلی است که اجازه می دهد سلول های بدن ما از آن برای فراوری قند خون استفاده کنند و آن را به انرژی تبدیل کنند. وقتی پانکراس انسولین آزاد نکند، سطح قند خون در بدن افزایش پیدا می کند و روی اندام های داخلی بدن ما تأثیر عکس می گذارد، گاهی اوقات منجر به مرگ می شود.

کشیدن دندان در بیماران دیابتی

کشیدن دندان در بیماران دیابتی

دیابت و کشیدن دندان

همه ما در اطراف خود، صدها و هزاران باکتری داریم. دهان ما از این قائده مستثنی نیست. باکتری ها در شرایط رشد خوب رشد می کنند. یکی از این شرایط قند خون بالا است. اگر خون شما حاوی مقادیر زیادی قند، بیشتر از مقدار مورد نیاز باشد، این باکتری ها داخل دهان شما دوام خواهند آورد، تکثیر خواهند شد، و روی لثه های شما تأثیر معکوس خواهند داشت. آنها به تدریج و به آرامی همه بافت ها، و نیز فیبرهایی که دندان ها را به لثه ها متصل می کنند را تخریب خواهند کرد. خوردگی و از بین رفتن بافت نرم باعث التهاب آن می شود، و منجر به لق شدن دندان ها و بروز بیماری پریودنتال می شود. افراد مبتلا به دیابت بیشتر از دیگر افراد مستعد پوسیدگی و حفره های دندانی و بیماری پریودنتال می باشند، زیرا سطوح بالای قند خون سیستم ایمنی بدن را تحت تأثیر قرار می دهد، و آن را ناکارآمد می کند.

22% از افرادی که بیماری لثه در آنها تشخیص داده شده است، مبتلا به دیابت بوده اند. بالا رفتن سن، همراه با قند خون کنترل نشده خطر گسترش مشکلات لثه در افراد مسن را افزایش می دهد. مشکلات جدی لثه نیز به نوبه خود می توانند موجب بالا رفتن قند خون شوند و این چرخه تکرار می شود. بیماری لثه باعث می شود کنترل دیابت دشوارتر شود زیرا فرد قادر به مبارزه با باکتری های موجود در لثه ها نمی باشد، که باعث می شود پایین آوردن سطح قند خون دشوار شود.

اجازه دهید به کشیدن دندن بپردازیم وقتی فرد مبتلا به دیابت است. هرگاه لازم باشد دندان کشیده شود، دندانپزشک همیشه ابتدا از بیمار می پرسد آیا سطح قند خون وی در محدوده سالم می باشد یا خیر. سطح قند خون باید 12mmmol/L باشد. اگر قند خون شما بالاتر باشد، بهبود زخم ممکن است مدت زمان بیشتری طول بکشد. اگر قند خون کنترل نشده باشد، این احتمال وجود سیتوکین ها دارد، یک پروتئین مضر در بافتی که دچار ژنژیویت شده است، که باعث مسدود شدن پروتئین های رشد برای بهبود زخم می شود. قند خون بالا، بعلاوه در لخته شدن خون اختلال ایجاد می کند و باعث می شود بهبود سریع کار دندانپزشکی دشوارتر شود.

حیاتی است که قبل از کشیدن دندان داروهای مناسب مصرف کنید تا قند خون به بهترین سطح ممکن برسد. پس از کشیدن دندان نیز لازم است گلوکز خون تحت کنترل باشد تا بهبود اتفاق بیفتد. در بیماران دیابتی اگر گلوکز خون تحت کنترل باشد، بافت های لثه پس از کشیدن دندان واکنش طبیعی از خون نشان خواهند داد.

وقتی کشیدن دندان برنامه ریزی و انجام می شود، بهداشت دهان نیز از اهمیت حیاتی برخوردار است، زیرا باید دهان برای کشیدن دندان آماده شود. روند بهبود باید بلافاصله پس از کشیدن دندان اتفاق بیفتد تا هیچ عفونتی بوجود نیاید.

افرادی که مبتلا به دیابت هستند باید خیلی مراقب باشند زیرا با کشیدن دندان لثه رو به عفونت باز می شود. این عفونت ممکن است موجب افزایش قند خون و تحریک اسیدهای چرب منجر به اسیدوز شود. همه این شرایط کنترل سطح قند خون را دشوار می کنند.

مهم ترین تهدید بالا رفتن سطح گلوکز خون برای کشیدن دندان برای افراد مبتلا به دیابت، حین مرحله اصلی کشیدن دندان اتفاق نیست. نگرانی این است که روند بهبود چگونه صورت می گیرد. بهبود می تواند به تأخیر بیفتد. حفره دندان ممکن است خشک شود و احتمال استئومیلیت نیز وجود دارد. و اگر دیابت با فشار خون بالا نیز همراه باشد، نتیجه به شدت تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. پس از کشیدن دندان ممکن است مشکلاتی بروز پیدا کنند.

بیمارانی که از قرص های خوراکی برای کنترل قند خون استفاده می کنند، نیاز خواهد بود به مدت دو هفته با داروهای دیگری مانند آنتی بیوتیک ها، مسکن ها، و غیره، تحت درمان و تحت نظر قرار داشته باشند، و باز هم لازم است ارزیابی های دیگر صورت بگیرند تا این اطمینان حاصل شود که قند خون بیمار در سطح ایده آل حفظ شده است.

اگر یک دندان پوشیده یا عفونی شده باشد، باید فوری کشیده شود، اما در چنین شرایطی حضور یک پزشک در طول جراحی ضروری است. اما با تمام گفته ها و اعمال، افرادی دیابتی که از سطح گلوکز خون خود آگاه هستند و مراقبت های لازم را برای کنترل آن انجام می دهند، می توانند با خیال راحت، پس از دو هفته مصرف دارو اقدام به کشیدن دندان کنند. در این صورت، ممکن است مانند سایر افرادی باشند که مبتلا به دیابت نیستند.

4/5 ( 5 نظر )
2.4/5 ( 7 نظر )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت
فارسی
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر