ترک دندان و نحوه تشخیص آن
17 فروردین ماه 1399
ایمپلنت دیجیتال چیست؟
31 فروردین ماه 1399

آیا هنگام ارتباط با برقرار کردن با افراد یا حرف زدن از فاصله نزدیک با آنها خجالت می کشید؟ باید بدانید شما تنها نیستید. هنگام پرداختن به موضوع ناخوشایند بوی نامطبوع دهان، یک الگوی عمومی واضح است. مشخص شده است منشاء بوی بد مداوم دهان داشتن عادات غذایی بد و نامناسب است همراه با عدم مسواک زدن و نخ دندان کشیدن. زیرا عادات بد رفتاری و بوی بد مداوم دهان اساساً منجر به بروز ژینژیویت می شوند که اگر درمان نشده باقی بماند ممکن است منجر به بیماری های پریودنتال شود: که عموماً بیماری لثه نامیده می شود.

قضیه به اینجا ختم نمی شود! متأسفانه علائم پیشرفت می کنند، و ثابت شده است که بیماری لثه یکی از اصلی ترین علل از دست رفتن دندان است. از آنجا که بواسطه ترس از هزینه ها یا به طور کلی، حتی ترس از دندانپزشک، بیماران تمایل دارند توصیه های دندانی را جدی بگیرند. متأسفانه در سراسر دنیا هر روز شاهد افرادی هستیم که دندان های خود را از دست می دهند و دچار مشکلات دیگر می شوند. اغلب، زمانی که علائم قابل مشاهده هستند، برای برخی دندان ها، ممکن است اقدامات پیشگیرانه نتوانند آسیب ها را اصلاح نمایند.

 

بوی بد دهان و از دست دادن دندان

بوی بد دهان و از دست دادن دندان

علل بروز بوی بد دهان

عوامل که می توانند منجر به بروز بوی بد دهان شوند، عبارتند از:

غذا

وقتی غذا خرد می شود، می تواند موجب بالا رفتن باکتری های داخل دهان شود و این می تواند منجر به بروز بوی بد دهان شود. خوردن غذاهای خاصی مانند سیر و پیاز نیز می توانند منجر به بوی بد دهان شوند. وقتی این نوع غذاها را می خورید آنها هضم می شوند و می توانند وارد جریان خون شما شوند، از این طریق به ریه ها برسند و در نهایت بوی بد دهان را ایجاد کنند.

بهداشت دهانی ضعیف

اگر در مسواک زدن و کشیدن نخ دندان تنبل هستید، عجیب است اگر بوی بد دهان نداشته باشید. ذرات غذا داخل دهان باقی می مانند بوی بد، پلاک، و فیلم چسبناکی از باکتری ها تولید می کنند در طول روز روی دندان ها می مانند و لازم است هر روز با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن پاک شوند. اگر این کار انجام نشود، باکتری ها شروع به تخریب لثه ها می کنند و در نهایت باعث کنار رفتن لثه ها از روی دندان ها می شوند، پاکت های پریودنتال اطراف دندان ها عمیق تر می شوند و تبدیل به محلی برای انباشته شدن باکتری ها می شوند که آنها نیز بوی بد تولید می کنند.

مصرف تنباکو

کشیدن سیگار به خودی خود نه تنها می تواند بوی دهان را بد کند، بلکه خطر بیماری لثه را نیز افزایش می دهد، که منبع دیگر بروز بوی بد دهان است.

خشکی دهان

بزاق دهان داخل دهان از اهمیت ویژه ای برخوردار است، زیرا به زدودن ذرات غذا کمک می کند. در صورتی که خشکی دهان داشته باشید نیز بوی بد دهان را تجربه خواهید کرد.

عفونت های داخل دهان

کشیدن دندان عقل یا دیگر زخم های جراحی داخل دهان، می توانند منجر به بروز بوی بد دهان شوند. اما تا زمانی که عفونی نشده باشند، این مشکل گذرا خواهد بود.

آیا بوی بد دهان و ایملنت های دندانی با هم ارتباط دارند؟

ایمپلنت های دندانی راهکارهایی معمول برای اصلاح مشکل از دست رفتن دندان ها هستند و حمایت از دیگر اشکال جایگزین های دندانی مانند بریج های دندانی. از دهه 1950 تاکنون ایمپلنت های دندانی مورد استفاده قرار گرفته اند که از تیتانیوم ساخته شده اند. آنها مستقیماً به استخوان فک متصل می شوند و تبدیل به جایگزینی محکم و با دوام برای دندان ها می شوند که عملکردی درست شبیه دندان های طبیعی دارند. با این حال، بدون مراقبت درست، آنها هم می توانند دچار بروز عفونت شوند.

اگر شما هم ایمپلنت دندانی دارید، و متوجه شدید دچار بوی بد دهان شده اید، بعد از مسواک زدن لثه های شما خونریزی دارند، متورم شده اند، یا داخل دهان خود مزه بدی احساس می کنید، ممکن است ایمپلنت دندانی شما عفونت کرده باشد. تشخیص این شکل عفونت های دندانی ممکن است دشوار باشد و علائم آنها اغلب ناچیز و جزئی هستند. اما اگر درمان نشوند، عفونت ها می توانند منجر به شل شدن ایمپلنت دندانی و افتادن آن شوند.

 

بوی بد دهان و از دست دادن دندان

بوی بد دهان و از دست دادن دندان

علل بروز عفونت ایمپلنت های دندانی

ایمپلنت های دندانی به ندرت به خاطر خود ایمپلنت عفونی می شوند. ایمپلنت های دندانی مدرن برای جلوگیری از عفونی شدن آنها، با دقت بسته بندی و استریلیزه می شوند. به این علت هر گونه عفونتی که برای ایمپلنت های دندانی بروز پیدا می کند که به درستی کار گذاشته شده اند، عموماً در نتیجه میکروب ها و باکتری هایی بوجود می آیند که داخل دهان وجود داشته اند. شایع ترین علت عفونت عدم مراقبت های دندانی منظم از قبیل مسواک زدن، نخ دندان کشیدن، و پاکسازی منظم است.

بدون مراقبت صحیح، شکل گیری باکتری ها روی ایمپلنت ها آغاز می شود. این اتفاق می تواند منجر به التهاب غشاء مخاطی در کنار خط لثه ها، به نام موکوزیت شود. در صورتی که این شرایط اصلاح نشود، می تواند منجر به بروز مشکلات پیچیده تر به نام پری ایمپلنتایتیس شود، که موجب تحلیل استخوان و التهاب اطراف ایمپلنت های دندانی می شود، که در نهایت به شل شدن و افتادن ایمپلنت دندانی ختم خواهد شد.

درمان عفونت اطراف ایمپلنت با هدف درمان بوی بد دهان

خوشبختانه در حال حاضر دندانپزشک ها آماده ارائه خدمات هستند و تجهیزاتی در دسترس دارند که به لطف کاشت ایمپلنت های دندانی می توانند ظاهر و عملکرد لبخند زیبایتان را به شما باز گردانند. آنها بویژه روی اهمیت اقدامات پیشگیرانه ای تأکید دارند که با انجام آنها می توانند به مراقبت از دندان های طبیعی شما کمک کنند و از بروز مشکلات دندانی مانند بیماری لثه و از دست رفتن دندان جلوگیری می کنند.

بهترین روش برای پیشگیری از عفونی شدن ایمپلنت های دندانی این است که داشتن رفتار کنشگرانه است. این کار را می توان با مرتب مسواک زدن، نخ دندان کشیدن، پرهیز از کشیدن سیگار، و مراجعه منظم برای چکاپ دندانپزشکی است. پاکسازی منظم توسط دندانپزشک به شما اجازه می دهد هر گونه علائم اولیه عفونت شناسایی شوند. هرچه زودتر برای درمان عفونت ها اقدام کنید، درمان آنها راحت تر خواهد بود. درمان می تواند شامل پاکسازی به منظور زدودن باکتری ها، استفاده از دهانشویه های مخصوص، و یا داروهای آنتی بیوتیک باشد.

موارد شدیدتر ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند تا عفونت زدوده شود و اگر عفونت خیلی شدید باشد ممکن است لازم باشد ایمپلنت دندانی خارج و تعویض شود. مانند بیماری های دیگر، تشخیص زود هنگام می تواند از وخیم شدن وضعیت جلوگیری کند.

0/5 ( 0 نظر )
0/5 ( 0 نظر )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت
فارسی
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر