کمک قرص های آشکار کننده پلاک دندان به سلامت دندان ها
28 مرداد ماه 1402
ایمپلنت های دندانی All- On- 6
13 شهریور ماه 1402

وقتی در زندگی پرمشغله خود کارهای زیادی برای انجام دادن داریم، ممکن است مدیریت استرس مان دشوار باشد! با این حال، دلایل متعددی وجود دارند که باعث می شوند که مدیریت استرس در اولویت قرار گیرد. استرس نه تنها بر جنبه های روانی تأثیر منفی می گذارد، بلکه می تواند تأثیر قابل توجه مستقیمی روی سلامت افراد- از جمله سلامت دهان و دندان ها- داشته باشد. شواهد زیادی وجود دارند که به ارتباط بین استرس و مشکلات دندانی، مانند پریودنتیت، دندان قروچه اشاره می کند. در این مقاله فقط به بیان چند دلیل می پردازیم که چرا باید سلامت خود را در اولویت قرار دهید و استرس خود را مدیریت کنید.

استرس خطر ابتلا به بیماری لثه را افزایش می دهد.

تیمی از دانشمندان 14 مطالعه منتشر شده بین سال های 1990 تا 2006 را در مورد ارتباط بین استرس و بیماری لثه در بزرگسالان مورد بررسی قرار دادند. نتایج حاکی از این بودند که مشکلات روانی مانند رنج، اضطراب، افسردگی، و تنهایی، اغلب باعث افزایش سطوح کورتیزول- هورمون استرس در بدن می شوند.

اثرات مضر استرس در تمایل بیمار به افزایش عادات بدی که به دندان ها آسیب می رسانند، مانند بی توجهی به بهداشت دهان، سوء استفاده از مواد محرک مانند نیکوتین (تنباکو)، الکل یا مواد مخدر برای تسکین روانی نیز منعکس می شود.

استرس می تواند سیستم ایمنی بدن- مکانیسم دفاعی طبیعی بدن در برابر بیماری و عفونت- را ضعیف کند. این مشکل اگر به موقع اصلاح نشود، بویژه می تواند در مورد سلامت دهان و دندان ها دردسرساز باشد. هنگامی که سیستم ایمنی بدن شما در اثر استرس فرسوده می شود، باکتری های مضر داخل دهان شما از فرصت استفاده می کنند و لثه های شما را تخریب می کنند. در نهایت، این امر باعث عفونت لثه می شود که تحت عنوان ژنژیویت شناخته می شود.

درمان ژنژیویت در مراحل اولیه آسان است. با این حال، اگر درمان نشده باقی بماند، می تواند پیشرفت کند و به بیماری لثه تبدیل شود- یک وضعیت بسیار جدی برای سلامت دهان. این بیماری می تواند منجر به از دست دادن دندان و همچنین از دست دادن استخوان فک شود. علائم بیماری پریودنتال شامل تورم لثه ها، خونریزی لثه ها، بوی بد دهان و لق شدن دندان ها می باشند. بنابراین، اگر اخیراً استرس داشته اید، حتماً با نخ دندان کشیدن و رعایت یک روتین بهداشتی منسجم دهانی از لثه های خود به شدت مراقبت کنید. اگر هنگام نخ دندان کشیدن لثه های شما خونریزی می کنند، حتماً بلافاصله به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

تأثیر استرس بر دهان و دندان

تأثیر استرس بر دهان و دندان

استرس می تواند منجر به دندان قروچه شود.

آیا تا به حال متوجه شده اید که وقتی استرس دارید، دندان های خود را روی یکدیگر فشار می دهید؟ در حالی که ممکن است متوجه آن نباشید، ممکن است یکی از افرادی باشید که در خواب نیز دندان قروچه می کنند. دندان قروچه، که همچنین تحت عنوان براکسیسم شناخته می شود، عموماً با استرس همراه است و اغلب اوقات در طول خواب شما رخ می دهد. دندان قروچه تحت استرس یک اختلال حرکتی در عضلات فک است که در آن بیمار اغلب به طور ناخودآگاه فک ها را روی هم فشار می دهد و به جلو و عقب ساییده می شود. این عمل اگر به طور منظم در مدت زمان طولانی انجام شود می تواند برای سلامت دهان و دندان های شما نسبتاً مشکل ساز شود- بویژه دندان ها و استخوان فک شما؛ معمولاً دندان های لب پر شده، پرکردگی های شکسته، دندان های فرسوده (میزان شدید می تواند به پالپ آسیب برساند، دندان ها به راحتی از دست می روند). افرادی که به صورت شبانه دندان قروچه می کنند ممکن است باعث فرسایش مینای دندان های خود شوند و آسیب زیادی به آنها وارد کنند. این عادت همچنین می تواند باعث بروز اختلال مفصل فکی- گیجگاهی TMJ شود، که مشخصه ویژه آن درد در فک و صورت است. در نهایت، اگر صبح ها با درد فک از خواب بیدار می شوید، ممکن است در اثر استرس، دندان های خود را روی هم فشار می دهید.

دو نوع اصلی دندان قروچه وجود دارد: دندان قروچه در روز و دندان قروچه در شب. در حالی که دندان قروچه در طول روز یک عمل انتخابی است، در شب، دندان قروچه ناخودآگاه اتفاق می افتد. دلایل متعددی برای دندان قروچه در خواب وجود دارند، از جمله سیگار کشیدن، نوشیدن الکل زیاد، استفاده از محرک ها و اضطراب و استرس طولانی مدت.

استرس می تواند باعث ایجاد زخم های دهانی شود.

آیا تا به حال دچار آفت یا زخم دهان شده اید؟ اینها می توانند بسیار دردناک باشند و صحبت کردن و جویدن را بسیار دشوار کنند. زخم های دهان اغلب در نتیجه ضعف سیستم ایمنی بوجود می آیند. به همین دلیل است که آنها اغلب در مواقعی که استرس دارید ظاهر می شوند. خوشبختانه، این زخم های دردناک اغلب پس از مدتی به صورت خود به خود از بین می روند. با این حال، اگر اغلب دچار این موارد می شوید، حتماً به آنچه بدنتان سعی می کند به شما بگوید توجه کنید! ممکن است به صورت روزانه استرس زیادی را تحمل می کنید.

تأثیر استرس بر دهان و دندان

تأثیر استرس بر دهان و دندان

افرادی که استرس مزمن دارند بیشتر مستعد پوسیدگی دندان هستند.

چند دلیل وجود دارند که چرا استرس و پوسیدگی دندان در کنار یکدیگر اتفاق می افتند. برای شروع باید بگوییم، افراد تمایل دارند در طول زمان هایی که استرس دارند، در مورد سلامتی خود انتخاب های ضعیفی داشته باشند. این شامل خوردن غذاهای ناسالم- بویژه غذاهای نشاسته ای و شیرین که اغلب منجر به پوسیدگی دندان می شوند- و توجه کمتر به روتین های بهداشتی خود است. هر دوی این عادات در دراز مدت می توانند شما را مستعد ابتلا به پوسیدگی دندان کنند. افرادی که برای استرس مزمن دارو مصرف می کنند نیز اغلب در معرض خطر خشکی دهان قرار دارند. این مشکل بهداشت دهان مانع تولید بزاق شما می شود، که یک خط دفاعی مهم در برابر باکتری هایی است که باعث پوسیدگی دندان می شوند. متأسفانه، همه این مشکلات در کنار یکدیگر می تواند به معنای ایجاد حفره های بیشتر در طول زمان باشند.

درمان به رویکردی جامع نیاز دارد.

بیماران می توانند راه های سالمی برای کاهش استرس پیدا کنند، مانند کاهش شدت کار، وقت گذاشتن برای شرکت در فعالیت های خارج از منزل مانند پیاده روی، ورزش کردن، ملاقات با دوستان. علاوه بر این، توجه به رژیم غذایی روزانه، حفظ عادت به خواب کافی، حفظ نگرش آرام قبل از همه مشکلات برای جلوگیری از تأثیر استرس روی دندان ها ضروری است.

برخی از درمانگران ورزش های آرام بخش مانند یوگا، پیلاتس، مدیتیشن را نیز پیشنهاد می کنند تا به بیمارانی که دندان قروچه می کنند کمک کنند تا آرامش یافته و استرس آنها را کاهش یابد.

علاوه بر این، برای محافظت از سلامت دهان، همه باید یک عادت مراقبت پیشگیرانه از دهان را ایجاد کنند. به عنوان مثال، حداقل دو مرتبه در روز مسواک بزنید، یک مرتبه در روز نخ دندان بکشید، از دهانشویه، زبان خراش برای تمیز کردن حفره دهان استفاده کنید. علاوه بر این، برای تشخیص مشکلات غیرمعمول در دندان های خود، باید حداقل دو مرتبه در سال به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا تارتار ایجاد شده را از بین ببرد و معاینه عمومی را انجام دهد.

0/5 ( 0 نظر )
0/5 ( 0 نظر )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت
فارسی
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر