چه رژیم غذایی برای سلامت دهان مفید است؟
23 آبان ماه 1400
کاربرد پلاسمای غنی از پلاکت یا PRP در جراحی دهان و دندان
21 آذر ماه 1400

آیا کشیدن دندان فرم چهره را عوض خواهد کرد؟

هیچ کس نمی خواهد یکی از دندان های او کشیده شوند. اما در برخی موارد، در یک حادثه، مشکلات ساختاری، یا بروز عفونت های مکرر ممکن است باعث شوند کشیدن دندان ضروری شود. با این حال، اگر شما یا فرزندتان با احتمال کشیدن دندان مواجه هستید، ممکن است نگران آسیب های ناشی از کشیدن دندان در دراز مدت باشید. روی هم رفته، بسیاری از افراد در مورد این موضوع چیزهایی شنیده اند که کشیدن یک یا چند دندان می تواند باعث بروز تغییراتی در ساختار استخوانی صورت آنها شود. گرچه این یک احتمال متمایز است، اما کمی پیچیده تر از آن است.

پرسش های دیگری که افراد مطرح می کنند عبارتند از:

  • آیا پس از کشیدن دندان عقل فرم چهره تغییر شکل پیدا می کند؟
  • آیا پس از کشیدن دندان عقل لبخند تغییر می کند؟
  • آیا پس از کشیدن دندان چهره تغییر می کند؟
  • آیا پس از دندان عقل چهره به حالت عادی باز می گردد؟

چه اتفاقی می تواند برای ساختار صورت شما رخ دهد؟

وقتی شما هر روز به دندان های خود توجه می کنید، ممکن است همیشه به ریشه های دندان های خود فکر نکنید. ریشه های دندان های شما تا عمق ماگزیلا، فک بالای شما امتداد پیدا کرده اند. بعلاوه، ماگزیلا شامل بخش هایی از بینی و حفره های چشم نیز می شود.

وقتی شما یک دندان کشیده اید، همه ریشه های آن نیز کشیده می شوند. از آنجا که ریشه های دندان های شما بخش یکپارچه ای از ساختار صورت شما را تشکیل می دهند، با کشیدن دندان احتمال بروز تغییرات در شکل چهره شما وجود دارد. گرچه ممکن است این اتفاق الزاماً ساختار چهره شما را خراب نکند، اما ممکن است در شکل یا ساختار چهره شما تغییراتی اتفاق بیفتد. در ادامه ما به این خواهیم پرداخت که این اتفاقات چگونه رخ خواهند داد.

البته اگر شما متوجه شوید که نیاز به کشیدن دنادن دارید، ممکن است در مورد چگونگی پرهیز از تغییرات در شکل صورت نگرانی هایی داشته باشید. گام هایی وجود دارند که با برداشتن آنها می توانید از بروز تغییرات در چهره پیشگیری کنید- یا حداقل خطر آنها را کاهش دهید. ما در مورد این موضوع با جزئیات برای شما صحبت خواهیم کرد.

تاثیر کشیدن دندان بر ساختار صورت

تاثیر کشیدن دندان بر ساختار صورت

چرا تغییرات در چهره رخ می دهند؟

همانطور که پیش از این اشاره کردیم، دندان های شما با ساختار صورت شما بخش یکپارچه ای را تشکیل می دهند. وقتی یکی از دندان ها را می کشید، آن بخش از فک که دندان روی آن قرار دارد، تغییر شکل پیدا می کند و با تغییرات تطبیق پیدا می کند. این تغییر شکل به عنوان تحلیل برجستگی باقیمانده شناخته می شود و به تحلیل رفتن تدریجی استخوان و خط لثه در جایی اشاره دارد که در آنجا دندان کشیده شده ابتدا بوده است.

ممکن است این مسئله چندان مهمی به نظر نرسد، اما برای برخی بیمارانی که تحت درمان ارتودنسی قرار دارند، به یکی از این مشکلات تبدیل می شود. مهم است درک کنید که هر بیماری پس از کشیدن دندان تغییراتی در شکل چهره خود تجربه خواهد کرد، اما تقریباً غیر ممکن است بتوان فهمید که آیا شما یا فرزندتان از تغییرات چهره رنج خواهید برد تا زمانی که این تغییرات اتفاق بیفتند. افراد مختلف میزان متفاوتی از تحلیل تیغه باقی مانده دارند، اما برای افرادی که مقدار قابل توجهی از آن را تجربه مب کنند، تحلیل استخوان اطراف محلی که دندان وجود داشته است، در نهایت به تغییر شکل استخوان های صورت منتهی خواهد شد.

اگر دندان کشیده شده از فک بالا باشد، بخش هایی از صورت لاغرتر و فرو رفته به نظر می رسند، که منجر به بروز عدم تقارن خواهد شد. اگر دندان های فک پایین کشیده شوند نیز ممکن است به همین صورت منجر به عدم تقارن شود، بعلاوه احتمال تشدید آندربایت نیز وجود دارد.

ماشین زمان

تغییر در چهره به دلیل کشیدن دندان به طور کلی به مرور زمان پیشرفت خواهد کرد. این واقعیت که تغییرات چهره فوری نیستند به این معنا است که برخی بیماران ممکن است در یک احساس امنیت کاذب غرق شوند و بنابراین ممکن است زمانی که پس از چند ماه متوجه عدم تقارن صورت شوند، شگفت زده شوند.

با این حال، به طور کلی، سریع ترین تغییرات ظرف یک سال نخست پس از کشیدن دندان رخ می دهند. اگر هیچ مداخله بیشتری صورت نگیرد، تغییرات در استخوان های صورت ممکن است برای بقیه عمر به پیشرفت آهسته تر خود ادامه دهند.

گرچه ممکن است مانند رنگ کردن یک تصویر تیره و تار به نظر برسد، اما مهم است به خاطر داشته باشید که، گرچه کشیدن دندان ممکن است باعث ایجاد تغییراتی در چهره شود، اما تغییراتی که لیجاد می کنند معمولاً جزئی هستند. بعلاوه، چندین گزینه برای کاهش خطر تغییرات صورت وجود دارد. بسیاری از متخصصان ارتودنسی سعی می کنند در صورت امکان دندان آسیب دیده یا عفونی شما را با درمان حفظ کنند، اما اگر کشیدن دندان ضروری باشد، اقداماتی وجود دارند که می توانید برای حفظ لبخند و ساختار صورت خود انجام دهید.

تاثیر کشیدن دندان بر ساختار صورت

تاثیر کشیدن دندان بر ساختار صورت

آیا کشیدن دندان درد دارد؟

استفاده از بی حس کننده باعث خواهد شد این درمان بدون درد باشد. سپس، پس از آنکه لثه های شما بی حس شدند، دندانپزشک یا جراح دهان و دندان شما از ابزارهای خاصی برای لق کردن و از بین بردن پیوند بافت اطراف دندان شما استفاده خواهد کرد، و سپس دندان را خواهد کشید.

تاثیر کشیدن دندان بر ساختار صورت

تاثیر کشیدن دندان بر ساختار صورت

انتظار چه بهبودهایی را می توان داشت؟

  • کاهش حفره های دندانی

کشیدن دندان های عقل می تواند فضای بیشتری برای مسواک زدن اطراف دندان ها فراهم کند و می تواند به آنها کمک کند تعداد حفره های دندانی خود را در آینده محدودتر نماید.

  • بهبود بایت

کل بایت به شکل مثبتی تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. توانایی بهینه جویدن پس از کشیدن دندان عقل بوجود خواهد آمد.

  • بهبود استفاده از پروتزهای مصنوعی دندانی

بیماران مسن تری که قصد کشیدن دندان عقل را دارند متوجه می شوند که کشیدن دندان عقل به آنها این امکان را می دهد تا به راحتی دندان های مصنوعی خود را بگذارند و بردارند.

برای کاهش خطرات ناشی از تغییرات چهره چه کارهایی می توان انجام داد؟

وقتی شما یا فرزندتان یک دندان می کشید، ایده خوبی است که ابتدا با یک ارتودنتیست درباره گزینه های پس از کشیدن گفتگو کنید. در اینجا درباره برخی از آنها توضیح می دهیم:

  • پیوند استخوان
  • ایمپلنت های دندانی
  • بریج های دندانی

در بسیاری از موارد، پیوند استخوان پس از کشیدن دندان توصیه می شود. پیوند استخوان عبارت است از جایگذاری مواد استخوان (اغلب ) روی محل جراحی. این امر فک را تحریک می کند مواد استخوانی بیشتری تولید کند، و بنابراین، به کاهش خطر تحلیل استخوان کمک می کند. پیوند استخوان بویژه در صورتی مفید است که دندان های شما به دلیل عفونت های مزمن کشیده شده باشند. عفونت ها اغلب منجر به از دست رفتن استخوان در فک می شوند، و پیوند می تواند به بالا بردن سرعت جایگزینی آن استخوان کمک کند.

ایمپلنت های دندانی اغلب توصیه شده ترین راه برای جایگزینی دندان و کاهش شانس ابتلا به عدم تقارن صورت هستند. برای ایمپلنت، نه تنها شما پروتز مصنوعی دندان را دریافت می کنید، بلکه آنچه واقعاً جایگزینی برای ریشه دندان است. این گزینه ممکن است کمی پر هزینه به نظر برسد، اما عموماً یک عمر دوام خواهد داشت.

گزینه دیگر بریج های دندانی هستند. در این صورت، یک دندان مصنوعی مانند پلی بین دو دندان طبیعی عمل خواهد کرد که به روکش هایی متصل می شود که روی آنها قرار می گیرند. این گزینه کم هزینه تر از ایمپلنت های دندانی است، اما نقطه ضعفی که دارند این است که تقریباً هر 10 سال نیاز به تعویض خواهد داشت.

3.8/5 ( 5 نظر )
4.5/5 ( 4 نظر )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت
فارسی
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر