لکوپلاکیا چیست؟
22 مرداد ماه 1402
آیا می دانستید استرس برای سلامت دهان مضر است؟
5 شهریور ماه 1402

همه افراد، از جمله افرادی که بیشترین زمان را صرف مسواک زدن و نخ دندان کشیدن می کنند، دائماً پلاک های دندانی روی دندان ها و لثه های آنها تشکیل می شوند، حتی بلافاصله بعد از مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و استفاده از دهانشویه. در حقیقت، در حالی که این مقاله را می خوانید، در دهان شما و اطرافیانتان پلاک هایی (در سطح میکروسکوپی) در حال تشکیل شدن هستند.

پلاک های دندانی پاک نشده می توانند منجر به بروز انواع بیماری های ناخوشایند دهان و دندان شوند و حتی می توانند سلامت و تندرستی عمومی شما را تحت تأثیر قرار دهند. خوشبختانه با کمک قرص ها و محلول های آشکارساز پلاک، تشخیص پلاک داخل دهان ساده است و می تواند بسیار سرگرم کننده و رضایت بخش باشد. یاد بگیرید که چگونه از قرص های آشکارساز پلاک استفاده کنید و آنها چگونه می توانند در محافظت از لبخندتان به شما کمک کنند.

پلاک چیست؟

برای درک فرایند آشکار کردن پلاک، مهم است که درک کنیم پلاک چیست. دندانپزشکان پلاک را به عنوان یک بیوفیلم فوق العاده چسبناک شناسایی می کنند که پیوسته داخل دهان شما، روی دندان ها و لثه های شما در حال تشکیل شدن است. مشاهده پلاک دشوار است و اغلب تنها زمانی که مقدار قابل توجهی از آن روی دندان ها یا لثه ها انباشته می شود، به صورت رسوب “خزدار” احساس می شود.

اگر پلاک زدوده نشود می تواند منجر به ایجاد حفره های دندانی، خونریزی لثه، بوی بد دهان و بیماری لثه شود. زدودن پلاک های دندانی قبل از شروع سخت شدن و تشکیل جرم یا تارتار بسیار مهم است. جرم دندان تنها با استفاده از ابزارهای مخصوص دندانپزشکی توسط یک دندانپزشک متخصص قابل برداشته شدن است و اگر برداشته نشود، می تواند باعث التهاب لثه و پریودنتیت (بیماری لثه) شود.

قرص آشکار کننده پلاک دندان

قرص آشکار کننده پلاک دندان

قرص آشکار کننده پلاک چیست؟

قرص های آشکار کننده پلاک، قرص های جویدنی کوچکی هستند که حاوی رنگ های گیاهی بی ضرر هستند که به هر پلاک دندانی می چسبند. قرص های آشکار ساز پلاک با شناسایی مناطقی عمل می کنند که ممکن است طی تکمیل روتین بهداشت دهان نادیده گرفته شده باشند. قرص های آشکار ساز پلاک یک ابزار آموزشی عالی برای کشف نواحی دور از دسترس و بهبود مهارت های مسواک زدن و نخ دندان کشیدن طولانی مدت است.

قرص های آشکارساز پلاک در طعم های متنوع و خوشمزه موجود هستند و بسته به برند، قرص های دو رنگ می توانند هم پلاک های جدید (قرمز) و هم پلاک های قدیمی (بنفش یا آبی) را نشان دهند- برخی از قرص ها به سادگی تمام پلاک ها را یک رنگ، قرمز نشان می دهند.

به دنبال نقاط قرمز یا آبی در امتداد خط لثه، بین دندان ها یا روی سطوح جونده باشید. نواحی قرمز یا آبی به این معنا هستند که شما این نواحی را به خوبی مسواک نزده اید. حالا دوباره مسواک بزنید. برای از بین بردن پلاک لکه دار بین دندان ها از نخ دندان استفاده کنید. اگر لثه های شما خونریزی می کنند به این معنا است که باید هر روز با دقت مسواک بزنید تا پلاک ها را از بین ببرید.

قرص آشکار کننده پلاک دندان

قرص آشکار کننده پلاک دندان

قرص آشکار ساز پلاک چیست؟

محلول ها و ژل های آشکار ساز پلاک های دندان همچنان مانند قرص های آشکار کننده، پلاک ها را نشان می دهند، با این حال، به شکل ژل یا مایع در دسترس هستند که به جویدن قرص نیاز ندارند و استفاده از آنها را، مخصوصاً برای کودکان خردسال، آسان تر می کند. خمیر دندان های آشکار کننده پلاک، دو مرحله (آشکار کردن پلاک و مسواک زدن) را با ترکیب مواد تشکیل دهنده پلاک با خمیر دندان ترکیب می کنند تا به ساده تر کردن روند مسواک زدن (و سرگرم کننده تر کردن آن) کمک کنند. مجدداً، مانند قرص ها، محلول ها و خمیر دندان های آشکار کننده پلاک نیز در طعم های مختلف موجود هستند.

چرا آشکار شدن پلاک مهم است؟

این یک پرسش میلیون دلاری است! محصولات آشکار سازی پلاک می توانند به شما کمک کنند تا مشخص کنید آیا قسمت هایی از دهان شما وجود دارند که آنجا را به اندازه کافی خوب مسواک نمی زنید یا خیر. محصولات آشکار کننده پلاک گرچه معمولاً برای کودکان استفاده می شوند، اما می توانند برای همه گروه های سنی استفاده شوند و اغلب توسط بیمارانی استفاده می شوند که تحت درمان ارتودنسی با ابزارهایی مانند بریس ها قرار دارند. حتی اگر فکر می کنید که دندان های خود را به خوبی مسواک می زنید و نخ دندان می کشید، استفاده از یک محصول آشکار کننده پلاک، حداقل یک مرتبه در هفته، یک آزمایش ساده و سریع برای نشان دادن میزان تمیز کردن دندان هایتان است. حتی افرادی که به بهترین شکل مسواک می زنند نیز معمولاً هنگام استفاده از یک محصول آشکار کننده پلاک برای اولین بار، از نواحی که هنگام تمیز کردن از دست رفته اند، غافلگیر می شوند.

نحوه استفاده از محصولات آشکار کننده پلاک

استفاده از محصولات آشکارساز پلاک ساده است و به راحتی می توان آنها را به روتین مسواک زدن صبح یا عصر خود افزود. آنها را می توان قبل یا بعد از (یا هر دو) مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، برای شناسایی نواحی از دست رفته بعد از مسواک زدن یا مناطقی که باید قبل از مسواک زدن روی آنها تمرکز کرد استفاده شود.

قرص آشکار کننده پلاک دندان

قرص آشکار کننده پلاک دندان

نحوه استفاده از قرص های آشکار کننده پلاک

  • مسواک بزنید، نخ دندان بکشید و دهان را آبکشی کنید.
  • یک قرص را بجوید، آن را به مدت 30 ثانیه داخل دهان خود بچرخانید (از قورت دادن آن خودداری کنید).
  • آن را بیرون بریزید، تف کنید و دهان را با آب بشویید. (این رنگ لباس و سایر اشیاء را لکه دار می کند)
  • به دندان های خود در آینه نگاه کنید. قسمت های رنگی را با مسواک زدن و نخ دندان بردارید.

نحوه استفاده از محلول ها و ژل های آشکار کننده پلاک

  • مسواک بزنید، نخ دندان بکشید و دهان را آبکشی کنید.
  • 2 تا 3 قطره از ژل یا محلول را روی زبان بریزید، آن را به مدت 30 ثانیه داخل دهان بچرخانید (از قورت دادن خودداری کنید).
  • آن را بیرون بریزید، تف کنید و دهان را با آب بشویید.
  • به دندان های خود در آینه نگاه کنید. قسمت های رنگی را با مسواک زدن و نخ دندان بردارید.

نحوه استفاده از خمیر دندان آشکار کننده پلاک

  • دندان ها را با خمیر دندان آشکار کننده پلاک مسواک بزنید.
  • دهان را کاملاً با آب بشویید.
  • به دندان های خود در آینه نگاه کنید. قسمت های رنگی را با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن پاکسازی کنید. اینها را می توان با استفاده از یک نور آبی (که به همراه برخی از محصولات خمیر دندان آشکار کننده پلاک ارائه می شوند) بیشتر آشکار کرد.
0/5 ( 0 نظر )
0/5 ( 0 نظر )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت
فارسی
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر