جراحی کاشت ایمپلنت دندانی – بخش دوم
15 اردیبهشت ماه 1398
چرا نباید از درمان ریشه ترسید؟
31 اردیبهشت ماه 1398

آیا  تا به حال درمان ریشه (عصب کشی) انجام داده اید، با این امید که درد دندان شما برای همیشه از بین برود، و چند ماه بعد درد همان دندان موجب آزار شما شده باشد؟ گاهی اوقات، گرچه عصب داخل دندان تخلیه شده است، اما آنگونه که انتظار داشته اید بهبود نیافته است.

ناراحتی که مدتی طولانی پس از بهبود درمان ریشه تجربه می کنید ممکن است نشانه این نباشد که دندان شما نیاز به درمان مجدد ریشه دارد. در این صورت، با اندودنتیست (متخصص درمان ریشه) خود قرار ملاقاتی بگذارید تا دندان شما را معاینه کند، طی این معاینه می توانید این پرسش ها را با دندانپزشک خود مطرح کنید.

عصب کشی مجدد ریشه دندان

چرا دندان پس از عصب کشی خوب نشده است؟

بر اساس انجمن اندودنتیست های آمریکا اکثر درمان های ریشه (عصب کشی ها) یک عمر دوام خواهند داشت، به شرطی که به درستی از آنها مراقبت شود. در واقع نرخ موفقیت درمان ریشه در همین مرحله اول نیز بسیار بالا است. متأسفانه، گاهی اوقات ممکن است درمان مجدد ریشه تنها راهی باشد که می توان به دندانی که قبلاً درمان شده است فرصت دوباره داد، اگر دندانپزشک یکی از شرایط زیر را تشخیص دهد:

·       دندانی که قبلاً تحت درمان ریشه قرار گرفته است نتوانسته کاملاً بهبود یابد.

·       مجدداً عفونت در آن مشاهده شده است.

·       در ریشه دندان کانال های اضافی، یا کانال هایی با اشکال غیر عادی وجود دارد که دفعه قبل شناسایی و درمان نشده اند.

·       در گذاشتن روکش محافظ روی دندان تعلل شده است.

·       ترمیم دندان نتوانسته از نفوذ آلودگی های موجود در بزاق به داخل کانال ریشه دندان پیشگیری نماید.

·       عفونت جدید ناشی از پوسیدگی جدید یا عفونت ناشی از آسیب به روکش یا پر شدگی دندان باعث شده است دندان در معرض باکتری قرار گیرد.

·       در دندان ترک یا شکاف ایجاد شده است.

عصب کشی مجدد ریشه دندان

چه گزینه های درمانی پیش رو دارم؟

زمانی که برای نخستین مرتبه پیگیر درمان ریشه دندان عفونی خود بوده اید، احتمالاً دندانپزشک برای شما توضیح داده است که تنها گزینه درمانی دیگری که دارید کشیدن دندان است. اکنون که در دندان خود درد احساس می کنید، بسته به علت بروز درد، اندودنتیست شما می تواند درمان مجدد یا جراحی اندودانتیک را به شما پیشنهاد دهد، که در آن برشی در نوک ریشه دندان ایجاد می شود تا به روش جراحی بخش عفونی دندان برداشته شود. این فرایند اپیکواِکتومی نامیده می شود. علاوه بر درمان اندودانتیک یا جراحی، تنها گزینه باقی مانده کشیدن دندان است.

عصب کشی مجدد ریشه دندان

عصب کشی مجدد چگونه انجام می شود؟

درمان مجدد ریشه شبیه درمان ریشه ای است که برای نخستین بار انجام می شود، تنها چند گام اضافه دارد و معمولاً طی دو جلسه انجام می شود. برای انجام آن، اندودنتیست در جلسه اول ابتدا روکش دندان را بر می دارد یا قسمت پر شده روی دندان را تخلیه می کند تا به موادی دسترسی پیدا کند که کانال دندان با آن پر شده است. پس از تخلیه مواد داخل کانال ریشه دندان، اندودنتیست همه کانال ها را پاکسازی خواهد کرد، و با کمک چراغ های خاص و ذره بین های مخصوص، کانال های اضافی، آناتومی های غیر طبیعی، یا عفونت هایی که نیاز به درمان دارند را جستجو خواهد کرد. با این حال، اگر کانال ها به شکل غیر عادی باریک یا غیر قابل عبور باشند، برای دسترسی به بخش های نوک ریشه و سیل کردن آن، ممکن است اندودنتیست جراحی اندودانتیک را پیشنهاد دهد. پس از تخلیه همه عفونت ها و تغییر شکل و پاکسازی کانال ها، دندانپزشک خمیر آنتی باکتریالی به نام کلسیم هیدراکساید داخل آن قرار می دهد. این ماده مدتی در جای خود باقی می ماند تا باکتری های موجود را کاملاً از بین ببرد و به دندان شانس بهبودی دوباره بدهد.

آخرین گام در این فرایند پر کردن موقت دندان است. در جلسه دوم خمیر کلسیم هیدراکساید برداشته می شود و کانال ها یک بار دیگر تمیز شده و شکل داده می شوند و با مواد جدیدی  پر می شود و روی آنها به طور موقت پر می شود تا حفره آن بسته شود. پس از بهبود دندان، این پر شدگی موقت برداشته می شود. مهم است که هر چه سریعتر به دندانپزشک خود مراجعه کنید، تا یا روی دندان روکش قرار دهد یا آن را به شکلی پر کند که دندان عملکرد کامل خود را باز یابد. زیرا در نتیجه از دست رفتن پر شدگی موقت، دندان به شدت مستعد شکسته یا عفونی شدن است.

طی ریکاوری درمان اندودانتیک چه انتظاری می توان داشت؟

هر شرایطی متفاوت است، اما دندانپزشک دستورالعمل های لازم شخصی برای بعد از جراحی را به شما خواهد داد که باید آنها را دنبال کنید. اگر تحت جراحی اندودانتیک قرار بگیرید، زمان ریکاوری شما ممکن است مقداری طولانی تر باشد. برای کاهش هر گونه درد و ناراحتی ناشی از التهابات بافت ها می توانید از داروهای مسکنی استفاده کنید که دریافت آنها از داروخانه نیاز به نسخه پزشک ندارد. اگر درد شما شدید است، یا از محل جراحی شما چرک ترشح می شود، فوراً با اندودنتیست خود تماس بگیرید. اگر به تازگی تحت این جراحی قرار گرفته اید، از محکم مسواک زدن دندان ها بپرهیزید. علاوه بر این، از جویدن غذاهای سفت یا یخ با دندان درمان شده بپرهیزید.

اگر همه چیز خوب پیش برود، اندودنتیست از شما می خواهد ظرف یک هفته آینده مجدداً مراجعه کنید و اگر جراحی داشته اید، ممکن است نیاز باشد برای کشیدن بخیه های خود مراجعه کنید. هر نوع تورم و سوزشی باید ظرف مدت دو هفته از بین برود.

هر روزه در زمینه فناوری های دندانپزشکی پیشرفت هایی صورت می گیرد، و درمان اندودانتیک استثناء نیست. بنابراین، وقتی تصمیم می گیرید تحت درمان مجدد اندودانتیک قرار بگیرید، دندانپزشک شما ممکن است از تکنیک هایی استفاده کند که زمانی که نخستین مرتبه درمان ریشه را انجام می داده اید وجود نداشته اند. هر چند هرگز تضمین قطعی وجود ندارد، اما دلیلی هم ندارد فکر کنید که نمی توانید دندان خود را برای تمام عمر حفظ کنید.