کرونا ویروس و توصیه هایی برای دندانپزشک ها
20 اسفند ماه 1398
ایمپلنت و بوی بد دهان
17 فروردین ماه 1399

آیا همه دندان ها به یک شکل ترک می خورند؟

خیر. دندان ها به شکل های متفاوتی ترک می خورند، از جمله:

• ترک دندان: این زمانی است که ترک از سطح جونده دندان رو به پایین و ریشه ادامه پیدا می کند. گاهی اوقات این ترک تا زیر خط لثه و داخل ریشه نیز می رود. دندان ترک خورده به دو قسمت تقسیم نمی شود اما بافت های نرم داخلی دندان معمولاً آسیب می بیند.
  • ترک های مویی: اینها ترک های خیلی ریزی هستند که تنها سطح بیرونی مینای دندان را تحت تأثیر قرار می دهند. آنها در همه دندان های دائمی شایع هستند و هیچ دردی بوجود نمی آورند. ترک های مویی هیچ درمانی نیاز ندارند.
  • کاسپ ترک خورده: کاسپ قسمت برجسته سطح جونده دندان است. اگر کاسپ آسیب ببیند، ممکن است دندان شکسته شود. شما ممکن است تنها هنگام جویدن در آن دندان یک درد شدید و ناگهانی احساس کنید.
  • دندان دو نیم شده: این اغلب نتیجه دندان ترک خورده درمان نشده است. دندان به دو نیم تقسیم می شود. ترک های عمودی ریشه ترک هایی هستند که از ریشه آغاز می شوند و رو به بالا و به سمت سطح جونده دندان می روند.

ترک دندان

چرا دندان ها ترک می خورند؟

عوامل بسیاری هستند که می توانند منجر به ترک خوردن دندان شوند، از جمله:

• دندان قروچه شدید، که می تواند دندان ها را تحت فشار زیادی قرار دهد.
  • پر شدگی های بزرگ دندان که می توانند موجب تضعیف دندان شوند.
  • جویدن یا گاز زدن چیزهای سفت، مانند یخ، شیرینی های سفت، میوه های خشک، و گوشت روی استخوان.
  • ضربه به چانه یا فک پایین.
  • بیماری لثه، در صورتی که تحلیل استخوان وجود داشته باشد. این می تواند باعث شود دندان ها بیشتر دچار شکسته شدن ریشه دندان ها شوند.
  • تغییر ناگهانی دمای دهان.

چگونه می توان دندان ترک خورده را تشخیص داد؟

یافتن محل دقیق علائم می تواند دشوار باشد و نشانه ها متفاوت خواهند بود. ممکن است گاهگاهی هنگام جویدن درد احساس کنید، مخصوصاً وقتی که فشار ناشی از جویدن به آن وارد می شود. دمای زیاد، مخصوصاً سرما، ممکن است منجر به بروز ناراحتی شود. یا ممکن است نسبت به شیرینی حساس باشد، اما بدون هیچ نشانه پوسیدگی. قسمت کوچکی از لثه ها در نزدیکی دندان ترک خورده نیز ممکن است متورم شود. اگر درد شدید بود، از داروهای مسکنی استفاده کنید که معمولاً برای سردرد استفاده می کنید. اگر داروی دیگری مصرف می کنید با پزشک یا داروساز داروخانه مشورت کنید تا از تداخل دارویی جلوگیری نمایید.

ترک دندان

چرا ترک ها در تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس قابل مشاهده نیستند؟

متأسفانه، گاهی اوقات تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس ترک های دندان را نشان نمی دهند. زیرا پرتوهای اشعه ایکس باید موازی با ترک باشند، قبل از آنکه بتوانند از آن عبور کنند. با این حال، ممکن است دیگر علائم ترک ظاهر شوند. در ترک های عمودی ریشه دندان، اگر ترک مدت زمان کافی وجود داشته باشد، تحلیل عمودی استخوان نزدیک ریشه نیز می تواند مشاهده شود. ممکن است دندانپزشک از یک نور شفاف استفاده نماید یا یک ذره بین، تا بتواند ترک دندان را بیابد. برای این کار می توان از یک رنگ مخصوص استفاده نمود که ترک دندان را هویدا می سازد.

آیا ترک دندان درمان نیاز دارد؟

آری. مهم است هر چه سریعتر به دندانپزشک مراجعه نمایید تا در درمان مؤثر آن به شما کمک کند. اگر دندان های ترک خورده درمان نشوند، ترک آنها می تواند منجر به مرگ اعصاب دندان و بروز آبسه دندان شود. ممکن است دندان نیازمند درمان ریشه (عصب کشی) باشد. در موارد وخیم تر دندان ها می توانند واقعاً دو نیم شوند. اگر این اتفاق رخ دهد، دندانپزشک قادر نخواهد بود دندان را نجات دهد، و ممکن است لازم باشد دندان کشیده شود.

آیا ممکن است دندان لق شود؟

در برخی موارد ممکن است لازم باشد دندان کشیده شود، اما نه همیشه. بنابراین، مهم است هر چه سریعتر به فکر درمان آن باشید.

ترک دندان

دندان ترک خورده چگونه ترمیم می شود؟

نوع ترمیم به مقدار آسیبی بستگی دارد که به دندان وارد می شود. از دندانپزشک خود بپرسید بهترین درمان برای شما چیست.

• باندینگ دندان: نوعی ترمیم دندان است که در آن رزین پلاستیکی برای پر کردن ترک استفاده می شود. این ماده به راحتی می تواند لب پر شدگی های کوچک روی لبه های جونده دندان را ترمیم کنند.
  • کانتور زیبایی: این نوع ترمیم زمانی استفاده می شود که لب پر شدگی بسیار کوچک است. لبه های تیز دندان تراشیده و سوهان زده می شوند.
  • ونیرهای دندانی: این روش زمانی ایده آل است که هنوز مقدار قابل توجهی از دندان باقی مانده است، زیرا آنها با دوام هستند و کمترین مقدار دندان نیاز است تراشیده شود. ونیر لایه نازکی از مواد پرسلاین یا پلاستیکی است که ساخته شده است تا روی سطح جلوی دندان ها قرار بگیرد.
  • روکش های دندانی: این ابزارها برای دندان هایی استفاده می شوند که برای ونیرهای دندانی مناسب نیستند. روکش روی مقدار باقی مانده از دندان باقی می ماند و آن را قوی می کند و به آن ظاهر یک دندان طبیعی را می بخشد. اگر عصب آسیب دیده باشد و عفونی شده باشد، ممکن است لازم باشد ابتدا درمان ریشه روی آن انجام شود، که عبارت است از تخلیه همه عفونت داخل کانال ریشه. سپسریشه پاکسازی و پر می شود تا از عفونت بیشتر پیشگیری شود. سپس روی دندان روکش قرار می گیرد تا از آن محافظت کند.

ترک خورده پس از درمان دندان، آیا به طور کامل بهبود پیدا کرده است؟

برخلاف استخوان شکسته، ترک دندان هرگز به طور کامل بهبود پیدا نمی کند. پس از درمان، ترک ممکن است بدتر شود و باز هم خطر از دست رفتن دندان وجود دارد. باز هم مهم است از درمان برخوردار شوید، زیرا اکثر دندان های ترک خورده می توانند سال ها پس از درمان به طور طبیعی عمل کنند.

آیا می توان ترک خوردن دندان را توقف کرد؟

نه واقعاً، اما برخی اقدامات هستند که با انجام آنها می توانید روند گسترش ترک را کاهش دهید:

• استفاده از محافظ دندان: اگر شبها دندان های خود را روی یکدیگر می سایید، از محافظ دندان استفاده نمایید. اگر ورزش می کنید هم باید از آنها استفاده نمایید.
  • از جویدن و گاز زدن چیزهای سفت خودداری کنید.