آیا با وجود بیماری لثه می توان ایمپلنت کاشت؟
2 خرداد ماه 1400
حساسیت دندان چیست و چرا بروز پیدا می کند؟
12 خرداد ماه 1400

اگر در لثه های خود درد گذرا احساس می کنید یا دندان دردهای ناگهانی دارید، شما تنها نیستید. تحقیقاتی که دانشنمدان انجام داده اند حاکی از این است که 22 درصد از افراد بزرگسال طی 6 ماه گذشته درد در دندان ها، لثه ها، یا فک را تجربه کرده اند.

دو مورد از محتمل ترین توضیحاتی که برای این دردهای ناگهانی وجود دارد این است شما دچار حساسیت دندان شده اید یا یکی از دندان های شما ترک خورده است یا عفونی شده است. خبر خوب اینکه اکثر علل ناراحتی های ناگهانی دندان ها به راحتی توسط دندانپزشک قابل درمان هستند.

در اینجا به بیان 10 دلیل ممکن برای دندان دردهای ناگهانی شما بیان خواهیم کرد، و اینکه چه زمانی باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

دلیل درد ناگهانی همه دندان

دلیل درد ناگهانی همه دندان

قرار گرفتن دندان در معرض دمای خیلی بالا یا پایین

حساسیت دندان ها در نتیجه ساییدگی و فرسایش مینای دندان ها یا از بین رفتن پوشش اعصاب داخل دندان بروز پیدا می کند. وقتی شما چیزی با دمای خیلی بالا یا خیلی پایین می خورید یا می نوشید، ممکن است درد ناگهانی و تیزی در دندان های خود احساس کنید.

دلیل درد ناگهانی همه دندان

دلیل درد ناگهانی همه دندان

تحلیل لثه ها

لثه ها یک لایه بافت صورتی رنگ هستند که استخوان و پیرامون ریشه های دندان ها را پوشش می دهند که به محافظت از پایانه های عصبی دندان ها کمک می کند. با بالا رفتن سن، بافت لثه ها اغلب شروع به ساییدگی می کند، و موجب بروز تحلیل لثه می شود.

این تحلیل رفتن باعث می شود ریشه های دندان های شما بدون پوشش باقی بمانند، بعلاوه شما بیشتر مستعد بیماری لثه و عفونت های دندانی خواهید بود. اگر دندان های شما ناگهان بیشتر از قبل حساس شوند، تحلیل لثه می تواند عامل بروز آن باشد.

فرسایش مینای (عاج) دندان ها

تخمین زده شده است که حداقل 12 درصد از افراد به نوعی “حساسیت بیش از حد عاج دندان” دارند که باعث می شود هنگام غذا خوردن احساس ناراحتی داشته باشند. این نوع حساسیت می تواند با خوردن خوراکی های فوق العاده اسیدی، خیلی محکم مسواک زدن دندان ها، و عوامل دیگر بروز پیدا کند.

در نتیجه، مینایی که از دندان های شما محافظت می کند شروع به فرسایش می کند و دیگر جایگزین نمی شود. این اتفاق می تواند منجر به بروز دردهای شدید، ناگهانی و ضربان داری شود که هنگام خوردن برخی غذاهای خاص باعث می شود ستون فقرات شما به لرزه درآید.

دلیل درد ناگهانی همه دندان

دلیل درد ناگهانی همه دندان

پوسیدگی (حفره های) دندان

پوسیدگی دندان، که تحت عنوان حفره های دندانی نیز شناخته می شوند، ممکن است علت دردهای ناگهانی دندان های شما باشد. پوسیدگی دندان می تواند در طرفین و قسمت های بالای مینای دندان های شما ادامه داشته باشد بدون آنکه گاهی اوقات به آن توجهی شود.

به محضی که پوسیدگی شروع به پیشرفت به سمت عفونی شدن کند، ممکن است شما در دندان خود دردهایی تجربه کنید.

عفونت لثه

بیماری لثه، که بیماری پریودنتال نیز نامیده می شود، بیش از 47 درصد از افراد بزرگسال بالای 30 سال را تحت تأثیر قرار می دهد. بیماری لثه در مراحل اولیه خود ژنژیویت نامیده می شود، و برخی افراد حتی از ابتلای به آن اطلاع ندارند. دندان های و لثه های حساس می توانند از جمله علائم و نشانه های بیماری لثه باشند.

ترک خوردن دندان یا روکش دندان

ممکن است شگفت زده شوید اگر متوجه شوید که ترک دندان یا روکش دندان می تواند موجب بروز درد یا حساسیت دندان شود. اما مواردی وجود دارند که ترک دندان شما آنقدر ظریف است که قابل دیدن نیست اما می تواند موجب بروز درد شود.

عفونت سینوس

یکی از علائم و نشانه های عفونت سینوس درد در ناحیه دندان ها و فک است. وقتی سینوس های شما ملتهب و با فشار ناشی از عفونت پر می شوند، ممکن است به پایانه های عصبی دندان های شما فشار وارد کنند.

دندان قروچه یا براکسیسم

ساییدن و فشردن دندان ها روی یکدیگر و کنچینگ فک می تواند موجب بروز حساسیت مزمن دندان ها شود، زیرا موجب ساییدگی تدریجی مینای دندان های شما می شود.

گرچه بسیاری از افراد گاهگاهی دندان های خود را روی یکدیگر فشار می دهند و می سایند، اما شرایط پر استرس یا کیفیت پایین خواب نیز می توانند منجر به افزایش بروز این عادت شود ، بدون آنکه فرد متوجه انجام آن شود، که منجر به بروز دردی در دندان ها می شود که عجیب به نظر می رسد.

درمان های دندانپزشکی

پر کردن دندان یا اقدامات دندانپزشکی که شامل استفاده از دریل هستند، که اخیراً انجام شده اند، می توانند به طور موقت موجب حساسیت بیشتر پایانه های عصبی دندان ها شوند. حساسیت ناشی از فرایند پر کردن دندان ممکن است تا دو هفته طول بکشد.

محصولات سفید کننده دندان

استفاده از استریپ های سفید کننده، ژل های بلیچینگ، یا انجام فرایندهای سفید کردن دندان در منزل می توانند شما را در معرض خطر بیشتر حساسیت دندان قرار دهند. دندان دردهایی که در نتیجه سفید کردن دندان  بروز پیدا می کنند اغلب موقتی هستند و معمولاً با توقف استفاده از محصولات سفید کننده فروکش خواهند کرد.

دلیل درد ناگهانی همه دندان

دلیل درد ناگهانی همه دندان

چه زمانی باید به دندانپزشک مراجعه کرد؟

اگر دندان های شما دچار حساسیت شده اند، در حالی که در گذشته چنین مشکلی را نداشته اند، به دندانپزشک مراجعه کنید. آنها ممکن است قادر باشند درمان های ساده ای را به شما پیشنهاد دهند، مانند استفاده از خمیر دندان های ضد حساسیت.

علاوه بر این، دندانپزشک قادر خواهد بود به شما بگوید آیا برای کاهش درد به فرایندهای اصلاحی مانند پر کردن دندان یا کشیدن دندان نیاز دارید.

برخی علائم و نشانه ها هرگز نباید نادیده گرفته شوند. اگر یکی از موارد زیر را تجربه کردید، بلافاصله به دندانپزشک مراجعه کنید:

  • دندان دردی که بیشتر از 48 ساعت طول بکشد.
  • درد شدید ضربان داری که فروکش نمی کند.
  • سر دردهای میگرنی یا ناگهانی که تا دندان های شما امتداد می یابند.
  • تبی که به نظر می رسد مقارن با دندان درد شما باشد.

سخن پایانی

دلایل متعدد زیادی وجود دارند که ممکن است شما به صورت ناگهانی در دندان های خود درد احساس کنید. اکثر آنها با فرسایش طبیعی لثه ها و مینای دندان ها ارتباط دارند.

اگر دچار حساسیت بیش از حد دندان ها در طول شب شده اید، باید با دندانپزشک خود گفتگو کنید. گرچه اغلب این جزء موارد اورژانسی دندانپزشکی تلقی نمی شود، اما دندان هایی که موجب بروز درد می شوند باید توسط دندانپزشک معاینه شوند تا احتمال برخی علل جدی رد شود.

3.8/5 ( 31 نظر )
3.4/5 ( 37 نظر )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت
فارسی
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر