بهترین نکات برای انتخاب خمیر دندان
21 شهریور ماه 1400
اصول طراحی لبخند
12 مهر ماه 1400

درست از اوایل دوران کودکی، شما باید دندان های خود را مسواک بزنید، اما آیا تا به حال به این فکر کرده اید که کدام نوع مسواک برای شما مناسب تر است؟

سلامت دهان شما نیاز به مراقبت و تأکید زیادی دارد زیرا یک عامل تعیین کننده قابل توجه سلامت عمومی شما است. مشکلات دهان مانند بیماری لثه اگر نادیده گرفته شوند ممکن است در نهایت منجر به بروز شرایطی وخیم برای قلب و حتی افراد مبتلا به دیابت شوند.

نخستین گام برای رعایت خوب بهداشت دهان مسواک زدن منظم دندان ها است. ممکن است شما به اهمیت انتخاب مسواک مناسب فکر نکرده باشید، اما باید بدانید که مسواک نقشی حیاتی در این میان ایفا می کند.گام ساده دو مرتبه مسواک زدن دندان ها در طول روز می تواند دندان های شما از ابتلا به بیماری های مخرب احتمالی نجات دهد. بنابراین، باید مسواک خود را با دقت و پس از بررسی دقیق گزینه های مختلف انتخاب کنید. پیش از این، گزینه ها بسیار محدودی از مسواک ها در دسترس بود، اما اکنون انواع متخلف، ساخته شده از مواد متفاوت، و با عملکردهای متفاوت در بازار وجود دارند. ممکن است وقتی با این همه تنوع روبرو می شوید سردرگم شوید اما در اینجا ما به بیان مجموعه ای از مواردی می پردازیم که قبل از خرید مسواک باید به آنها توجه داشته باشید که به شما در انتخاب بهترین مسواک برای دندان ها کمک می کند.

نکاتی برای انتخاب مسواک مناسب

برخی مشخصه ها هستند که شما به طور کلی برای انتخاب مسواک باید مد نظر قرار دهید. این ویژگی ها کمک می کنند دندان های خود را بهتر تمیز کنید.

بهترین مسواک دندانی

بهترین مسواک دندانی

اندازه

اندازه باید به گونه باشد که مسواک بتواند به همه بخش های دهان و سطوح دندان ها برسد. گردن انعطاف پذیر و سر کوتاه برای پاکسازی مؤثر دندان ها کافی تلقی می شود. این اندازه باید به گونه ای باشد که کار کردن با آن در قسمت های مختلف دهان راحت باشد. مسواک شما باید دسته بلندی داشته باشد که به دندان های عقب یا مولر برسد. بعلاوه به شما کمک خواهد کرد راحت تر مسواک خود را در دست بگیرید و آن را حرکت دهید.

فرچه ها

فرچه های یکی دیگر از حیاتی ترین بخش ها حین انتخاب مسواک است. فرچه ها اساساً از نایلون ساخته شده اند، اما استحکام آنها متفاوت است. اگر برای خرید مسواک مراجعه می کنید، سه نوع اصلی وجود خواهد داشت: نرم، متوسط، و سخت. اکثر افراد مسواک های دارای فرچه های نرم را ترجیح می دهند زیرا آنها راحت و بی خطر هستند و موجب بروز هیچ گونه آسیبی به لثه ها، مینای دندان، و بافت های نرم نمی شوند. تا میزان زیادی این انتخاب به مقدار نیرویی بستگی دارد که شما حین مسواک زدن به مسواک وارد می کنید. اگر شما خیلی محکم مسواک می زنید، حتی نرم ترین فرچه ها نیز موجب ساییدگی لثه های شما می شوند. در حال حاضر مسواک ها پیشرفت زیادی کرده اند و سر گرد فرچه های آنها این آسیب را به حداقل می رساند.

بهترین مسواک دندانی

بهترین مسواک دندانی

نحوه عملکرد

مسواک ها با دو عملکرد دستی و برقی وجود دارند. هیچ شواهدی مبنی بر ارجحیت یکی بر دیگری وجود ندارد.هر دو نوع به یک اندازه در پاکسازی دندان های شما مؤثر هستند. مسواک های برقی می توانند گزینه های خوبی برای کودکان یا افراد بزرگسالی باشند که مشکلات عضلانی اسکلتی دارند و برای مسواک زدن نیاز به کمک دارند. هر یک را که انتخاب می کنید، باید به طور منظم به مسواک زدن خود ادامه دهید.

هزینه

مسواک های برقی بسیار پر هزینه تر از مسواک های دستی هستند. تنها دلیل برای آن ساختار پیچیده تولید آنها است و نشانگر بهتر بودن آنها نسبت به مسواک های دستی نیست. اما از سوی دیگر، مسواک های برقی یک سرمایه گذاری دراز مدت هستند. شما باید مسواک های دستی را با فواصل زمانی 4 تا 6 ماهه تعویض کنید، یا به محضی که فرچه ها شروع به ساییده شدن کنند، اما مسواک های برقی می توانند به راحتی سال ها دوام داشته باشند و تنها لازم است سری آنها را تعویض کنید.

ترجیح شما

بهترین مسواک برای شما مسواکی است که برای استفاده از آن احساس راحتی داشته باشید. برخی افراد ممکن است لرزش مسواک های برقی را دوست نداشته باشند، در حالی که برخی دیگر آن را جذاب می دانند. برخی مسواک های سفت را می پسندند زیرا پاکسازی را کامل تر و سریع تر انجام می دهند، در حالی که برخی دیگر فرچه های نرم را بیشتر می پسندند. افرادی که بریس ارتودنسی دارند اغلب مسواک های برقی را می پسندند زیرا پاکسازی کامل و دقیق با مسواک های دستی چالش برانگیز است. در نهایت، همه اینها انتخابی هستند.

اثربخشی

مطالعات متعددی انجام شده اند تا اثربخشی مسواک های مختلف دستی و برقی را بررسی کنند. تاکنون، هیچ دلیلی برای کارآمدتر بودن یکی نسبت به دیگری وجود نداشته است. هر دو نوع مسواک به یک اندازه خوب دندان ها را پاکسازی می کنند و اگر روند بهداشتی دهان به خوبی دنبال شود می توانند به یک اندازه در پیشگیری از بروز بیماری لثه مؤثر باشند. با این حال، حرکات رفت و برگشتی و چرخشی مسواک های برقی تا حدودی باعث می شود آنها نسبت به مسواک های دستی مزایای بیشتری داشته باشند.

بی خطر بودن

همه مسواک ها برای بررسی بی خطر و مؤثر بودن آنها تحت آزمایشات مختلف قرار گرفته اند. دندانپزشک شما استفاده از مسواک های دارای برچسب ایمنی را به شما توصیه خواهد کرد. ایمنی برای مسواک های برقی دوام فرچه است و سری آنها باید به گونه ای طراحی شده باشد که به لثه ها یا دیگر ساختارهای داخل دهان آسیب وارد نکند. بعلاوه، توانایی زدودن پلاک و تارتار قبل از تأیید آنها بررسی می شود. امنیت مسواک های برقی نیز عبارت است از بی خطر بودن آنها برای استفاده روی بافت های انسانی.

بهترین مسواک دندانی

بهترین مسواک دندانی

مسواک برای کودکان

آناتومی و فیزیولوژی دندان های کودکان با دندان های افراد بزرگسال متفاوت است. آنها نیازمندی های منحصربفردی دارند، و مسواک باید با دقت برای آنها انتخاب شود زیرا بافت نرم داخل دهان آنها ظریف تر و دندان های آنها موقتی هستند.

رنگ ها و انواع مختلفی مانند مسواک های دستی و برقی برای کودکان وجود دارد. برخی حتی موزیکال هستند تا کودک به استفاده از آنها ترغیب شود و به طور منظم از آن استفاده کند.

توصیه می شود هر مسواکی انتخاب می کنید دارای برچسب تأییدیه ایمنی باشد. کودکان بیشتر مسواک های برقی را ترجیح می دهند زیرا برای آنها جذابیت بیشتری دارند و تلاش کمتری برای مسواک زدن نیاز دارند. اندازه درست و مناسب انتخاب کنید که درست در دست بچه جای بگیرد و بتواند آن را به راحتی جابجا کند. سری کوچک به راحتی می تواند داخل دهان کودک شود و دسته بزرگ اجازه می دهد به راحتی آن را در دست بگیرد و حرکت دهد. علاوه بر این، کودک را در انتخاب مسواک خود سهیم کنید.

0/5 ( 0 نظر )
0/5 ( 0 نظر )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت
فارسی
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر