گره زبانی یا جوش خوردگی زبان به کف دهان
21 فروردین ماه 1401
نخ دندان کشیدن: اهمیت آن، و نحوه انجام صحیح آن
17 اردیبهشت ماه 1401

خونریزی لثه دارید؟ نگران نباشید. بسیاری از زنان در دوران بارداری متوجه می شوند که لثه های آنها به راحتی دچار خونریزی می شوند. این یکی از شگفتی های بسیاری است که وقتی شما زمانی که شما امضا کرده اید تا زندگی جدیدی را وارد جهان کنید احتمالاً اطلاعی در مورد آن نداشته اید.

چه چیزی باعث خونریزی لثه در دوران بارداری می شود؟

وقتی شما از خونریزی لثه ها شکایت می کنید، دندانپزشک شما ممکن است ژنژیویت بارداری را برای شما تشخیص دهد. ژنژیویت نوع خفیف بیماری لثه است، که از لغت لاتین برای لثه ها-Gingiva- می آید. علل احتمالی بروز آن در دوران بارداری عبارتند از:

  • هورمون ها. شما می توانید مقصر لثه های متورم و حساس خود را هورمون های بارداری (استروژن و پروژسترون) بدانید که در خون شما وجود دارند، و جریان خون را به تمام غشاهای مخاطی شما افزایش می دهند.
  • تغییرات غذایی. اکنون که شما باردار هستید، احتمالاً شما در حال مصرف کربوهیدرات، شیرینی جات و غذاهای سریع هستید.مطالعه ای در سال 2016 اعلام داشته است که شما همکاری خوبی دارید. و مطالعه دیگر نشان می دهد که در دوران بارداری، زمانی که زنان تغییر در حس چشایی را تجربه می کنند، می توانند به سمت گزینه های ناسالم غذاها بروند.
  • کاهش تولید بزاق. بارداری به معنای هورمون های بیشتر است، و برای برخی افراد، ممکن است به معنای داشتن بزاق کمتر باشد. بزاق کمتر به این معنا است که کربوهیدرات هایی که می خورید به مدت طولانی تری روی سطوح دندان های شما می چسبند و به طور بالقوه منجر به ایجاد پلاک می شوند. پلاک ها چیزهای نرم و چسبنده ای هستند که روی دندان های شما ایجاد می شوند- و پر از باکتری هایی است که باعث پوسیدگی دندان و بیماری لثه می شوند.
  • تغییرات بزاق. نه تنها شما بزاق کمتری دارید، بلکه بزاق شما نسبت به زنان غیر باردار اسیدی تر است. به این معنی که مثل قبل خنثی نیست. این اسیدها همچنین می توانند خطر فرسایش و پوسیدگی دندان ها را افزایش دهند.
  • تغییر خمیر دندان. ترجیحات غذایی تنها چیزهایی نیستند که شما متوجه تغییرات آنها خواهید شد. اگر شما در حال پرهیز از عادت دو مرتبه مسواک زدن در روز هستید، زیرا نمی توانید بوی خمیر دندان خود را تحمل کنید، سعی کنید نام تجاری مورد اعتماد خود را تغییر دهید یا از طعم ملایم تری استفاده کنید.
  • تهوع صبحگاهی. خوشبختانه، این گذرا است، اما اگر شما هنوز هم با این موضوع درگیر هستید، اطمینان حاصل کنید که بعد از آن دهان خود را بشویید، به گونه ای که اسید معده را از دهان خود پاک کنید. اگر می خواهید دندان های خود را مسواک بزنید، حدود 1 ساعت صبر کنید، زیرا ممکن است اسید مینای روی دندان های شما را نرم کرده باشد. آب ساده استفاده کنید و یا بسیار هوشیار باشید و دهان خود را با 1 قاشق چایخوری جوش شیرین حل شده در 1 فنجان آب شستشو دهید.

آیا می دانستید؟

آیا در صدر تمام علائم دیگر بارداری شما با یک بینی پر و گرفته مواجه شده اید؟ مقصر همان هورمون هایی هستند که باعث تورم لثه های شما شده اند. این هورمون ها تمام غشاهای مخاطی را هدف قرار می دهند.

عمدتاً خونریزی های لثه در دوران بارداری چه زمانی رخ می دهد؟

آیا به این موضوع فکر می کنید که چه زمانی باید به دنبال خونریزی لثه ها باشید؟ شما احتمالاً در طول سه ماهه دوم بارداری خود متوجه آنها خواهید شد، در حالی که حساسیت و خونریزی در طول سه ماهه سوم به اوج خود می رسد. اگر قبل از باردار شدن، بیماری لثه داشته اید، احتمالاً متوجه خواهید شد که اکنون تشدید شده است.

خونریزی لثه  در بارداری

خونریزی لثه در بارداری

اما آیا آنها می توانند نشانه های اولیه بارداری باشند؟

خونریزی لثه ها می تواند نشانه اولیه بارداری باشد، که در اوایل سه ماهه اول اتفاق می افتد. علاوه بر گرفتن تست بارداری، ممکن است بخواهید عادت های بهداشتی دهان خود را افزایش دهید.

علائم همراه با خونریزی لثه ها در دوران بارداری

علاوه بر خونریزی، ممکن است متوجه علائم دیگری در لثه های خود شوید:

  • تورم و سوزش لثه ها. همراه با خونریزی لثه ها، ممکن است متوجه شوید که لثه های شما متورم، دردناک و قرمز شده اند. شما کاملاً حق دارید: این یک درد است- اما کاملاً طبیعی است.
  • تومورهای بارداری. این ممکن است خطرناک به نظر برسد، اما آنها به طور کلی بی ضرر هستند و 5/0 تا 5 درصد از زنان باردار متوجه وجود آنها می شوند. این نقاط متورم و قرمز رنگ، که نازک به نظر می رسند، و گرانولوم های پیوژنیک نامیده می شوند، اغلب بین دندان ها اتفاق می افتند. آنها احتمالاً به پلاک اضافی مربوط می شوند که قبلاً در مورد آن صحبت کرده ایم. خبر خوب این است که آنها احتمالاًبا تولد فرزند شما ناپدید می شوند.

درمان برای خونریزی لثه ها در دوران بارداری

در اینجا به بیان برخی از مؤثرترین راه های مراقبت از لثه ها شما می پردازیم که خونریزی دارند:

  • بهداشت خوب دهان و دندان. از یک مسواک دارای فرچه های نرم استفاده کنید و به آرامی مسواک بزنید (دو بار در روز) به گونه ای که لثه های حساس خود را تحریک نکنید. روزی دو مرتبه مسواک بزنید. اگر نمی توانید این کار را به آرامی انجام دهید از مسواک های برقی کمک بگیرید که دارای سنسورهای تشخیص فشار دست هستند، تا در صورت بالا رفتن فشاری که به دست خود وارد می کنید بوق بزند و فشار دست خود را کاهش دهید. در غیر اینصورت، باعث خواهید شد لثه های حساس شما دچار خونریزی شوند. اگر بوی نعنا موجود در خمیر دندان شما را آزار می دهد، سعی کنید یک خمیر دندان با طعم میوه ای طراحی شده برای بچه ها استفاده کنید. اگر آنها شما را راضی نمی کنند، از دندانپزشک خود بخواهید که محصول دیگری را پیشنهاد دهد.
  • نخ دندان بکشید. هنگامی که از باردار بودن خسته شده اید، نادیده گرفتن نخ دندان کشیدن وسوسه انگیز است، اما این کار را نکنید. انجام این کار، باعث زدودن مواد غذایی می شود که بین دندان های شما گیر کرده اند. روزی یک مرتبه نخ دندان بکشید.
  • زبان خود را بشویید. این تنها دندان های شما نیستند که نیاز به مراقبت دارند- مسواک زدن زبان به کاهش مقدار باکتری های داخل دهان شما کمک می کند.
  • دهانشویه. اگر در مسواک زدن و نخ دندان کشیدن عالی نیستید، یا به دنبال مراقبت بسیار خوب برای دندان های خود هستید، ممکن است بخواهید دهان خود را با دهانشویه درمانی فاقد الکل بشویید.
  • شستشوی دهان خود را به یاد داشته باشید. اگر در دوران بارداری از تهوع صبحگاهی رنج می برید، مطمئن شوید که دندان های خود را مسواک بزنید- یا حداقل دهان و دندان های خود را بشویید. این نه تنها شما را از طعم ناخوشایند داخل دهان، بلکه اسید و باکتری هایی خلاص خواهد کرد که با تهوع همراه هستند.
  • محدود کردن مصرف قند. قند زیاد و دندان های سالم در کنار هم جای نمی گیرند. به دلیل ویارهای متعدد، ما به شما حق می دهیم این روزها هر گونه غذایی که دوست دارید را بخورید، اما ممکن است لازم باشد میزان قند مصرفی خود را محدود کنید و به قند موجود در میوه ها و سبزیجات اکتفا کنید که به هر حال، برای لثه های شما نیز عالی هستند. اگر شما باید انتخاب کنید، سعی کنید از هر نوع شیرینی دور بمانید، بخصوص هنگامی که قادر نخواهید بود که دندان های خود را خیلی زود پس از خوردن آنها بشویید. به یاد داشته باشید که میوه های خشک شده، گرچه یک میان وعده نسبتاً سالم هستند، اما روی دندان های شما مانند قند عمل می کنند- و از آنجا که آنها جویدنی هستند، می توانند به جاهایی بچسبند که شما ندیده اید. بنابراین مطمئن شوید که میان وعده شما حاوی مقدار زیادی از آجیل های غنی از پروتئین باشد و یا پس از آن یک تکه پنیر بجوید.
  • آدامس جویدن را امتحان کنید. پس از صرف غذا نمی توانید مسواک بزنید؟ جویدن یک تکه آدامس فاقد قند را امتحان کنید، مگر اینکه آلرژی داشته باشید، یک مشت آجیل یا یک تکه کوچک پنیر بردارید. همگی دارای خواص ضد باکتری هستند.
  • ویتامین های قبل از زایمان خود را دریافت کنید. ویتامین C برای سلامت لثه های شما عالی است. کلسیم دندان ها و استخوان های شما را قوی نگه می دارد. این ماده معمولاً در ویتامین های قبل از زایمان، و همچنین در غذاهایی یافت می شود که برای بارداری خوب هستند- مانند لبنیات و میوه ها.
  • به دندانپزشک خود مراجعه کنید. شما ممکن است وسوسه شوید که مراجعات منظم خود به دندانپزشک را نادیده بگیرید، اما سعی کنید آن را حتماً انجام دهید، حتی اگر از اینکه کسی در اطراف لثه های حساس شما کار می کند، مضطرب می شوید. یک چکاپ دندانپزشکی بهترین راه برای کنترل داشتن روی اتفاقاتی است که داخل دهان شما در حال رخ دادن هستند. اگر بارداری شما قابل توجه نیست، به یاد داشته باشید حتماً دندانپزشک خود را از آن مطلع سازید تا بتوانید از قرار گرفتن در معرض اشعه های X و هر کاری که نیاز به بی حسی دارد، اجتناب کنید. معمولاً بهترین زمان برای مراجعه به دندانپزشک در ابتدای سه ماهه دوم است.
خونریزی لثه  در بارداری

خونریزی لثه در بارداری

داروهای خانگی برای درمان خونریزی لثه ها

  • با استفاده روزانه از یک محلول شستشوی نمکی (1 قاشق چایخوری نمک که به 1 فنجان آب گرم اضافه شده)، التهاب لثه را در حداقل میزان خود نگه دارید. اگر قصد انجام بهترین کار را دارید- برای شنا در دریا بروید. بینی گرفته خود را به خاطر می آورید؟ آب دریا یک محلول شستسوی طبیعی نمک است که لثه های شما را تسکین می دهد و این گرفتگی بینی شما را نیز کاهش می دهد.
  • مسواک زدن با یک خمیر درست شده از جوش شیرین و آب ممکن است به زدودن پلاک های بیشتری کمک کند. پلاک کمتر به معنای التهاب کمتر است. اگر تهوع صبحگاهی را تجربه می کنید، جوش شیرین بعلاوه می تواند به خنثی کردن هر گونه اسیدهای مضر روی دندان های شما کمک کند.

عوارض احتمالی خونریزی لثه ها در دوران بارداری

خونریزی لثه ها در دوران بارداری معمولاً نسبتاً خفیف است. اما مهم است که به دندانپزشک خود مراجعه کنید، تا بتوانید از عوارض احتمالی مانند بیماری پریودنتال جلوگیری کنید. این نوعی عفونت لثه ها و استخوان های اطراف آن است. و آری، این می تواند منجر به سست شدن دندان ها و تحلیل استخوان شود.

اکثر مطالعات حاکی از این هستند که بیماری پریودنتال ممکن است خطر زایمان زودرس، وزن کم نوزاد هنگام تولد و پره اکلامپسی preeclampsia را افزایش دهد. با این حال، برخی مطالعات ارتباط آنها را نشان نمی دهند. در هر صورت، با مراقبت خوب از دندان های خود، چیزی را از دست نخواهید داد.

خونریزی لثه  در بارداری

خونریزی لثه در بارداری

آیا می توان از خونریزی لثه ها در دوران بارداری جلوگیری کرد؟

شاید. چکاپ و پاکسازی های منظم دندانپزشکی در دوران بارداری به اندازه قبل مهم است. اما تحقیقات نشان می دهند که برخی از زنان هنگام بارداری از مراجعه به دندانپزشک اجتناب می کنند. دلایل: آنها در حال حاضر با تهوع یا رفلاکس اسید مواجه هستند و اصلاً نمی توانند به این فکر کنند که کسی چیزی را داخل دهان آنها فرو ببرد یا آنها ترس غیر منطقی از اثرات فرایندهای دندانپزشکی روی جنین خود را دارند.

حالا هیچ وقت نیست که اسلاید سلامت دهان خود را بگذارم، هرچند. مراقبت فوق العاده خوب از هلی کوپتر و لثه خود را در دوران بارداری به این معنی است که هر دو قوی و سالم باقی خواهند ماند.

خونریزی لثه  در بارداری

خونریزی لثه در بارداری

افسانه یا واقعیت؟

ممکن است شنیده باشید که “با به دست آوردن یک کودک، یک دندان از دست می دهید”. با خونریزی لثه ها، باور این گفته وسوسه انگیز است. اما راحت باشید.

گرچه حفره های دندانی و بیماری لثه می توانند هنگام بارداری شایع تر شوند، دنبال کردن توصیه های فوق می توانند شما را قادر به نگه داشتن تک تک دندان های خود کند.

سخن پایانی

مانند بسیاری از این علائم بارداری، خونریزی لثه ها به پایان می رسد. شما فقط باید صبر کنید تا کودک خود را به دنیا بیاورید و همچنان دندان های مرواریدی ارزشمند خود را خواهید داشت.

خونریزی لثه ها خوشایند نیست، اما با داشتن اطلاعاتی که به دست آورده اید (و یک مسواک دارای فرچه های نرم)، به راحتیمی توانید به آن پایان دهید.

0/5 ( 0 نظر )
0/5 ( 0 نظر )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت
فارسی
مشاوره دندانپزشکی
نیاز به مشاوره دندانپزشکی دارید؟
سوال خود را با ما مطرح کنید (لطفا قبل از ارسال پیام، تصویر رادیوگرافی تهیه کنید)
در اولین زمان ممکن پاسخگوی شما خواهیم بود
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر