ایمپلنت و بوی بد دهان
17 فروردین ماه 1399
پر کردن دندان با آمالگام
15 اردیبهشت ماه 1399

آیا از لبخند خود رضایت ندارید؟ از دست دادن دندان ها نه تنها می تواند موجب پایین آمدن اعتماد به نفس شما شود، بلکه می تواند سلامت دهان شما را به خطر بیندازد. اما مراجعه به دندانپزشک هرگز خوشایند نبوده است. تا وقتی که سوزن ها و پلایرها ابزارهای کار این پیشه هستند، هیچ چیز به اندازه یک “ویزیت دندانپزشکی” نمی تواند ترسناک باشد. اما ویزیت دندانپزشکی، حداقل، جذاب می تواند باشد.

به لطف دندانپزشکی دیجیتالی، ویزیت های دندانپزشکی صورت دیگری پیدا می کنند. پیشرفت در فن آوری نرم افزارها و سخت افزارهای دندانپزشکی دیجیتال موجب بالا رفتن کیفیت و پایین آمدن هزینه فرایندهای دندانپزشکی شده است. جراحی دیجیتالی کاشت ایمپلنت های دندانی یکی از زیر مجموعه دندانپزشکی دیجیتال است که به تازگی به کمک متخصصین آمده است تا نتایجی بهتر برای بیماران خود خلق کنند. در این مقاله قصد داریم بیشتر راجع به دندانپزشکی دیجیتال و جراحی دیجیتالی کاشت ایمپلنت های دندانی صحبت کنیم.

 

فناوری دیجیتال در کاشت ایمپلنت دندانی

فناوری دیجیتال در کاشت ایمپلنت دندانی

دندانپزشکی دیجیتالی چیست؟

پیشرفت هایی که در دندانپزشکی صورت گرفته است روی فن آوری دیجیتال تکیه دارد تا به حفظ سلامت دهان کمک کند. دندانپزشکی دیجیتال با خدمات بسیار، از تعویض تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس سنتی گرفته تا خلق یک دست دندان جدید در مطب دندانپزشکی، صورت جدیدی به دندانپزشکی داده است.

رادیوگرافی دیجیتال در دندانپزشکی

هیچ چیز اندازه گرفتن تصویر رادیوگرافی با اشعه ایکس در تجربه دندانپزشکی معمول نیست. اما تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس علیرغم بیش از 120 سال استفاده، هنوز مسیری طولانی در پیش دارد تا به حد مطلوب برسد. تصاویر رادیو گرافی با اشعه ایکس دیجیتالی، همانطور که از نام آنها بر می آید، چندین مزیت برای بیماران و دندانپزشکان دارند.

 

سطح پایین پرتوهای ساتع شده

در درجه اول، تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس سنتی بیماران را در معرض اشعه بیشتری قرار می دهند. گرچه تصاویر رادیوگرافی سنتی که توسط دندانپزشک ها گرفته می شوند بی خطر تلقی می شوند، اما هرچه کمتر در معرض پرتو قرار بگیرید بهتر است. گرچه برای گرفتن تصاویر رادیوگرافی از اشعه ایکس استفاده می شود، اما ضعیف تر هستند. در حقیقت، در روش دیجیتال مقدار پرتوی که دریافت می کنید 75% کمتر از روش سنتی است.

مشاهده فوری

فیلم های رادیوگرافی سنتی باید با استفاده از فرایندهای شیمیایی قابل رویت شوند و دستیاران دندانپزشکان برای چاپ آنها باید آموزش ببینند. علاوه بر این، بسته به اینکه تصویر چه تعداد از دندان ها گرفته می شود، فرایند می تواند چند دقیقه تا نیم ساعت زمان ببرد.

تصاویر رادیوگرافی دیجیتالی بلافاصله پس از گرفتن در دسترس هستند. از آنجا که تصویر روی صفحه نمایش کامپیوتر نمایش داده می شود، هیچ عکسی برای چاپ شدن وجود ندارد. تصویر برداری دیجیتال در دندانپزشکی کیفیت و سرعت فرایندهای دندانپزشکی را بهبود بخشیده است. از آنجا که هزینه تجهیزات تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس پایین تر است، هزینه های دندانپزشکی نیز پایین تر خواهد بود.

بهبود تصاویر

سیستم دیجیتال با کیفیت بالا می تواند تصاویری بوجود بیاورد که شفاف تر از تصاویری هستند که با استفاده از فیلم گرفته می شوند. علاوه بر کیفیت بالاتر تصاویر، نرم افزارهای تصویر برداری خاص می توانند شفافیت و جزئیات بیشتری ارائه دهند.

دندانپزشک ها با استفاده از توموگرافی کامپیوتری پرتو مخروطی (CBCT)، می تواند تصویر سه بعدی و پانورامیک کل دهان را بگیرد. تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس سنتی نمی توانند این مقدار جرئیات را ارائه دهند.

به اشتراک گذاری تصاویر

از آنجا که رادیوگرافی اشعه ایکس را به تصاویر کامپیوتری تبدیل می کند، دندانپزشک می تواند به راحتی تصاویر دندان های شما را ببا دندانپزشکان دیگر به اشتراک بگذارد. برای نمونه، دندانپزشک خانوادگی می تواند تصاویر دندان های شما را برای جراح دهان و دندان ارسال نماید.

جراحی هدایت شده

همانطور که از نام آن بر می آید، جراحی هدایت شده راهنمایی برای دندانپزشک ارائه می دهد تا از آن هنگام انجام فرایندهایی مانند کاشت ایمپلنت های دندانی استفاده کند.

 

فناوری دیجیتال در کاشت ایمپلنت دندانی

فناوری دیجیتال در کاشت ایمپلنت دندانی

جراحی هدایت شده چگونه عمل می کند؟

دندانپزشک با استفاده از اسکنر سی تی پرتو مخروطی سه بعدی دندانپزشکی، از کل دهان بیمار یک اسکن می گیرد. سی تی مخفف توموگرافی کامپیوتری است، که برای تولید تصاویر سه بعد انتخاب شده است. تصاویری که با اسکن CBCT تولید می شوند به لابراتوار دندانپزشکی ارسال می شوند. آزمایشگاه از تصاویر برای خلق راهنمای حفر جراحی استفاده می کند، که دندانپزشک ها از آن در طول فرایند کاشت ایمپلنت های دندانی استفاده می کنند. دندانپزشک آن را داخل دهان بیمار قرار خواهد داد و از آن مانند یک نمونه برای حفر یک حفره در یک محل دقیق استفاده خواهد کرد.

کاربردهای جراحی هدایت شده

گرچه ایجاد حفره هدایت شده اغلب برای کاشت ایمپلنت های تکی لازم نیست، زمانی می توانند ارزشمند باشند که قرار باشد برای دو یا چند ایمپلنت حفره ایجاد شود.

جراحی هدایت شده جایگزین تکنیک های جراحی سنتی می شود، که در آنها دندانپزشک در آنها از کولیس و گیج و ابزارهای دیگر برای شناسایی محل درست برای حفر کردن استفاده می کند. برای ایمپلنت های تکی، دندانپزشک هنوز هم باید از روش های سنتی استفاده نماید. با این حال، وقتی دقت بیشتر نیاز باشد، جراحی هدایت شده جایگزینی مقرون به صرفه و اقتصادی برای تکنیک های جراحی سنتی است.

چاپ سه بعدی دیجیتالی دندانپزشکی

چاپ سه بعدی یک لغت نامفهوم جدید نیست. بلکه روش ساخت روکش یا بریج بعدی شماست. نحوه عملکرد آن کاملاً شبیه داستان های علمی تخیلی است. چاپ سه بعدی یک تصویر کامپیوتری خاص می گیرد و یک طرح واقعی سه بعدی از تصویر چاپ می کند. برای مثال، دندانپزشک می تواند بر اساس تصویر سه بعدی که در کامپیوتر تولید شده است، از چاپ سه بعدی دندانپزشکی برای ساخت روکش استفاده کند.

چاپ سه بعدی در حال حاضر در دندانپزشکی سه کاربرد اصلی دارد، که راجع به آنها صحبت خواهیم کرد.

چاپ سه بعدی برای قالب گیری

قالب گیری، محصول نهایی را مستقیماً تولید نمی کند. بلکه، چاپگر یک خمیره تولید می کند که از آن برای قالب گیری یا شکل دهی یک روکش، بریج، یا هر چیزی که نیاز باشد استفاده می شود. سرامیک، فلز، رزین، و دیگر مواد متنوع می توانند حرارت داده شوند و داخل قالب ریخته شوند تا محصول دلخواه تولید شود. مواد با سرد شدن سفت می شوند و از داخل قالب خارج می شوند تا در مرحله آخر داخل دهان بیمار قرار بگیرند.

ساخت مستقیم ابزارها و ترمیم های دندانپزشکی

در ساخت مستقیم، چاپگر شیء مورد نظر را به طور مستقیم، و بدون استفاده از قالب، چاپ می کند. در چاپگر سه بعدی، به جای استفاده از جوهر، از فرایند لایه بندی استفاده می شود تا قطرات کوچک رزین، فلز، یا مواد دیگر ته نشین شوند. در طول فرایند چاپ، یک شیء سه بعدی کامل ساخته می شود که با تصویر داخل کامپیوتر تطبیق کامل دارد.

ساخت مستقیم راهنمای جراحی و ابزارهای دندانپزشکی

چاپ سه بعدی نه تنها روکش های مصنوعی، ایمپنلت، بریج، و پروتز مصنوعی تولید می کند، بلکه یک راهنمای جراحی و ابزارهای دندانپزشکی سفارشی خلق می کند که دندانپزشک از آنها برای انجام فرایندهای شما استفاده می کند. قبلاً راجع به مزایای جراحی هدایت شده صحبت کردیم. پیشرفت هایی که در فناوری چاپ سه بعدی صورت گرفته است، آن را به ابزاری ارزشمند تبیل کرده است.

دهان هیچ دو نفری شبیه یکدیگر نیست. بسته به وضعیت منحصر بفرد شما، دندانپزشک شما ابزار یا وسیله دندانپزشکی خاصی نیاز خواهد داشت تا بهترین نتایج برای شما حاصل شوند. در گذشته، ساخت ابزارهای سفارشی برای بیماران بسیار پر هزینه و زمان بر بود. فناوری چاپ سه بعدی به دندانپزشک اجازه می دهد در کامپیوتر خود قالبی طراحی کند تا شیء مورد نظر را در مطب خود تولید کند.

 

فناوری دیجیتال در کاشت ایمپلنت دندانی

فناوری دیجیتال در کاشت ایمپلنت دندانی

تراشکاری دندانپزشکی

وقتی چاپگر سه بعدی یک شیء سه بعدی تولید می کند، دستگاه تراشکاری با استفاده از یک مدل کامپیوتری شی مورد نظر را تراش می دهد. تراشکاری دندانپزشکی از فرایندی به نام CAD/CAM استفاده می کند، که مخفف طراحی با کمک کامپیوتر/ تولید با کمک کامپیوتر است. تراشکاری دندانپزشکی در مطب و لابراتوار دندانپزشکی مدرن ابزار ارزشمندی است. نگاهی سریع به مزایای این ابزار بهشما نشان خواهد داد چرا.

دقت بالا

دستگاه های تراشکاری دندانپزشکی با دقت فوق العاده بالایی پروتزهای دندانی تولید می کنند. بر خلاف پروتزهای مصنوعی دست ساز، دستگاه های تراشکاری که تحت کنترل کامپیوتر هستند، نتایج قابل پیش بینی تولید می کنند.

صرفه جویی در زمان و هزینه

با پایین آمدن هزینه ها، دستگاه های تراشکاری دیگر تنها برای لابراتوارها نیستند. مطب های مستقل دندانپزشکی اکنون می توانند همه نیازهای خود را تأمین کنند. داشتن دستگاه تراش دندانپزشکی در مطب اجازه می دهد نیازهای بیماران خیلی سریع تر و با هزینه کمتر برطرف شود.

نرم افزار دندانپزشکی

مزایای دندانپزشکی دیجیتال تنها به اینجا ختم نمی شوند. از ثبت نام و وقت گرفتن برای مراجعه گرفته تا طراحی درمان، همگی با نرم افزار قابل انجام هستند. دندانپزشکی دیجیتال با ترکیب فناوردی ابری، هوش مصنوعی، و ابزارهای سنتی، راهکارهای سیستم مدیریتی کاملی در مطب ها فراهم می آورد. برنامه ریزی برای مراجعات بیمار، پورتال آنلاین بیمار، بیمه و مدیریت صورتحساب ها، ثبت یادداشت های کلینیکی، مدیریت فایل، تماس با بیمار، سیستم POS منسجم، و نرم افزارهای دندانپزشکی مخصوص تلفن همراه، همگی از جمله خدماتی هستند که فناوری دیجیتال برای دنیای دندانپزشکی فراهم آورده است.

 

فناوری دیجیتال در کاشت ایمپلنت دندانی

فناوری دیجیتال در کاشت ایمپلنت دندانی

جراحی کاشت ایمپلنت دیجیتال چیست؟

در جراحی دیجیتال کاشت ایمپلنت از یک شبیه سازی کامپیوتری سه بُعدی برای بررسی شرایط استخوان و وضعیت عصب استفاده می شود. با این اطلاعات، یک دندانپزشک مجرب قادر خواهد بود یک جراحی را با کمترین برش و بخیه طراحی نماید. از آنجا که تمرکز جراحی دیجیتال کاشت ایمپلنت های دندانی روی کمترین بخیه های ممکن است، در مقایسه با جراحی سنتی کاشت ایمپلنت، به شکل قابل ملاحظه ای، درد کمتری وجود خواهد داشت.

در طول فرایند دندانپزشکی، یک راهنمای دقیق روی دندان های شما قرار داده خواهد شد تا اطمینان حاصل شود به اعصاب و دندان های مجاور هیچ آسیبی وارد نخواهد شد. علاوه بر این، این راهنما کمک می کند دندانپزشک برای کاشت همه ایمپلنت های دندانی برش های دقیق و در عین حال، کوچکی ایجاد نماید.

جراحی ایمپلنت با حداقل برش چیست؟

جراحی با حداقل برش بر اساس این ایده است که بیماران تنها باید برش های بسیار کوچکی را تحمل کنند تا درد، ناراحتی، یا دوره بهبود آنها کاهش پیدا کند. برای کاشت ایمپلنت های دندانی به این معناست که، برش ها آنقدر کوچک ایجاد می شوند که بخیه نیاز نخواهند داشت. جراحی با حداقل برش از این جهت فوق العاده است که به میزان قابل توجهی مقدار خونریزی و تورم پس از جراحی کاهش پیدا خواهد کرد. در حالی که از سوی دیگر، در جراحی با برش معمولی، لازم است دندانپزشک لثه را به صورت سراسری برش دهد تا به استخوان دسترسی پیدا کند تا بتواند وضعیت اعصاب را مورد بررسی قرار دهد و شرایط استخوان را مورد بررسی قرار دهد.

 

فناوری دیجیتال در کاشت ایمپلنت دندانی

فناوری دیجیتال در کاشت ایمپلنت دندانی

آیا این روش جراحی نسبت دیگر جراحی های کاشت ایمپلنت درد کمتری دارد؟

در جراحی سنتی کاشت ایمپلنت های دندانی، باید لثه در امتداد کل قسمتی که قرار است ایمپلنت ها کار گذاشته شوند برش بخورد. به همین دلیل است که بسیاری از افراد به جراحی دیجیتال کاشت ایمپلنت های دندانی روی آورده اند. جراحی دیجیتال کاشت ایمپلت های دندانی نیاز به برش های بسیار کوچکی دارد زیرا از تصاویر سی تی سه بعدی برای بررسی وضعیت استخوان و موقعیت عصب استفاده می شود. از سوی دیگر، در جراحی سنتی کاشت ایمپلنت های دندانی لازم است یک برش بزرگ در لثه رو به پایین و تا استخوان ایجاد شود.

حفره ای که ایجاد می شود تا ایمپلنت دندانی داخل آن قرار بگیرد آنقدر کوچک است که نیاز به بخیه ندارد. این نه تنها موجب کاهش دوره بهبود می شود، بلکه خطر تورم، خونریزی، و عفونت را نیز کاهش می دهد. معمولاً کل جراحی دیجیتالی کاشت ایمپلنت های دندانی برای هر ایمپلنت حدود 10 تا 20 دقیقه طول می کشد.

0/5 ( 0 نظر )
0/5 ( 0 نظر )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت
فارسی
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر