خونریزی لثه ها در طول دوران بارداری
4 اردیبهشت ماه 1401
آیا زغال فعال به سفید کردن دندان ها کمک کند؟
17 خرداد ماه 1401

به این فکر می کنید که چگونه به درستی دندان های خود را نخ دندان بکشید؟ خوب است!

نخ دندان کشیدن یکی از بخش های مهم روتین بهداشت دهانی روزانه شما است، بنابراین عالی است که شما برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تکنیک صحیح نخ دندان کشیدن اینجا هستید.

و اگر شما یکی از طرفداران نخ دندان های سنتی نیستید، نگران نباشید. انواع محصولات وجود دارند که از فناوری های مختلف استفاده می کنند تا انجام این کار را بسیار ساده تر کنند.

چرا نخ دندان کشیدن اهمیت دارد؟

علیرغم حیاتی بودن نخ دندان کشیدن برای داشتن دندان های سالم، تنها 40 درصد از آمریکایی ها گزارش می دهند که به طور مرتب دندان های خود را نخ دندان می کشند.

پس چرا نخ دندان کشیدن اینقدر مهم است؟ خوب، همه چیز از ذرات کوچک غذا شروع می شود که می توانند به راحتی در شکاف بین دندان ها و زیر خط لثه ها گیر کنند.

هنگامی که دندان های خود را مسواک می زنید، شما باکتری ها، پلاک ها و ذرات غذا را از سطوح جونده و سمت های قابل مشاهده دندان های خود جدا می کنید. اما یک مسواک معمولی نمی تواند به فضاهای تنگ بین دندان ها و زیر لثه ها برسد. به همین دلیل نیاز است نوعی پاکسازی بین دندانی را نیز انجام دهید.

اگر شما پلاک ها را به طور کامل از سطح دندان های خود تمیز نکنید، در طول زمان سفت تر می شوند و ماده ای به نام تارتار را تشکیل می دهند. این رسوب ضخیم را نمی توان با مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن برداشت؛ تنها دندانپزشکان می توانند آن را طی فرایند جرمگیری و تسطیح سطح ریشه (این فرایند اصلاً خوشایند نیست) با ابزارهای تخصصی سست کنند.

تشکیل پلاک و تارتار روی دندان های شما زمینه را برای پرورش باکتری ها ایجاد می کند، که پس از آن شروع به حمله به مینای دندان های شما می کند. این بعلاوه باعث بروز بوی بد دهان یا هالیتوزیس می شود. اگر پلاک در پاکت های بین دندان ها و لثه ها تشکیل شود و گسترش یابد، معمولاً منجر به بروز بیماری لثه می شود. این وضعیت در نهایت باعث سست شدن دندان ها می شود و حتی اگر درمان نشود، حتی می تواند باعث افتادن آنها نیز شود.

دو بار مسواک زدن صحیح دندان ها در روز برای سالم نگه داشتن دندان ها و لثه های ضروری است، و برخی از بهترین مسواک های برقی از یک حرکت ضربان دار برای کمک به تمیز کردن بین دندان ها استفاده می کنند. اما آنها هنوز جایگزین کاملی برای نخ دندان کشیدن نیستند.

خلاصه ای از مزایای نخ دندان کشیدن

اگر بخواهیم خیلی سریع توضیح دهیم، تمیز کردن بین دندان ها به معنی:

  • دندان ها و لثه های تمیزتر
  • بوی خوب دهان
  • نیاز کمتر به حذف دردناک تارتار در دندانپزشکی
  • حفره های کمتر (و پر کردن دندان بعد از آن)
  • خطر کمتر ابتلا به بیماری لثه
  • بهبود سلامت دهان و دندان و عوارض کمتر در آینده در طول زندگی
  • صرف هزینه کمتر برای کارهای دندانپزشکی!

اگر این انگیزه به اندازه کافی برای شما خوب نیست، این را در نظر بگیرید: مراقبت خوب از دندان هایتان در حال حاضر باید به معنای نیاز کمتر به کار دندانپزشکی در آینده باشد. هزینه پر کردن، درمان های ریشه، کشیدن دندان، روکش، ایمپلنت ها و غیره می توانند به راحتی اضافه شوند، بنابراین می توانید بگویید که با نخ دندان کشیدن در حال حاضر، در حال صرفه جویی در هزینه های دندانپزشکی برای آینده هستید.

آیا با هر روز نخ دندان کشیدن مشکل دارید؟

شما اینجا هستید زیرا می دانید که هر روز نخ دندان کشیدن مهم است، اما گاهی اوقات نخ دندان کشیدن می تواند دردناک، دشوار، ناراحت کننده، یا فقط خسته کننده باشد. اگر این یک عادت است که شما آن را پشت سر گذاشته اید، شما قطعاً تنها نیستید. کمتر از یک سوم آمریکایی ها به طور مرتب از نخ دندان استفاده می کنند و یک سوم هرگز زحمت استفاده از آن را به خود نمی دهند.

برای کمک، شما ممکن است بخواهید به تمیز کردن بین دندان ها با یک واتر فلاسر فکر کنید. واتر فلاسرها روشی ملایم برای تمیز کردن بین دندان ها هستند و توسط بسیاری از دندانپزشکان برای بیمارانی توصیه می شوند که به دلایل مختلف هر روز نخ دندان کشیدن برای آنها مشکل است.

آنها روشی آسان برای تمیز کردن بین دندان ها و زدودن 9/99 درصد از پلاک ها فراهم می کنند. این ابزار دارای ویژگی سه درجه فشار است و در حال کار کردن نسبتاً بی صدا است. بعلاوه به سرعت شارژ می شوند، و طراحی بی سیم دارند که باعث می شود برای سفر عالی باشد. اگر می خواهید روش نخ دندان کشیدن خود را مدرن کنید، یکی از آنها را خریداری کنید.

نخ دندان کشیدن

نخ دندان کشیدن

چگونه دندان های خود را نخ دندان بکشیم؟

بنابراین، اکنون که با مزایای نخ دندان کشیدن متقاعد شده اید، راه درست برای تمیز کردن بین دندان ها کدام است؟ عوامل متعددی در اینجا وجود دارند که باید مد نظر قرار گیرند، از جمله زمان بندی، تعداد دفعات و تکنیک مورد استفاده.

چند وقت یکبار باید نخ دندان بکشید؟

انجمن دندانپزشکی آمریکا یک بار در روز تمیز کردن بین دندان ها را توصیه می کند. دندانپزشک شما احتمالاً هر بار که برای چکاپ مراجعه می کنید، همین توصیه را به شما می کند.

چه صبح ها نخ دندان بکشید، یا عصر، یا وسط روز، این یک موضوع شخصی است. نخ دندان کشیدن قبل از خواب تضمین می کند که دهان در طول خواب تمیز است. اما، هدف یک نخ ریسی روزانه است تا اطمینان حاصل شود که تمام طرفین دندان شما تمیز می شوند. مسواک نمی تواند مانند نخ دندان به بین دندان ها و زیر خط لثه ها برسد. باکتری های پلاک اگر زدوده نشوند، می توانند باعث التهاب بافت لثه، ژنژیویت یا بیماری لثه شوند. مشخصه ویژه بافت تحریک شده قرمزی، تورم و خونریزی لثه ها است. نخ دندان کشیدن زمان چندانی نمی گیرد، اما این عمل کوچک می تواند منجر به بروز مزایای بزرگ برای سلامت دهان شود.

کودکان از حدود 12 سالگی می توانند نخ دندان کشیدن را شروع کنند، اما در ابتدا به کمک و نظارت افراد بزرگسال نیاز خواهند داشت.

نخ دندان کشیدن

نخ دندان کشیدن

نخ دندان کشیدن قبل یا بعد از مسواک زدن؟

نظریه های متفاوتی در این مورد وجود دارند. مهم ترین چیز این است که آن را انجام می دهید.

برخی از دندانپزشکان نخ دندان کشیدن قبل از مسواک زدن را توصیه می کنند. منطق پشت این کار این است که به سست کردن هر گونه ذرات غذا و پلاک رو و بین دندان ها کمک می کند تا فلوراید موجود در خمیر دندان بهتر به سطح دندان ها دسترسی پیدا کند.

از سوی دیگر، برای ابتدا مسواک زدن نیز توجیهی وجود دارد، زیرا با این کار اکثر پلاک های روی دندان ها حذف می شوند و آنها را با فلوراید می پوشاند. سپس، وقتی نخ دندان می کشید، کمک می کند تا فلوراید بین دندان ها عمل کند.

برخی از کارشناسان معتقدند که واقعاً مهم نیست- تا زمانی که هر دو کار را در روتین بهداشت روزانه خود اضافه کنید. شما ممکن است بخواهید امتحان کنید و ببینید کدام راه برای شما بهتر عمل می کند. مهم این است که تمیز کردن همه سطوح همه دندان ها را در عادت پاکسازی روزانه بگنجانید.

بهترین تکنیک

خلاصه مراحل نخ دندان کشیدن:

  • نخ دندانی را انتخاب کنید که برای شما مناسب باشد (با پوشش موم یا بدون پوشش موم؛ طعم دار یا بدون طعم؛ تک یا چند رشته).
  • حدود 18 اینچ از آن را ببرید.
  • مقداری از آن را دور انگشت اشاره یا انگشت میانی خود را در هر دست بپیچید، و حدود یک اینچ از آن را آزاد بگذارید.
  • آن را بکشید تا تنگ شود و از انگشت شست خود استفاده کنید تا آن را به فضای بین دندان های خود هدایت کنید.
  • مراقب باشید که آن را فشار ندهید یا آن را روی لثه ها فرو نبرید.
  • نخ دندان را دور یک دندان خم کنید و به آرامی تا جایی که ممکن است آن را از خط لثه پایین تر ببرید.
  • آن را در امتداد طرفین دندان 8 تا 10 بار به بالا و پایین حرکت دهید (نه به طرفین).
  • این کار را برای برای دندان طرف دیگر تکرار کنید.
  • به آرامی رشته را از آن فضا خارج کنید و تکه استفاده شده را دور انگشت خود بپیچید و یک تکه تمیز را برای استفاده در فاصله بعدی از دور انگشت آزاد کنید.
  • فراموش نکنید که پشت چهار دندان عقب خود را تمیز کنید زیرا ممکن است دسترسی به آنها با مسواک دشوار باشد.
  • دهان را با آب یا دهانشویه شستشو دهید (اما بلافاصله بعد از مسواک زدن از دهانشویه استفاده نکنید).

مسیر خود را در اطراف دهان پیش بروید و هر روز همین الگوی مشابه را دنبال کنید. این باعث می شود احتمال از دست دادن یک دندان کمتر شود.

وقتی که شما نخ دندان کشیدن را برای اولین بار آغاز می کنید، ممکن است متوجه شوید که لثه های شما کمی خونریزی می کنند. این احتمالاً فقط نشانه ای است که شما کار سست کردن پلاک ها را به خوبی انجام می دهید، و چند روز پس از انجام آن خونریزی باید کاهش یابد. اگر ادامه یابد، ممکن است لازم باشد تکنیک خود را تغییر دهید یا از یک محصول متفاوت استفاده کنید. در این صورد، با دندانپزشک خود صحبت کنید.

ما توضیح خواهیم داد که با استفاده از محصولات دیگر چگونه دندان های خود را نخ دندان بکشید.

تمیز کردن اطراف بریس های ارتودنسی

اگر شما از هر نوع از بریس ها برای بزرگسالان، نوجوانان یا کودکان استفاده می کنید، تمیز کردن دندان های شما پیچیده تر می شود. شما نمی توانید هر چیزی را در تمام فاصله بین دندان های خود بالا و پایین ببرید، زیرا سیم کمانی ارتودنسی سر راه شما قرار دارد.

با خواندن مقاله هایی در مورد نحوه نخ دندان کشیدن با بریس ها، راهنمایی ها، تکنیک ها و بررسی محصولات می توانید کاری کنید فرایند برای شما کمی کمتر دشوار و وقت گیر باشد. ممکن است بخواهید روی یک واتر فلاسر سرمایه گذاری کنید اما با ارتودنتیست خود صحبت کنید تا ببینید چه چیزی به شما توصیه می کند.

نخ دندان کشیدن

نخ دندان کشیدن

محصولاتی برای بهتر نخ دندان کشیدن

اکنون اجازه دهید نگاهی داشته باشیم به محصولات مختلف موجود برای کمک به شما تا نخ دندان کشیدن به بخشی از روتین روزانه شما تبدیل شود.

نخ دندان

اگر فکر می کنید که همه نخ دندان ها یکسان هستند، دوباره فکر کنید. این رشته نازک با ویژگی مختلفی موجود است تا متناسب با ترجیحات افراد مختلف باشد.

به عنوان مثال، شما می توانید آن را به صورت موم زده یا موم نزده و با گزینه طعم های مختلف خریداری کنید. آنها می توانند به صورت تک رشته یا چند رشته باشند. نمونه های تک رشته ای نخ دندان ها نخ نما نمی شوند و انواع موم زده آنها نیز راحت تر بین دندان ها می لغزند. این ویژگی ها قیمت آنها را افزایش می دهند، اما تنها اندکی.

نوار دندان

اگر دندان های فشرده با فواصل بسیار کوچک بین آنها داشته باشید، ممکن است استفاده از یک نوار دندان برای شما بهتر باشد. این دقیقاً همان طوری است که به نظر می رسد؛ یک نوار بسیار نازک و صاف که همان هدف نخ دندان را دنبال می کند.

نوار دندان راحت تر می تواند بین فواصل بسیار تنگ بین دندان ها فرو برود، بنابراین اگر شما با گیر کردن نخ دندان بین دندان های خود مشکل دارید، به جای آن می توانید نوار را امتحان کنید. برخی نوارهای دندان دارای طعم نعناع تازه هستند و توسط افرادی که نخ دندان برای دندان های آنها مشکل آفرین است امتیاز بالایی گرفته اند.

برخی از این افراد ابراز داشته اند: نخ دندان های دیگر ادعا می کنند که یک نوار دندان هستند، اما همیشه به نظر می رسد آنها کوتاه ترین رشته هستند و باعث بروز درد شدید برای لثه ها می شوند. این نخ دندان ها در واقع دارای کمی عرض هستند. گرچه آنها کمی ضخیم تر از چیزی هستند که قبلا داشته اند، اما هنوز هم راحت هستند و هنگام نخ دندان کشیدن یک سطح بزرگتر از هر دندان را پوشش می دهند.

نخ دندان کشیدن

نخ دندان کشیدن

نخ دندان دسته دار

اگر شما در مهارت های مورد نیاز برای پیچاندن نخ دندان به دور انگشتان خود مشکل دارید، می توانید استفاده از یک نخ دندان دسته دار را امتحان کنید، که به عنوان نخ دندان های یک بار مصرف نیزشناخته می شوند. این محصولات یکبار مصرف از یک تکه کوتاه نخ دندان تشکیل شده اند که بین دو تکه پلاستیکی روی یک دسته قرار می گیرد. اغلب دسته به صورت تیز طراحی شده است که می تواند به عنوان یک خلال دندان مورد استفاده قرار گیرد.

گرچه آنها قطعاً دسترسی به دندان های عقب را آسان تر می کنند، اما آنها همان طیف حرکات را ارائه نمی دهند و ممکن است ناحیه زیر خط لثه را از دست دهند. با این حال ممکن است به نظر شما این ابزار بهداشتی تر باشد، زیرا در طول استفاده، نخ مملو از باکتری ها را لمس نمی کنید.

نحوه تمیز کردن بین دندان ها با نخ دندان دسته دار

برای استفاده از یک نخ دندان دسته دار برای تمیز کردن دندان های خود، این دستورالعمل ها را دنبال کنید:

  • نخ دندان را بین دندان های خود را قرار دهید و آن را به آرامی رو به پایین به سمت زیر لثه ها فشار دهید.
  • نخ دندان را به آرامی به سمت بالا و پایین حرکت دهید تا ذرات غذا را آزاد کنید و لثه ها را تحریک کنید.
  • پس از اتمام شستشوی دهان را فراموش نکنید.

نخ دندان با درجه سازگار با محیط زیست

اگر به دنبال یک نخ دندان سازگار با محیط زیست هستید، خوشحال خواهید شد اگر بشنوید گزینه های متعددی موجود هستند.

یکی از محبوب ترین آنها نخ دندان فعال با زغال چوب مادر زمین است که دارای یک ظرف شیشه ای قابل استفاده در آینده است که با روغن اسانس نعناع طعم دار شده است.

نخ دندان های طبیعی گاهی اوقات به اندازه گزینه های معمول پلاستیکی قوی نیستند و ممکن است به اندازه آنها نازکی و صاف بودن را احساس نکنید. این زمانی بیشتر احتمال دارد که مشکل آفرین باشد، اگر دندان های شما کج یا فاصله بین آنها بسیار اندک باشد. با این حال، اگر ترجیح می دهید که هر ساله صدها متر نخ دندان پلاستیکی را به سطل زباله نیندازید، این گزینه های زیستی قطعاً ارزش امتحان کردن دارند.

مسواک های بین دندانی

اگر به این موضوع فکر می کنید که چگونه بدون نخ دندان چیزی را از بین دندان های خود خارج کنید، یکی دیگر از ابزارهای مؤثر برای تمیز کردن بین دندان ها، مسواک های بین دندانی هستند. آنها بسیار کوچک طراحی شده اند تا در فضاهای بین دندان ها قرار بگیرند و هر گونه پلاک یا ذرات غذای گیر کرده در آنجا را آزاد کنند.

مسواک های بین دندانی کمتر از نخ دندان های معمولی می توانند دردسر داشته باشند و شما می توانید با مارک های مختلف، اندازه ها و انواع مسواک های بین دندانی آشنا شوید. یک نقطه ضعف بالقوه آنها، مقدار زباله های پلاستیکی است که با آنها تولید می شود، زیرا این مسواک های کوچک، با استفاده منظم، حداکثر تنها یک تا دو هفته دوام دارند. با این حال، گزینه های مختلف سازگار با محیط زیست وجود دارند.

دستگاه های شستشوی دهان (واترجت ها)

برای یک رویکرد تکنولوژیکی تر برای تمیز کردن بین دندان ها و زیر لثه های خود، می توانید به استفاده از یک واتر یا ایر فلاسر فکر کنید، که ما به طور خلاصه در بالا به آن اشاره کردیم. این دستگاه های دستی، که تحت عنوان شستشوی دهان نیز شناخته می شوند، هوا یا آب را با فشار به بین دندان ها می پاشند.

واتر فلاسرها دارای مخزن آب هستند که آب را برای مدت زمان مشخصی به صورت مداوم می پاشند. علاوه بر این دارای حالت های مختلف پرتاب آب هستند- عادی، نرم و شدید، و لمس نرم بدون لغزش.

برخی گزینه ها نیز وجود دارند که هوا را با آب ترکیب می کنند، و در هر بار تنها یک قاشق چایخوری آب استفاده می کنند.

اجماع کلی بین دندانپزشکان این است که واترجت ها به اندازه نخ دندان های سنتی مؤثر نیستند که از نظر فیزیکی پلاک را از دندان ها جدا می کنند. و البته، آنها بسیار گرانتر هستند. اما بسیاری از دندانپزشکان آنها را به عنوان یک مکمل برای نخ دندان کشیدن روزانه توصیه می کنند.

با این حال، اگر شما در استفاده از تکنیک های معمولی مشکل دارید، ممکن است یک واتر فلاسر بهترین گزینه بعدی باشد. آنها همچنین خطر کمتری برای آسیب به بافت لثه بوجود می آورند و اگر بریس استفاده می کنید، کاربرد آنها بسیار راحت تر است.

ایر فلاسر

ایر فلاسرها شبیه به واتر فلاسرها هستند، اما بدون به هم ریختگی.

نتیجه گیری

خوب نخ دندان کشیدن دندان ها فقط بخشی از حفظ سلامت دهان و دندان ها است. علاوه بر این، شما باید:

  • از خمیر دندان فلورایده استفاده کنید.
  • مصرف غذاها و نوشیدنی های شیرین را محدود کنید و از خوردن میان وعده در طول روز اجتناب کنید.
  • برای چکاپ ها و پاکسازی های منظم دندانپزشکی مراجعه کنید.

برای بسیاری از افراد هر روز نخ دندان کشیدن با نخ دندان های معمولی دشوار است. خوشبختانه، گزینه های زیاد دیگری موجود هستند، مانند نخ دندان های دسته دار، واتر فلاسرها، و مسواک های بین دندانی. به نظر نمی رسد هیچکدام از این گزینه های جایگزین، به اندازه نخ دندان برای انجام این کار خوب باشند، بنابراین اگر بتوانید به انجام نخ دندان کشیدن واقعی بپردازید، در حالی که آن را با گزینه های دیگر تکمیل می کنید، ایده آل خواهد بود.

گرچه شما اکنون روی تکنیک های نخ دندان کشیدن متمرکز هستید، ما توصیه می کنیم راهنمای نحوه مسواک زدن صحیح را نیز مطالعه کنید.

در صورت داشتن هر گونه نگرانی در مورد وضعیت دندان های خود، به دندانپزشک مراجعه کنید. هرچه مشکل را مدت زمان طولانی تری نادیده بگیرید، احتمالاً بدتر خواهد شد. هنگامی که هر گونه مشکلی تحت درمان قرار گیرد، احساس بهتری خواهید داشت!

نخ دندان کشیدن

نخ دندان کشیدن

پرسش های متداول در مورد نخ دندان

چگونه می توانم نخ دندان گیر کرده بین دندان هایم را خارج کنم؟

اگر نخ دندان بین دندان های شما گیر کرده است، ابتدا باید دهان خود را با آب ولرم بشویید تا ببینید آیا می تواند هر گونه تورم را کاهش دهد که ممکن است باعث گیر کردن نخ شده است. ترفند دیگر امتحان کردن یک واتر فلاسر است تا آب را با فشار به نخ بپاشد بدون آنکه آسیبی به لثه ها وارد کند، و اگر این عمل نکرد، نخ دندان را از یک سمت با دست بگیرید و آن را با یک حرکت آهسته بکشید.

چند مرتبه در روز باید نخ دندان کشید؟

شما باید دندان های خود را یک بار در روز نخ دندان بکشید، یا صبح یا شب، قبل یا بعد از مسواک زدن. اکثر دندانپزشکان موافقند مهم نیست چه زمانی نخ دندان می کشید، مهم این است که حتماً نخ دندان بکشید. بنابراین زمانی را انتخاب کنید که برای شما مناسب تر باشد.

آیا برای شروع نخ دندان کشیدن خیلی دیر شده؟

نه! هرگز برای شروع نخ دندان کشیدن خیلی دیر نیست. با این حال، اگر قبلاً هرگز نخ دندان نکشیده اید، لثه های شما ممکن است طی چند روز اول خونریزی کنند. شما همچنین متوجه مقداری تورم و حتی درد خفیف خواهید شد. آرام باشید و انجام آن را ادامه دهید!

5/5 ( 1 نظر )
5/5 ( 1 نظر )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت
فارسی
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر