مشکلات عدم قرار گیری صحیح دندان های مصنوعی
19 دی ماه 1400
ارتباط آرتریت روماتوئید با سلامت دهان، دندان ها و ایمپلنت های دندانی
17 بهمن ماه 1400

روکش های دندانی پرسلن به دندان های شما درخشش و زیبایی می بخشند. با این حال، در پشت این درخشندگی نگرانی در مورد بوی بدی پنهان است که ممکن است پس از قرار گرفتن روکش روی دندان بوجود بیاید. در حقیقت، این که آیا روکش های دندانی باعث بروز بوی بد دهان می شوند یا خیر، تا میزان زیادی به عوامل متعددی از جمله تکنیک های قرار دادن روکش، مواد و بهداشت دهان و دندان و غیره بستگی دارد.

علل بوی بد دهان بعد از روکش های دندانی پرسلن

تکنیک های نادرست قرار دادن روکش ممکن است منجر به ظاهر نامطلوب دندان ها و بوی بد دهان شوند. در بسیاری از موارد، عدم رعایت بهداشت خوب دهان پس از دریافت روکش های پرسلن ممکن است بوی بد موجود دهان را بدتر کند.

  • تکنیک های نادرست روکش گذاری: اگر در طول فرآیند ترمیم، دندانپزشک شما در محاسبه نسبت اشتباه کند، احتمالاً بین روکش و دندان فاصله ایجاد می شود. وقتی روکش محکم روی دندان قرار نگیرد، خواه خیلی شل باشد یا زاویه نامناسب داشته باشد، ممکن است غذاها در این بین گیر کنند. به مرور زمان، بوی بد دهان بوجود می آید که ممکن است در کیفیت زندگی روزانه شما اختلال ایجاد کند.
  • مواد با کیفیت پایین: اگر مواد مورد استفاده در ساخت روکش های پرسلن، مخصوصاً روکش های پرسلن ترکیب شده با فلز، کیفیت پایینی داشته باشند، پس از یک بازه زمانی تحت تأثیر قرار می گیرند. این مواد تحت تأثیر اسیدها و باکتری های دهان اکسید می شوند و باعث بروز بوی بد دهان می شوند.
  • بهداشت بد دهان: اگر پیوسته بهداشت دهان و دندان را رعایت نکنید، غذاها در شکاف بین دو دندان، بویژه در ناحیه ای که روکش پرسلن دارد، گیر می کنند و در نتیجه منجر به بروز بوی بد دهان ایجاد می شود.

علاوه بر این، باید به خاطر داشته باشید که بوی بد دهان شما ممکن است بیماری باشد که از قبل وجود داشته است. دریافت روکش دندان به شما کمک می کند تا متوجه شوید که بوی بد دهان دارید، نه اینکه باعث ایجاد آن شود. در برخی موارد، علت بوی بد دهان در واقع یک عفونت دهان یا بیماری معده است.

درمان بوی بد دهان پس از دریافت روکش پرسلن

برای خلاص شدن از بوی بد دهان پس از دریافت روکش دندان، اساسی ترین گام این است که دلیل دقیق آن را بیابید. در اینجا برای هر مشکل چند راه حل بیان می کنیم:

کیفیت روکش پرسلن:

روکش های دندانی ترکیبی پرسلن- فلز، از یک لایه فلز تشکیل شده است که به طور کامل با پرسلن پوشیده شده است. روکش های دندانی پرسلن- فلز کم هزینه هستند اما به راحتی باعث بروز واکنش های نامطلوب می شوند زیرا قسمت فلزی بعد از چند سال اکسید خواهد شد، و باعث می شود حاشیه های ریشه ها سیاه و لب پر  شوند و در دراز مدت، دندان ها عمیقاً پوسیده شده و بوی بد دهان بروز پیدا خواهد کرد. در این صورت، باید آن را با روکش جدیدی جایگزین کنید که با بدن شما سازگاری بیشتری دارد، مانند روکش های تمام پرسلن، روکش های پرسلن- تیتانیومی.

روکش پرسلن- تیتانیوم دارای یک چارچوب داخلی است که از آلیاژ تیتانیوم و بخش بیرونی که تماماً از پرسلن ساخته شده است. تیتانیوم ماده ای بی خطر برای بدن است و هیچ واکنشی ایجاد نمی کند. با این حال، پس از سال ها استفاده از روکش پرسلن- تیتانیوم، لثه ها لکه های تیره پیدا خواهند کرد، باید دندان های خود را تمیز نگه دارید و آنها را تعویض کنید تا از پوسیدگی دندان و ایجاد بوی بد دهان جلوگیری کنید.

اگر به زیبایی اهمیت می دهید، باید روکش های تمام پرسلن را انتخاب کنید زیرا روکش های تمام پرسلن رنگ طبیعی شبیه دندان های واقعی، استحکام خوب، و دوام بالایی دارند، و سلامت و ایمنی دهان را تضمین می کنند.

به دلیل نقص فنی

روند روکش پرسلن دندان بسیار مهم است. اگر متأسفانه حفره دندان شما در معرض محیط قرار بگیرد باعث تشکیل حفره های کوچکی می شود، این فرصتی است که پلاک باکتریایی به آن نفوذ کرده و باعث بروز بوی بد دهان و پوسیدگی دندان شود. در این صورت، دندانپزشک روکش را جدا کرده و مجدداً می چسباند تا محکم قرار بگیرد. در موارد وخیم تر، دندانپزشک مجبور خواهد بود مجدداً از دندان قالب بگیرد و روکش جدیدی بسازد.

 بوی بد دهان و ارتباط آن با روکش دندان

بوی بد دهان و ارتباط آن با روکش دندان

به دلیل بیماری های دهان

برای درمان کامل بیماری های دهان، دندانپزشکان باید روکش ها را بردارند. به خاطر داشته باشید که برای جلوگیری از بوی بد دهان پس از دریافت روکش، بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید. در اینجا به بیان نکاتی می پردازیم که می توانید برای مدیریت این شرایط از آنها استفاده کنید:

  • آب زیاد بنوشید: آب ذرات غذا و باکتری های گیر کرده در شکاف ها را با خود می برد.
  • آدامس استفاده کنید: آدامس های فاقد قند یا آبنبات های نعناع فلفلی حاوی زایلیتول ممکن است ترشح بزاق شما را افزایش دهند و به عنوان یک روش طبیعی برای پاکسازی حفره دهان عمل کنند.
  • لیموناد بنوشید: لیمو حاوی اسید زیادی است، که باعث می شود برای از بین بردن بوی بد دهان خوب باشد. برای تهیه لیموناد می توانید آب لیمو را با عسل مخلوط کنید، یا می توانید یک دهانشویه روزانه با آب لیمو و نمک درست کنید تا دهانتان بوی تازگی بگیرد.
  • کمتر غذاهای با بوی شدید بخورید: مصرف غذاهای با بوی شدید، مانند پیاز، سیر، قهوه، تنباکو، الکل و … تا حد امکان محدود شود.
  • چکاپ دهان: اگر راهکارهای خانگی به شما کمک نمی کنند تا از بوی بد دهان خلاص شوید، باید به دندانپزشک مراجعه کنید تا روکش های شما را بررسی کند. اگر مشکلی وجود داشته باشد، دندانپزشک روکش های شما را تنظیم خواهد کرد یا برای شما روکش های جدید می سازد تا معایب تکنیک های قبلی روکش کردن دندان ها را بهبود بخشد.
 بوی بد دهان و ارتباط آن با روکش دندان

بوی بد دهان و ارتباط آن با روکش دندان

نکاتی برای جلوگیری از بوی بد دهان پس از گرفتن روکش پرسلن

قرار دادن روکش روی دندان ها یک روش بی خطر با عوارض اندک است. شما می توانید در پیشگیری از بوی بد دهان فعال باشید و مطمئن شوید که روکش های دندانی شما در بهترین وضعیت خود باقی می مانند.

بهداشت دهان و دندان را به درستی رعایت کنید.

شما باید هر روز 3 مرتبه دندان های خود را مسواک بزنید و دهان خود را با دقت بشویید تا دندان ها و حفره دهان خود را تمیز نگه دارید. بعد از صرف غذا، نخ دندان استفاده کنید تا غذاهایی که عمیقاً در شکاف ها قرار گرفته اند، بویژه در نواحی دارای روکش، جدا کنید.

چکاپ های دوره ای دندانپزشکی

انجام چکاپ های دندانپزشکی هر 3 تا 6 ماه یک مرتبه، به دندانپزشکان کمک می کند تا به دنبال هر گونه مشکل دهان و دندان باشند و در صورت لزوم، درمان به موقع برای هر گونه مشکل روکش های پرسلن شما ارائه دهند.

یک کلینیک دندانپزشکی معتبر را انتخاب کنید.

در دندانپزشکی، بویژه ترمیم زیبایی دندان با استفاده از روکش های پرسلن، فناوری و عامل انسانی همیشه مهم ترین نقش را ایفا می کنند. بنابراین، برای دریافت مشاوره و لذت بردن از ایمن ترین و با کیفیت ترین فرایند روکش کردن دندان، باید به دنبال مرکز دندانپزشکی با پیشرفته ترین فناوری و تیمی از دندانپزشکان مجرب بروید.

اگر پس از دریافت روکش دندانی پرسلن خود همچنان نگران بوی بد دهان خود هستید، با یک مراجعه به دندانپزشک خود را از این استرس رها کنید.

0/5 ( 0 نظر )
0/5 ( 0 نظر )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت
فارسی
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر