آیا می توان آسیب به عصب دندان را التیام بخشید؟
10 اردیبهشت ماه 1403
دندان از دست رفته چه مدت می تواند در جای خود دوام بیاورد؟
7 خرداد ماه 1403

بر خلاف تصور رایج، حفره می تواند در زیر روکش دندان نیز ایجاد شود. پوسیدگی دندان می تواند در حاشیه روکش یا حتی زیر سطح آن ایجاد شود. اما از آنجا که روکش ها قسمت زیادی از سطح دندان را می پوشانند، تشخیص این حفره ها بدون بررسی دقیق ممکن است دشوار باشد.

با این حال، اگر دندانپزشک شما تأیید کند که همان دندانی که روی آن روکش دارید، حفره دارد، مهم است که در اسرع وقت درمان شوید.شما می توانید با رعایت همان نکات بهداشتی دهان و دندان که از پوسیدگی دندان جلوگیری می کنند، از بروز این حفره ها جلوگیری کنید.

روکش دندان چیست؟

روکش دندان کلاهکی به شکل دندان است که دندانپزشک آن را به عنوان محافظ روی دندان شما قرار می دهد. اگر دندانی دارید که در اثر جراحت یا پوسیدگی به شدت آسیب دیده است، دندانپزشک شما ممکن است روکش را توصیه کند. روکش ساختار دندان آسیب دیده را با یک سطح مصنوعی محکم جایگزین می کند که به جلوگیری از شکستن دندان هنگام استفاده از آن برای جویدن یا گاز زدن کمک می کند.

روکش ها از مواد مختلفی ساخته می شوند، از جمله:

  • پرسلن
  • فلزاتی مانند طلا، پالادیوم و فولاد ضد زنگ
  • پرسلن ذوب شده روی فلز
  • کامپوزیت رزین

دندانپزشکان برای اطمینان از اینکه دندان برای دریافت روکش آماده است، به طور معمول یک فرایند درمان ریشه را انجام می دهند، اما درمان ریشه همیشه لازم نیست. اگر قبل از قرار دادن روکش روی دندان، یکی درمان ریشه انجام دهید، عصب داخل دندان تخلیه خواهد شد و دیگر وجود نخواهد داشت و هیچ دردی را منتقل نخواهدکرد. در غیر این صورت، همچنان می توانید دندان را مثل قبل حس کنید.

روکش دندان چیست؟

روکش دندان چیست؟

چگونه حفره ها در دندان با روکش ایجاد می شوند؟

دو نوع حفره می توانند در دندان روکش دار رخ دهند: پوسیدگی حاشیه ای و پوسیدگی باقی مانده.پوسیدگی حاشیه ای شایع ترین نوع است. روکش ها سطح جونده و کناره های دندان را پوشش می دهند، اما هنوز حاشیه هایی در اطراف لبه های خود دارند. تمیز نگه داشتن حاشیه ها اغلب دشوار است و حتی می تواند باکتری ها را به فضای زیر روکش نشت دهد و آنها را در برابر پوسیدگی آسیب پذیر کند.

حفره های ناشی از پوسیدگی باقی مانده اصلاً حفره های جدیدی نیستند: آنها در واقع نسخه های بزرگ تری از حفره هستند که در وهله اول باعث شده اند دندان به روکش نیاز داشته باشد. این زمانی اتفاق می افتد که دندانپزشک هنگام پاکسازی دندان در طول فرآیند آماده سازی درمان ریشه یا روکش گذاری، مقداری پوسیدگی را از دست بدهد.

آیا دندانپزشک من کار اشتباهی انجام داده است؟

در بیشتر موارد، حفره هایی که زیر روکش ها ایجاد می شوند هیچ ارتباطی با کاری که دندانپزشک شما انجام داده است ندارد. با این حال، چند استثناء وجود دارند.

دندانی با روکشی که به درستی روی آن قرار نگرفته باشد، در امتداد حاشیه ها نشت پیدا می کند و باعث پوسیدگی حاشیه ای می شود. برای اطمینان از اینکه مهر و موم در امتداد لبه روکش دندان به اندازه کافی محکم است تا پلاک را از بین ببرد، مهارت لازم است. با این حال، به سختی می توان با اطمینان گفت که آیا یک مورد از پوسیدگی حاشیه ای به دلیل خطای دندانپزشک رخ داده است یا به این دلیل که بهداشت دهان و دندان بیمار ایده آل نبوده است.

علت پوسیدگی باقی مانده بسیار واضح تر است: خطای دندانپزشک. این نوع حفره همیشه به این دلیل اتفاق می افتد که دندانپزشک شما مقداری از پوسیدگی که هنگام قرار دادن روکش وجود داشته است را از دست داده است. تا زمانی که باکتری های زیر روکش چیزی برای تغذیه داشته باشند، تکثیر می شوند و دندان شما را می خورند. از آنجا که روکش آسیب را کامل پنهان می کند، حفره هایی که به این طریق ایجاد می شوند معمولاً قبل از اینکه مورد توجه قرار بگیرند بزرگ می شوند.

هر یک از انواع پوسیدگی در نتیجه دندانپزشکی ضعیف در زیر روکش در صورت ایجاد، معمولاً سریع اتفاق می افتند. به همین دلیل است که برخی از دندانپزشکان، در صورت ایجاد پوسیدگی در زیر روکش در مدت زمان معین، روکش یا سایر ترمیم ها را به صورت رایگان دوباره انجام می دهند.

علائم و نشانه های پوسیدگی زیر روکش دندان

تشخیص حفره در زیر روکش ممکن است دشوار باشد، اما چند نشانه وجود دارند که نشان می دهند ممکن است مشکلی وجود داشته باشد. از جمله:

  • درد یا حساسیت در دندان روکش دار، بویژه در پاسخ به دماهای سرد یا گرم یا غذاها و نوشیدنی های شیرین
  • تغییر رنگ سطوح دندان در اطراف لبه روکش
  • بوی بد در اطراف دندان روکش دار
  • خونریزی لثه در ناحیه اطراف دندان روکش دار

علاوه بر این علائم، شما همچنین باید مراقب علائمی باشید که نشان می دهد روکش شما شروع به از بین رفتن کرده است. در این مورد، ممکن است متوجه شوید:

  • سوراخ های کوچکی که در بالای روکش شما، بویژه روی نوک آن، پوشیده می شوند
  • شلی غیر معمول در روکش که ممکن است به صورت یک جابجایی جزئی هنگام جویدن یا گاز زدن احساس کنید.
علائم و نشانه های پوسیدگی زیر روکش دندان

علائم و نشانه های پوسیدگی زیر روکش دندان

در زمان پوسیدگی زیر روکش دندان چه باید کرد؟

اگر فکر می کنید ممکن است زیر روکش حفره ای داشته باشید، مراحل زیر را باید انجام دهید:

  • به دندانپزشک خود مراجعه کنید. ممکن است به وجود حفره در زیر روکش شک کنید، اما خودتان نمی توانید آن را تشخیص دهید. شما باید به یک متخصص مراجعه کنید.
  • یک معاینه چشمی داشته باشید. دندانپزشک شما با معاینه دندان مورد نظر شروع می کند. آنها در این معاینه چشمی ممکن است فقط بتوانند شواهدی از حفره را ببینند.
  • عکس رادیوگرافی با اشعه ایکس بگیرید. حتی اگر دندانپزشک در نتیجه معاینه، به وجود آن مشکوک باشند، دندانپزشک برای تأیید وجود حفره عکس رادیوگرافی با اشعه ایکس عکس می گیرد. آنها می توانند به وضوح آن را در این تصاویر به شما نشان دهند.
  • در مورد گزینه های درمانی بحث کنید. دندانپزشک شما درمانی را توصیه می کند که با توجه به محل و شدت حفره، منطقی ترین باشد. در برخی موارد، آنها ممکن است بتوانند حفره را بدون برداشتن روکش پر کنند، اما در برخی دیگر، برای پاکسازی و پر کردن درست حفره باید روکش را جدا کنند. بخشی از این بحث شامل جزئیات هزینه و همچنین پوشش بیمه می شود.

درمان

هنگامی که یک دندان روکش دار دچار حفره می شود، در اینجا سه ​​راه حل ممکن وجود دارند: پر کردن، روکش جدید یا کشیدن.

پر كردن

از آنجا که روکش بیشتر دندان را می پوشاند، تنها در صورتی می توان بدون برداشتن روکش حفره ای را در دندان روکش دار پر کرد که این حفره در لبه های روکش باشد. این خطر وجود دارد که دندانپزشک شما نتواند قسمتی از پوسیدگی که با روکش شما پوشانده شده است را پاکسازی کند و این احتمال وجود دارد که پوسیدگی همچنان به بدتر شدن ادامه هدهد. فقط در صورتی قرار دادن پر کردن زیر روکش را در نظر می گیرد که پوسیدگی جزئی باشد.

تعویض روکش

بیشتر اوقات، دندانپزشک شما توصیه می کند روکش شما را بردارد تا پوسیدگی جدید را سوراخ کند و سپس روکش جدیدی را در بالای دندان شما قرار دهد. این باید وضعیت دندان شما را تثبیت کند و از گسترش پوسیدگی جلوگیری کند.

کشیدن

در برخی موارد، پوسیدگی زیر روکش به قدری پیشرفته است که دندانپزشک نمی تواند هیچ کاری برای نجات دندان انجام دهد. هنگامی که این اتفاق رخ می دهد، کشیدن دندان تنها گزینه مناسب است. به همین دلیل است که وقتی شک دارید که زیر روکش خود حفره دارید، مهم است که سریع عمل کنید.

جلوگیری از پوسیده شدن دندان زیر روکش

برای جلوگیری از پوسیدگی زیر روکش می توانید چندین گام بردارید. حتماً:

  • دندان های خود را حداقل دو مرتبه در روز مسواک بزنید و به دندان های روکش دار توجه ویژه ای داشته باشید.
  • حداقل یک مرتبه در روز به دقت اطراف روکش را نخ دندان بکشید.
  • از مصرف بیش از حد غذاها و نوشیدنی های شیرین خودداری کنید و تا جایی که اراده شما اجازه می دهد آنها را محدود کنید.
  • برای هر گونه عادت دندان قروچه در شب که ممکن است داشته باشید، تحت درمان قرار بگیرید. (این رفتارها استرس بیشتری را به روکش شما وارد می کنند و ممکن است باعث شوند حاشیه ها یا سوراخ ها سریع تر از حد انتظار ایجاد شوند.)
  • برای معاینات منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا دندانپزشک بتواند لبه های روکش شما را از نظر پوسیدگی بررسی کند.
  • در صورت مشاهده علائمی مبنی بر وجود حفره در زیر روکش خود، در اسرع وقت به دندانپزشک خود مراجعه کنید.
0/5 ( 0 نظر )
0/5 ( 0 نظر )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت
فارسی
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر