حقیقتی تکان دهنده در مورد مسری بودن پوسیدگی دندان ها
5 تیر ماه 1402
آنچه باید درباره دهانشویه ها بدانید!
18 تیر ماه 1402

بوتاکس زمانی برای کاهش علائم پیری مانند چین و چروک های آزار دهنده و خطوط اخم استفاده می شد، اما این روزها می توانید به دلایل درمانی نیز از درمان های بوتاکس استفاده کنید (مانند درمان TMJ و مشکلات تنش فک).

درمان بوتاکس برای اختلال مفصل فکی- گیجگاهی و تنش فک

تزریق بوتاکس به یک درمان جایگزین عالی برای بیمارانی تبدیل شده است که از بیماری های دردسرساز مانند TMD رنج می برند (که ممکن است علائمی مانند سر درد، فشردن یا ساییدن دندان ها روی یکدیگر و براکسیسم شبانه داشته باشد).

تصور می شود اختلال مفصل فکی- گیجگاهی (TMD) بیش از 10 میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار دهد. مفصل فکی- گیجگاهی (TMJ)، در دو سمت سر در نقطه ای واقع شده است که استخوان فک به جمجمه می رسد. مفصل فکی- گیجگاهی در هنگام صحبت کردن، غذا خوردن، بلعیدن و سایر فعالیت های روزمره استفاده می شود. اگر این مفصل جابجا شود یا به دلیل دندان قروچه بیش از حد کار کند، ممکن است فرد دچار سر درد تنشی شدید و همچنین درد شدید در فک، گوش درد و یا سر درد TMD، درد گردن و یا صورت، استئوآرتریت آرتریت روماتوئید شود. استرس شدید باعث سفت شدن ماهیچه های صورت می شود.

به غیر از جراحی، گزینه های درمانی برای اختلال TMJ می توانند شامل تمرینات TMJ، طب سوزنی، داروهایی مانند مسکن ها و ضد التهاب ها، فیزیوتراپی، آتل های دهانی و محافظ های دهان باشند.

با این حال، بسیاری از متخصصان پزشکی معتقدند راه حل دیگری وجود دارد که ارزش بررسی دارد. مطالعات علمی نشان داده اند که بیمارانی که تزریق بوتاکس انجام داده اند، بهبود قابل توجهی در سطح درد، عملکرد فک و میزان حساسیت به لمس داشته اند. بوتاکس با ناتوان کردن عضلات برای درگیر شدن در حرکت قدرتمند و اغلب ناخودآگاه فک که باعث سردرد و درد می شوند، تنش فک را تسکین می دهد.

بوتاکس چیست؟

بوتاکس یک نام تجاری است و اغلب به عنوان Botulinum Toxin شناخته می شود. “بوتاکس” اصطلاحی است که اغلب می شنوید زیرا اولین سم بوتولینوم تزریقی بود. این یک نوروتوکسین خالص و بسیار رقیق شده است که توسط باکتری کلستریدیوم بوتولینوم تولید می شود. از طریق مسدود کردن سیگنال عصبی به ماهیچه ها که باعث شل شدن آنها می شود، برای کاهش چین و چروک و خطوط ریز از نظر زیبایی استفاده می شود.

بوتاکس اولین بار در دهه 1970 توسط چشم پزشکان برای درمان بیماری های چشمی مانند چشمک زدن و بلفارواسپاسم (پلک زدن غیر ارادی یا اسپاسم پلک) مورد استفاده قرار گرفت. در استرالیا، بوتاکس برای درمان میگرن مزمن در سال 2011 تأیید شد، با این حال، محل های تزریق برای میگرن مزمن با محل های استفاده شده در زیبایی متفاوت هستند.

چه چیزی در درمان بوتاکس TMJ دخیل است؟

بوتاکس درون عضلات گیجگاهی، پیشانی و ماستر تزریق می شود که با یکدیگر می توانند باعث درد فک و سر درد شوند. بوتاکس با مسدود کردن سیگنال های عصبی که باعث حرکات غیر قابل کنترل ماهیچه ها می شوند، عمل می کند، و اساساً ماهیچه ها را شل می کند.

تزریق بوتاکس تنها 10 تا 15 دقیقه طول می کشد و بین دو تا شش ماه مؤثر باقی می ماند. تعداد دفعات درمان مورد نیاز به هر بیمار و شدت علائم بستگی خواهد داشت.

اکثر بیمارانی که بیشتر از یک سال به طور منظم تحت درمان با بوتاکس قرار می گیرند، متوجه می شوند که هر چه زمان می گذرد، آنها بین هر درمان می توانند فاصله بیشتری داشته باشند. نیاز به درمان با بوتاکس می تواند از 3 تا 4 مرتبه در سال در ابتدا، به درمان های نگهدارنده 1 تا 2 مرتبه در سال کاهش یابد.

درمان بوتاکس برای اختلال مفصل فکی

در طول تزریق بوتاکس چه اتفاقی می افتد؟

تزریق بوتاکس شامل یک فرایند غیر جراحی و سرپایی است. دندانپزشک شما می تواند این درمان را در مطب انجام دهد. تزریق از طریق یک سوزن کوچک در نواحی مورد نظر- معمولاً در عضلات پیشانی، شقیقه و فک- انجام می شود، گرچه ممکن است بسته به شدت درد، تزریق به نقاط دیگر نیز انجام شود. اما فقط نواحی مورد نظر تزریق شده با بوتاکس تسکین می یابند و تزریق نباید روی سایر نواحی بدن شما تأثیر بگذارد. هر جلسه درمان به طور کلی از 15 تا 30 دقیقه طول می کشد، گرچه طول درمان به تعداد تزریق هایی بستگی دارد که متخصص شما توصیه می کند. تنها چیزی که حس می شود، احساس سوزش اندک در محل تزریق است.

بعد از تزریق بوتاکس چه اتفاقی رخ می دهد؟

افرادی که برای اختلال TMD تحت درمان بوتاکس قرار گرفته اند، می توانند انتظار داشته باشند که به محض ترک مطب به فعالیت های معمول خود بازگردند. اکثر بیماران در طی یک یا دو روز پس از اولین تزریق، بهبود قابل توجهی را تجربه می کنند، گرچه بهبودی ممکن است تا یک هفته طول بکشد.

بوتاکس برای اختلال TMJ یک شل کننده موقت عضلانی است و یک راه حل دائمی نیست، بنابراین باید هر چند ماه یکبار، احتمالاً به صورت دائمی، برای درمان بیشتر آماده باشید. پزشک معالج شما در مورد تعداد تزریقاتی که ممکن است نیاز داشته باشید تصمیم خواهد گرفت.

پس از درمان، باید تقریباً بلافاصله، حساسیت عضلانی از بین برود، با این حال، ممکن است حالت تهوع و سر درد موقت و بی حسی، قرمزی یا کبودی خفیف در اطراف محل های تزریق را تجربه کنید. توصیه می شود با استفاده از کرم بی حس کننده یا کمپرس سرد، درد را کاهش دهید.

شما باید در حالت ایستاده بمانید و از فعالیت بدنی و مالیدن یا ماساژ دادن محل تزریق تا چند ساعت پس از درمان خودداری کنید تا از انتشار سم به سایر عضلات جلوگیری کنید.

خطرات و فواید درمان بوتاکس برای تنش فک

متخصص دندانپزشکی قبل از درمان بوتاکس، در مورد خطرات و عوارض جانبی صحبت خواهد کرد. مزایای درمان بوتاکس برای TMD بسیار زیاد هستند. برای افرادی که از درد و ناراحتی ناشی از مشکلات مفصل فکی- گیجگاهی رنج می برند، تزریق بوتاکس اغلب تسکین قابل توجهی را ارائه می دهد. در حالی که بوتاکس توانایی ماهیچه های صورت برای درگیر شدن در ساییدن مشکل دار دندان ها روی یکدیگر را کاهش می دهد، در توانایی انجام فعالیت های روزمره به طور معمول- مانند صحبت کردن، جویدن و بلعیدن- تداخلی ایجاد نمی کند. این امر باعث می شود که برای بسیاری از افراد، درمان بوتاکس برای تنش فک، گزینه ای مناسب و مؤثر باشد.

علاوه بر این، این درمان می تواند به حفظ سلامت دندان ها کمک کند، زیرا فشردن و ساییدن بیش از حد دندان ها روی یکدیگر می تواند منجر به فرسایش دندان ها و لثه های آسیب دیده شود که ممکن است به مرور زمان به درمان پرهزینه نیاز داشته باشد.

در حالی که درمان بوتاکس برای اختلالات مفصل فکی- گیجگاهی ایمن و بی خطر به نظر می رسد، برخی از داروها، مواد مسموم کننده و سایر مواد می توانند اثربخشی تزریق بوتاکس را به حداقل برسانند یا روی آن تأثیر منفی بگذارند. به همین دلیل، بیماران قبل از درمان باید صادقانه دندانپزشک خود را از هرگونه دارو یا مواد مصرفی خود مطلع سازند. گرچه عوارض نادر هستند، اما برخی بیماران، کبودی و خونریزی در محل تزریق یا فلج بیش از حد عضلات در نواحی تحت درمان را تجربه کرده اند.

هزینه درمان اختلال مفصل فکی- گیجگاهی با بوتاکس

هزینه درمان TMD با بوتاکس، بر اساس جایی که زندگی می کنید و تحت درمان قرار می گیرید، و همچنین شدت بیماری شما (و بنابراین، تعداد دفعات مورد نیاز تزریق بوتاکس) متفاوت خواهد بود. هزینه درمان بوتاکس معمولاً به ازای هر ویزیت انجام می شود.

برخی از شرکت های بیمه دندانپزشکی، درمان TMD با بوتاکس را می پذیرند، با این حال، همه بیماران باید سیاست های شرکت بیمه ای که خدمات بیمه آنها را ارائه می دهد را بررسی کنند. اگر بیمه نامه شما درمان های بوتاکس برای TMD و سایر کاربردهای درمانی را پوشش نمی دهد، ممکن است بتوانید به سایر گزینه های تأمین مالی دسترسی داشته باشید. با کارکنان مطب دندانپزشکی که قصد مراجعه به آنجا را دارید صحبت کنید تا در مورد گزینه هایی که ممکن است به آنها دسترسی داشته باشید مطالب بیشتری یاد بگیرید.