ایمپلنت دیجیتال چیست؟
31 فروردین ماه 1399
کاشت ایمپلنت برای بیماران قلبی
21 اردیبهشت ماه 1399

آمالگام دندانی چیست؟

آمالگام دندانی نوعی ماده است که برای پر کردن دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد تا همه حفره هایی که در نتیجه پوسیدگی دندان بوجود می آیند را پر کند. این ماده بیش از 150 سال است که برای صدها میلیون بیمار در سراسر دنیا استفاده شده است.

آمالگام دندانی ترکیبی از فلزات مختلف است، شامل جیوه (خالص) مایع و آلیاژ پودر شده ترکیب شده از نقره، قلع، و مس. تقریباً 50% از آمالگام های دندانی را از نظر وزنی جیوه تشکیل می دهد. ویژگی های شیمیایی جیوه خالص اجازه می دهند نسبت به ذرات آلیاژ نقره/ مس/ قلع واکنش نشان دهد و به آنها بچسبد تا آمالگام را شکل دهد.

پر شدگی های آمالگام دندانی تحت عنوان “پر شدگی های نقره” نیز شناخته می شود که آن هم به خاطر ظاهر نقره مانند آن باشد. علیرغم نام آن، “پر شدگی نقره” حاوی جیوه خالص است.

هنگام قرار گیری آمالگام های دندانی دندانپزشک ابتدا داخل دندان را با دریل مخصوص سوراخ می کند تا پوسیدگی ها را بردارد سپس حفره دندان را برای قرار گیری آمالگام شکل دهد. سپس، تحت شرایط مراقبتی مناسب، دندانپزشک آلیاژ پودر شده را با جیوه مایع ترکیب می کند تا خمیر آمالگام را درست کند. (این مواد در یک کپسول در اختیار دندانپزشک قرار می گیرند). این خمیر نرم آمالگام داخل حفره آماده شده دندان قرار می گیرد، که در آنجا سریع سفت می شود و جامد می شود.

قبل از دریافت آمالگام های دندانی چه چیزهایی باید بدانید؟

تصمیم گیری برای آنکه چه موادی برای درمان پوسیدگی دندان استفاده شود، انتخابی است که باید توسط دندانپزشک گرفته شود.

سازمان غذا و دارو همچنان در حال ارزیابی اطلاعات موجود مربوط به آمالگام های دندانی است، و در صورت لزوم این اطلاعات را به روز رسانی خواهد کرد. وقتی گزینه های خود را ارزیابی می کنید، باید اطلاعات زیر را مد نظر قرار دهید:

مزایای آمالگام دندان چیست؟

پر شدگی های آمالگام دندانی محکم و با دوام هستند، بنابراین احتمال شکسته شدن آنها کمتر از دیگر موادی است که برای پر کردن دندان ها استفاده می شوند. آمالگام دندانی گران تر از دیگر موادی است که برای پر کردن دندان ها استفاده می شوند.

آمالگام های دندانی

آمالگام های دندانی

 

عوارض احتمالی آمالگام دندانی

آمالگام های دندانی حاوی جیوه خالص هستند. این ماده از خود مقادیر اندکی جیوه به شکل بخار آزاد می کند که می تواند تنفس شود و از طریق ریه ها جذب شود. قرار گرفتن در معرض مقادیر بالای بخار جیوه با عوارض جانبی در مغز و کلیه ها همراه است.

سازمان غذا و دارو آخرین شواهد علمی موجود را مرور کرده است تا مشخص نماید آیا مقادیر اندک بخار جیوه که با پر شدگی های آمالگام دندانی همراه است نگران کننده است یا خیر. بر اساس این شواهد، سازمان غذا و دارو آمالگام های دندانی را برای افراد بزرگسال و کودکان 6 ساله به بالا بی خطر می داند. ارزیابی شواهد علمی معتبر که توسط سازمان غذا و دارو انجام شده است هیچ ارتباطی بین استفاده از آمالگام های دندانی و تأثیرات منفی روی سلامتی نشان نمی دهد.

مطالعات بالینی روی افراد بزرگسال و کودکان 6 ساله و بالاتر هیچ ارتباطی بین پر شدگی های آمالگام و مشکلات سلامتی پیدا نکرده اند.

چرا در آمالگام های دندانی جیوه استفاده می شود؟

تقریباً نصف آمالگام های دندانی جیوه مایع است و نصف دیگر آن آلیاژ پودر شده نقره، قلع، و مس است. جیوه به منظور به هم چسباندن ذرات آلیاژ به یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرد تا به ماده ای محکم، با دوام و منسجم تبدیل شود. ویژگی های منحصر بفرد جیوه، باعث می شوند جزء مهم آمالگام های دندانی باشد که در با دوام بودن آن نقش دارد.

آیا جیوه ای که در آمالگام های دندانی وجود دارد خطرناک است؟

خیر. جیوه در اشکال شیمیایی متفاوتی وجود دارد: جیوه خالص elemental mercury، جیوه غیر ارگانیک inorganic mercury، و متیل جیوه methylmercury. شکل جیوه موجود در آمالگام های دندانی جیوه خالص است، که بخار جیوه آزاد می کند. شکل جیوه موجود در برخی ماهی ها متیل جیوه ، نوعی جیوه ارگانیک است. بخار جیوه اساساً توسط ریه ها جذب می شود. متیل جیوه اساساً از طریق دستگاه گوارش جذب می شود. بدن این اشکال جیوه ها را به صورت های متفاوتی پردازش می کند و میزان تحمل آن در برابر بخار جیوه و متیل جیوه متفاوت است.

اگر نگران جیوه موجود در آمالگام های دندانی باشیم، باید پر شدگی دندان را خارج کرد؟

اگر پر شدگی دندان شما وضعیت خوبی دارد و هیچ پوسیدگی زیر آن وجود ندارد، سازمان غذا و دارو توصیه نمی کند که پر شدگی دندان شما تخلیه یا تعویض شود. تخلیه یک پر شدگی آمالگام بدون مشکل، منجر به از دست رفتن غیر ضروری ساختار سالم دندان خواهد شد و شما را در معرض بخارات جیوه بیشتر خواهد گذاشت که در طول فرایند تخلیه آزاد می شود.

با این حال، اگر بر این باور هستید که به جیوه یا هر فلز دیگر موجود در آمالگام دندانی (مانند نقره، قلع، یا مس) آلرژی یا حساسیت دارید، باید درمورد گزینه های درمان با دندانپزشک خود صحبت کنید.

0/5 ( 0 نظر )
0/5 ( 0 نظر )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت
فارسی
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر