درمان مجدد ریشه دندان
27 اردیبهشت ماه 1398
انواع ایمپلنت های دندانی
5 خرداد ماه 1398

درمان ریشه که اکثر افراد آن را با نام عصب کشی دندان می شناسند، درمانی است که شاید به اشتباه وجهه بدی در نظر برخی افراد پیدا کرده است. به همین دلیل وقتی متوجه می شوند دندان آنها به این درمان نیاز دارد به شدت نگران می شوند. اگر بخواهیم از جنبه سلامت به آنها نگاه کنیم، درمان های ریشه قهرمانانه هستند: آنها قادرند زندگی دندان های شما را نجات دهند!

هر یک از دندان ها داخل خود فضای تو خالی دارد که شامل حفره پالپ و کانال های ریشه است. این حفره های داخلی از پالپ دندان تشکیل شده اند که بافت های همبند، اعصاب و رگ های خونی را شامل می شود و طی دوره رشد دندان را از داخل تغذیه می کند. دندانپزشک زمانی اقدام به درمان ریشه می کند که پالپ دچار مشکل شده باشد.

موقعیت هایی که باعث می شوند دندان نیاز به درمان ریشه داشته باشد، عبارتند از پوسیدگی عمیق، وجود ترک در دندان، و تکرار درمان های دندانپزشکی. مهم است دقت کنید حتی یک دندان آسیب دیده که هیچ علامت یا نشانه ای حاکی از آسیب در آن وجود ندارد هم می تواند نیاز به عصب کشی داشته باشد.

درمان ریشه عبارت است از ایجاد حفره در دندان، تخلیه پالپ عفونی، پاکسازی حفره و پوشاندن مجدد آن با مواد مخصوص. در صورت عدم درمان چنین دندانی، آسیب یا عفونت داخل کانال ریشه می تواند به معنای از دست رفتن دندان باشد. احتمالاً نام “اندودنتیست” را شنیده اید. اندودنتیست دندانپزشکی است که تخصص او درمان ساختارهای داخلی دندان ها است، در نتیجه می توان گفت متخصص انجام عصب کشی است. بنابراین اگر تشخیص دندانپزشک شما این است که به درمان ریشه نیاز دارید، بهتر است به اندودنتیست مراجعه کنید تا از بابت نتایج درمان خیالتان آسوده تر باشد.

ترس از عصب کشی دندان

عصب کشی واقعاً دردناک نیست

یکی از دلایلی که موجب هراس افراد از انجام درمان ریشه می شود این است که فکر می کنند درد شدیدی در انتظار آنها خواهد بود و تجربه ناخوشایندی خواهند داشت. در حالی که این موضوع صحت ندارد زیرا پیشرفت های اخیر دانش دندانپزشکی این اطمینان را بوجود می آورند که اصلاً درمان دردناکی نخواهد بود. طی نظرسنجی که توسط انجمن اندودنتیست های آمریکا از افرادی که درمان ریشه داشته اند انجام شده است، مشخص شده است به نظر این افراد، این درمان اصلاً درد ندارد. قبل از شروع فرایند، دندانپزشک برای شما داروی بی حسی تزریق خواهد کرد که باعث می شود منطقه اطراف دندان عفونی بی حس شود و تا پایان آن هیچ چیز احساس نخواهید کرد.

دردی که پس از درمان ریشه خواهید داشت بسیار اندک خواهد بود.

دلیل دیگری که ترس از درمان ریشه را تشدید می کند احتمال بروز درد پس از درمان است. این احتمال وجود دارد که پس از آن ممکن است مقداری درد احساس کنید، اما این درد آنقدر نیست که داروهای مسکن OTC قادر به تسکین آن نباشند. اگر در معرض خطر عفونت هستید، دندانپزشک برای شما آنتی بیوتیک تجویز خواهد کرد.

ترس از عصب کشی دندان

درمان ریشه دندان شما را نجات خواهد داد.

درمان ریشه برای نجات دندان انجام می شود در نتیجه دندان خود را، علیرغم عفونت داخل آن، از دست نخواهید داد. اکثر دندان هایی که با این روش درمان می شوند تا پایان عمر، و تا زمانی که بیمار بهداشت دهان و دندان ها را به خوبی رعایت کند دوام خواهند داشت. مزیت فوق العاده دیگر این درمان این است که افراد به راحتی متوجه نخواهند شد شما درمان ریشه انجام داده اید. روکشی که در پایان فرایند عصب کشی روی دندان شما قرار می گیرد باعث می شود دندان ترمیم شده شما ظاهری مانند دیگر دندان های طبیعی و سالم شما داشته باشد.

قرار نیست چند سال زمان صرف انجام آن کنید.

تکمیل درمان ریشه تنها چند ساعت زمان می برد. اما احتمالاً این زمان خیلی کمتر از زمانی است که انتظار دارید، مخصوصاً اگر روی تلفن همراه خود چند موزیک دلخواه یا کتاب صوتی داشته باشید که بتوانید حین درمان به آنها گوش کنید تا متوجه گذر زمان نشوید. در مواردی که چندان حاد نیستند، می توانید کل فرایند را ظرف یک جلسه انجام دهید. اما در موارد حادتر، ممکن است لازم باشد یک مرتبه دیگر مراجعه کنید. طی جلسه مشاوره اولیه، دندانپزشک برای شما توضیح خواهد داد درمان شما چقدر طول می کشد.

اندودنتیست با شما همکاری خواهد کرد.

دندانپزشک می تواند نگرانی و ترس بیمار را جدی بگیرد. وی درک می کند که ترس شما ممکن است حتی با آگاهی از بی دردسر بودن فرایند برطرف نشود. با دندانپزشک خود راحت باشید و اگر ترس و نگرانی دارید، آن را با او در میان بگذارید تا در صورت لزوم برای شما آرامبخش تزریق کند و در کمال آرامش تحت درمان قرار بگیرید.

درمان ریشه پر هزینه نیست.

برای برخی افراد ترسی که از درد درمان دارند کمتر از ترسی است که از هزینه درمان دارند. درمان ریشه پر هزینه تر از پر کردن دندان است، زیرا نیاز به زمان و مهارت بیشتری دارد. اما قطعاً این درمان کم هزینه تر از درمان هایی است که با از دست رفتن دندان مجبور به انجام آنها خواهید بود. این درمان ها عبارتند از کشیدن دندان، تعویض آن با ایمپلنت یا هر درمان دیگری برای پر کردن جای خالی آن انجام می شود. مهم نیست در گذشته راجع به عصب کشی دندان چه چیزهایی شنیده اید، مهم این است که امروزه این فرایند بسیار عادی شده است و به راحتی می توانید با صرف مدت زمانی اندک دندان خود را برای یک عمر نگه دارید!