مراقبت های پس از درمان ریشه
13 فروردین ماه 1398
جراحی کاشت ایمپلنت دندانی – بخش اول
31 فروردین ماه 1398

ایمپلنت ها، گزینه هایی با ظاهر، عملکرد، و احساس طبیعی

ایمپلنت های دندانی جایگزین هایی برای دندان هستند که ساختاری کاملاً شبیه دندان های طبیعی دارند. یک “ریشه” تیتانیومی به راحتی داخل استخوان فک قرار می گیرد و معمولاً روی آن یک روکش، بریج، دنچر یا پروتز مصنوعی قرار می گیرد. این دندان های مصنوعی از نظر شکل ظاهری و نیز احساسی که برای بیمار بوجود می آورند، شبیه دندان های طبیعی هستند، و در صورتی که به درستی از آنها مراقبت شود می توانند تا پایان عمر دوام داشته باشند. این درمان می تواند برای جایگزینی یک یا چند دندان از دست رفته، یا حتی همه آنها، استفاده شود. امروزه تکنولوژی کاشت ایمپلنت های دندانی به یک هنر به روز تبدیل شده است زیرا هر روز تغییراتی در آن ایجاد می شود که به مزیت های آن می افزاید.

چه افرادی گزینه های مناسبی برای کاشت ایمپلنت هستند؟

اگر یک یا چند دندان شما از دست رفته، شکسته یا پوسیده شده اند، که قابل ترمیم نیستند، معمولاً ایمپلنت ها تنها راهکار ممکن هستند. اگر پروتز، پروتز پارسیل، یا بریج شما را آزار می دهند، می توانید از فناوری ایمپلنت ها بهره مند شوید. در گذشته، بیمارانی که مقدار کافی استخوان در فک خود نداشتند، یا شرایط سلامتی یا عادات خاصی داشتند، گزینه های مناسبی برای کاشت ایمپلنت نبودند. پیشرفت هایی که در زمینه تشخیص و بازسازی استخوان شده است، امکان دریافت ایمپلنت را برای همه بیماران فراهم آورده اند.

چرا ایمپلنت های دندانی؟

چرا ایمپلنت های دندانی؟

مزایای استفاده از ایمپلنت های دندانی

ایمپلنت های دندانی مانند دندان های طبیعی عمل می کنند.

یکی از بزرگترین مزایای ایمپلنت های دندانی آن است که می توانند قدرت جویدن را به طور کامل احیاء کنند. اکثر بیماران نمی توانند بگویند بین دندان های طبیعی و ایمپلنت ها چه تفاوتی وجود دارد. آنها قادرند با وجود ایمپلنت به صورت کاملاً عادی غذا بخورند، مسواک بزنند و نخ دندان بکشند.

ایمپلنت ها می توانند یک عمر دوام داشته باشند، بدون اینکه نگران وجود آنها در دهان باشید.

در حالی که بریج های دندانی می توانند تنها حدود 10 سال دوام داشته باشند، ایمپلنت های دندانی می توانند تا پایان عمر با شما باشند. ایمپلنت از تیتانیوم ساخته می شود و با استخوان فک جوش می خورد. این فلز، سازگار با بدن انسان است، به این معنا که غیر سمی است، و بدن آن را پس نمی زند. روی هم رفته، جایگزینی قدرتمند برای دندان ها هستند.

علاوه بر این، بر خلاف دیگر درمان های جایگزین ایمپلنت، مانند بریج و پروتز و غیره، که مراقبت از آنها دشوار است و فرد حین حرف زدن و خندیدن باید هر لحظه نگران بیرون پریدن آنها باشد، ایمپلنت ها یک عمر مانند دندان طبیعی در دهان باقی می مانند، در عین حال که مراقبت از آنها بسیار ساده، و مانند دندان طبیعی است.

چرا ایمپلنت های دندانی؟

چرا ایمپلنت های دندانی؟

ایمپلنت های دندانی مانع تحلیل استخوان می شوند.

وجود ریشه دندان در استخوان فک و وارد آمدن فشار بایت به آن می تواند موجب تقویت استخوان و تحریک آن به بازسازی شود. در صورت از دست رفتن دندان، در جای خالی که ریشه ای در استخوان فک قرار ندارد، دیگر استخوان تحریک نمی شود. در صورتی که جایگزینی برای آن قرار داده نشود، طی یک سال نخست پس از افتادن دندان، 25% از حجم استخوان تحلیل می رود. این روند برای همیشه ادامه می یابد.

پروتزها می توانند حتی این روند را تسریع کنند، زیرا به مرور شل می شوند و روی تیغه استخوانی می لغزند، در نتیجه به مرور موجب ساییده شدن آن می شوند. از آنجا که ایمپلنت جایگزین دندان و ریشه آن می شود، عمل جویدن به حالت طبیعی خود باز می گردد، و تحریک لازم برای رشد طبیعی استخوان را فراهم می آورد.

ایمپلنت های دندانی می توانند دندان های مجاور را نیز در جای خود نگه دارند.

جای خالی به جا مانده از افتادن یک دندان می تواند باعث شود دندان های مجاور به سمت این فضا حرکت کنند و به تدریج همه دندان ها کج شوند و بایت، قابلیت جویدن، و نیز ظاهر فرد تحت تأثیر قرار گیرند. این اتفاق منجر به بروز مشکلاتی می شود که در آینده جایگزینی دندان را نیز دشوار خواهند کرد. بایت ضعیف می تواند برای مفاصل فکی- گیجگاهی TMJ (temporomandibular joint) نیز مشکلاتی ایجاد کند که منجر به بروز اختلال فکی- گیجگاهی TMD و سر درد خواهد شد.

ایمپلنت های دندانی می توانند به پیشگیری از بیماری لثه کمک کنند.

جای خالی دندان از دست رفته می تواند مانند تله ای برای ذرات غذا و باکتری عمل کند و منجر به بروز بیماری لثه شود.

چرا ایمپلنت های دندانی؟

چرا ایمپلنت های دندانی؟

ایمپلنت های دندانی می توانند مانع فرو رفتن صورت و پیری زودرس شوند.

فرو رفتن صورت می تواند یکی از تأثیرات نا خواسته تحلیل استخوان فک در نتیجه از دست رفتن دندان باشد. اینجاست که یک سوم پایینی صورت به تدریج فرو می رود، و به تدریج از فاصله بین نوک بینی و چانه کاسته می شود. این تغییرات شامل چروک اطراف دهان، نازک شدن لب ها، و نوک تیز شدن چانه می شوند، در نتیجه فرد پیرتر از سن واقعی خود به نظر خواهد رسید.

نسبت به سایر درمان ها نرخ موفقیت آنها بالاتر است.

از آنجا که برای کاشت آنها طرح درمان دقیقی برنامه ریزی می شود، در مقایسه با دیگر گزینه ها که می توانند جایگزین دندان از دست رفته شوند، میزان موفقیت آنها بالاتر خواهد بود. با پیشرفت فناوری ایمپلنت و بهبود تکنیک های آن، نرخ موفقیت آنها نیز بالاتر می رود. افرادی که دهان و بدن سالم تری دارند شانس بیشتری برای کاشت ایمپلنت موفق خواهند داشت.

مانند دندان طبیعی نیاز نیست نگران پوسیده شدن آنها باشید.

از آنجا که روکش روی ایمپلنت ها ماده ای مصنوعی است، تنها کافی است از بافت نرم اطراف آن مراقبت کنید و روکش ایمپلنت خود را از جنس خوبی انتخاب کنید تا یک عمر از ایمپلنت خود لذت ببرید، برخلاف دندان های طبیعی که نیاز است به طور منظم جرمگیری شوند.

0/5 ( 0 نظر )
0/5 ( 0 نظر )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت
فارسی
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر