نخ دندان کشیدن: اهمیت آن، و نحوه انجام صحیح آن
17 اردیبهشت ماه 1401
جراحی میکروسکوپی یا میکروسرجری ایمپلنت های دندانی
4 تیر ماه 1401

حتماً شما هم شنیده اید که برخی افراد در مورد استفاده از ذغال فعال برای سفید کردن دندان ها و بسیاری از چیزهای دیگر شنیده اید. اما آیا این واقعاً کار می کند، و قرار است چگونه از آن استفاده کنید؟ آیا ذغال فعال شده دندان ها را سفید می کند؟

در تلاش برای سفیدتر کردن دندان های خود، احتمالاً آخرین چیزی که به آن فکر می کنید مالیدن یک چیز سیاه روی آنها است. با این حال، برخی از افراد به این درمان به عنوان یک روش طبیعی برای سفیدتر کردن دندان ها قسم می خورند- و یک دلیل علمی خوب وجود دارد که چرا واقعاً عمل می کند.

به خواندن این مطلب ادامه دهید تا متوجه شوید که در مورد این نوع ذغال و روش های مختلفی که می توانید از آن در روتین بهداشت دهان و دندان استفاده کنید، چه چیز خاصی وجود دارد.

ذغال چگونه دندان ها را سفید می کند؟

ابتدا، اجازه دهید این موضوع را روشن کنیم که این همان ماده ای نیست که پس از آتش سوزی باقی می ماند یا در فروشگاه های هنری موجود است. ذغال/ کربن فعال به دلیل نحوه تولید آن، دارای خواص ویژه ای است.

فرایند فعال سازی شامل قرار دادن ذغال در دمای بسیار بالا ، از نظر شیمیایی یا با بخار است. این باعث ایجاد منافذ کوچک و کم حجم در سراسر مواد می شود که به آن سطح عظیم می بخشد.

حیرت انگیز است که به لطف ساختار پیچیده کربن فعال، فقط یک گرم از آن، مساحت سطح بیش از 11 زمین تنیس را پوشش می دهد.

این مساحت سطح اجازه می دهد زغال مقادیر زیادی از مواد دیگر را جذب کند (به این معنی که آنها به سطح آن می چسبند). این ماده داخل بدن شما، می تواند مواد شیمیایی و سموم خارج از سیستم بدن شما را خرد کند. هنگامی که روی دندان ها اعمال می شود، پلاک، باکتری ها و ذرات دیگر را تشویق می کند که به آن بچسبند، بنابراین همه آنها همراه آن شسته می شوند.

توجه داشته باشید که ذغال سفید کننده دندان فقط می تواند لکه های روی سطح دندان های شما را خارج کند. این لکه ها اغلب در نتیجه غذاها و نوشیدنی های پر رنگی ایجاد می شوند، از جمله:

  • چای
  • قهوه
  • شراب قرمز
  • سس گوجه فرنگی
  • ادویه کاری

ذغال به هر شکلی، دندان های شما را سفیدتر از رنگ طبیعی که از ابتدا داشته اند، نمی کند. اگر دندان های شما به طور طبیعی کاملاً زرد هستند یا به دلیل مصرف برخی داروها یا برخی بیماری ها تغییر رنگ داده اند، باید شکل دیگری از سفید کردن دندان ها را امتحان کنید.

 سفيد كردن دندان با زغال فعال

سفيد كردن دندان با زغال فعال

آیا ذغال فعال برای دندان ها ایمن است؟

بلع مقادیر اندک ذغال فعال کاملاً بی خطر است. معمولاً از آن برای درمان موارد مسمومیت استفاده می شود زیرا در جذب سموم، قبل از ورود آنها به جریان خون بسیار خوب عمل می کند. همچنین در فهرست داروهای ضروری سازمان بهداشت جهانی نمایش داده شده است، بنابراین نباید در مورد ایمنی آن هیچ شکی وجود داشته باشد.

کربن فعال همچنین در تعدادی از محصولات روزمره و فرآیندهایی مانند فیلترهای آب و کافئین زدایی قهوه استفاده می شود. احتمالاً شما هر روز از آن استفاده می کنید بدون اینکه حتی متوجه آن باشید.

وقتی نوبت به مسواک زدن دندان ها با ذغال می رسد، به خصوص اگر می خواهید دندان های را با ذغال فعال سفید کنی ، نگرانی هایی در مورد ماهیت ساینده آن بوجود آمده است. ذغال در از بین بردن لکه های روی سطح دندان ها مؤثر است، اما این خطر نیز وجود دارد که استفاده از ذغال برای سفید کردن دندان ها باعث فرسایش مینای دندان ها نیز خواهد شد. مینای دندان های ما نمی تواند خودش را دوباره پر کند، بنابراین ایده خوبی نیست که به ساییدن آن ادامه دهیم.

با نازک شدن مینای دندان، لایه داخلی زردتر عاج شروع به نشان دادن خود می کند. بنابراین از قضا، سفید کردن دندان ها با یک روش ساینده، در نهایت می تواند منجر به زردتر شدن دندان ها شود.

به همین دلیل دندانپزشکان نسبت به استفاده بیش از حد از خمیر دندان های سفید کننده هشدار می دهند. اما، در حالی که خمیر دندان های سفید کننده سنتی برای مؤثر بودن به مسواک زدن متکی هستند، خمیر ذغال بدون مسواک زدن می تواند برخی از لکه ها را از سطح بردارد.

ذغال محافظت کمی در برابر پوسیدگی دندان فراهم می کند، و شواهد علمی محدودی برای حمایت از سایر ادعاهای درمانی آن وجود دارد. در حقیقت، اضافه کردن پودر ذغال به خمیر دندان برای برخی افراد می تواند اوضاع را بدتر کند. ذغال وقتی در افرادی که دندان پر شده دارند بیش از حد استفاده می شود، می تواند وارد پر شدگی دندان شود و بیرون آمدن آن دشوار شود. ذرات ذغال همچنین می توانند در لثه ها گیر کنند و آنها را تحریک کنند.

برخی محققان استدلال می کنند که ذغال به طور خاص برای دندان ها بد نیست، و در طولانی مدت کار زیادی برای لبخند شما انجام نمی دهد زیرا ماده فعال مدت زمان کافی با سطح دندان ها در تماس نیست تا اثر سفید کننده معنا داری داشته باشد. این محققان توصیه می کنند، در صورت استفاده از خمیر حاوی ذغال، برای پرهیز از فرسایش مینای سطح دندان، بسیار آرام مسواک بزنید، زیرا در غیر اینصورت در طولانی مدت باعث می شود دندان ها بیشتر مستعد لک شدن شوند.

برخی بررسی ها نشان می دهند که بسیاری از خمیر دندان های حاوی ذغال و خمیر دندان های طبیعی، فاقد فلوراید هستند، ماده ای که دندانپزشکان برای جلوگیری از پوسیدگی دندان آن را به شدت توصیه می کنند. (برخی از مطالعات نشان می دهد که کاربرد موضعی فلوراید ممکن است در نهایت مؤثرتر از مصرف آن از طریق آب آشامیدنی باشد.) با این حال، اگر در منطقه ای زندگی می کنید که در آب آشامیدنی خود فلوراید دارید و یک یا دو بار در سال روی صندلی دندانپزشک می نشینید، احتمالاً مسواک زدن با یک خمیر دندان طبیعی غیر فلوریده خوب است. برای افرادی که به دنبال لبخند سفیدتر هستند، ذغال فعال می تواند به عنوان مکمل مسواک زدن با خمیر دندان معمولی عمل کند، اما نمی تواند به جای آن استفاده شود. استفاده منظم از خمیر دندان، فلوراید مورد نیاز دندان های ما برای مبارزه با پوسیدگی دندان را در اختیار آنها می گذارد، بنابراین لازم است آن را به عنوان بخشی از یک رژیم روزانه نگه داریم.

 سفيد كردن دندان با زغال فعال

سفيد كردن دندان با زغال فعال

آیا آنچه در مورد سم زدایی ذغال فعال می گویند صحت دارد؟

در مورد این ادعاهای مربوط به “سم زدایی” دهان، گرچه ذغال می تواند ذرات پلاک و مواد غذایی را که منجر به بوی بد دهان می شوند، بلند کند، اما این اثر چندان چشمگیرتر از آنچه شما با هر خمیردندان دیگری به دست می آورید، نخواهد بود. بر خلاف کبد و کلیه های شما، دندان ها و لثه های شما عملکرد سم زدایی از بدن را انجام نمی دهند، و از آنجا که این به اصطلاح سموم به طور کلی داخل دهان شما آویزان نیستند، به هر حال در استفاده از آنها برای تمیز کردن دندان ها، به منظور پاکسازی سموم نکته چندانی وجود ندارد.

در مورد افرادی که نگران داروهای جذب کننده ذغال هستند، خبر خوب این است که ذغال هنگام تماس طولانی مدت با داروها داخل دستگاه گوارش، فقط میزان قابل توجهی از جذب را انجام می دهد. مشروط بر اینکه به جای قورت دادن آن، ذغال روی دندان های خود را خوب شستشو دهید، احتمال بسیار کمتری وجود دارد که ذغال فعال روی دندان های شما، داروهای تجویزی شما را تحت تأثیر قرار دهد.

اقدامات احتیاطی برای سفید کردن دندان های با ذغال

اگر نگران این موضوع هستید که سفید کردن دندان ها با ذغال به مینای دندان های شما آسیب وارد کند، همیشه می توانید خمیر را فقط روی دندان های خود بمالید و اجازه دهید برای چند دقیقه روی آنها باقی بماند. سپس آن را به طور کامل بشویید، و اگر دوست دارید با خمیر دندان معمولی خود مثل همیشه مسواک بزنید. با انجام این کار فقط یک بار در هفته، آسیب را به حداقل برسانید.

آیا ذغال برای دندان ها بی خطر است؟ اگر لثه های شما سوزش یا خونریزی دارند، از آن استفاده نکنید.

اگر متوجه شدید که لثه های شما دچار درد و سوزش شده اند، مدتی تنها با خمیر دندان معمولی خود مسواک بزنید تا زمانی که بهبود یابند. سپس می توانید استفاده از ذغال را از سر بگیرید- اما شاید این کار را کمتر انجام دهید.

خمیر دندان ذغال به طور کلی حاوی فلوراید اضافه شده نیست. برخی افراد این مسئله را به عنوان یک مزیت می پندارند، زیرا می خواهند از افزودنی ها پرهیز کنند. اما در حقیقت، فلوراید به بیشتر خمیر دندان های تجاری اضافه می شود زیرا در تقویت دندان ها و مبارزه با پوسیدگی مؤثر است.

در صورت داشتن هر گونه زخم باز یا زخم داخل دهان، نباید از ذغال استفاده کنید. اگر شک دارید، برای نظر پزشکی، با دندانپزشک خود صحبت کنید. همچنین در صورت داشتن هرگونه ایمپلنت دندان، ونیر یا روکش دندان، قبل از استفاده از آن با دندانپزشک خود مشورت کنید. مواد مورد استفاده در این محصولات ممکن است در برابر خاصیت رنگ دهی ذغال مقاومت کمتری داشته باشند.

استنشاق پودر خطرناک است، بنابراین هنگام استفاده از آن در منزل مراقب باشید.

نحوه استفاده از ذغال فعال برای سفید کردن دندان ها

ما قبلاً توضیح داده ایم که سفید کردن دندان ها با ذغال به این معنی نیست که می توانید یک کیسه ذغال را از پمپ بنزین محلی خود بردارید و شروع به مالیدن آن روی دندان های خود کنید. شما می توانید ذغال فعال شده که از نظر پزشکی ایمن است را در چندن شکل مختلف از فروشگاه های مواد غذایی بهداشتی و بصورت آنلاین خریداری کنید.

اینها شامل موارد زیر هستند:

  • پودرها (هم به شکل فله و هم به شکل کپسول)
  • قرص
  • خمیر دندان
  • نوارهای سفید کننده
  • قلم های سفید کننده

قرص ها در درجه اول برای بلع و درمان مشکلات داخلی در نظر گرفته شده اند. از نظر تئوری، می توان آنها را خرد کرده و آب اضافه کرد تا یک خمیر تشکیل شود- اما برای به دست آوردن نتایج مشابه روش هایی وجود دارند که بسیار کمتر زمان می برند. در اینجا مروری سریع داریم بر برخی از محصولات موجود و همچنین برخی از دستورالعمل های ذغال سفید کننده دندان:

 سفيد كردن دندان با زغال فعال

سفيد كردن دندان با زغال فعال

پودر ذغال برای دندان ها

ما مرور خود روی محصولات ذغال فعال را با این پودر ذغال آغاز می کنیم. پودر ذغال فعال شده برای دندان ها در ظروف حلبی یا شیشه ای 60 یا 80 گرمی ارائه می شوند، که باید چند ماه طول بکشد تا تمام شوند. پودر نرم را برای استفاده روی دندان ها می توان با آب یا مواد دیگر مخلوط کرد (در زیر، در این مورد بیشتر توضیح داده شده است). شما می توانید آن را به صورت خام خریداری کنید- فقط پودر ذغال- یا به عنوان یک پودر از قبل مخلوط شده که حاوی مواد دیگر برای کمک به سفید کردن دندان ها، تازگی بوی دهان، و غیره است.

نحوه تهیه خمیر دندان ذغال خانگی

ذغال یک ماده معدنی ساینده است، و هنگامی که برای سفید کردن دندان ها با ذغال فعال، با یک مسواک روی دندان ها زده می شود، در واقع بیشتر از آنکه مفید باشد، می تواند به دندان ها آسیب وارد کند.

از دندانپزشک سؤال کنید: تهیه خمیر سفید کننده دندان ذغال فعال خانگی و نحوه استفاده از آن

بهترین استفاده ذغال فعال، برای حفظ سفید کنندگی درمان های سفید کننده دندان است که توسط دندانپزشک شما ارائه شده اند. برای به دست آوردن مزایای مسواک زدن دندان ها با ذغال، می توانید ذغال فعال به شکل قرص را از یک فروشگاه مواد غذایی سالم خریداری کرده و آنها را با هاون و دسته هاون خرد کنید، یا چند قاشق چایخوری پودر استفاده کنید. مقدار بسیار کمی آب اضافه کنید و هم بزنید. آب بیشتری اضافه کنید (در هر زمان کمی)، تا اینکه به غلظت خمیر دندان برسد.

در اینجا بخش مهم وجود دارد: فقط از انگشت خود برای آرام مالیدن خمیر روی دندان های خود استفاده کنید. سپس دهان خود را با آب بشویید، آن را به اطراف بچرخانید و سپس آن را تف کنید- هیچ چیز از آن را قورت ندهید! هر مقدار از خمیر باقی مانده را درون یک ظرف بدون امکان نفوذ هوا داخل یخچال نگهدارید.

از انجام این کارها اجتناب کنید:

  • خمیر ذغال فعال روی مسواک قرار دهید
  • اجازه دهید ذغال فعال روی لثه های شما مالیده شود

به خاطر داشته باشید، ذغال فعال بسیار ساینده است، مقدار اندکی از آن، فرسایش زیادی ایجاد می کند. به آن به عنوان چیزی برای استفاده هفتگی فکر کنید، نه استفاده روزانه.

برخی از افراد به دلیل خاصیت ضد باکتریایی روغن نارگیل ، آن را با ذغال مخلوط می کنند.

شما همچنین می توانید یک خمیر ذغال از پیش ترکیب شده را خریداری کنید، که بسیار کمتر کثیف کننده است. شما به سادگی آن را روی مسواک خود می مالید، همانطور که خمیر دندان معمولی خود را روی مسواک می مالید. برخی از افراد نیز خمیر دندان را به دلیل طعم و بافت آشنای آن ترجیح می دهند. جوش شیرین و ذغال فعال شده کار سفید کردن دندان ها را انجام می دهند. با توجه به نظرات مصرف کنندگان، خمیر دندان ذغال نارگیل فعال شده یکی از بهترین محصولات زغال سفید کننده دندان است که تنها با مواد تمام طبیعی ساخته شده است. علاوه بر ذغال نارگیل، حاوی روغن نارگیل، جوش شیرین و روغن نعناع است.

سایر محصولات سفید کننده ذغال فعال شده

مسواک برای ذغال سفید کننده

مسواک های ذغال در واقع خودشان از مواد معدنی ساخته نشده اند، اما از آن به درون فرچه های آنها تزریق شده است. بنابراین، مسواک برخی از ویژگی های جذب برای بیرون کشیدن باکتری ها و پلاک از دندان های شما را بدست می آورد.

هیچ شواهد علمی وجود ندارد که نشان دهد این مسواک ها در تمیز کردن و سفید کردن دندان ها مؤثرتر هستند، به ویژه با گذشت زمان. مجدداً، هنگام استفاده از هر نوع مسواک همراه با ذغال، احتیاط کنید.

بسیاری از انواع آنها دارای یک دسته بامبو سازگار با محیط زیست و قابل تجزیه در محیط زیست هستند، اما نمونه دارای دسته های پلاستیکی آنها نیز در دسترس هستند. شما همچنین می توانید یک سر مسواک تهیه شده از فیبر زغال خریداری کنید تا روی مسواک برقی خود قرار دهید!

بررسی های محصولات ذغال فعال سفید کننده دندان

قبل از به اتمام رساندن این مبحث، اجازه دهید نگاهی داشته باشیم به برخی از بررسی های زغال سفید کننده دندان از دو متخصص بهداشت دهان و دندان.

یکی از این دندانپزشکان می گوید که ذغال در واقع می تواند دندان ها را سفید کند، اما اگر می خواهید دندان های خود را با ذغال فعال مسواک بزنید، فقط باید هر سه تا شش ماه یکبار این کار را انجام دهید. بیشتر از این مقدار، شما به دندان های خود آسیب خواهید رساند.

در بررسی بعدی، سفید کنندگی ذغال توسط دندانپزشکی دیگر و با پودر ذغال انجام شده است. او می گوید متوجه شده است که به نظر می رسد بعد از استفاده از آن، دندان های او کمی سفیدتر اند، اما توصیه می کند که مسواک زدن دندان ها با ذغال فعال با احتیاط زیادی انجام شود.

نتیجه گیری

ذغال فعال یک جایگزین سفید کننده غیر پراکسید است که می توانید آن را به شکل پودر، خمیر دندان یا نوار روی دندان های خود استفاده کنید. برای هر یک از این محصولات مزایا و معایبی وجود دارد، بنابراین (با احتیاط) آزمایش کنید تا ببینید چه چیزی برای شما بهتر عمل می کند.

به خاطر داشته باشید که تنها راه برای سفیدتر کردن دندان ها چند درجه روشن تر از رنگ طبیعی آنها، بلیچینگ دندان ها است. بسیاری از دندانپزشکان سفید کردن تخصصی دندان ها را در مطب ارائه می دهند، اما برای گزینه ای ارزان تر، کیت های سفید کننده دندان می توانند نتایج خوبی ارائه دهند.

مهم تر از همه اینکه، اگر می خواهید دندان های خود را با ذغال فعال مسواک بزنید، این کار را به ندرت انجام دهید (دو تا چهار بار در سال)، و از یک مسواک دارای موهای خیلی نرم استفاده کنید. همچنین به خاطر داشته باشید که بسیاری از دندانپزشکان می گویند شما حتی نباید مسواک بزنید، تنها باید اجازه دهید خمیر ذغال مدتی روی دندان های شما باقی بماند.

به خاطر داشته باشید که بهترین راه برای تمیز و سالم نگه داشتن دندان ها، مراجعه منظم به دندانپزشک است. در صورت داشتن هر گونه مشکلات زمینه ای سلامت دهان و دندان، هرگونه درمان سفید کردن دندان ممکن است آنها را تشدید کند و باعث بروز درد یا حساسیت شود.

 سفيد كردن دندان با زغال فعال

سفيد كردن دندان با زغال فعال

پرسش های متداول در مورد سفید کردن دندان ها با ذغال فعال

آیا ذغال فعال واقعاً دندان ها را سفید می کند؟

ذغال فعال می تواند لکه های سطحی، یا لکه های بیرونی، را سفید کند. آنها شامل لکه های روی دندان ها هستند که به دلیل عوامل مقصر معمول مانند شراب، قهوه، انواع توت ها، و شکلات تیره بوجود می آیند. لکه های داخلی یا لکه هایی که منشاء آنها داخل دندان است، فقط با درمان های بلیچینگ قابل کم رنگ شدن هستند.

آیا ذغال برای دندان های شما بد است؟

نگرانی هایی وجود دارد که خمیر دندان ذغال می تواند موجب فرسایش مینای دندان های شما شود و باعث حساسیت بیشتر دندان ها شده و خطر پوسیدگی را افزایش می دهد. هنگامی که مینای دندان ضعیف می شود، مقدار بیشتری از عاج زرد رنگ زیر آن در معرض دید قرار می گیرد. این می تواند باعث شود از سفیدی دندان ها کاسته شود. بنابراین آیا ذغال سفید کننده دندان ها بی خطر است؟ آری، این ماده هنگامی که با احتیاط و به ندرت استفاده می شود، می تواند بی خطر باشد. شما همیشه باید از یک مسواک خیلی نرم استفاده کنید، و خیلی مراقب باشید، ممکن است به جای مسواک زدن با آن فقط بخواهید اجازه دهید خمیر روی دندان های شما باقی بماند.

ذغال چگونه دندان های شما را سفید می کند؟

ذغال فعال بسیار متخلخل است و دارای سطح عظیمی است. این سطح به ذغال این توانایی را می دهد که مواد دیگر را جذب کند (به این معنی که آنها به سطح آن می چسبند). ذغال فعال هنگامی که روی دندان ها استفاده می شود، می تواند پلاک، باکتری و ذرات لکه ها را برای چسبیدن به خود تشویق کند، و با شسته شدن آنها را با با خود همراه کند.

0/5 ( 0 نظر )
0/5 ( 0 نظر )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت
فارسی
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر