فلوراید و اهمیت آن برای سلامت دندان
19 اردیبهشت ماه 1400
علل درد ناگهانی همه دندان ها
2 خرداد ماه 1400

برای بسیاری از افراد، ایمپلنت های دندانی راهکاری ایده آل برای پاسخ به مشکل از دست رفتن و عدم وجود دندان است. ممکن است شما به دلیل مراحل پیشرفته بیماری لثه دندان های خود را از دست داده باشید. بیماری لثه شرایطی است که در آن لثه ها متورم، دردناک، یا عفونی می شوند. دیگر علائم بیماری لثه می توانند شامل بوی بد دهان و مزه ناخوشایند داخل دهان باشند. در صورتی که مراحل اولیه بیماری لثه که تحت عنوان ژنژیویت شناخته می شود درمان نشده باقی بماند، می تواند گسترش پیدا کندو به شکل پیشرفته آن تبدیل شود که پریودنتیت نامیده می شود و می تواند به استخوان فک آسیب وارد کند و باعث لق شدن دندان های شما شود.

ایمپلنت های دندانی ظاهر و احساسی شبیه دندان های طبیعی برای شما خلق می کنند، و می توانند به شما کمک کنند توانایی حرف زدن، غذا خوردن، و خندیدن بدون مشکل را مجدداً بدست بیاورید. ایمپلنت دندانی یک پست تیتانیومی یا زیرکونیایی است که جایگزین ریشه دندان از دست رفته می شود و دندان جدید را روی خود نگه می دارد که می تواند یا یک روکش تکی باشد، یک پروتز پارسیل، یا دست دندان کامل. آنها داخل استخوان فک جای داده می شوند، و قبل از آنکه دندان جایگزین روی آنها قرار داده شود باید طی فرایندی به نام اسئواینتگریشن کاملاً با استخوان زیر خود جوش خورده باشند. نتیجه این فرایند پیوند امن بین استخوان پیرامون و ایمپلنت است.

اگر شما بهداشت مناسبی برای دهان خود و سبک زندگی سالمی انتخاب کنید، ایمپلنت های دندانی می توانند شانس دوباره ای برای داشتن دهانی سالم به شما بدهند، صرف نظر از اینکه شما دندان خود را چگونه از دست دادید.

علل بروز بیماری لثه

اگر فکر می کنید بیماری لثه دارید، باید برای معاینه دقیق به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک شما می تواند با یک معاینه و بررسی دقیق سلامت دهان شما را ارزیابی کند.

بهترین راه برای درمان بیماری لثه داشتن عادات بهداشتی صحیح دهان است، از جمله دو مرتبه مسواک زدن در طول روز، هر بار به مدت 2 دقیقه، و با استفاده از خمیر دندان فلورایده برای پیشگیری از پوسیدگی دندان ها، و نخ دندان کشیدن به صورت روزانه، پرهیز از سیگار کشیدن، و مراجعات منظم به دندانپزشک. اگر پلاک و تارتار روی دندان های شما تشکیل شده باشند، ممکن است دندانپزشک تعدادی درمان دندانپزشکی را به شما پیشنهاد دهد، از جمله جرمگیری و تسطیح سطح ریشه، که نوعی پاکسازی تخصصی دندان ها است که توسط دندانپزشک و با استفاده از ابزارهای خاصی انجام می شود.

اگر سیگاری هستید، یکی از بهترین راه ها برای کاهش خطر بیماری لثه، ترک سیگار است

ایمپلنت دندانی با بیماری لثه

بیماری لثه چه تأثیری روی کاشت ایمپلنت می گذارد؟

بیماری لثه باید قبل از جراحی کاشت ایمپلنت های دندانی درمان شود، زیرا پریودنتیت می تواند باعث شود استخوان فک و لثه ها به تدریج تحلیل بروند، که ممکن است ثبات ایمپلنت های کاشته شده را به خطر بیندازد.

اگر شما قبلاً مبتلا به بیماری لثه پیشرفته بوده اید، ممکن است تاکنون مقداری از تراکم استخوان فک خود را از طریق فرایندی تحت عنوان تحلیل و جذب از دست داده باشید. دندانپزشک شما قادر خواهد بود استخوان شما را ارزیابی کند و تصمیم بگیرد آیا نیاز به پیوند استخوان دارید یا خیر، فرایندی که مقدار استخوان داخل فک شما را افزایش می دهد تا پایه محکم تری برای قرار گیری ایمپلنت های دندانی فراهم آورد.

آیا پس از کاشت ایمپلنت ممکن است به بیماری لثه مبتلا شد؟

پس از کاشت ایمپلنت های دندانی نیز دهان شما باید در شرایطی کاملاً سالم باشد هیچ پوسیدگی درمان نشده ای نباید وجود داشته باشد، و هیچ مشکل مربوط به لثه ای وجود نداشته باشد. در غیر اینصورت با خطر بروز عفونت اطراف ایمپلنت های دندانی، شکست کاشت، و از دست رفتن ایمپلنت دندانی مواجه خواهید شد.

مراقبت از ایمپلنت های دندانی درست شبیه مراقبت از دندان های طبیعی است. نحوه پاکسازی دهان و دندان ها نباید به اندازه دندان های طبیعی سخت گیرانه باشد، زیرا ایمپلنت های دندانی مصنوعی هستند. اما نباید فراموش کنید پلاک ها می توانند روی روکش ایمپلنت نیز انباشته شوند. اگر روند انباشته شدن آنها ادامه پیدا کند، باعث تحریک لثه ها خواهد شد. این شرایط برای ایمپلنت های دندانی تحت عنوان موکوزیت شناخته می شود و علائمی مشابه التهاب لثه دارد. اگر پلاک ها برداشته نشوند، و موکوزیت اطراف ایمپلنت درمان نشود، وضعیت می تواند وخیم تر شود و به پری ایمپلنتایتیس تبدیل شود. این مرحله از بیماری لثه می تواند موجب تحلیل استخوان شود که لق شدن ایمپلنت را در پی خواهد داشت.

گرچه نرخ موفقیت کاشت ایمپلنت های دندانی بالا است، اما حدود 77% از بیماران پس از فرایند با بیماری پری ایمپلنتایتیس مواجه می شوند و این معمولاً ناشی از عدم رعایت بهداشت دهان و مراقبت های بهداشتی صحیح می توانند به حفظ سلامت لثه ها و کاهش بروز خطر عفونت کمک کنند.

پیشگیری از عفونت و بیماری لثه پس از کاشت ایمپلنت

برای سالم نگهداشتن ایمپلنت در جای خود و حفظ سلامت دهان، باید پاکسازی صحیح و مراقبت از ایمپلنت های دندانی را به خوبی انجام دهید. مراقبت های خوب دهانی عبارتند از:

• دو مرتبه مسواک زدن در طول روز به مدت دو دقیقه و با خمیر دندان فلورایده
  • حداقل یک مرتبه نخ دندان کشیدن در طول روز
  • شستشو دهان به منظور زدودن پلاک ها و باکتری های باقی مانده
  • مراجعه منظم به دندانپزشک

علاوه بر دنبال کردن اصول اساسی بهداشتی دهان، سعی کنید توجه ویژه ای به خط لثه خود داشته باشید تا مطمئن باشید سالم است. مسواک های برقی به پاکسازی بهتر بین دندان ها و زیر خط لثه ها برای زدودن باکتری های مضر کمک می کنند. می توانید از محصولات تقویت کننده لثه استفاده کنید.