تفاوت بین پر کردن دندان و روکش دندان
29 خرداد ماه 1402
درمان بوتاکس برای اختلال مفصل فکی- گیجگاهی و تنش فک
10 تیر ماه 1402

آنفولانزا. آبله مرغان. سرخک. بسیاری از بیماری های مسری وجود دارند. اما آیا پوسیدگی های دندانی هم مسری هستند؟ در ابتدا ایده دیوانه کننده ای به نظر می رسد. اما، حقیقتی بیشتر از آنچه فکر می کنید در آن وجود دارد. جنبه مسری پوسیدگی های دندانی و کارهایی که می توانید برای پیشگیری از آنها انجام دهید را کشف کنید.

پوسیدگی چیست؟

به زبان ساده، پوسیدگی ها (که حفره یا کرم خوردگی دندان نیز نامیده می شوند) سوراخ هایی در دندان شما هستند. این سوراخ ها قسمت های روی مینای دندان، لایه بیرونی سخت دندان ها، هستند که به صورت دائمی آسیب دیده اند. بدتر از آن، این حفره ها دائما در حال گسترش هستند. بنابراین، یک پوسیدگی فقط می تواند بدتر شود.

سه نوع پوسیدگی وجود دارد: فرو رفتگی و شیار، سطح صاف و پوسیدگی ریشه. همه اینها بر اساس سطوح دندانی طبقه بندی می شوند که ممکن است تحت تأثیر قرار بگیرند.

پوسیدگی ها همچنان بسیار شایع هستند. بیشتر از 90 درصد از افراد در ایالات متحده پوسیدگی دندان داشته اند. به احتمال زیاد، شما افرادی را می شناسید که پوسیدگی دارند یا آن را داشته اند. و به همین دلیل مهم است که بفهمیم آیا واقعاً مسری هستند یا خیر.

پوسیدگی ها چگونه ایجاد می شوند؟

دلایل مختلفی برای ایجاد پوسیدگی های دندانی وجود دارند، از جمله سرایت. اما نحوه شکل گیری آنها هر بار به یک شکل اتفاق می افتد.

یک لایه چسبناک از باکتری به نام پلاک روی دندان های شما ایجاد می شود. این باکتری از قندها تغذیه می کند و اسید آزاد می کند. اسید تولید شده توسط باکتری باعث از بین رفتن پلاک مینای دندان می شود و نتیجه آن پوسیدگی دندان است. وقتی غذاهای شیرین یا اسیدی می خورید، این روند حتی سریع تر می شود.

اگر این پوسیدگی را حذف نکنید، پلاک به ماده سختی به نام تارتار تبدیل می شود. در آن مرحله، فقط دندانپزشک می تواند آن را تخلیه کند.

آیا پوسیدگی ها مسری هستند؟

به طور تکان دهنده ای، پوسیدگی ها مسری هستند. شما مانند سرماخوردگی نمی توانید “پوسیدگی بگیرید”. با این حال، زمانی که فردی که دارای پوسیدگی یا بهداشت ضعیف دندان است، باکتری ها را با شما به اشتراک می گذارد، می توانید پوسیدگی ها را بگیرید. از نظر فنی، این امر پوسیدگی ها را به یک بیماری مسری تبدیل می کند.

باکتری به نام استرپتوکوک موتانس مقصر واقعی پوسیدگی ها است. مانند هر بیماری واگیردار دیگری، این باکتری می توانند از فردی به فرد دیگر منتقل شوند.

و شایع ترین راه های گسترش پوسیدگی ها؟ به اشتراک گذاشتن ظروف غذا خوردن و بوسیدن.

آیا پوسیدگی دندان مسری است؟

آیا پوسیدگی دندان مسری است؟

چرا پوسیدگی ها خطرناک هستند؟

ممکن است فکر کنید که یک حفره کوچک در دندان شما جای نگرانی ندارد. اما، یک پوسیدگی می تواند به سرعت دردناک شود. حتی می تواند زندگی شما را تهدید کند.

از آنجا که پوسیدگی ها دائمی هستند و دائما در حال گسترش هستند، به مرور زمان خطراتی را به همراه دارند. هنگامی که پوسیدگی مینا و عاج دندان شما را می خورد، پوسیدگی دندان می تواند به اعصاب شما برسد. در این مرحله، پوسیدگی ها به طرز طاقت فرسایی دردناک هستند. و در حال حاضر از دست دادن دندان کمترین نگرانی شما است.

اگر هنوز برای پوسیدگی تحت درمان قرار نگیرید، ممکن است بدتر شود. پوسیدگی دندان می تواند به صورت و غدد لنفاوی شما سرایت کند. در نهایت، این پوسیدگی و عفونت می توانند باعث بروز بیماری قلبی و سکته شود. و اینها قطعاً شرایط تهدید کننده زندگی هستند.

پوسیدگی ها حتی برای کودکان مسری تر هستند!

محققان دریافته اند که 30 درصد از کودکان سه ماهه، 60 درصد از کودکان شش ماهه و 80 درصد از کودکان دو ساله به باکتری های ایجاد کننده پوسیدگی آلوده هستند. دلیل این امر این است که پوسیدگی های مسری توسط والدینشان به آنها منتقل شده است.

مهم نیست که والدین چقدر دوست داشتنی و دلسوز باشند، اگر باکتری های پوسیدگی زا داشته باشند، به راحتی می توانند فرزندان خود را آلوده کنند. اما، البته، افراد بزرگسال می توانند به همین راحتی این بیماری را به افراد بزرگسال دیگر منتقل کنند.

چگونه از پوسیدگی دندان ها پیشگیری کنیم؟

خوشبختانه، پیشگیری از پوسیدگی ها آسان است. در اینجا کارهایی که باید انجام دهید و باید از انجام آنها اجتناب کنید تا شانس ابتلا به پوسیدگی های مسری و ایجاد آنها را کاهش دهید را برای شما توضیح خواهیم داد.

جلوگیری از سرایت پوسیدگی

از آنجا که پوسیدگی ها مسری هستند، باید حواس تان باشد که باکتری ها را با چه کسانی به اشتراک می گذارید. اگر با کسی زندگی می کنید که پوسیدگی دارد یا بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت نمی کند، روی وسایلی که به اشتراک می گذارید نظارت داشته باشید.

از خوردن با ظروف مشترک گرفته، تا استفاده از بطری های آب مشترک و بوسیدن آن شخص خودداری کنید. حداقل تا زمانی که پوسیدگی های خود را درمان کند.

و اگر شما فردی هستید که پوسیدگی دندان دارد، مراقب افرادی باشید که با آنها در تماس هستید. به آنها در مورد وضعیت خود و ماهیت مسری بودن پوسیدگی ها هشدار دهید. و به آنها بیاموزید که چگونه اقداماتی را برای جلوگیری از پوسیدگی انجام دهند. در نهایت، اگر پوسیدگی دارید، از به اشتراک گذاشتن لیوان، مسواک یا بوسیدن فرد دیگری خودداری کنید.

مهمتر از همه، حتماً در اسرع وقت تحت درمان قرار بگیرید.

جلوگیری از ایجاد پوسیدگی

مهمترین کاری که می توانید برای جلوگیری از پوسیدگی دندان انجام دهید، رعایت بهداشت مناسب دهان و دندان است. به صورت منظم مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. در حالت ایده آل، شما باید دو مرتبه در روز دندان های خود را مسواک بزنید. تمیز کردن منظم زبان نیز در از بین بردن باکتری های ایجاد کننده پوسیدگی داخل دهان بسیار مؤثر است.

فلوراید یک ماده طبیعی است که مینای دندان شما را تقویت می کند. گرچه نمی تواند پوسیدگی را معکوس کند، اما می تواند دندان های شما را در برابر باکتری های ایجاد کننده آن تقویت کند. برای جلوگیری از پوسیدگی به راحتی، از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید.

یکی از بزرگترین خط های دفاعی طبیعی بدن شما در برابر پوسیدگی ها، بزاق شما است. بزاق باکتری ها را قبل از ایجاد پوسیدگی از بین می برد. مقدار زیادی آب بنوشید تا بدن شما هیدراته باقی بماند و تولید بزاق خود را افزایش دهید.

از آنجا که باکتری هایی که باعث سرایت پوسیدگی می شوند از قند تغذیه می کنند، اجتناب از غذاها و نوشیدنی های شیرین می تواند به کاهش خطر پوسیدگی دندان کمک کند. تمیز کردن منظم دندان ها و معاینه دهان نیز می تواند به حفظ بهداشت دندان شما کمک کند.

آیا پوسیدگی دندان مسری است؟

آیا پوسیدگی دندان مسری است؟

اگر پوسیدگی دندان دارید چه باید بکنید؟

ابتدا باید بدانید که چگونه تشخیص دهید که پوسیدگی دارید یا خیر. حساسیت دندان، درد و تغییر رنگ غیر معمول از نشانه های واضح پوسیدگی دندان هستند.

اگر متوجه شدید که پوسیدگی دارید، در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید. هر چه زودتر درمان آن را دریافت کنید، احتمال بروز عوارض کمتر خواهد بود. و حتی بهتر از آن، دیگر مسری نخواهد بود.

دندانپزشک شما نوع و شدت پوسیدگی شما را ارزیابی خواهد کرد و مؤثرترین درمان را برای آن توصیه خواهد کرد. درمان های شایع پوسیدگی عبارتند از پر کردن، روکش های دندان و درمان های ریشه.

حتی اگر وضعیت دندان شما فراتر از نجات دادن باشد، دندانپزشک می تواند جایگزینی را توصیه کند که زیبایی لبخند شما را حفظ کند.

در درمان پوسیدگی خود صرفه جویی کنید.

بهترین راه برای جلوگیری از تخریب دندان ها و سلامت دندان ها توسط پوسیدگی های مسری، مراجعه منظم به دندانپزشک است. با این حال، بسیاری از افراد به دلیل هزینه به دندانپزشکی مراجعه نمی کنند. حتی اگر پوسیدگی داشته باشیدد، از قیمت درمان نترسید. زیرا پیشرفت یک پوسیدگی می تواند پیشرفت کند و منجر به بروز مشکلاتی شود که هزینه درمان آنها خیلی بیشتر از هزینه درمان پوسیدگی ساده خواهد بود.

2/5 ( 1 نظر )
0/5 ( 0 نظر )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت
فارسی
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر