آبسه دندان
علل مرگ دندان یا عصب دندان
29 خرداد ماه 1398
تشخیص و درمان آبسه دندان

دندانپزشک چگونه آبسه دندان را تشخیص می دهد؟

دندانپزشک می تواند علائم و نشانه ها را مورد بررسی قرار دهد تا مشخص نماید آبسه دندان وجود دارد یا خیر. تشخیص آبسه دندان، روی هم رفته با روش های زیر انجام می شود: علائم و نشانه هایی که بیمار آنها را گزارش می دهد؛ معاینات و بررسی هایی که توسط دندانپزشک انجام می شوند؛ و شواهد موجود در تصاویر رادیوگرافی.

درمان های آبسه دندان

در دندان های دائم، درمانی که معمولاً برای آبسه دندان استفاده می شود با پاکسازی کامل و دقیق عفونت آغاز می شود. درمان به مقدار گسترش عفونت دندان بستگی دارد. روند درمان اغلب شامل استفاده از آنتی بیوتیک است. اگر عفونت به خارج از منطقه آبسه منتشر شده باشد، یا سیستم ایمنی بدن بیمار ضعیف باشد، دندانپزشک آنتی بیوتیک های خوراکی، مانند پنی سیلین برای بیمار تجویز خواهد کرد. به منظور پاکسازی عفونت موجود در داخل حفره پالپ، معمولاً دندان باز می شود. در صورت لزوم، داخل بافت لثه برشی ایجاد می شود تا از طریق آن چرک داخل زخم تخلیه شود و از فشار عفونت رو به افزایش کاسته شود. در انتها، پاکسازی منطقه با محلول نمکی انجام می شود.

تشخیص و درمان آبسه دندان

در برخی موقعیت ها، عفونت به سرعت منتشر می شود و نیاز به رسیدگی فوری دارد. در صورتی که به دندانپزشک دسترسی ندارید، و تب کرده اید، و یا روی صورت یا فک شما متورم شده است، توصیه می شود به اورژانس مراجعه کنید. مراجعه اورژانسی زمانی ضرورت پیدا می کند که تنفس و بلع با مشکل مواجه شوند.

وقتی عفونت پاکسازی می شود و دندان بهبود می یابد، درمان ریشه (عصب کشی) روی دندان صورت می گیرد. طی “درمان ریشه” تمام فضای داخلی دندان (حفره پالپ و کانال های آن) پاکسازی می شود و این فضا با مواد خنثی به نام گاتا پرکا سیل (مهر و موم) می شود. پاکسازی و سیل کردن فضای داخلی از دندان در برابر عفونت های مهاجم بیشتر محافظت می کند. در صورتی که حجم زیادی از ساختار دندان یا استخوانی که دندان را احاطه کرده است در نتیجه پوسیدگی دندان و عفونت از دست برود، دندان باید کشیده شود.

اگر دندان های شیری کودکان دچار آبسه شوند، کار زیادی برای نجات دندان نمی توان انجام داد. عفونت پیشرفت کرده است و هیچ راهی برای از بین بردن کامل عفونت وجود ندارد. درمان صحیح برای از بین بردن عفونت، کشیدن دندانی است که آبسه کرده است. برای پرهیز از عفونت مقاومی که می تواند خطر آسیب به دندان دائمی که زیر آن در حال رشد است را افزایش دهد، کشیدن کامل دندانی که آبسه کرده است از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بسته به میزان عفونت، ممکن است آنتی بیوتیک های خوراکی نیاز باشند.

در صورتی که آبسه دندان در نتیجه وجود یک شیء خارجی درون لثه ایجاد شده باشد، دندانپزشک آن را خارج خواهد کرد. در انتها، درمان با پاکسازی منطقه با استفاده از یک محلول نمکی خاتمه می یابد.

در طول بارداری، آبسه دندان نیاز به رسیدگی فوری دارد تا گسترش بیشتر عفونت به کمترین میزان ممکن برسد. هر گونه خطر عفونت در طول دوران باداری، می تواند نگران کننده باشد، زیرا عفونت در زنان باردار می تواند وخیم تر باشد یا به جنین آسیب وارد سازد.

درمان خانگی آبسه دندان

به طور کلی، راهکارهای خانگی که برای سلامت دهان کاربرد دارند، برای آبسه دندان توصیه نمی شوند. راهکارهای خانگی می توانند برای تسکین موقت علائم مورد استفاده قرار گیرند، این علائم عبارتند از: شستشوی دهان با آب ولرم و نمک یا جوش شیرین، فشار دادن یک چای کیسه ای مرطوب گرم روی منطقه آبسه دندان، استفاده از داروهای مسکن OTC از قبیل داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی. با این حال، اگر عفونت به درستی درمان نشود، عفونت باز هم پیشرفت می کند. علاوه بر این، پرهیز از درمان می تواند منجر به بروز مشکلات جدی تری شود. قرار گرفتن هر چه سریع تر، تحت مراقبت ها دندانپزشکی و نیز پیروی از توصیه های دندانپزشک، به شدت توصیه می شود.

مشاوره تخصصی برای درمان آبسه دندان

درمانی که برای نجات دندان لازم است، معمولاً مشخص می کند کدام متخصص باید آبسه دندان را درمان نماید. روی هم رفته، درمان آبسه دندان، خواه برای پاکسازی عفونت، برای انجام درمان ریشه، یا در صورت لزوم برای کشیدن دندان، می تواند توسط دندانپزشک عمومی انجام شود. به جای آن برای درمان آبسه و انجام درمان ریشه می توان با متخصص اندودنتست (متخصص درمان ریشه) مشورت نمود. متخصص دیگری که می تواند در این زمینه کمک کند، جراح دهان و دندان است، که می تواند آبسه را درمان نماید و اگر از دست رفتن دندان اجتناب ناپذیر باشد می تواند آن را بکشد. برای آبسه دندان در کودکان نیز، دندانپزشک اطفال می تواند مراقبت های درست برای درمان را ارائه دهد. جراح دهان و دندان، و نیز تیم جراحی اورژانسی و نیز متخصص گوش و حلق و بینی قادر به درمان موقعیت های وخیم تر خواهند بود، جایی که عفونت از آبسه دندان به خارج منطقه دهان منتشر می شود.

آیا آبسه دندان قابل کنترل است؟

کنترل آبسه دندان به میزان انتشار عفونت بستگی دارد. معمولاً وقتی عفونت روی دندان متمرکز است، کنترل به خوبی پیش می رود، اگر به محض مشاهده علائم و نشانه ها، درمان انجام شود. اگر عفونت حجم زیادی از استخوان فک اطراف دندان را تحت تأثیر قرار داده و موجب لق شدن دندان شده باشد، احتمال نجات دندان کاهش می یابد.