بلیچینگ یا سفید کردن داخلی دندان
25 آبان ماه 1399
مراقبت های دندانپزشکی در طول دوران بارداری
16 آذر ماه 1399

کانتورینگ لثه نوعی فرایند دندانپزشکی است که برای بهبود سلامت و ظاهر دندان ها انجام می شود. دندانپزشک شما از لیزر یا تیغ جراحی برای خلق خط لثه زیباتری استفاده می کند. بسته به شرایط شما، این درمان لثه ممکن است تنها چند دقیقه طول بکشد. بعلاوه، معمولاً برای اهداف زیبایی انجام می شود زمانی که بیمار از خیلی پایین یا بالا قرار گرفتن لثه های خود ناراضی باشد. در این مقاله ما به بیان علل، فرایند، و اطلاعات مهم مربوط به کانتور لثه خواهیم پرداخت.

کانتور یا تغییر شکل لثه

کانتور یا تغییر شکل لثه

علل غیر همسطح شدن خط لثه ها

زیاد بودن حجم لثه ها

یک لبخند لثه ای ممکن است نتیجه یک یا چند عامل زیر باشد. ممکن است خط لب فرد به صورت طبیعی بالا باشد که می تواند باعث شود کل دندان ها و لثه ها قابل مشاهده باشند. مقدار زیاد بافت لثه ممکن است یکی از عوارض جانبی داروهای تجویزی، بهداشت بد دهانی، یا عفونت باشد.

دست آخر اینکه، لبخند لثه ای می تواند در نتیجه بیماری های شناخته شده ای مانندaltered passive eruption بروز پیدا کند. این بیماری دارای شرایطی است که در آن دندان های دائمی به طور کامل از داخل لثه بیرون نمی آیند و باعث می شود دندان ها ظاهر کوتاهی پیدا کنند و و مقدار زیادی از لثه ها قابل مشاهده باشد.

کانتور یا تغییر شکل لثه

کانتور یا تغییر شکل لثه

اندک بودن حجم لثه ها

به طور کلی، تحلیل رفتگی لثه ها می تواند نتیجه عوامل ژنتیکی، خیلی محکم مسواک زدن، یا در نتیجه بیماری پریودنتال اتفاق بیفتد. چنین بیماری هایی ساختارهایی که دندان ها را حمایت می کنند را تحت تأثیر قرار می دهند.

بافت لثه محدود می تواند بیشتر نگران کننده باشد تا زیاد بودن آن. وقتی خط لثه عقب می رود، ریشه دندان ها می تواند مستعد پوسیدگی یا حساسیت شود. علت این است که سطح ریشه ها متخلخل تر است زیرا پوشش سخت مینای دندان را ندارد تا از آن در برابر باکتری ها و پلاک های دندانی محافظت کند. به مرور زمان، تحلیل لثه می تواند منجر به پوسیدگی دندان، حساسیت، و حتی از دست رفتن دندان شود.

فرایند کانتور لثه ها چگونه انجام می شود؟

کانتور یا تغییر شکل لثه

کانتور یا تغییر شکل لثه

زیاد بودن حجم لثه ها

برای بیمارانی که بافت لیه آنها حجم زیادی دارد، کانتورینگ ساده لثه می تواند برای اصلاح خل لثه انجام شود. قبل از انجام فرایند، ممکن است دندانپزشک خط لثه جدید شما را طبق نظر خود شما طراحی کند. این کار معمولاً با شبیه سازی کامپیوتری دندان ها و لثه ها انجام می شود. هنگامی که هم شما و هم دندانپزشک از طراحی خط لثه جدید راضی باشید زمان انجام فرایند مشخص خواهد شد. در روز انجام فرایند، دندانپزشک ممکن است انتخاب کند مستقیماً خطوط را روی لثه ها خط کشی کند. باز هم شما قادر خواهید بود ببینید چه مقدار از بافت لثه شما برداشته خواهد شد.

تحت بی حسی موضعی، دندانپزشک شما از لیزر با دقت بالا یا تیغ جراحی استفاده خواهد کرد تا خط لثه جدیدی خلق نماید که از نظر زیبایی راضی کننده باشد. این فرایند، بسته به پیچیدگی وضعیت شما می تواند چند دقیقه طول بکشد.

در برخی موقعیت ها، وقتی کانتورینگ ساده شدنی نیست، افزایش طول تاج ممکن است نیاز باشد. در این فرایند لثه و/ یا استخوان برداشته می شود تا خط لثه بهبود پیدا کند.

کانتور یا تغییر شکل لثه

کانتور یا تغییر شکل لثه

اندک بودن حجم لثه ها

تحلیل لثه ها نیز به شکلی مشابه زیاد بودن بافت لثه ها درمان می شود. با این حال، در طول فرایند، دندانپزشک به جای کم کردن مقداری بافت لثه به آن می افزاید. برای افزودن به خط لثه، دندانپزشک مقداری بافت لثه از خود بیمار پیوند خواهد زد یا از بافت استریل فرد اهداء کننده استفاده خواهد کرد. این اجازه می دهد خط لثه بیمار به صورتی خوشایندتر شکل داده شود.

بعلاوه، کانتورینگ لثه ها به این شکل به محافظت از ریشه دندان ها در برابر پوسیدگی محافظت خواهد کرد. با این حال، بهبود این نوع فرایند می تواند بیشتر از کانتورینگ ساده لثه طول بکشد.

مناسب بودن درمان

در صورتی که بیمار بافت اضافی یا تحلیل لثه داشته باشد، ممکن است گزینه مناسبی برای درمان کانتورینگ لثه باشد. با این حال، اگر تحلیل لثه در نتیجه بیماری لثه اتفاق افتاده باشد، قبل از انجام کانتورینگ لثه باید درمان شود.

پس از یک جلسه مشاوره با دندانپزشک، قادر خواهد بود مشخص نماید آیا کانتور لثه برای مورد شخص شما مناسب است یا خیر.

هزینه کانتورینگ لثه

هزینه کانتورینگ لثه ها به دامنه جراحی بستگی خواهد داشت که لازم است کامل شود. به همین دلیل، کانتورینگ لثه ها بر اساس هر مورد بررسی می شود تا قیمت دقیق داده شود.

در مشاوره اولیه شما، دندانپزشک طرح درمان را با شما در میان خواهد گذاشت که هزینه دقیق درمان را نیز شامل می شود. از آنجا که کانتورینگ لثه ها ماهیت زیبایی دارد، بیمه های خدمات درمانی عموماً هزینه های انجام آن را شامل نمی شوند. قبل از درمان، از شرکت ارائه دهنده بیمه خود بپرسید آیا هزینه کانتورینگ لثه ها را تقبل می کنند یا خیر.

خطرات کانتور لثه

درست مانند هر فرایند دندانپزشکی دیگری، با کانتور لثه نیز خطراتی همراه است. اولاً، بیمار ممکن است نسبت به بی حس کننده واکنش آلرژیک نشان دهد. و نیز اینکه، این احتمال وجود دارد که بافت لثه دچار ریلپس شود یا پس از جراحی مجدداً رشد کند.

امروزه دندانپزشکان تمام تلاش خود را می کنند تا با دانش گسترده و تجربه خود در این زمینه، خطرات همراه با جراحی را به حداقل برسانند.

0/5 ( 0 نظر )
0/5 ( 0 نظر )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت
فارسی
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر