تأثیر سرطان ها و درمان های آنها روی دهان
23 بهمن ماه 1400
ایمپلنت یا ونیر: کدام راهکار برای من بهتر است؟
21 اسفند ماه 1400

در فرهنگ های متعدد خاورمیانه و اروپا، رویای داشتن دندان لق نشانه ای از اتفاقات بد در آینده تلقی می شود. خوشبختانه، خرافات تنها سنت های فرهنگی هستند که نسل به نسل منتقل می شوند و نه چیزی بیشتر. در غرب، اما به طور کلی تصور می شود که دیدن دندان لق در خواب به معنای اضطراب قریب الوقوع در مورد تغییراتی در زندگی است. با این حال، با حرکت از رویاها به دنیای واقعی، اصلاً بعید نیست که لق شدن دندان را تجربه کنید. برای افراد بزرگسال، لق شدن دندان می تواند ناراحت کننده باشد. بیایید نگاهی داشته باشیم به علل لق شدن دندان و اقداماتی که می توان برای سفت کردن آن انجام داد.

چرا دندان شما لق شده است؟

بهداشت و سلامت خوب دهان و دندان ها، ساده و مهم است. مردم همواره باید از آنچه در دهانشان می گذرد آگاه باشند. به صورت ایده آل، هر فردی باید اغلب چند ثانیه را صرف بررسی هر گونه مشکل در لثه ها و دندان های خود کند. علت این است که بررسی روزانه لثه های سالم می تواند احتمال لق شدن دندان ها را از بین ببرد.

در حال حاضر، دلایل مختلفی برای لق شدن دندان در افراد بزرگسال وجود دارد، و هر یک ممکن است به درمان متفاوتی نیاز داشته باشد. با این حال، تشخیص این موضوع به عهده متخصصان است، بنابراین می توان خود تشخیصی را کنار گذاشت:

بیماری لثه

یکی از شایع ترین مشکلات دندانی که با آن سر و کار داریم، پریودنتیت (بیماری لثه) است. این وضعیت عفونت و التهاب لثه ها است. بهداشت نامناسب دهان و دندان، و بی توجهی به سلامت دندان ها، عامل اصلی بروز بیماری لثه است.

این چیزی فراتر از یک شستشوی ساده است. وقتی دندان های خود را به درستی مسواک نمی زنیم، پلاک تشکیل می شود. باکتری های موجود در پلاک باعث سفت شدن آن و چسبیدن مداوم آن به دندان ها می شوند. این پلاک سخت شده (تارتار) لثه ها را مجبور می کند تا از دندان جدا شوند.

با کنار رفتن لثه ها از روی دندان ها، دیگر حمایت کافی برای محکم نگه داشتن دندان ها در جای خود وجود ندارد و به همین دلیل است که دندان لق می شود.

به غیر از تارتار و تحلیل رفتن لثه، ممکن است حساسیت، تورم یا قرمز شدن لثه ها را نیز تجربه کنید. اگر بیماری لثه ادامه یابد، حتی ممکن است متوجه شوید که دندان های شما به شکلی متفاوت روی هم قرار می گیرند. هرچه زودتر به دندانپزشک مراجعه کنید تا به این مشکل بپردازید، شانس نجات دندان های شما بیشتر خواهد بود.

آسیب

آسیب واضح ترین علت برای لق شدن دندان است. هر چیزی از یک آسیب ورزشی گرفته تا تصادف رانندگی می تواند به دندان ها و بافت های پیرامون آنها آسیب وارد کند. ما فشردن و ساییدن دندان ها روی یکدیگر (دندان قروچه) را نیز در این دسته قرار می دهیم زیرا آنها اشکالی از آسیب های طولانی مدت هستند.

تشخیص زود هنگام کلیدی است، و در چنین مواردی، خدمات اورژانس دندانپزشکی نیز ارائه می شوند. هرچه وضعیت زودتر ارزیابی شود، سریع تر می توان بهترین راه حل را پیدا کرد.

لق شدن دندان دائمی

لق شدن دندان دائمی

پوکی استخوان

پوکی استخوان عبارت است از تضعیف استخوان ها که در آن توده استخوانی جامد متخلخل می شود. این باعث می شود استخوان ها به سادگی، حتی با کوچکترین ضربه بشکنند. و گرچه ما این بیماری را به افراد مسن تر ربط می دهیم، اما پوکی استخوان می تواند طیف وسیعی از افراد را تحت تأثیر قرار دهد. با این حال، به طور کلی، به نظر می رسد زنان بالای 50 سال را بیشتر تحت تأثیر قرار می دهد.

به نظر می رسد این بیماری روی ستون فقرات، لگن و مچ دست تأثیر می گذارد، اما می تواند باعث زوال استخوان های فک نیز شود. خوشبختانه، بیمارانی که پوکی استخوان دارند برای درمان داروهای خاص دریافت می کنند. گرچه نادر است، اما برخی از این داروهای تجویز شده ممکن است خطر بیشتری بیماری لثه داشته باشند.

اگر از پوکی استخوان رنج می برید، اگر برای لق شدن دندان های خود به دندانپزشک مراجعه می کنید، دندانپزشک را از داروهای مصرفی خود آگاه سازید.

بارداری

یکی از شادترین اتفاقات زندگی شما، به طور همزمان می تواند باعث شود که لق شدن دندان ها را تجربه کنید. بالا رفتن سطح پروژسترون و استروژن در دوران بارداری می تواند بافت دهان شما را به اندازه ای تحت تاثیر قرار دهد که باعث لق شدن دندان ها شود. افزایش سطح این هورمون ها می تواند باعث ایجاد تغییراتی در استخوان ها و الیاف های پریودنتالی شود که دندان های شما را حمایت می کنند. این استخوان ها و بافت ها روی هم رفته پریودنشیوم نامیده می شوند و مسئول ایمن نگه داشتن دندان های شما در جای خود هستند.

خوشبختانه، این تغییرات در پریودنشیوم پس از زایمان خود به خود برطرف می شوند. اما در هر صورت، دندانپزشک باید بررسی های لازم را انجام دهد تا دلایل دیگری را که ممکن است باعث لق شدن دندان شده باشند را رد کند.

لق شدن دندان دائمی

لق شدن دندان دائمی

راهکارهای خانگی برای لق شدن دندان ها

اگر بیماری لثه باعث شود آسیب قابل توجهی به دندان ها وارد شود، باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

چند راهکار خانگی وجود دارند که افراد از آنها برای تقویت پیوند دندان ها با لثه ها استفاده می کنند. از جمله غرغره کردن آب نمک، که تا حدی در مقابله با لثه های عفونی موثر است. غرغره کردن آب نمک به سادگی عبارت است از مخلوط کردن یک قاشق غذاخوری نمک در حدود شش اونس آب گرم. سپس آب نمک را برای چند دقیقه در دهان خود بچرخانید، آن را تف کنید، و این کار را چند مرتبه تکرار کنید. اگر آسیب به ناحیه جزئی باشد، لثه ها می توانند محکم شوند تا دندان را محکم تر در جای خود نگه دارند.

در این مرحله، لازم است اشاره کنم که دهانشویه ها و سایر راهکارهای خانگی نمی توانند وضعیتی را که برای مدت طولانی وجود داشته است، احیاء کنند. اگر بیماری لثه باعث شده است آسیب قابل توجهی به دندان ها وارد شود، باید به دندانپزشک مراجعه کنید تا به تخریبی که در طولانی مدت رخ داده است رسیدگی نماید.

چگونه می توان لق شدن دندان ها را درمان کرد؟

مشورت با یک پزشک یا دندانپزشک بهترین راه برای درمان دندان لق است. بسته به علت زمینه ای، کارهایی وجود دارند که دندانپزشک می تواند برای درمان لق شدگی دندان ها انجام دهد. دندانپزشک پس از تشخیص، یکی از موارد زیر را انجام خواهد داد:

دارو یا دهانشویه ها

هدف آنها کمک به بهبود لثه های عفونی است، از راه مبارزه با باکتری هایی که به آنها آسیب رسانده اند.

جرمگیری و تسطیح سطح ریشه

جرمگیری و تسطیح سطح ریشه (روت پلنینگ) روشی برای پاکسازی عمقی است که با معکوس کردن بیماری لثه می تواند آن را درمان و حتی زمان را به عقب برگرداند.

پیوند بافت نرم

پیوند بافت نرم برای جلوگیری از آسیب بیشتر ناشی از بیماری لثه مفید است.

پیوند استخوان

پیوند استخوان با کمک به بازسازی استخوانی که در اثر بیماری لثه از دست رفته است، عمل می کند.

در صدر درمان هایی که برای بیماران انجام می شوند، تأکید زیادی روی اهمیت اقدامات پیشگیرانه برای سلامت دهان و دندان می شود. برای استفاده از این روش های فوق العاده، لازم نیست منتظر بمانید تا لق شدن دندان ها را تجربه کنید.

راهکارهای خانگی برای تقویت دندان لق

یک دسته راهکارهای خانگی وجود دارند که به شما کمک خواهند کرد دندان های لق شده خود را مجدداً محکم کنید و سلامت کلی دندان های خود را حفظ کنید.

حفظ بهداشت صحیح دهان نه تنها برای استحکام بخشیدن به دندان های لق، بلکه برای پرهیز از مشکلات دندانی حائز اهمیت است. در اینجا به بیان برخی از راهکارهای مفید برای حفظ بهداشت دهان می پپردازیم:

  • دندان های خود را دو مرتبه در روز مسواک بزنید.
  • برای جلوگیری از رشد باکتری ها در دهان، دهانشویه استفاده کنید.
  • بعد از صرف غذا نخ دندان بکشید.
  • برای مصرف نوشابه های گازدار نی استفاده کنید.

رژیم غذایی مغذی: یک رژیم غذایی غنی از کلسیم داشته باشید که روی هم رفته سلامت دهان را بهبود می بخشد. این رژیم به تدریج به تقویت دندان ها کمک خواهد کرد. این مواد غذایی شامل فراورده های لبنی، سبزیجات دارای برگ سبز، گوشت بدون چربی، ماهی، تخم مرغ و غیره می شوند.

پراکسید هیدروژن باکتری های داخل یا اطراف دندان های لق شده را از بین می برد. میکروب ها باعث ایجاد عفونت، حفره یا پلاک و در نتیجه جدا شدن دندان می شوند.

غرغره کردن آب نمک درست مانند پراکسید هیدروژن، یک ضد عفونی کننده مؤثر است. ابتدا به بیرون کشیدن باکتری های پنهان داخل دهان کمک می کند و به تدریج لثه ها در کنار دندان های لق محکم می شوند.

زردچوبه و فلفل سیاه ترکیبی از مواد طبیعی است که برای درمان دندان های لق شده مؤثر است. مقدار مساوی از هر دو را مصرف بردارید و به آرامی روی ناحیه ای که تحت تأثیر قرار گرفته است ماساژ دهید. پس از آن، دهان را با آب تمیز بشویید.

علاوه بر این، جلوگیری از آسیب به مینای دندان (بیرونی ترین لایه دندان) برای حفظ سلامت دندان ها ضروری است. و سالم بودن دندان ها روند لق شدن آنها را کند می کند و سلامت دندان ها را تقویت می کند. در اینجا چند نکته مفید برای جلوگیری از فرسایش مینای دندان ها ذکر می کنیم:

  • مصرف نوشیدنی های اسیدی مانند آب مرکبات، نوشابه های گازدار را کاهش دهید.
  • برای جلوگیری از خشکی دهان، مقادیر زیادی آب بنوشید.
  • پس از یک وعده غذایی شیر یا پنیر مصرف کنید.
  • آدامس بدون قند بجوید.
  • خمیر دندان فلورایده استفاده کنید.

اقدامات پیشگیرانه ای که می توانید انجام دهید

  • مسواک زدن دندان ها
  • ترک سیگار
  • انجام معاینات منظم دندانپزشکی
  • مصرف ویتامین D و کلسیم به اندازه کافی
  • استفاده از محافظ دندان هنگام ورزش کردن
  • اسپلینت دندان برای جلوگیری از دندان قروچه شبانه
  • در مورد دارویی که مصرف می کنید و ممکن است روی دندان های شما تأثیر بگذارند، به دندانپزشک خود اطلاع دهید.
لق شدن دندان دائمی

لق شدن دندان دائمی

آیا لق شدن دندان یک علت از دست رفته است؟

همه دندانپزشکان دوست دارند بتوانند دندان های همه بیماران خود را نجات دهند. با این حال، گاهی اوقات یک دندان لق در نهایت مجبور به بیرون آمدن خواهد شد. اگر علت زمینه ای لق شدن دندان کاملاً از بین رفته باشد، اقدامات ترمیمی مانند کاشت ایمپلنت های دندانی وجود دارند که با انجام آنها می توان از حفظ لبخند کامل بیمار اطمینان حاصل کرد. در هر صورت نیازی نیست وحشت کنید.

آیا دندان لق می تواند دوباره سفت شود؟

در برخی موارد می توان یک دندان لق را دوباره سفت کرد، اما باید به دنبال مشاوره تخصصی باشید. دندانپزشک شما پس از انجام معاینه دهان، درمان ها و راه حل هایی را پیشنهاد خواهد کرد.

آیا دندان های لق شده قابل برگشت هستند؟

دندان های لق شده اگر به موقع و با مراقبت مناسب درمان شوند، می توانند معکوس شوند و به درستی ثابت شوند.

چگونه می توان مانع افتادن یک دندان لق شد؟

اگر اقدامات خاصی برای جلوگیری از افتادن دندان لق انجام دهید، مانند محکم مسواک نزدن دندان هایی که تحت تأثیر قرار گرفته اند، پرهیز از لمس آن (با زبان یا انگشت) و موارد دیگر کمک کننده خواهند بود. سپس مراجعه به دندانپزشک برای انجام اقداماتی برای تثبیت دندان ها یا اسپلینت برای احیاء دندان لق شده کمک کننده خواهد بود.

چگونه می توان دندان لق را در منزل تثبیت کرد؟

تثبیت دندان های لق در منزل دشوار خواهد بود. بنابراین، در صورت تجربه لق شدن دندان ها، باید فوراً به دنبال مراقبت تخصصی باشید. با این حال، ابتدا به سراغ راهکارهای خانگی مانند غرغره کردن آب نمک یا ماساژ با زردچوبه و فلفل سیاه برای تقویت دندان های لق بروید.

لق شدن دندان دائمی

لق شدن دندان دائمی

دندانپزشکان چگونه دندان های لق را تثبیت می کنند؟

دندانپزشک از اسپلینت یا تثبیت کننده ای که روی سطح دندان ها قرار می گیرد برای چسباندن یا متصل کردن دندان لق به دندان های محکم مجاور استفاده می کند.

اگر دندان لق مدت زمان طولانی لق بماند چه اتفاقی می افتد؟

لق شدن دندان اگر برای مدت زمان طولانی بماند ممکن است باعث بروز ناراحتی شود یا حتی در نهایت به افتادن دندان ختم شود. اگر کودکان دندان های شیری داشته باشند، دندان های لق در نهایت خود به خود می افتند. با این حال، هنگامی که افراد بزرگسال دندان لق دارند، توصیه می شود برای درمان مناسب به دنبال چکاپ و درمان مناسب توسط دندانپزشک باشند.

آیا باید دندان های لق را بکشید؟

هرگز! کشیدن دندان های لق به هیچ وجه توصیه نمی شود. در عوض، اگر دندان لق شما موجب بروز ناراحتی شده است، به دندانپزشک خود مراجعه کنید، تا از طریق فرایند مناسب برای درمان دندان لق، شما را راهنمایی کند.

آیا خاکستری شدن دندان لق طبیعی است؟

به طور کلی، یک دندان لق تغییر رنگ پیدا نمی کند، مگر اینکه آسیبی به عروق خونی دندان یا سایر ساختارهای آن وارد شده باشد. در این صورت باید در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کرد تا از بروز عوارض بعدی جلوگیری کنید.

3/5 ( 2 نظر )
0/5 ( 0 نظر )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت
فارسی
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر