چه موادی برای پر کردن دندان استفاده می شوند؟
16 اسفند ماه 1398
ترک دندان و نحوه تشخیص آن
17 فروردین ماه 1399

ویروس کرونا چیست؟

کرونا ویروس خانواده بزرگی از پاتوژن ها است. برخی از آنها منجر به بروز بیماری های خفیفی مانند سرما خوردگی معمولی می شوند، و برخی دیگر موجب بروز عفونت های کشنده ای می شوند. کرونا ویروس نام خود را از شکل سلولی خود می گیرد. زیر میکروسکوپ های الکترونیکی، این پاتوژن دارای خارهایی است که شبیه زوایای تاج (کرون crown به انگلیسی) به نظر می رسند.

کروناها ویروس های متعددی هستند که تنها حیوانات را مبتلا می کنند. برخی از آنها داخل بدن حیوان میزبان خود تکامل پیدا می کنند و می توانند به انسان ها هم سرایت کنند. ویروسی که انسان ها را درگیر می سازد نخستین بار در دهه 1960 شناسایی شد. از آن زمان به بعد، هفت نوع کرونا ویروس قابل انتقال به انسان شناسایی شده اند، از جمله 2019-nCoV که تحت عناوین کرونا ویروس 2019 یا به اختصار کووید-19، یا کرونا ویروس ووهان شناخته می شود.

بیماری کرونا ویروس

بیماری کرونا ویروس

کرونا ویروس 2019 چیست؟

در هفتم ژانویه سال 2020، مسئولین بهداشت چین اعلام کردند که انتشار را در ووهان متوقف کرده اند. این کرونا ویروس جدید 2019-nCoV نام گذاری شد و از آن جهت که کرونا ویروس ووهان نام گرفت که نخستین فرد مبتلا در شهر ووهان چین، استان هوبی شناسایی شد، شهری که بیش از 11 میلیون نفر در آن زندگی می کنند قطب حمل و نقل اصلی به حساب می آید.

این ویروس شبیه دیگر انواع جدی کرونا ویروس ها، مانند مرس MERS و سارس SARS است که همه آنها زیر گروه “بتا”ی ویروس ها هستند. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها اشاره دارد که هر دو ویروس سارس و مرس به عنوان عفونت هایی شناسایی شدند که قبل از انتقال به انسان در خفاش وجود داشته اند.

علائم و نشانه های ابتلا به ویروس کرونا

علائم و نشانه های ابتلا به ویروس کرونا 2019 شبیه دیگر عفونت های تنفسی هستند. افراد مبتلا ممکن است سرفه و تب شدید و نیز تنگی نفس را تجربه کنند. برخی افراد علائمی مانند استفراق، اسهال، و دیگر علائم شکمی مشابه را دارند. وخیم ترین موارد موجب ذات الریه می شوند، سندروم تنفسی حاد شدی، نارسایی کلیه، و مرگ. بر اساس مرکز پیشگیری و کنترل بیماری ها، برخی افراد مبتلا تعداد کمتری علائم دارند یا اصلاً علامت ندارند، در حالی که برخی دیگر ممکن است به شدت بیمار شوند یا در اثر بیماری جان خود را از دست بدهند. تخمین های اولیه حاکی از این است که علائم بین دو تا 14 روز طول می کشند.

کرونا ویروس 2019 چگونه منتشر می شود؟

متخصصان سلامت به طور گسترده موافق هستند که بسیاری از افراد مبتلا ربطی به بازار بزرگ حیوانات زنده/ دریایی در شهر ووهان چین داشته اند، و معتقدند نخستین بار بیماری از تماس حیوان با انسان منتشر شد. انتقال از انسان به انسان خیلی زود در چین، آلمان، و ایالات متحده تأیید شد. اولین نفری که در ایالات متحده به این ویروس مبتلا شد یک مرد 60- 70 ساله از اهالی ایلینوی Illinois بود. همسر وی در سفر به ووهان چین مبتلا شد. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها ابراز می دارد هنوز تصویر واضحی از اینکه این بیماری چقدر راحت منتشر می شود وجود ندارد.

بیماری کرونا ویروس

بیماری کرونا ویروس

کووید-19 چگونه درمان می شود؟

کووید 19 به عنوان ویروسی که به تازگی شناسایی شده است، هیچ درمان مشخصی ندارد. مراقبت ویژه تنها درمان است: تعداد زیادی از بیماران نیاز دارند در بیمارستان بستری شوند تا تحت مراقبت صحیح قرار بگیرند. تلاش برای یافتن دارویی برای درمان و مبارزه با بیماری همچنان ادامه دارد. با این حال مرکز کنترل و مراقبت از بیماری ها معتقد است که مراکز درمانی باید تلاش کنند علائم عفونت را با مراقبت های حمایت کننده درمان کنند. بعلاوه، محققان سعی می کنند بتوانند برای ویروس واکسن تولید کنند.

آیا هیچ واکسنی برای کرونا ویروس 2019 وجود دارد؟

تاکنون هیچ واکسنی برای این ویروس تازه منتشر شده پیدا نشده است. در 28 ژانویه وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که در حال همکاری برای پیدا کردن واکسنی برای کرونا ویروس 2019 است. آزمایشات اولیه ظرف سه ماه آغاز خواهند شد، اما احتمالاً یک سال یا بیشتر طول می کشد تا یک واکسن بی خطر و اثبات شده در اختیار عموم قرار بگیرد.

کمیسیون سلامت ملی در چین در حال همکاری با سازمان های بهداشتی متعدد، از جمله سازمان جهانی بهداشت (WHO) است تا بررسی کنند این ویروس چقدر وخیم و چقدر واگیر دار می تواند باشد. با به اشتراک گذاشتن اطلاعات و ادامه مطالعات روی بیماری، محققان بهداشت و سلامت در سراسر دنیا امیدوارند موفق به دستیابی به واکسن کرونا ویروس 2019 شوند.

آیا این ویروس احتمالاً جهش یافته است؟

این ویروس به یک دسته از ویروس ها تعلق دارد که به جهش پذیری راحت آنها شهرت دارند. جهش های قبلی منجر به شیوع سارس 2002- 2003 شد، که در آن یک ویروس متعلق به گربه های نژاد زباد civet cats جهش یافت و بیماری را بین انسان ها منتشر کرد. در عربستان صعودی در سال 2012، کرونا ویروسی که موجب بروز عفونت در شترها می شد جهش یافت و منجر به بروز عفونت در انسان ها شد و مرس شیوع پیدا کرد. در حال حاضر، محققان منشاء اصلی کرونا ویروس 2019 را کشف نکرده اند، اما حدس میزنند منشاء آن حیوانات وحشی باشند که به عنوان غذا کشته و فروخته می شوند.

بیماری کرونا ویروس

بیماری کرونا ویروس

برای محافظت از خود در برابر کرونا ویروس 2019 چه کار می توان کرد؟

سازمان جهانی بهداشت بر اساس توصیه های جمع آوری شده برای شیوع کرونا ویروس های قبلی، راهنمایی کلی در خصوص چگونگی جلوگیری از ابتلا به کرونا ویروس 2019 ارائه کرده است:

  • پیوسته دست های خود را تمیز نگه دارید، این کار با شستن مرتب دست ها با آب گرم و صابون یا ژل های ضد عفونی کننده بر پایه الکل انجام دهید.
  • هنگام سرفه یا عطسه جلوی دهان و بینی خود را با دستمال بگیرید و در انتها دستمال را داخل سطل آشغال درب دار بیندازید.
  • از ماندن کنار افرادی که تب یا سرفه دارند خودداری کنید.
  • اگر علائم بیماری کووید-19 دارید (سرفه های خشک، تب، نفس تنگی)، سریعاً با 190 تماس بگیرید و توضیح دهید اخیراً چه جاهایی تردد داشته اید.
  • اطمینان حاصل نمایید که همه مواد غذایی که از گوشت حیوانات تهیه می شوند را قبل از سرو به طور کامل بپزید. گوشت های خام را با احتیاط جابجا کنید و دست بزنید.

بعلاوه، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری توصیه می کند از رفتن به مناطق و شهرهایی که شیوع بیماری در آنها شدید بوده است، یا تماس نزدیک با افرادی که در این مناطق تردد داشته اند، یا طی 14 روز گذشته از خود علائم عفونت نشان داده اند، خودداری نمایید.

 

بیماری کرونا ویروس

بیماری کرونا ویروس

دولت چین چه واکنشی در برابر شیوع کرونا داشت؟

مقامات چینی در روز 7 ژانویه سال 2020 ماهیت ویروس جدید را تأیید کردند و همکاری با سازمان جهانی بهداشت را از همان روز آغاز کردند تا بیشتر راجع به این ویروس بفهمند. مقامات چینی به شیوع ویروس جدید کرونا با تعطیلی بی سابقه کل استان هوبی واکنش نشان داد. محدودیت سفر میلیون ها نفر از افراد را در شهرها تحت تأثیر قرار داد، و برای پیشگیری از شیوع بیشتر بیماری خطوط و آژانس های هوایی، حمل و نقل عمومی، ادارت و مدارس و دانشگاه ها تعطیل شدند.

دنیا چه واکنشی به شیوع کرونا داشته است؟

برخی کشورهای دیگر برای پیشگیری از انتشار ویروس کرونا از ووهان اقدامات دیگری انجام داده اند، از جمله معاینه افرادی که از کشورهایی مانند انگلستان، هنگ کنگ، سنگاپور، و ایتالیا وارد کشورهای دیگر می شوند، و اقدامات مشابه دیگر. مقامات آمریکایی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها اعلام کرده است نظارت روی مسافران کمک می کند افراد بیمار زودتر شناسایی شوند و از ابتلای تعداد بیشتری از افراد جلوگیری شود، و به طور همزمان تلاش می کنند اطلاعات عموم مردم را در مورد این بیماری و ویروس و نحوه انتشار آن و علائم ابتلا به آن افزایش دهند.

بیماری کرونا ویروس

بیماری کرونا ویروس

کرونا ویروس و توصیه هایی برای دندانپزشکان

مجمع دندانپزشکان آمریکا اقدام به انتشار راهنمایی برای دندانپزشکان در خصوص بیماری کووید-19 کرده است تا به کمک آن بتوان از انتشار احتمالی بیماری های تنفسی در مطب ها و کلینیک های دندانپزشکی جلوگیری کرد.

مانند دیگر بیماران دارای علائم مانند سرماخوردگی و آنفولانزا، بیماران مبتلا به کرونا ویروس 2019  نیز علائم خفیف تا شدیدی مانند تب، سرفه، و تنگی نفس دارند. آنها پس از تماس نزدیک (کمتر از 2 متر) با افراد مبتلا به کرونا، ظرف 2 تا 14 روز شاهد بروز علائم خواهند بود.

بیمارانی که علائم حاد بیماری های تنفسی دارند ممکن است به صورت سرپایی به مراکز ارائه دهنده خدمات دندانپزشکی مراجعه کنند. انجمن دندانپزشکان آمریکا استانداردهای احتیاطی زیر را برای همه بیماران و در تمام زمان ها توصیه می کند.

پرسنل مراقبت های دندانپزشکی باید برای شناسایی بیمارانی که علائم بیماری های تنفسی دارند هوشیار باشند و ماسک های پزشکی یک بار مصرف در اختیار آنها قرار دهند و آنها را در اتاق مجزا قرا دهند و از تماس نزدیک آنها با بیماران دیگر و پرسنل جلوگیری کنند. بیماران قرنطینه شده باید خارج از اتاق خود حتماً ماسک استفاده کنند.

برای کمک به جلوگیری از انتقال هر گونه عفونت تنفسی، همه اقدامات دندانپزشکی باید با رعایت اصولی برای کنترل و جلوگیری از انتقال عفونت های تنفسی انجام شوند، از جمله شستن و رعایت بهداشت دست ها، ارائه دستمال یکبار مصرف، و استفاده از سطل زباله های پدالی برای دفع دستمال های یکبار مصرف استفاده شده، ارائه ماسک های پزشکی به بیمارانی مه سرفه می کنند. در مطب ها باید اقداماتی برای پاکسازی و ضد عفونی کردن سطوح، حتی در طول فصول شیوع آنفولانزای فصلی انجام شود.

پرسنلی که با بیماران ارتباط نزدیک دارند، در صورت مواجهه با بیمارانی که علائمی مانند آنفولانزا یا دیگر بیماری های تنفسی دارند باید از ماسک، دستکش، و گان یکبار مصرف و محافظ چشم استفاده کنند تا از خود در برابر ابتلا به این ویروس ها محافظت کنند. ماسک های یکبار مصرف باید تنها یک مرتبه استفاده شوند و پس از آن دور انداخته شوند.

انجمن دندانپزشکان آمریکا توصیه می کند مراجعات غیر اورژانسی و فرایندهای انتخابی دندانپزشکی به تعویق بیفتند تا زمانی که موج انتقال ویروس فروکش کند و دیگر هیچ یک از بیماران مبتلا به بیماری هایی نباشند که از طریق ذرات معلق در هوا منتقل می شوند. در صورت اورژانسی بودن مراجعه به مطب دندانپزشکی، پرسنل و بیماران باید با یکدیگر همکاری کنند تا ارائه خدمات در بهداشتی ترین شرایط ممکن انجام شود.

0/5 ( 0 نظر )
0/5 ( 0 نظر )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت
فارسی
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر