اجزاء ایمپلنت های دندانی
29 تیر ماه 1398
درمان ریشه با سلول های بنیادی
15 مرداد ماه 1398

مسلما هیچ کس تمایلی به انجام درمان ریشه (عصب کشی) ندارد، اما این فرایند قادر است دندان را نجات دهد و فرد را از بریج ها یا ایمپلنت های دندانی بی نیاز کند. از سوی دیگر، از آنجا که درمان ریشه می تواند مقداری دردناک باشد، لازم است بدانید چگونه می توان از نیاز به آن اجتناب کرد. ما به شما خواهیم گفت چگونه می توان این کار را انجام داد. و در نهایت، در صورت نیاز، چه جایگزین هایی برای آن وجود دارد.

اجتناب از درمان ریشه یا عصب کشی

فرایند درمان ریشه

فرایند درمان ریشه زمانی لازم است که پوسیدگی، عفونت یا آسیب از مینا و عاج دندان نفوذ کرده باشد و اجازه دهد باکتری ها به بافت نرم داخلی نفوذ کنند. این بافت نرم داخلی پالپ نامیده می شود. منبع خونرسانی و اعصابی که وارد دندان می شوند داخل پالپ قرار گرفته اند. وقتی پالپ آسیب می بیند، باید تخلیه شود و مواد استریلی جایگزین آن شوند تا دندان را نجات دهند. در صورتی که این عفونت وارد پالپ شود و داخل آن باقی بماند، آبسه شکل می گیرد که می تواند موجب بروز درد و احتمالاً منجر به آسیب به استخوان فک می شود. ابتدا، بایستی یک حفره دسترسی کوچک تعبیه شود. برای دندان های جلو، این حفره باید در پشت دندان ایجاد شود.

در دندان های عقب، این حفره باید روی سطح جونده دندان ها ایجاد شود. منطقه داخل دندان باید کاملاً ضد عفونی شود. سپس، باید پالپ با استفاده از یک دسته فایل خیلی تیز و با تراشیدن سطوح داخلی دندان، به طور کامل پاکسازی شود. در صورت وجود عفونت، ممکن است دندانپزشک داخل دندان دارو قرار دهد و آن را به طور موقت ببندد. یک هفته بعد، کار نهایی انجام خواهد شد. منطقه های باز داخل دندان باید با مواد استریل پر شوند. مواد پلاستیک مانند به نام گاتا پرکا برای پر کردن همه فضای خالی تا انتهای ریشه دندان استفاده می شوند. در نهایت ماده پر کننده روی حفره ایجاد شده داخل دندان قرار خواهد گرفت. اکثر دندان ها نیاز دارند روی آنها روکش قرار بگیرد تا از آنها در برابر فشارهای ناشی از جویدن محافظت کند. این کار برای محافظت از دیوارهای باقی مانده دندان الزامی است. فرایند قرار گیری روکش روی دندان پس از تکمیل درمان ریشه انجام می شود.

اجتناب از درمان ریشه یا عصب کشی

چگونه می توان از عصب کشی دندان پیشگیری کرد؟

این خوب است که راهکاری برای نجات دندان وجود دارد، اما بهتر است کاری انجام دهیم که نیازی به انجام درمان ریشه نداشته باشیم. در اکثر موارد، این کار چندان هم دشوار نیست. مراقبت های معمولی که به طور منظم در منزل انجام می شوند و پیگیری توصیه های دندانپزشک نکات کلیدی هستند. باید مانع بروز پوسیدگی دندان ها شوید و در صورت بروز هر گونه پوسیدگی، باید خیلی فوری آن را درمان کنید. در نتیجه، هیچ پیشرفت پوسیدگی یا عفونتی وجود نخواهد داشت تا به پالپ دندان های شما آسیب برساند.

تنها کافیست  کارهای زیر را انجام دهید:

• در طول روز دو مرتبه با دقت با مسواک نرم، دندان های خود را مسواک بزنید. اگر مسواک در دسترس ندارید، شستشوی دهان پس از صرف وعده های غذایی نیز می تواند کمک کننده باشد.
  • هر روز دندان های خود را نخ دندان بکشید. حتی پشت دندان های عقب خود را نیز نخ بکشید و برای تمیز کردن زیر بریج ها از فلاس تریدر استفاده کنید.
  • برای کارهای بهداشتی ابزار درست انتخاب کنید. مسواک شما باید فرچه نرم داشته باشد. قبل از خرید خمیر دندان مواد تشکیل دهنده آن را بررسی کنید. از خمیر دندان های حاوی بی کربنات بپرهیزید.
  • رژیم غذایی مهم ترین نقش را در سالم نگه داشتن دندان ها ایفا می کند. از خوردن مداوم میان وعده های خیلی شیرین مانند آبنبات، شیرینی، کیک یا نوشابه بپرهیزید. باکترهایی که دوست دارند روی دندان های شما رشد کنند، قند را نیز دوست دارند، و باعث بالا رفتن حالت اسیدی دهان می شوند. شاید سخت ترین کار برای افرادی که ذائقه شیرین دارند دیدن شیرینی و چشم پوشی کردن از خوردن آنها باشد، اما این افراد باید بدانند لذت بردن خیلی زیاد از دسرها و شیرینی جات برای دندان ها و نیز سلامت عمومی آنها مضر است. بنابراین، سعی کنید از شیرینی جات دور بمانید.
  • از خوردن غذاهای سفت که فشار زیادی به دندان ها وارد می کنند اجتناب کنید. اگر دندان های ضعیفی داشته باشید، این فشارها به دندان های شما آسیب زیادی وارد خواهند کرد.
  • دستورالعمل های دندانپزشک خود برای پاکسازی و چکاپ را دنبال نمایید. زندگی ما دستخوش تغییر می شود و ما مشغول تر می شویم، یا از جایی به جای دیگر نقل مکان می کنیم و باید دندانپزشک دیگری بیابیم. سعی کنید مراجعه منظم به دندانپزشک یکی از برنامه های مراقبتی ضروری شما باشد.
  • حین بازی و ورزش از محافظ دندان استفاده کنید. یکی از پیشگیرانه ترین کارهایی که می توانید برای پرهیز از آسیب به دندان ها انجام دهید استفاده از محافظ دندان است. این ابزار برای ورزشکاران ضروری است.
  • در صورت بروز هر گونه مشکل، از جمله دندان درد، عفونت لثه ها، درد و دیگر مشکلات، مراجعه به دندانپزشک برای چکاپ و قرار گرفتن تحت درمان مناسب را فراموش نکنید. درد ضعیف آخرین دندان را هم نادیده نگیرید. تنها چند روز دست نگه داشتن می تواند تفاوت چشمگیری در درمان، و البته در هزینه ها بوجود بیاورد.

شما تنها یک دست دندان دائمی خواهید داشت به همین دلیل باید آنها را برای همیشه نگه دارید. با مراقبت های درست، می توانید لبخند سالم و زیبای خود را یک عمر حفظ کنید.