حساسیت به ایمپلنت تیتانیومی و راهکارهای جایگزین
15 آبان ماه 1401
دندان قروچه یا براکسیسم چیست و چگونه درمان می شود؟
13 آذر ماه 1401

دندان های طلای دائمی چه هستند و چرا باید از آنها استفاده کرد؟ دندان های طلا در اشکال مختلفی از جمله ایمپلنت ها، روکش ها، پرکننده ها و گریلز وجود دارند.

آنها در دندانپزشکی ترمیمی بسیار متداول تر بودند، اما زمانی که امروزه در جامعه غربی مورد استفاده قرار گرفتند، بیشتر به دلایل زیبایی شناختی بود.

دلایل شما برای دانستن بیشتر در مورد دندان های طلا هر چه باشد، ادامه این مقاله را بخوانید زیرا در آن در مورد همه چیزهایی صحبت خواهیم کرد که باید بدانید، از جمله هزینه ها، مزایا و خطرات.

چرا طلا؟

چرا ممکن است کسی بخواهد از دندان های طلا استفاده کند؟ طلا به دلیل خاصیت چکش خوری خود معروف است، بنابراین آیا می تواند به دلیل استفاده از آن در آسیاب کردن غذایی که مصرف می کنید، انتخاب شود؟

خب، ما از قرن نوزدهم تاکنون از طلا در دندانپزشکی استفاده کرده ایم! طلا ماده ای عالی برای دندانپزشکی است زیرا سازگار با بدن انسان است. به این معنا که بدن شما آن را مانند دیگر اجسام خارجی فلزی از بدن شما دفع نخواهد کرد.

و از آنجا که طلا در عین شباهت بسیار زیاد آن از نظر سختی به دندان های طبیعی، بسیار چکش خوار است، گزینه ای ایده آل برای پر کردن دندان ها نیز هست، زیرا به دندان های اطراف آسیب نخواهد زد. علاوه بر این، تقریباً غیرممکن است که طلا دچار خوردگی شود.

امروزه دندان های طلا بیشتر یک نماد وضعیت هستند تا یک فرایند ترمیمی. طلا هنوز برای پر کردن حفره های دندانی استفاده می شود، اما به اندازه آمالگام نقره ای یا کامپوزیت متداول نیست. به احتمال زیاد، دندان های طلای کاشته شده روی استخوان فک افراد مشهور را بسیار بیشتر از پر کردن حفره به جا مانده از یک پوسیدگی مشاهده می کنید.

انواع دندان های طلا

آیا انواع مختلف دندان های طلا وجود دارند؟ آری! اجازه دهید در اینجا نگاهی به آنها داشته باشیم:

  • گریلز طلا: احتمالاً چیزهایی در مورد گریلز برای اتومبیل ها می دانید، اما گریلز برای دندان چیست؟ آنها روکش های تزئینی هستند که روی یک یا چند دندان چسبانده می شوند. آنها را می توان با جواهرات و فلزات گرانبها پوشاند و به طور کلی قابل جابجا شدن و متحرک هستند و به راحتی تمیز می شوند.
  • روکش دندان طلا: که تحت عنوان کلاهک دندان نیز شناخته می شود، برخی افراد از روکش های طلا برای ایمپلنت های دندانی طلایی دائمی خود استفاده می کنند. آنها پوشش های سفارشی هستند که با استفاده از طلا به جای مواد دیگر، جایگزین تاج طبیعی دندان شما می شوند.
  • بریس های طلا: بریس های طلا گرچه دقیقاً جایگزین دندان نیستند، اما جایگزین طلایی برای بریس های سنتی هستند.
  • پر کردن دندان با طلا: گرچه این گزینه امروزه چندان متداول نیست، اما یک پر شدگی دندان طلا هنوز در دندانپزشکی مدرن یک گزینه است. بیشتر پرشدگی ها در مکان هایی هستند که هنگام لبخند معمولی قابل مشاهده نیستند، بنابراین نکته ای که دارند این است که کمتر زیبا هستند و بیشتر یک ترجیح شخصی هستند.
  • ایمپلنت های دندانی طلا: این دندان ها 100% طلا نیستند زیرا طلا خیلی نرم است و نمی تواند به تنهایی به عنوان جایگزین دندان استفاده شود. ایمپلنت های دندانی طلا معمولاً 20 تا 70 درصد آنها از آلیاژ طلا تکیل شده است؛ تنها قسمت طلایی در واقع روکش آن است. فلزاتی که معمولاً برای ایمپلنت آلیاژی با طلا مخلوط می شوند عبارتند از مس، پلاتین، روی، یا نقره. یک ایمپلنت دندانی با یک پیچ که درون یک حفره داخل استخوان فک قرار می گیرد تا آن را در جای خود نگه دارد، جایگزین ریشه دندان شما خواهد شد.
دندان های طلای دائمی

دندان های طلای دائمی

فرایند دندان طلای دائمی

بسته به اینکه از کدامیک از گزینه های ذکر شده ای که برای تبدیل لبخند خود به طلا انتخاب می کنید، از نظر زمان، دوره بهبودی و قیمت، تفاوت هایی وجود خواهد داشت.

گریلز دندان طلا

از نظر فنی، ایمپلنت ها و گیره های متحرک طلای دندان، هر دو تحت عنوان گریلز شناخته می شوند. آنها از نظر فرایند گریل طلای متحرک، تا حد زیادی مقرون به صرفه ترین و کم تهاجمی ترین گزینه هستند. آنها به هیچ جراحی نیازی ندارند، و تنظیمات اندکی نیاز دارند، و بیشتر ست ها را می توان به صورت از پیش ساخته تهیه کرد.

اساساً، یک گریل متحرک یک قطعه فلزی مسطح به شکل دندان است که به زیر دندان های جلوی شما خم می شود و دارای یک مغزی سیلیکونی برای فشار دادن به دندان های طبیعی، در حالی که داخل دهان شما قرار دارند، هستند.

دندان های طلای دائمی

دندان های طلای دائمی

روکش های طلای دندان

همانطور که قبلاً اشاره شد، برخی از افراد ممکن است پوشاندن دندان های جلوی خود با با یک گریل دائمی تر، روکش های طلا، را انتخاب کنند. دندان دارای روکش طلا به یک فرایند تهاجمی تر نیاز دارد:

  • ابتدا، دندانپزشک تاج های دندان های طبیعی را می تراشد تا فضا کافی برای قرار گرفتن روکش های طلای جدید روی دندان های طبیعی باز کند، مانند دستکش. شما اولین قرار ملاقات را با یک روکش موقت ترک خواهید کرد، که احتمالاً به اندازه قطعه نهایی شما راحت نخواهد بود.
  • در مرحله بعد، دندانپزشک باید از دندان باقیمانده قالب بگیرد، این قالب ها همان چیزی هستند که برای ساخت روکش های طلای جدید استفاده خواهند شد.
  • برای قرار بعدی، دندانپزشک روکش های موقت را برخواهد داشت و از سمان دندان برای چسباندن روکش های طلای جدید استفاده خواهد کرد.

ایمپلنت های دندانی طلای قدامی را می توان با روکش های دندانی طلا جفت کرد.

روکش های دندانی طلا بعلاوه با جواهرات و دیگر فلزات گرانبها طراحی شده اند. بسیاری از افراد انتخاب می کنند که الماس و دیگر سنگ های قیمتی را روی قسمت جلوی روکش های خود قرار دهند.

کلاهک های طلایی، بسته به قیمت روز طلا و محلی که آنها را تهیه می کنید، معمولاً بین 800 تا 2500 دلار برای هر دندان قیمت دارند.

پر شدگی طلا

تقریباً هرکسی که قبل از متداول شدن درمان معمولی سیلانت به دندانپزشک مراجعه کرده باشد، می داند که پر کردن دندان شامل چه مراحلی است. آنها معمولاً یک انتخاب برای زیبایی ظاهری نیستند. پرکردن ها معمولاً با تراشیدن و زدودن قسمت های از دست رفته و سپس قرار دادن طلا در فضای باقی مانده انجام می شود، که جایگزین قسمت های پوسیده دندان طبیعی می شوند.

پرکردن دندان با طلا در گذشته بسیار متداول تر بود، اما اکنون تقریباً منسوخ شده است، زیرا پرکننده های کامپوزیتی عملاً نامرئی هستند و آمالگام نقره مقرون به صرفه تر و بادوام تر است. در حالی که یک پرکننده آمالگام نقره بین 50 تا 150 دلار هزینه دارد، یک پرکننده طلا می تواند تا ده برابر این قیمت هزینه داشته باشد!

دندان های طلای دائمی

دندان های طلای دائمی

ایمپلنت های دندانی طلا

شما می توانید یک گریل کاشته شده نیز داشته باشید. این تهاجمی ترین گزینه برای دندان های طلای دائمی است. به جراحی نیاز دارد و بسیار پرهزینه است.

متداول ترین نوع ایمپلنت تحت عنوان ایمپلنت اندوستیل شناخته می شود که با جراحی داخل استخوان فک قرار داده می شود. نوع دیگر که کمتر متداول است، ایمپلنت ساب پریوستئال است، که شامل چارچوبی است که روی استخوان فک، درست زیر لثه قرار می گیرد.

ایمپلنت های طلا از طلای خالص ساخته نمی شوند. این گزینه دائمی معمولاً از آلیاژ طلا ساخته می شود. آلیاژ طلا از مخلوط کردن طلا با ماده دیگری مانند مس، پلاتین یا نقره، به منظور سفت شدن آن ساخته می شود.

فرایند کاشت ایمپلنت های دندانی طلای دائمی شامل مراحل زیر است:

  • ابتدا دندان ها و ریشه های طبیعی که قرار است با دندان های طلا جایگزین شوند باید به طور کامل کشیده شوند. این یک جراحی است که به زمان بهبودی طولانی تر و بی حسی موضعی نیاز دارد.
  • پس از کشیدن دندان های طبیعی، پزشک باید برشی در لثه ایجاد کند تا استخوان نمایان شود و سپس با دریل داخل استخوان فک حفره ای ایجاد کند تا ایمپلنت ها قرار بگیرند. گاهی اوقات این کار را می توان در همان روز کشیدن دندان انجام داد، بخصوص اگر پوسیدگی وجود نداشته باشد.
  • پس از ایجاد حفره برای جایگذاری ایمپلنت ها، می توان اباتمنت ها را قرار داد. آن را به عنوان میخی در نظر بگیرید که دندان به آن متصل می شود. پزشک احتمالاً روکش های موقتی را برای شما قرار خواهد داد تا زمانی که محل جراحی بهبود یابد.
  • پس از اینکه اباتمنت ها محکم شدند و بهبود یافتند، پزشک می تواند روکش دندان طلایی دائمی را روی اباتمنت قرار داده و آن را پیچ کند یا با سیمان دندان سیمان کند.

وقتی صحبت از دندان طلا به میان می آید، ایمپلنت قطعاً دائمی ترین گزینه است. ایمپلنت ها را می توان برداشت، اما در مقایسه با یک گریل متحرک، فرآیندی دشوار و گران است. این گزینه توصیه نمی شود، مگر اینکه از قبل به جایگزینی دندان های ناسالم با ایمپلنت ها نیاز داشته باشید. هرگز نباید دندان های سالم را بکشید، البته اگر بتوان از انجام آن اجتناب کرد.

تنها استثناء در صورتی است که دندان های شما بیش از حد فشرده باشند و برای درمان ارتودنسی به فضای بیشتری نیاز داشته باشند.

هزینه دندان طلای دائمی

وقت آن رسیده است که این سوال واقعی را بپرسیم- یک دندان طلا چقدر است؟ بدیهی است که قیمت دندان های طلای دائمی با توجه به ماهیت گرانبهای عنصر بکار رفته در آنها، نسبت به سایر مواد دندانی بالاتر است.

ممکن است پیشنهادهای ارزانی را در دور و اطراف ببینید، اما اگر خیلی خوب به نظر می رسد که درست باشد، محتاط باشید. هزینه کم ممکن است به معنای خدمات و مواد با کیفیت پایین تر باشد. بیایید گزینه های موجود از را با یکدیگر مقایسه کنیم.

نوع گریلز طلا روکش های طلا ایمپلنت طلا
 

درد

هیچ دردی نخواهد داشت (اگر مال شما باشد، باید فوراً آن را خارج کنید). هرچه مجموعه سفارشی تر باشد، راحت تر خواهد بود، اما از آنجا که آنها گزینه ای متحرک هستند، درد ندارند. حداقل، به لطف بی حسی. مقداری درد و بهبودی طولانی تر؛ آن را می توان با داروهای بی حس کننده و مسکن کاهش داد.
طول عمر با مراقبت مناسب، یک عمر. به طور متوسط ​​15 سال، اما با مراقبت مناسب تا 30 سال. تا 30 سال.
 

قابلیت تغییر

فوق العاده آسان. به ویزیت دندانپزشک نیاز دارد، اما نسبتاً بدون درد است. ایمپلنت همیشه وجود خواهد داشت، اما تعویض روکش مانند تعویض روکش روی دندان طبیعی است.

دندان های طلای دائمی را می توان با جواهرات و حتی الماس تزئین کرد و می توان انتظار داشت که هزینه آن نیز افزایش یابد.

بهترین راه برای بررسی قیمت دندان های طلا برای فرایندی که می خواهید انجام دهید این است که با دندانپزشکی مشورت کنید که دندان های طلا یا روکش های طلا را ارائه می دهد.

دندان های طلای دائمی

دندان های طلای دائمی

خطرات همراه با هر یک از راهکارهای زیر

گاهی اوقات، برخی بیماران زمانی که دندان های طلای دائمی خود را برمی دارند (یک گریل دائمی، نه ایمپلنت)، متوجه می شوند که به بیماری لثه مبتلا شده اند. بنابراین، واضح است که در مورد طلایی کردن دندان هایتان خطراتی وجود دارد. گریل می تواند منجر به از بین رفتن مینای طبیعی دندان، پوسیدگی و بیماری لثه شود.

و اگر لثه های شما شروع به تحلیل رفتن کنند، روکش ها می توانند منجر به پوسیدگی دندان در دندان های طبیعی شوند. علاوه بر این، مواد غذایی و دیگر مواد زائد می توانند زیر گریلز شما گیر کنند و آنجا را به مکانی برای انتشار باکتری های مضر تبدیل کنند.

همه گریلزها با خطراتی همراه هستند، به جز دندان های طلای کاشته شده، که خطراتی مشابه ایمپلنت های دندانی معمولی دارند و بهترین روش برای جایگزینی دندان های از دست رفته هستند. با محدود کردن مدت زمان استفاده از گریلز طلایی متحرک می توانید احتمال پوسیدگی دندان و بیماری لثه را کاهش دهید.

نحوه مراقبت از دندان های طلای دائمی

مراقبت از دندان های طلا کمی پیچیده تر از مراقبت از دندان های طبیعی است. مهم ترین نکته ای که باید به خاطر داشته باشید این است که فضای بین جلوی بخش طلا و دندان های طبیعی خود را تمیز و عاری از هر گونه مواد زائد نگه دارید. در اینجا نحوه مراقبت از هر نوع دندان طلا به طور خاص آورده شده است:

  • گریلز طلا: مهم ترین نکته ای که هنگام استفاده از گریلی باید به یاد داشته باشید این است که قبل از صرف غذا آنها را از دهان خود خارج کنید. ذرات غذا می توانند بین دندان ها و گریلز گیر کنند و باعث پوسیدگی دندان ها شوند. سعی کنید زمان صرف شده برای استفاده از این نوع ابزارها را محدود کنید و مطمئن شوید که قبل از قرار دادن مجدد ابزار داخل دهان، دندان ها و گریلز را به طور کامل تمیز می کنید.
  • روکش ها: حتماً دو مرتبه در روز مسواک بزنید و نخ دندان بکشید و مراقب آنچه می خورید باشید. اگر غذاهای سفت یا چسبناک بخورید، احتمال آسیب دیدن روکش بیشتر خواهد بود. سعی کنید از مصرف آجیل، آبنبات های سفت، غذاهای ترد و آدامس اجتناب کنید. از آنجا که طلا آب نمی رود، خطر پوسیدگی دندان در اطراف لبه های روکش شما بسیار کم است.
  • ایمپلنت ها: آلیاژ طلا به مرور زمان سیاه و کثیف می شود. بنابراین، مانند هر جواهرات طلای دیگری، آنها باید به طور مرتب تمیز شوند. مراقبت از ایمپلنت های دائمی کمی شدیدتر است. استفاده از یک مسواک نرم و یک خمیر دندان غیر ساینده برای جلوگیری از آسیب دیدن دندان بسیار مهم است. استفاده از نخ دندان نیز ایده خوبی برای جلوگیری از آغاز هر گونه بیماری لثه در زیر روکش اطراف اباتمنت است.

دندان های طلای دائمی که خودتان آنها را تهیه می کنید

از گزینه های آماده که خودتان باید آنها را تهیه کنید، همیشه باید اجتناب کرد زیرا همیشه خطرناک هستند و می توانند آسیب زیادی در پی داشته باشند. برخی از افراد سعی می کنند گریلز های متحرک را با چسب بچسبانند تا به طور دائم آنها را به دندان های طبیعی بچسبانند.

این می تواند منجر به پوسیدگی، آسیب و تغییر رنگ دندان های طبیعی شود و به هیچ عنوان توصیه نمی شود. اگر گریلز دارید باید مطمئن شوید که می توان آن را به راحتی جدا کرد تا بتوانید به درستی از دندان های طبیعی خود مراقبت کنید.

برداشتن دندان های طلایی دائمی

گزینه های متحرک همه کاره تر هستند زیرا هر زمان که بخواهید دندان های معمولی خود را داشته باشید، می توانید آنها را بیرون بیاورید. دندان های طلای دائمی سخت تر هستند. برداشتن دندان دائمی شما به تخصص دندانپزشک نیاز دارد.

برای جلوگیری از آسیب رسیدن به اباتمنت و برداشتن روکش طلا، چسب باید حل شود و کلاهک با گزینه دائمی دیگری تعویض شود. هیچ کس نباید سعی کند روکش طلا را به تنهایی خارج کند.

نتیجه گیری

دندان های طلا در چند دهه گذشته برجسته تر شده اند. گریلز ها معمولاً قابل جابجایی یا متحرک هستند و خطرات سلامتی قابل توجهی را به همراه دارند اما نسبت به ایمپلنت های دندانی هزینه بسیار کمتری دارند.

دندان های طلایی کاشته شده گزینه ای دائمی تر هستند. هنگام انتخاب هر یک از این گزینه ها، بودجه، زیبایی شناسی مورد نظر خود، و میزان ماندگاری طلای خود را در نظر بگیرید.

اگر هنوز پرسشی دارید، اما آمادگی ملاقات حضوری با دندانپزشک را ندارید، می توانید با استفاده از خدمات دندانپزشکی از راه دور با دندانپزشک به صورت آنلاین مشورت کنید.

پرسش های متداول در مورد دندان های طلا

دندان طلا چقدر هزینه دارد؟

قیمت دندان های طلای دائمی از چند صد تا چند هزار دلار متغیر است. یک کلاهک طلای دندان می تواند هزار دلار قیمت داشته باشد و یک مجموعه کامل از ایمپلنت ها می تواند 2700 تا 5000 دلار هزینه داشته باشد.

آیا دندان های طلای دائمی دندان های شما را پوسیده می کنند؟

خود طلا دندان های شما را پوسیده نخواهد کرد. با این حال، استفاده طولانی مدت از گریل و عدم رعایت بهداشت مناسب، منجر به پوسیدگی سریع تر دندان خواهد شد. گاهی اوقات، لثه ها در اطراف محل روکش تحلیل خواهند رفت. این می تواند باعث پوسیدگی در پایه دندان طبیعی شود.

آیا می توان دندان های طلا را برداشت؟

آری، روکش ها و ایمپلنت ها را می توان برداشت و با کامپوزیت، پرسلن یا مواد دیگر تعویض کرد؛ این فرایند چندان تهاجمی نیست اما به مراجعه به دندانپزشک نیاز دارد.

آیا دریافت دندان طلا درد دارد؟

نه گریل و نه روکش ها نباید باعث درد یا ناراحتی شوند. جایگذاری ایمپلنت درون استخوان فک می تواند با درد همراه باشد، که با مسکن به راحتی قابل درمان است. علاوه بر این، در طول فرآیند کاشت از داروهای بی حس کننده استفاده می شود.

0/5 ( 0 نظر )
0/5 ( 0 نظر )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت
فارسی
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر