آیا لق شدن دندان های دائمی عادی است؟
7 اسفند ماه 1400
گره زبانی یا جوش خوردگی زبان به کف دهان
21 فروردین ماه 1401

آیا شما هم به دنبال بهبود ظاهر دندان های خود هستید؟ یک لبخند جذاب، درخشان و سالم یکی از اکسسوری هایی است که شما هر روز آن را می پوشید! هنگامی که در مورد لبخند خود احساس اعتماد به نفس داشته باشید، از اینکه می توانید آن را در عکس ها، موقعیت های اجتماعی، و هر زمان که می خواهید نشان دهید، تا تأثیر اولیه فوق العاده ای داشته باشید، لذت خواهید برد.

تلاش ما به عنوان بخشی از جامعه دندانپزشکان این است که انواع فرایندهای بهبود لبخند را ارائه دهیم. دو گزینه از محبوب ترین روش های ایمپلنت های دندانی و ونیرهای زیبایی هستند. هر کدام از آنها مزایای قابل توجهی دارد. با این حال، درمان ها به دلیل نحوه عملکرد آنها کاملاً منحصر به فرد هستند. درک مزایای ایمپلنت های دندانی در مقایسه با ونیرها می تواند به شما کمک کند تا گزینه بهتر را انتخاب کنید.

تفاوت های بین ایمپلنت ها و ونیرها

ایمپلنت های دندانی نوعی فرایند ترمیمی هستند. آنها برای جایگزینی دندان های از دست رفته با یک روش با حداقل میزان تهاجمی بودن ضروری هستند. ایمپلنت ها به گونه ای طراحی شده اند که دقیقاً شبیه به آناتومی طبیعی دندان ها باشند، که این امکان را برای آنها فراهم می آورد تا عملکرد و ظاهر لبخند شما را بازگردانند.

ونیرها نوعی درمان دندانپزشکی زیبایی هستند. ونیرهای زیبایی صرفاً وظیفه ایجاد یک روکش زیبا و ثابت برای دندان ها را ایفا می کنند تا به آنها ظاهری خوشایند از نظر زیبایی ببخشند.

یک درمان برای جایگزینی یک دندان (ایمپلنت) ، در حالی که دیگری برای بهبود یک دندان سالم (ونیرها) طراحی شده است. با این حال، هم ایمپلنت ها و ونیرها می توانند ظاهر لبخند شما را با پرداختن به مشکلات زیبایی در “ناحیه لبخند” شما کامل کنند.

ایمپلنت یا ونیر

ایمپلنت یا ونیر

هر فرایند چه مدت طول می کشد؟

با توجه به ماهیت ایمپلنت، فرآیند درمان با آن می تواند به چندین مراجعه در طول چند ماه نیاز داشته باشد. برای پیوند کامل ایمپلنت با استخوان زمان لازم است، تا به طور دائمی در جای خود جوش بخورد. پس از آنکه اسئواینتگریشنosseointegration  کامل اتفاق می افتد، ایمپلنت ها حتی قوی تر از دندان های طبیعی هستند. شما معمولاً می توانید برای یک طرح درمان حدوداً 3 تا 4 جلسه ای طی یک بازه زمان حدوداً شش ماهه برنامه ریزی کنید.

از سوی دیگر، درمان با ونیر دندانی نیازی به هیچ نوع فرایند جراحی ندارد. اولاً، دندان ها مقداری تراش داده می شوند تا فضای کافی برای چسباندن ونیر به آنها فراهم شود. در این مرحله، یک قالب گرفته می شود تا ونیرهای دائمی از روی آن ساخته شوند که ظرف مدت دو هفته آماده خواهند شد. دو تا سه مراجعه نیاز است و این درمان می تواند در کمتر از یک ماه تکمیل شود.

میانگین هزینه های ​​ایمپلنت ها و ونیرها

ما درک می کنیم که هزینه مراقبت های دندانی نقش قابل توجهی در گزینه های انتخابی شما برای ترمیم لبخند دارند. با این حال، هرگز نمی خواهیم قیمت درمان های دندانپزشکی سر راه کیفیت مراقبت هایی قرار بگیرند که شما سزاوار آن هستید. به همین دلیل است که ما تلاش می کنیم تا یک طرح مراقبت سفارشی بر اساس ترجیحات، بودجه، پوشش بیمه خدمات درمانی موجود، و بهترین درمان برای وضعیت منحصر به فرد شما ایجاد کنیم. طرح های مالی انعطاف پذیر نیز موجود هستند.

قیمت ونیرهای دندانی به میزان قابل توجهی تحت تأثیر تعداد ونیرهای مورد نیاز شما و نوع ونیری است که انتخاب می کنید. بسته به عرض لبخند شما و تعداد دندان هایی که قابل مشاهده هستند، ممکن است شما تنها به شش ونیر نیاز داشته باشید، در حالی که فرد دیگر بهتر است 8 تا 10 ونیر دریافت کند. ما در طول مشاوره اولیه در مورد این عامل با شما صحبت می کنیم تا قیمت ثابتی در مورد درمان توصیه شده به شما بدهیم.

هزینه های ایمپلنت های دندانی نیز متفاوت هستند و به تعداد دندان های از دست رفته بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر شما در حال جایگزین کردن چهار دندان در یک ردیف با ایمپلنت های دندانی هستید، مقرون به صرفه تر است که یک جفت ایمپلنت با یک بریج پرسلن استفاده کنید، بر عکس یک ایمپلنت تکی و روکش که در هر مکانی قرار می گیرند.

ایمپلنت یا ونیر

ایمپلنت یا ونیر

ایمپلنت ها برای ترمیم لبخند بهتر هستند یا ونیرها؟

دشوار است بگوییم که آیا ونیرها برای ترمیم لبخند بهتر هستند یا ایمپلنت های دندانی، زیرا هر یک نقش منحصر به فردی را بازی می کنند.

اگر دندان هایی دارید که به لحاظ ساختاری بدون مشکل به نظر می رسند- اما تحت تأثیر مشکلات زیبایی قرار دارند- پس کشیدن آنها و جایگزین کردن آنها با ایمپلنت غیر ضروری است. گزینه بهتر می تواند بهبود ظاهر بیرونی با چسباندن یک ونیر روی سطح جلویی دندان مورد نظر باشد. ونیرها بیشتر برای مدیریت مشکلات سطحی ماند مشکلات زیر مفید باشند:

  • شکاف های کوچک بین دندان ها
  • لکه یا تغییر رنگ های عمیق
  • همپوشانی یا فشردگی خفیف
  • ناهمواری یا لب پرشدگی مینای دندان

تا زمانی که آسیب ساختاری یا بیماری پریودنتال شدید وجود نداشته باشد، ونیرها برخی از بهترین نتایج زیبایی را برای افرادی که با این نوع مشکلات سطحی دندان ها مواجه هستند ارائه می دهند.

از سوی دیگر، ونیرها قادر به پر کردن جای دندان های از دست رفته نیستند. هنگامی که هیچ ساختار دندانی برای چسبیدن به آن وجود نداشته باشد، تنها چند گزینه برای شما باقی می ماند. ایمپلنت های دندانی شاید یکی از بهترین گزینه های احیاء لبخند برای دندان های از دست رفته باشد. آنها تنها جایگزین برای دندان ها هستند که دائمی است در حالی که برای دندان های مجاور خود تهاجمی نیست. طراحی و استحکام ساده آنها باعث می شود آنها قادر به احیاء تک دندان یا چند دندان باشند. غذا خوردن، صحبت کردن، و لبخند زدن با ایمپلنت های دندانی مانند دندان های طبیعی است.

عوامل دیگر که باید در نظر گرفته شوند

برای دندان های فرسوده، پوسیده یا شکسته: به طور معمول، هرگاه یک دندان از نظر فیزیکی آسیب دیده باشد، برای ترمیم آن ما به سراغ پر کردن یا روکش می رویم. اما در مواردی که نقص هنوز نسبتاً سطحی است (مانند لب پر شدگی خفیف یا فرسودگی) و دندان های شما به دندان روبروی خود برخورد نمی کنند، یک دست ونیر ممکن است نتایجی ارائه دهند که از نظر زیبایی خوشایند هستند. ما حتی می توانیم پهنا، بلندی، شکل و کانتور ونیرها را برای ظاهری که ویژگی های منحصر به فرد شما را برجسته کند، تنظیم کنیم. با این حال، اگر پوسیدگی دندان فعال در مناطقی که قرار است ونیر روی آنها قرار بگیرد یا روی دندان های مجاور آن وجود داشته باشد، ممکن است استفاده از ونیرها توصیه نشود.

صاف کردن دندان ها برای بستن شکاف بین دندان ها یا دندان های کج شده: تا زمانی که فاصله یا فشردگی خفیف باشد، ونیرهای دندانی ممکن است قارد باشند به خوبی ظاهر آنها را معکوس کنند. با این حال، درمان ناهمراستایی قابل توجه دندان ها با کمک درمان ارتودنسی بهتر است. اما اگر نمی خواهید از بریس ها استفاده کنید یا ترجیح می دهید نتایج را فقط ظرف چند هفته مشاهده کنید، پس ونیرهای دندانی درمان دندانپزشکی مطلوب هستند. برخی افراد حتی ونیرهای دندانی را به دلیل توانایی آنها در خلق فوری لبخندی با ظاهری یکدست، تحت عنوان “بریس های فوری” می نامند.

برای دندان های از دست رفته: ایمپلنت های دندانی استاندارد طلایی جایگزینی مدرن دندان ها هستند. از آنجا که ونیرها قادر به جایگزینی دندان های از دست رفته نیستند، معمولاً ایمپلنت ها نسبت به بریج های سنتی یا پروتزهای پارسیل متحرک ترجیح داده می شوند. گاهی اوقات، به جا گذاشتن یک فضای خالی داخل بایت، می تواند منجر به جابجا شدن دندان ها، فرسایش غیر عادی و خطر بالاتر پوسیدگی دندان و بیماری لثه شود. ایمپلنت های دندانی هم عملکرد و هم زیبایی را احیاء می کنند.

برای دندان های سفید تر: آیا شما هم قبلاً فرایند سفید کردن شدید دندان ها را انجام داده اید؟ سفید کردن حرفه ای دندان ها می تواند به طور موثری تغییر رنگ طبیعی و لکه های عمیق را درمان کند. اما اگر شما نقص مینای دندان یا تغییر رنگ داخلی دندان داشته باشید که به محصولات سفید کننده پاسخ نمی دهد، ونیرهای دندانی می تواند بلافاصله دندان های سفیدتری به شما بدهند. در حقیقت، شما می توانید در کنار تیم دندانپزشکی خود کار کنید تا رنگ دقیق و سایه سفید را انتخاب کنید. گرچه شما رنگی می خواهید که ویژگی های صورت شما را تعریف کند، بدون هیچ کار اضافی یا سفید کردن می توانید درخشش لبخند خود را افزایش دهید. ونیرها همه چیزهای زیر خود را پوشش می دهند.

ایمپلنت یا ونیر

ایمپلنت یا ونیر

آیا خطر حفره دندان وجود دارد؟

ایمپلنت های دندانی هیچ کاری به ساختار طبیعی دندان ها ندارند. به همین دلیل، آنها هیچ ربطی به پوسیدگی دندان ندارند. با این حال، آنها هنوز هم می توانند پلاک و تارتار جمع کنند و لک شوند. این تجمعات باکتریایی باید به طور منظم تمیز شوند تا از سلامت لثه ها و بافت های استخوانی اطراف اطمینان حاصل شود. اگر بهداشت منظم دهان و دندان کافی نباشد، بیماری پریودنتال می تواند گسترش یابد، و منجر به شکست ایمپلنت دندان جدید شما شود.

مواد پرسلن یا کامپوزیتی در ونیر دندان نیز در برابر پوسیدگی مقاوم است، اما دندان پشت آن اینطور نیست. اگر به هر دلیلی یک حفره در دندان زیر ونیر ایجاد شود، می تواند زیر ونیر گسترش یابد و منجر به شکست ترمیم شود.

برای کسب بهترین نتایج و حصول اطمینان از طولانی ترین نتیجه برای ایمپلنت یا ونیر جدید، باید با آن مانند یک دندان طبیعی برخورد کنید. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن روزانه ضروری است. برای چکاپ و پاکسازی منظم برنامه ریزی کنید تا ترمیم های شما مورد ارزیابی قرار بگیرند تا بتوانیم مشکلات احتمالی را در حالی که آنها کوچکتر و اصلاح آنها راحت تر است از بین ببریم.

هر کدام چقدر دوام دارد؟

ونیرهای دندانی پرسلن معمولاً حدود یک دهه یا بیشتر دوام دارند. اگر شما مستعد دندان قروچه هستید، بهتر است با محافظ دندان شبانه بخوابید تا از بروز هر گونه لب پر شدگی پرسلن خود جلوگیری کنید. به مرور زمان، اکثر ونیرها باید با یک دست ونیر جدید تعویض شوند. هر چه بهتر از آنها مراقبت کنید، بهتر است. ونیرهای فوری تر مانند آنهایی که از کامپوزیت ساخته می شوند، معمولاً به اندازه ونیرهای پرسلن با دوام نیستند، اما در صورت نیاز، راحت تر تعویض می شوند.

ایمپلنت های دندانی مدرن تا زمانی که به درستی از آنها مراقبت شود، این توانایی را دارند که عمر طولانی تری، برای چندین دهه داشته باشند. ایمپلنتی که به طور کامل جوش خورده باشد، اساساً به بخشی دائمی از آناتومی دهان شما تبدیل می شود. با این حال، ترمیمی که در بالای ایمپلنت دندانی شما قرار دارد (معمولا روکش یا بریج پرسلن) پس از چند سال، اگر دچار فرسایش شود، ممکن است نیاز به تعویض داشته باشد.

کدام یک گزینه بهتری برای من است؟

افرادی گزینه های ایده آل برای ونیرهای دندانی هستند که دندان ها و لثه های نسبتاً سالمی داشته باشند، اما می خواهند ظاهر لبخند خود را بهبود دهند. برای ایمپلنت های دندانی، کسی که دندان (یا دندان های) از دست رفته داشته باشد، و هنوز هم در آن منطقه استخوان کافی برای حمایت از ایمپلنت داشته باشد.

در هر دو مورد، یک معاینه کامل و دقیق برای رد هر گونه عوارض لازم است. به عنوان بخشی از مشاوره شما، ما در مورد بهترین گزینه های درمان برای اهداف دندانپزشکی شما صحبت خواهیم کرد. البته همه افراد گزینه های مناسبی برای ونیرها یا ایمپلنت های دندانی نیستند، بنابراین ضرورت دارد که به دندانپزشک با تجربه ای که مورد اعتماد شماست مراجعه کنید.

گزینه های ممکن را کشف کنید.

دندان های لک شده، از دست رفته یا شکسته دارید؟ یک لبخند جدید فقط به اندازه یک کلیک با شما فاصله دارد. تصمیم گیری بین ونیرها و ایمپلنت های دندانی با دندانپزشک قابل اعتماد در کنار شما ساده است. همین امروز برای مشاوره وقت بگیرید. دندانپزشک شما خوشحال خواهد شد که به هر سؤالی که ممکن است داشته باشید پاسخ دهد!

0/5 ( 0 نظر )
0/5 ( 0 نظر )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت
فارسی
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر