لمینت دندان
11 اردیبهشت ماه 1400
آیا با وجود بیماری لثه می توان ایمپلنت کاشت؟
2 خرداد ماه 1400

فلوراید چیست؟

فلوراید ماده معدنی طبیعی است که در بسیاری غذاها و اکثر آب های آشامیدنی وجود دارد. مقدار فلوراید موجود در آب در مناطق مختلف متفاوت است.

فلوراید چه مزایایی دارد؟

فلوراید تا مزیان زیادی با استحکام بخشیدن به مینای دندان ها می تواند به سلامت دندان ها کمک کند و آنها را در برابر پوسیدگی مقاوم تر کند. علاوه بر این، مقدار اسیدی که باکتری های روی دندان ها تولید می کند را کاهش می دهد. کودکانی که در سن رشد فلوراید مصرف می کنند به نظر می رسد شیارهای روی دندان های آنها کم عمق تر هستند، بنابراین، پلاک های دندانی به راحتی می توانند زدوده شوند. پلاک یک لایه فیلم نازک چسبناک از باکتری ها است که پیوسته روی دندان های شما شکل می گیرد.

افزودن فلوراید به آب بیش از 60 سال مورد بررسی قرار گرفته است، و ثابت شده است فلورایده کردن آب معدنی پوسیدگی های دندانی را 40 تا 60 درصد کاهش دهد.

فلوراید و سلامت دندان

فلوراید و سلامت دندان

فلوراید در چه نوع آبی یافت می شود؟

فلوراید به طور طبیعی در بسیاری غذاها و منابع آب یافت می شود، علاوه بر این به آب آشامیدنی نیز افزوده می شود. نشان داده شده است که افزودن 7/0 تا 2/1 واحد فلوراید برای هر یک میلیون واحد آب بهترین تأثیر را خواهد داشت. همه آب ها حاوی مقداری فلوراید هستند. سازمان آب منطقه ای شما می تواند به شما بگوید چه مقدار فلوراید در آب شرب شما موجود است.

آیا فلوراید کافی در منبع آب ما وجود دارد؟

احتمالاً. با این حال، تنها مکان های معدودی هستند که مقدار کافی فلوراید طبیعی دارند که می تواند برای سلامت دندان ها کافی باشد. در مکان های دیگر، این ماده به آب افزوده می شود. در مکان های مختلف مقادیر متفاوتی فلوراید به آب افزوده می شود.

علاوه بر این، فلوراید در برخی غذاها و نوشیدنی ها، برای مثال ماهی و چای وجود دارد. برخی کشورها فلوراید را به جای منابع آب به نمک خوراکی خود می افزایند. یک فنجان چای می تواند حاوی 3/0 میلی گرم تا 5/0 میلی گرم فلوراید باشد. و اگر آن را با شیر بنوشید دندان های شما از کلسیم نیز بهره مند خواهند شد. حتی برای کاهش بیشتر خطر پوسیدگی دندان ها توصیه می شود چای را بدون قند بنوشید.

فلوراید و سلامت دندان

فلوراید و سلامت دندان

خمیر دندان های فلورایده چطور؟

اکنون اکثر خمیر دندان ها حاوی فلوراید هستند، و اکثر افراد فلوراید مورد نیاز خود را از این طریق تأمین می کنند. خمیر دندان های فلورایده در پیشگیری از پوسیدگی دندان ها بسیار مؤثر هستند مقدار فلوراید موجود در خمیر دندان ها معمولاً برای کاهش پوسیدگی دندان ها کافی است.

در مناطقی که به منابع آب شرب فلوراید افزوده می شود، خمیر دندان های فلورایده محافظت بیشتری بوجود می آورند. همه کودکان کمتر از 3 سال باید خمیر دندان های حاوی فلوراید حداقل ppm 1000 (بخش در هر میلیون) استفاده کنند. پس از سه سالگی، آنها باید خمیر دندان هایی استفاده کنند که حاوی ppm 1350 تا ppm 1500 فلوراید باشد.

والدین باید روی مسواک زدن کودکان خود نظارت داشته باشند، و تنها یک لایه نازک به اندازه نخود خمیر دندان فلورایده مصرف کنند تا زمانی که به سن 7 سالگی برسند.

کودکان باید دقت داشته باشند پس از مسواک زدن خمیر دندان داخل دهان خود را تف کنند و دهان خود را آب نکشند، تا فلوراید برای مدت زمان طولانی تری روی دندان ها باقی بماند.

فلوراید و سلامت دندان

فلوراید و سلامت دندان

آیا باید فلوراید اضافی مصرف کرد؟

کودکانی که در مناطقی زندگی می کنند که منابع آب آنها فلورایده نیستند، در مقایسه با کودکانی که در مناطقی زندگی می کنند که منابع آب آنها فلورایده است، پنج برابر بیشتر می توانند دچار پوسیدگی دندان ها شوند. تحقیقات حاکی از این هستند که افزودن فلوراید به آب آشامیدنی بهترین راه کاهش مشکلات دندانی است.

علاوه بر این، دندانپزشک شما می تواند فلوراید را روی دندان های شما اعمال کند. این کار می تواند از طریق وارنیش یا ژل ها انجام شود و غلظت آنها بیشتر از فلورایدی است که خودتان به همین شکل می توانید استفاده کنید، بنابراین دفعات زیادی نیاز به انجام آن ندارید. برخی افراد بزرگسال نیز می توانند از این گونه کاربردها بهره مند شوند. وارنیش فلوراید می تواند به کاهش پوسیدگی دندان ها مخصوصاً در افرادی که خشکی دهان دارند کمک کند.

احتمال پوسیدگی دندان در برخی افراد بیشتر است، و دندانپزشکان ممکن است استفاده از خمیر دندان های با غلظت بالاتر فلوراید را برای محافظت بیشتر توصیه کنند.

آیا فلوراید عارضه جانبی هم دارد؟

“فلوئوروزیس” در نتیجه مصرف زیاد فلوراید در طول دوره ای که دندان ها در حال رشد هستند بروز پیدا می کند. این اتفاق می تواند برای کودکان زیر 7 سال رخ دهد که مکمل های فلوراید مصرف می کنند و در مکان هایی زندگی می کنند که منابع آب شرب آنها فلورایده است. علاوه بر این، این اتفاق  می تواند با قورت دادن خمیر دندان برای کودکان رخ دهد.

فلوئوروزیس چیست؟

 فلوئوروزیس دندانی در خفیف ترین شکل خود به صورت خطوط نازک سفید مرواریدی بسیار ظریف روی سطح دندان ها ظاهر می شود. این شکل فلوئوروزیس خفیف تنها توسط دندانپزشک قابل تشخیص است. فلوئوروزیس شدید می تواند منجر به حفره و تغییر رنگ مینای دندان ها شود. خوشبختانه اشکال وخیم آن نادر هستند.

آیا فلوراید بی خطر است؟

گزارش های زیادی در سراسر دنیا در مورد فلوراید منتشر شده اند. پس از سالهای متمادی، نتیجه گیری های علمی از این قرار هستند که خمیر دندان های فلوراده و آبی که به درستی فلورایده شده است، نمک و شیر مزایای زیادی برای سلامت دندان ها دارند، به کاهش پوسیدگی های دندانی کمک می کنند، و هیچ عارضه جانبی مضری برای سلامت عمومی ندارند. هیچ یک از این مطالعات شواهدی پیدا نکرده اند مبنی بر اینکه فلوراید افزوده شده به آب عوارض جانبی مضری داشته باشد.

افرادی که موافق فلورایده کردن آب نیستند شواهد موثقی دارند مبنی بر اینکه افزودن فلوراید به آب مضر است. با این حال، تجزیه و تحلیل های عامی این ادعاها را تأیید نکرده اند.

در سراسر دنیا، بیش از 300 میلیون نفر به طور منظم از منابع آب فلورایده شده می نوشند. این منجر به بهبود میزان سلامت دندان ها شده است که به نوبه خود برای سلامت عمومی مفید است.

0/5 ( 0 نظر )
0/5 ( 0 نظر )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت
فارسی
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر